کد خبر: 66157

جلسه مهم لیگ بحران‌زده انگلیس امروز برگزار می‌شود

سخت‌گیری بیشتر در انتظار واکسن نزده‌ها

جلسه اضطراری درباره شرایط بحرانی لیگ برتر و شیوع گسترده کرونا در برخی باشگاه‌ها که به تعطیلی مسابقات زیادی طی روزهای اخیر منجر شده قرار است امروز برگزار شود و یکی از مواردی که قرار است در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد، اعمال فشار بیشتر روی بازیکنانی است که از زدن واکسن خودداری می‌کنند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: درحالی که سویه جدید کرونا به‌شدت در دنیا درحال گسترش است و بسیاری از کشورها اُمیکرون را تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان خود می‌دانند اما هنوز افراد زیادی هستند که درمقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. این اتفاق حتی بین ورزشکاران و فوتبالیست‌های مشهور نیز افتاده و تعداد نسبتا زیادی از آنها هنوز حتی دز نخست واکسن خود را تزریق نکرده‌اند. اوضاع واکسیناسیون در لیگ برتر جزیره بحرانی‌تر از سایر لیگ‌های معتبر اروپایی است و درحالی که دیدارهای لیگ انگلیس به‌دلیل ابتلای بازیکنان به کرونا یکی پس از دیگری لغو می‌شود اما هنوز هم برخی بازیکنان برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند. این اتفاقات باعث شده حتی برخی تیم‌های انگلیسی پیشنهاد جدا‌سازی این نفرات را ارائه دهند و خواستار برخوردهای جدی‌تر با چنین افرادی شده‌اند.

اصرار برای انجام بازی‌ها

جلسه اضطراری درباره شرایط بحرانی لیگ برتر و شیوع گسترده کرونا در برخی باشگاه‌ها که به تعطیلی مسابقات زیادی طی روزهای اخیر منجر شده قرار است امروز برگزار شود و یکی از مواردی که قرار است در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد، اعمال فشار بیشتر روی بازیکنانی است که از زدن واکسن خودداری می‌کنند. یکی از راهکارهایی که در این زمینه در نظر گرفته شده این است که باشگاه‌ها بازیکنانی را که هنوز در طرح واکسیناسیون عمومی شرکت نکرده‌اند از سایر نفرات خود در تمرینات جدا کنند و حتی در مسافرت‌ها نیز آنها جدا از سایر بازیکنان قرار داده شوند تا احتمال ابتلای بقیه بازیکنان به کرونا و ریسک گسترش این بیماری در باشگاه‌ها کاهش یابد.

مسئولان برگزاری رقابت‌های لیگ در تلاشند با راهکارهای جدید مانع از لغو دوباره رقابت‌ها در ادامه فصل شوند به‌خصوص که به‌زودی تیم‌ها باید در «باکسینگ‌دی» و همچنین کریسمس به میدان بروند و با توجه به اهمیت برگزاری این هفته از مسابقات برای لیگ برتر، تلاش شده با اعمال پروتکل‌های بسیار سخت و قوانین تازه مانع از لغو رقابت‌ها شوند. تماشاگران نیز از این سختگیری‌ها در امان نخواهند بود و باید به‌دقت شرایط آنها برای حضور در ورزشگاه‌ها رصد شود.

درحالی‌که حتی صحبت‌هایی درباره تعلیق موقت یا دائم مسابقات صورت گرفته است اما مسئولان برگزاری مسابقات در تلاشند به هر صورت ممکن بازی‌ها را برگزار کنند. برگزاری مسابقات در این روز اهمیت زیادی برای فوتبال انگلیس دارد؛ چراکه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته که مسابقات در «باکسینگ‌دی» لغو شود. به همین دلیل آنها به‌دنبال این هستند حتی درصورت لغو برخی مسابقات، سایر بازی‌ها را به هر نحو ممکن انجام دهند.

آمار واکسیناسیون در این مسابقات بسیار نگران‌کننده است و به همین دلیل برخی اظهارنظرها از احتمال سخت‌تر شدن شرایط برای بازیکنانی که از این کار خودداری می‌کنند، حکایت دارد. یورگن کلوپ، سرمربی تیم لیورپول نیز اشاره کرده در شرایط کنونی دشوار است که بخواهیم بازیکنی که واکسن نزده را به خدمت بگیریم. صحبت‌های او هشداری جدی برای بازیکنانی است که همچنان درمقابل این کار مقاومت می‌کنند: «اگر بازیکنی واکسن نزده باشد تهدیدی برای همه ما محسوب می‌شود و می‌تواند این خطر را برای بازیکنان، کادرفنی و حتی کارمندان باشگاه داشته باشد که آنها را به کووید مبتلا کند. البته او خودش دوست ندارد یک تهدید باشد اما با این کار دیگران را به خطر می‌اندازد و خرید چنین فردی برای باشگاه اصلا منطقی نیست. از نظر مدیریتی نیز این اتفاق می‌تواند هرج‌ومرج زیادی در باشگاه ایجاد کند و به همین دلیل باید به‌دنبال سناریوهای دیگر باشیم. وقتی شما چنین بازیکنی را دراختیار دارید باید در رختکنی جداگانه لباسش را عوض کند و حتی غذایش را نیز جدا از سایر بازیکنان بخورد. حتی شما نمی‌توانید او را در اتوبوس تیم یا در ماشین یا مسافرت‌ها کنار بقیه داشته باشید. وقتی شما می‌خواهید پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنید دراختیار داشتن چنین بازیکنی می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود.»

گفته می‌شود بازیکنان یکی از تیم‌های لیگ برتر از مدیران باشگاه خواسته‌اند بازیکنانی را که واکسن نزده‌اند حتی به منطقه خطری که در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شده است و شامل رختکن و محوطه بازی می‌شود راه ندهند و ممنوعیت‌های بیشتری برای این افراد در نظر گرفته شود. به این ترتیب این بازیکنان حتی ممکن است از حضور در زمین مسابقه هم محروم شوند اما مشکل اینجاست که هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل فعلا نمی‌توان چنین تصمیم‌گیری‌های سختگیرانه‌ای را اعمال کرد، مگر اینکه در جلسه امروز موارد جدیدی مورد تصویب قرار گیرد.

اعتراض هواداران

لیگ برتر انگلیس یکی از بدترین آمارها در واکسیناسیون را دارد و اگرچه آخرین آماری که در این زمینه اعلام شده مربوط به حدود دوماه پیش است اما به‌نظر نمی‌رسد در این مدت تغییر چندانی در آن حاصل شده باشد. درحالی که گفته می‌شود حدود 68درصد بازیکنان در انگلیس واکسیناسیون را انجام داده‌اند اما این آمار در سری Aکه یکی از بهترین لیگ‌ها در این زمینه است 98درصد است و در بوندس‌لیگا نیز تاکنون 92درصد بازیکنان هر دو دز واکسن خود را تزریق کرده‌اند در لالیگا هم این عدد حدود 92درصد است و به این ترتیب مشخص است که چرا مشکلاتی که این روزها در لیگ انگلیس وجود دارد و تعداد مبتلایان به‌طرز عجیبی بالا رفته است در سایر کشورها دیده نمی‌شود.

در این شرایط از بازیکنانی که دز دوم را زده‌اند خواسته شده دز بوستر یا سوم را نیز تزریق کنند تا ایمنی بدن‌شان برابر سویه اُمیکرون بالاتر برود. اتفاقات اخیر باعث عصبانیت و اعتراض هواداران نیز شده است؛ چراکه برخی دیدارها در فاصله کمی تا سوت آغاز مسابقه لغو شده و باعث سردرگمی هواداران شدند. یکی از این مسابقات بازی استون‌ویلا برابر برنلی بود که تنها 2ساعت مانده به انجام بازی اعلام شد انجام نخواهد شد. این سومین بازی برنلی بود که به‌دلیل مشکلات تیم‌های حریف و تعداد بالای بازیکنان کرونایی آنها لغو شده است و به همین دلیل هواداران این تیم به‌شدت از تصمیم‌ها و اتفاق‌های اخیر اعتراض داشتند.

هواداران معتقدند در شرایط کنونی مسلما سلامت بازیکنان اهمیت بالاتری دارد اما باشگاه‌ها هم نباید اطلاع‌رسانی درباره شرایط بازیکنان خود را در آخرین دقایق انجام دهند و درحالی‌که نتایج تست‌ها از مدت‌ها قبل مشخص بوده باید هرچه زودتر تکلیف برگزاری یا لغو دیدارهای خود را مشخص کنند. البته استون‌ویلا نتایج تست‌های جدید را ساعت 10صبح روز شنبه دریافت کرد اما بررسی صحت این ادعاها و اینکه چه تعداد از بازیکنان این تیم قادر به همراهی تیم خود نیستند توسط مسئولان برگزاری لیگ مدتی طول کشید و درنهایت در فاصله کمی تا شروع بازی خبررسانی در این زمینه انجام شد.

یکی از مسائلی که در جلسه امروز قرار است درباره آن تصمیم‌گیری شود پروتکل‌های جدیدی است که تیم‌ها باید قبل و حین مسابقات رعایت کنند. تست‌های PCR باید عصر روز قبل از مسابقات انجام شده و نتایج آن در اسرع‌وقت دراختیار مسئولان برگزاری و کادر پزشکی قرار گیرد تا مشخص شود نفرات حاضر در زمین مشکلی ندارند. درنتیجه تا روز قبل از هر مسابقه باید شرایط تیم‌ها کاملا مشخص باشد تا تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا لغو بازی زودتر انجام شود.

ازسوی دیگر بازیکنان باید حداقل 24ساعت قبل از آغاز مسابقات در قرنطینه باشند و با حضور در هتل از سایر افراد خانواده و دوستان خود جدا شوند. در مسافرت‌ها نیز فاصله‌گذاری اجتماعی باید به دقت رعایت شود و درصورت عدم توجه به این قوانین، باشگاه‌ها باید منتظر جرایم سنگین باشند.

نگرانی از جام ملت‌های آفریقا

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که باشگاه‌های لیگ برتر دارند، برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا است که قرار است به‌زودی در کامرون انجام شود و تعداد زیادی از بازیکنان شاغل در این مسابقات راهی این تورنمنت خواهند شد. درحالی که منشأ سویه جدید کرونا قاره آفریقا است حضور این بازیکنان در جام ملت‌ها و بازی برابر تیم‌هایی که تعداد زیادی بازیکن بومی در اختیار دارند می‌تواند باعث ابتلای آنها به کووید شود.

رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا قرار است روز 9 ژانویه آغاز شود و باشگاه‌های بزرگ لیگ برتری نگران خطراتی هستند که ممکن است حضور ستاره‌های تیم‌هایشان در این مسابقات داشته باشد. از سوی دیگر طبق قوانینی که در بریتانیا وجود دارد، بازیکنان در بازگشت از این مسابقات باید راهی قرنطینه شوند و به این ترتیب دیدارهای بیشتری را از دست خواهند داد. اگرچه در روزهای اخیر شایعاتی درباره احتمال لغو این مسابقات به‌دلیل شیوع کرونا در آفریقا شنیده شده، اما هنوز هیچ خبر رسمی‌ای در این زمینه منتشر نشده و فعلا قرار است طبق برنامه قبلی تورنمنت در زمان مقرر آغاز شود.

این موضوع یکی دیگر از سرفصل‌هایی است که قرار است در جلسه امروز مورد بررسی قرار گیرد و باشگاه‌ها نگرانند تا این رقابت‌ها بحران کنونی را بیشتر کند. به همین دلیل به‌دنبال راهکاری هستند تا یا مانع از حضور بازیکنان خود در این رقابت‌ها شوند یا اینکه به‌نوعی بتوانند شرایط مناسب‌تری برای آنها فراهم کنند. درمجموع حدود 40 بازیکن لیگ برتری راهی این تورنمنت خواهند شد که معروف‌ترین آنها محمد صلاح، سادیو مانه و ریاض محرز هستند که غیبت دو ستاره لیورپول می‌تواند برای این تیم که یکی از مدعیان قهرمانی این فصل است، نگران‌کننده باشد. البته واتفورد بیشترین نماینده را در این مسابقات دارد و 5 بازیکن این باشگاه که حال و روز خوشی در جدول ندارد راهی کامرون خواهند شد. لسترسیتی و آرسنال هم با 4 بازیکن دیگر تیم‌هایی هستند که بیشترین ضرر را از برگزاری این مسابقات خواهند داشت.

هفته گذشته اتحادیه باشگاه‌های اروپایی در نامه‌ای به فیفا از عدم‌نظارت کافی دولت‌ها در زمینه گسترش ویروس کرونا و سویه جدید آن ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدامات جدی این نهاد برای محافظت از بازیکنان و باشگاه‌ها شد. البته مسئولان کنفدراسیون فوتبال آفریقا این اطمینان را داده‌اند که مسابقات قرار است با سختگیری زیادی برگزار شود و تیم‌ها باید پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنند. از سوی دیگر تنها تماشاگرانی می‌توانند برای دیدن این مسابقات راهی ورزشگاه‌ها شوند که هر دو دز واکسن را زده باشند و این موارد به دقت بررسی خواهد شد.

با توجه به اینکه جام ملت‌های آفریقا یکی از تورنمنت‌های رسمی است که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود اگر باشگاهی از سفر بازیکنانش به این رقابت‌ها خودداری کرده و آنها را در اختیار تیم‌های ملی قرار ندهد، با جرایم سنگینی روبه‌رو خواهد شد و بازیکن نیز محروم می‌شود. البته در اوایل همین فصل وقتی بعضی تیم‌های لیگ برتری از فرستادن بازیکنان ملی‌پوش خود به رقابت‌هایی که در آمریکای جنوبی و آفریقا امتناع کردند، فیفا تنبیهی برای آنها درنظر نگرفت.

حالا باشگاه‌های انگلیسی منتظرند تا مشخص شود آیا در جام ملت‌های آفریقا نیز می‌توانند چنین کاری را تکرار کنند و آیا فیفا همچنان به آنها این اجازه را خواهد داد که بازیکنان خود را از سفر منع کنند یا خیر. از سوی دیگر اتفاقات اخیر و لغو مسابقات باعث خواهد شد تا دیدارهای لیگ برتر فشرده‌تر از قبل برگزار شود و همین موضوع باعث افزایش نگرانی باشگاه‌ها شده است؛ چراکه فشردگی بازی‌ها و افزایش فشار بر بازیکنان آفریقایی می‌تواند باعث افزایش ریسک مصدومیت آنها در ادامه فصل شود. یورگن کلوپ یکی از منتقدان برگزاری این تورنمنت در میانه فصل است و می‌گوید که برگزاری چنین تورنمنتی به‌عقیده او «کوچک» نه‌تنها سودی ندارد، بلکه باعث لطمه به سلامت بازیکنان می‌شود.

توئیت جنجالی

یکی از جنجال‌هایی که اخیرا در فوتبال انگلیس رخ داد، صحبت‌های پیرس مورگان، مجری تلویزیونی بود که گفته بود بازیکنانی که از زدن واکسن امتناع کرده‌اند حتی نباید در زمین مسابقه مورد مداوای پزشکی قرار گیرند. این اظهارنظر عجیب باعث واکنش‌های مختلفی در این کشور شد. ازجمله جان تری، اسطوره باشگاه چلسی که به‌شدت به این صحبت‌ها انتقاد کرد و معتقد است که این حرف‌ها تنها باعث افزایش تنش در بین بازیکنان و فضای ورزشی این کشور می‌شود.

مورگان در توئیتی نوشته بود: «وقتی بازیکنی از زدن واکسن امتناع می‌کند نباید پس از مصدومیت مورد مداوا قرار گیرد؛ چراکه وقتی آنها به پزشکان اعتماد ندارند نباید به دکتر تیم هم برای مداوای مصدومیت خود اعتماد کنند.» تری هم که مدتی به‌عنوان کمک‌مربی در استون‌ویلا مشغول به‌کار بود و پس از آن فعلا بدون‌تیم مانده است در پاسخ به این صحبت‌ها آن را شوکه‌کننده و عجیب خواند. با این حال مورگان همچنان روی عقیده خود پافشاری کرده و معتقد است این بازیکنان باعث ایجاد خطر و ناامنی در فوتبال انگلیس می‌شوند و باید هرچه زودتر فکری برای این مشکل انجام شود.

البته در این میان برخی نیز معتقدند نباید فشار بیش از حدی به این افراد وارد کرد و آنها را مجبور به کاری کرد که دوست ندارند انجام دهند. استیو پریش، رئیس باشگاه کریستال‌پالاس یکی از این افراد است که می‌گوید اتفاقات اخیر و بحران در لیگ برتر نتیجه واکسن‌نزدن برخی بازیکنان نیست: «من به شخصه دوست دارم همه بازیکنان واکسینه شوند. خود من و خانواده‌ام واکسن زده‌ایم و فکر می‌کنیم این بهترین کار است. با این کار ایمنی جامعه بالاتر رفته و خطر ابتلا به بیماری کاهش پیدا می‌کند. با این حال همه افراد چنین عقیده‌ای ندارند و مخالف این ایده هستند. ما در تیم خود درصد بالایی از افراد را داریم که واکسن زده‌اند، اما لیگ برتر همانند یک جامعه اجتماعی است و افراد حق دارند که براساس آنچه تصور می‌کنند درست است، رفتار کنند. حتی برخی بازیکنان مشکلات جسمی دارند که شاید زدن واکسن برایشان ممکن نباشد. ما نباید آنها را تهدید کنیم و بهتر است راهی برای کمک به این افراد پیدا کنیم. اگر بتوانیم همه افراد را واکسینه کنیم عالی است، اما لغو مسابقات را نباید گردن افرادی بیندازیم که واکسن نزده‌اند و به‌نظر من اتفاقات اخیر حاصل عملکرد این نفرات نیست.»

در روزهای اخیر باشگاه‌های مختلفی همچون آرسنال، استون‌ویلا، برنتفورد، لسترسیتی، منچستریونایتد، برایتون، نوریچ، واتفورد، چلسی و لیورپول با این مشکل و ابتلای بازیکنان‌شان به کرونا مواجه شده‌اند، اما مسئولان برگزاری مسابقات امیدوارند از هفته آینده اوضاع عادی شود و بتوانند همانند سابق مسابقات را طبق برنامه برگزار کنند.

مرتبط ها