کد خبر: 65573

رئیس سابق دانشگاه تهران:

تصمیم جداسازی آموزش پزشکی از وزارت علوم در سال 64 اشتباه بوده است

بنده مکرر به این موضوع اشاره کرده‌ام و از همان ابتدا از طریق مجلس شورای اسلامی نیز به‌دنبال جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و بازگشت آن به آموزش عالی بوده‌ام؛ چراکه معتقدم این مهم، طرح بسیار خوبی است و صرفا ایران و فکر می‌کنم کشور کوباست که آموزش پزشکی را از آموزش عالی خود جدا کرده‌اند.

احمد نیلی‌احمدآبادی، رئیس سابق دانشگاه تهران هم در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «بنده مکرر به این موضوع اشاره کرده‌ام و از همان ابتدا از طریق مجلس شورای اسلامی نیز به‌دنبال جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و بازگشت آن به آموزش عالی بوده‌ام؛ چراکه معتقدم این مهم، طرح بسیار خوبی است و صرفا ایران و فکر می‌کنم کشور کوباست که آموزش پزشکی را از آموزش عالی خود جدا کرده‌اند. روسیه نیز که این تجربه را کرد از آن دست کشید و به یکپارچه‌سازی آموزش خود پرداخت.»

او ادامه داد: «وزارت بهداشت تعداد محدودی دانشجو جذب می‌کند. به نظر من برای توسعه علمی کشور، توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، ارتقای کیفیت آموزش و کاهش برخی هزینه‌ها این دو رشته باید با یکدیگر ادغام شوند.»  نیلی‌احمدآبادی اظهار داشت: «فضای گفتمانی که اکنون درخصوص این طرح ایجاد شده، خیلی جالب نیست و بهتر است سمینارهایی در این خصوص تشکیل شود و صاحب‌نظران از ایران و کشورهای دیگر به ارائه تجارب خود بپردازند تا بعد از آن تصمیم گرفته شود. به نظر می‌آید اکنون این فضا دقیق و علمی نیست.»

رئیس سابق دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا اکنون شرایط بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم وجود دارد، خاطرنشان کرد: «شرایط هرچه باشد، دلیل نمی‌شود که ساختار تغییر یابد. تصمیم به جداسازی آموزش پزشکی از وزارت علوم در سال 64 اشتباه بوده است و در همان زمان نیز به‌سختی در مجلس رای آورد، زیرا سازمان و تشکیلات را نباید براساس کمیت طراحی کنیم، بلکه باید براساس کیفیت طراحی شود. به همین منظور نمی‌شود یک ساختار را امروز به‌دلیل کمبود پزشک تغییر داد و پس از آن باز هم به‌دلیل افزایش پزشک دچار تحول کرد. ساختار مبانی علمی خود را دارد.»

مرتبط ها