کد خبر: 65621

بودجه فرهنگ سال 1401 چقدر پیشنهاد شد؟

در لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۱ رقم پیشنهادی برای بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان پیش‌بینی شده که حدود ۵۴ درصد بیشتر از رقم پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ بوده است.

لایحه بودجه سال 1401 کل کشور صبح دیروز توسط شخصِ رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۱ درحالی بیش از پنج‌ هزار و ۳۸ میلیارد تومان برآورد شده که از ردیف‌های تفکیک‌شده‌ دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در لایحه بودجه خبری نیست.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

در حوزه فرهنگ و هنر هم افزایش بودجه وجود دارد اما برخلاف چند سال قبل جزئیاتی از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نشده است.

البته یک ویژگی قابل‌توجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند. همچنین تاکید شده است که آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
در خلاصه بودجه سال ۱۴۰۱، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌ هزار و ۳۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال ۱۳۹۹، هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰، بیش از دو هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال ۱۴۰۱، بالغ بر سه هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

در جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران(صندوق هنر) 327 میلیارد و 600 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم 336 میلیارد و 908 میلیون تومان و همچنین برای حمایت از توسعه هنر 237 میلیارد تومان برآورد شده است.

   بودجه صداوسیما بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت

در جزئیات منتشر شده این لایحه بودجه، سهم صداوسیما هم مشخص شده است؛ 5289 میلیارد و 237 میلیون تومان درنظر گرفته شده که از این میزان، 270 میلیارد تومان به جمع کل منابع عمومی سازمان اختصاص دارد. این درحالی است که بودجه سال 1401 رسانه ملّی نسبت به سالِ قبل، بیش از 50 درصد رشد، نشان می‌دهد.  جزئیات این بودجه برای تولید برنامه‌های مختلف در سال 1401 شامل مواردی چون تولید و پخش برنامه، تولید و پخش صدا، حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی است.

برنامه گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای برون‌مرزی و تولید، تامین، پخش، خبر، گزارش‌ها و مستندات خبری هم در جزئیات این بودجه گنجانده شده است.

در بخشی دیگر در اجرای ماده 93 قانون برنامه ششم توسعه که به توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی و مستند فیلم و سریال می‌پردازد بودجه‌ای در لایحه پیشنهادی بودجه 1401 وجود دارد.  ضمن اینکه سازمان صداوسیما همچون سالِ گذشته، همانند وزارت ورزش مکلف شده که درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را نزد خزانه‌داری کشور واریز کند که این وجه به نسبت 30 به 70 به ترتیب در اختیار وزارت ورزش و صداوسیما قرار می‌گیرد.

   افزایش ۵۴ درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

در لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۱ رقم پیشنهادی برای بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان پیش‌بینی شده که حدود ۵۴ درصد بیشتر از رقم پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ بوده است.

این افزایش در لایحه پیشنهادی دولت درحالی است که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی نسبت به بودجه پایین این وزارتخانه به‌ویژه برای مرمت بناهای تاریخی، معترض شده و در دیدار با رئیس‌جمهور درخواست افزایش بودجه این بخش را داشته است.  در خلاصه بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ردیف بودجه مشخصی برای برنامه‌های ارائه خدمات یکپارچه دولت هوشمند، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس، ارتقای شاخص‌ها و رشد اقتصادی، صیانت از میراث فرهنگی جمهوری اسلامی، برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت، سیاستگذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری، حمایت از ارتقا و توسعه صنایع‌دستی، پژوهش‌های دینی، علمی و کاربردی، آموزش غیررسمی، فنی، حرفه‌ای و مهارتی برای گروه‌های هدف تعیین شده است.