کد خبر: 65296

بایرن‌مونیخ - بارسلونا، نبرد مرگ و زندگی در آلمان

یاران سردار علیه صدرنشینی قهرمان

زنیت درحال حاضر دو امتیاز از دینامو مسکو نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش بیشتر اندوخته و روز یکشنبه آینده در مسابقه‌ای حساس به مصاف این تیم خواهد رفت که به نظر می‌رسد بیشتر از مسابقه امشب برایشان ارزش دارد و شاید سماک به همین دلیل کمتر روی نفرات اصلی‌اش فشار وارد کند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهی به ایستگاه پایانی خود رسیده و امشب پرونده این دور از تورنمنت در فصل جاری بسته می‌شود تا سرنوشت سایر تیم‌های صعود‌کننده به مرحله بعدی این مسابقات نیز مشخص شود و 16 تیم حاضر در دور حذفی منتظر قرعه‌کشی مرحله بعد باشند تا حریفان خود را بشناسند. بدون‌شک مهم‌ترین مصاف امشب رویارویی بایرن‌مونیخ و بارسلونا در آلمان خواهد بود که به‌نوعی نبرد مرگ و زندگی برای ژاوی و تیمش در این رقابت‌هاست و هر نتیجه‌ای به‌جز برد در این مسابقه با توجه به اینکه بنفیکا در دیگر دیدار این گروه‌ انگیزه زیادی برای غلبه بر دینامو کی‌یف دارد، ممکن است به حذف این تیم منجر شود. برای فوتبال‌دوستان ایرانی جدال زنیت برابر چلسی نیز می‌تواند جذاب باشد و اگرچه این تیم روسی با سردار آزمون شانسی برای صعود ندارد اما رویارویی با قهرمان فصل پیش می‌تواند جدالی جذاب برای آزمون و هم‌تیمی‌هایش باشد.

با آزمون بازی زیبا می‌شود

در گروه هشتم این رقابت‌ها دو تیم چلسی و یوونتوس صعود خود به دور بعد را قطعی کرده‌اند و تنها مساله در این گروه مشخص شدن صدرنشین است. آبی‌های لندن در دیدار قبلی خود در این گروه عملکردی فوق‌العاده در خانه داشتند و با 4 گل یوونتوس را شکست دادند تا صدر جدول را از این تیم ایتالیایی بگیرند. حالا برتری در دیدار امشب در روسیه می‌تواند بدون توجه به اینکه در دیدار یووه و مالمو سوئد چه نتیجه‌ای به دست می‌آید، حکم به صدرنشینی آنها بدهد. شاگردان توماس توخل اگرچه شرایط بهتری در دیدارهای رودررو با حریف ایتالیایی دارند اما بازی نسبتا سختی در سرمای روسیه در پیش دارند و کسب برد برابر قهرمان سه فصل اخیر لیگ روسیه کار راحتی نخواهد بود. از طرف دیگر یوونتوس آلگری هم با توجه به اینکه در زمین خود میزبان ضعیف‌ترین تیم این گروه است، بردش بسیار محتمل خواهد بود و در این شرایط چلسی فقط باید به‌دنبال سه امتیاز بازی امشب باشد.

بازی رفت دو تیم در لندن با تک‌گل روملو لوکاکو به سود چلسی به پایان رسید و در بازی امشب زنیت درحالی برابر حریفش قرار می‌گیرد که‌ انگیزه زیادی برای برد در این مسابقه ندارد؛ چراکه با توجه به تساوی در دیدار قبلی خود برابر مالمو رتبه سومی‌اش قطعی شده و با هر نتیجه‌ای راهی مرحله حذفی لیگ اروپا خواهد شد. این برای نخستین‌بار در سه سال اخیر است که این تیم در قعر جدول گروهش قرار نمی‌گیرد و موفق به حضور در لیگ اروپا می‌شود. شاگردان سرگئی سماک پس از تساوی در سوئد در دو مسابقه لیگ به میدان رفته‌اند که اولی را 2 بر صفر از زسکا مسکو بردند و در بازی دوم که روز جمعه گذشته برگزار شد، برابر روستوف به تساوی 2-2 رسیدند. آنها با وجود این تساوی همچنان صدرنشین لیگ هستند و اگرچه همانند سال‌های قبل عملکردی مقتدرانه در رقابت‌ها نداشته‌اند اما همچنان بهتر از رقبای خود نتیجه گرفته‌اند.

زنیت درحال حاضر دو امتیاز از دینامو مسکو نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش بیشتر اندوخته و روز یکشنبه آینده در مسابقه‌ای حساس به مصاف این تیم خواهد رفت که به نظر می‌رسد بیشتر از مسابقه امشب برایشان ارزش دارد و شاید سماک به همین دلیل کمتر روی نفرات اصلی‌اش فشار وارد کند. البته بازی با چلسی از جهتی دیگر برای این باشگاه اهمیت دارد؛ چراکه دویستمین بازی آنها در رقابت‌های اروپایی محسوب می‌شود و پس از اسپارتاک مسکو دومین باشگاه روسی هستند که به چنین افتخاری دست پیدا می‌کنند. تنها رویارویی دو تیم به بازی رفت امسال مربوط می‌شود که زنیت در آن بازی که در هفته نخست برگزار شد، نمایش خوبی داشت و هواداران این تیم امیدوار بودند بتوانند در این دوره نتایج خوبی کسب کرده و حتی از گروه خود صعود کنند. زنیت پیش از این دو بار در خانه میزبان تیم‌های انگلیسی بوده که در هر دو بازی موفق شده بردفورد و لیورپول را شکست دهد و رکورد خوبی در این زمینه دارد.

بوریس راپوپورت، سرمربی سابق زنیت درباره مسابقه امشب و اهمیت آن برای زنیت می‌گوید: «چلسی برای صدرنشینی در این گروه نیاز به بردن این بازی دارد. مسلما یوونتوس می‌تواند مالمو را شکست دهد و به همین دلیل چلسی با تمام قوا راهی روسیه می‌شود. آنها تیمی خوب با بازیکنانی بزرگ در اختیار دارند و شکی نیست که در این بازی از همان ابتدا فوتبالی تهاجمی را ارائه خواهند داد. این فرصت بسیار خوبی برای زنیت است که خود را در این مسابقه بزرگ محک بزند و تجربه خوبی از رویارویی با قهرمان فصل پیش اروپا کسب کند. بازی رفت دو تیم مسابقه بسیار نزدیکی بود و زنیت در کارهای دفاعی بسیار خوب کار کرد. مشکل کنونی زنیت این است که نیمکت خیلی خوبی در اختیار ندارد و به همین دلیل برای او دشوار است که بازیکنانش را به‌صورت چرخشی بازی دهد. به همین دلیل بازیکنانی مثل آزمون در بازی‌های زیادی به میدان می‌روند و شانس مصدومیت آنها هم بالا می‌رود. چندین بازیکن دیگر این تیم نیز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و این کار را برای سماک سخت می‌کند. از طرف دیگر او شاید در خط حمله تغییراتی ایجاد کند و درحالی که در این فصل کمتر همزمان از زیوبا و آزمون استفاده کرده است شاید در بازی با چلسی هم تنها یکی از این دو بازیکن را به زمین بفرستد. البته دلیل اصلی این اتفاق را نمی‌دانم چون آنها پیش از این همکاری خوبی با هم داشتند و گل‌های زیادی برای تیم خود به ثمر رسانده‌اند. در این بازی با توجه به شرایط حریف احتمالا زنیت با یک مهاجم بازی خواهد کرد اما به نظرم سماک برای دیدار با دینامو در روز یکشنبه دوباره زوج آزمون-زیوبا را به زمین می‌فرستد.»

از سوی دیگر گنادی اورلوف، گزارشگر مشهور روسی نیز با اشاره به وضعیت زنیت برای این دیدار می‌گوید: «بازیکنان زنیت در این بازی فرصت دارند تا خود را نشان دهند و اگر بتوانند در این مسابقه نمایش خوبی داشته باشند نام‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد. آنها باید توانایی‌های خود را ثابت کنند. به نظرم اگر آزمون و باریوس در این بازی حضور داشته باشند مسابقه خوبی را شاهد خواهیم بود.»

آزمون در این فصل 20 بازی برای تیمش انجام داده که توانسته در آنها 9 گل و یک پاس گل داشته باشد. او در بازی رفت از سوی هواداران به‌عنوان بازیکن برتر زنیت انتخاب شد اما شاید با توجه به مصدومیتی که اخیرا پشت‌سر گذاشته از ابتدا در ترکیب تیمش قرار نگیرد و سماک در نیمه‌دوم از او استفاده کند.

نبرد مرگ و زندگی برای بارسا

در گروه پنجم این رقابت‌ها از مهم‌ترین دیدارهای هفته پایانی بین دو تیم مطرح بایرن‌مونیخ و بارسلونا در ورزشگاه آلیانس آره‌نا برگزار خواهد شد تا تکلیف دومین تیم صعود‌کننده از این گروه مشخص شود. بایرنی‌ها در بازی رفت با سه گل بارسا را که در آن زمان توسط رونالد کومان هدایت می‌شد، شکست دادند و حالا با جمع‌آوری تمامی امتیازات ممکن 5 بازی گذشته صعود خود به‌عنوان صدرنشین را قطعی کرده‌اند. این بازی اگرچه برای ژرمن‌ها تشریفاتی خواهد بود اما جولین ناگلزمن بعید است تغییراتی گسترده در ترکیب تیمش ایجاد کند.

باواریایی‌ها یکی از سه تیمی هستند که هر 5 بازی خود را در این فصل لیگ قهرمانان برده‌اند و به این ترتیب خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح کرده‌اند. آنها ابتدای هفته در درکلاسیکر و در مسابقه‌ای جذاب و تماشایی با نتیجه 3 بر 2 دورتموند را شکست دادند تا فاصله خود با این تیم را به 4 امتیاز افزایش دهند. البته پنالتی جنجالی این تیم حواشی زیادی به‌دنبال داشت و صحبت‌های عجیب جود بلینگهام، هافبک دورتموند در پایان مسابقه علیه داور ممکن است تبعاتی برای این پدیده انگلیسی به‌دنبال داشته باشد. آنها حالا با روحیه‌ای خوب برای آخرین بازی خود در دور گروهی آماده می‌شوند و شاید ناگلزمن در این دیدار از نفرات جوان تیمش ازجمله موسیالا، نیانزو روکا و ریچارد فرصت بیشتری برای بازی بدهد. آنها تا این برهه از مسابقات 19 گل در دور گروهی به ثمر رسانده‌اند که بین تمامی تیم‌ها رکورددار هستند. از طرف دیگر در هردو مسابقه قبلی خانگی خود موفق شده‌اند 5 گل به دینامو کی‌یف و بنفیکا بزنند که این روندی نگران‌کننده برای شاگردان ژاوی است. به‌خصوص که بایرن در 9 بازی این فصل خود در آلیاس آره‌نا 8 برد به دست آورده است.
بارسا که بازی رفت را با سه گل در خانه باخته حالا در مسابقه برگشت در شرایطی به مصاف حریف می‌رود که به احتمال زیاد به 3 امتیاز این مسابقه برای صعود نیاز دارد. ژاوی در نخستین حضورش روی نیمکت این تیم در رقابت‌های اروپایی برابر بنفیکا به تساوی بدون گل رسید تا کارش در هفته آخر به اما و اگر کشیده شود. از طرف دیگر بنفیکا که 4 امتیاز از 5 امتیازش را از بارسا گرفته امشب در خانه میزبان دینامو‌کی‌یف است که امیدی برای رتبه سوم هم ندارد و به این ترتیب تیم پرتغالی با خیالی راحت‌تر این بازی را آغاز می‌کند.

نکته نگران‌کننده برای ژاوی آمار نگران‌کننده خط حمله این تیم در این فصل است که یکی از مهم‌ترین عوامل عدم‌نتیجه‌گیری تیم محسوب می‌شود. آنها در 20 بازی این فصل خود تنها 25 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند که حدود نصف میانگین این تیم در دهه گذشته است. این آمار 19 گل کمتر از فصل قبل و 23 گل کمتر از دوسال پیش است. درحالی که بارسا در فصل 12-2011 در همین تعداد مسابقه 58 گل زده بود حالا با جدایی مسی و گریزمان که سال قبل مجموعا 58 گل زده بودند و همچنین مصدومیت آگرو تازه خریداری شده و غیبت‌های آنسو فاتی نتوانسته عملکرد خوبی در گلزنی داشته باشد.

بارسا در ابتدای این هفته نخستین باخت خود را نیز با ژاوی تجربه کرد و در خانه با یک گل مغلوب بتیس شد. حالا شرایط تیم نه‌تنها در لیگ قهرمانان بلکه در لالیگا هم بحرانی است و به نظر می‌رسد باشگاه در نیم‌فصل نیاز شدیدی به تقویت خود دارد. فران تورس یکی از اهداف اصلی ژاوی در ژانویه است که گفته می‌شود توافقات اولیه با این وینگر اسپانیایی منچسترسیتی انجام شده است. با این حال در شرایط فعلی تیم باید با همین نفرات نتایج لازم را در دیدارهای مهم پیش‌رو کسب کند. دو برد یک بر صفر برابر دینامو کی‌یف و تساوی مقابل بنفیکا نتایجی نیست که هواداران آبی و اناری به آنها عادت داشته باشند و این روند ضعیف آینده مبهمی را برای تیم ترسیم کرده است. آنها حالا 16 امتیاز با رئال‌مادرید صدرنشین در لالیگا عقب افتاده‌اند و جبران این فاصله با توجه به نمایش‌های اخیر تیم انچلوتی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. به این ترتیب در شرایط کنونی صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان و قرار گرفتن بین 4 تیم برتر لیگ در پایان فصل می‌تواند نتیجه‌ای بسیار خوب برای ژاوی و تیمش تلقی شود.

بارسا درحالی که در بازی امشب به برد نیاز دارد عملکرد تهاجمی‌اش که همیشه در سال‌های اخیر نقطه‌قوت آنها بوده می‌تواند به پاشنه‌آشیل تیم تبدیل شود. در دیدار برابر بتیس برای دومین‌بار از زمان حضور ژاوی و هفتمین‌بار در این فصل تیم نتوانست در یک بازی گلزنی کند و در یک دهه گذشته سابقه نداشته که بارسا در 35 درصد بازی‌های خود در گشودن دروازه حریفان ناموفق باشد.

ژاوی امیدوار است بتواند از آنسو فاتی در بازی حساس امشب استفاده کند اما مارتین برایت‌وایت، سرخیو آگرو، پدری و سرجی روبرتو این بازی را از دست داده‌اند. گاوی هم اگرچه به‌دلیل آسیبی که به سرش در دیدار برابر بتیس وارد شد به بیمارستان رفت اما ظاهرا مشکل خاصی ندارد و می‌تواند امشب در آلمان بازی کند.

خیال راحت رانگنیک

در گروه ششم منچستریونایتد با برتری در بازی قبلی خود در زمین ویارئال خیالش را از بابت صدرنشینی راحت کرده و حالا رالف رانگنیک، سرمربی جدید این تیم می‌تواند یک بازی تدارکاتی خوب را برابر یانگ‌بویز داشته باشد. اما مصاف آتالانتا و ویارئال می‌تواند یکی از جدال‌های تماشایی این شب باشد که سرنوشت دیگر تیم صعودکننده را مشخص خواهد کرد. تیم اسپانیایی با توجه به برتری یک‌امتیازی خود دست بالاتر را در این بازی دارد و با یک مساوی هم راهی دور بعد خواهد شد اما شاگردان گاسپرینی که فصل پرنوسانی را پشت‌سر می‌گذارند تنها به برد نیاز دارند تا راهی مرحله حذفی شوند. تساوی پرگل و عجیب آنها در دیدار قبلی برابر یانگ‌بویز باعث شد ویارئال با وجود شکست برابر یونایتد همچنان در رده دوم باقی بماند و به این ترتیب آتالانتا که هر 5بازی اخیر خود را در لیگ ایتالیا با برد پشت‌سر گذاشته است تنها به قصد کسب سه‌امتیاز در این دیدار خانگی حاضر می‌شود.

گروه هفتم تنها گروه این رقابت‌هاست که در پایان هفته پنجم هر چهار تیم شانس صعود به دور بعد را دارند. قرار گرفتن تیم‌های نه‌چندان مدعی لیل، سالزبورگ اتریش، سویا و وولفسبورگ در این گروه سبب شده رقابت نزدیکی بین این تیم‌ها برای رسیدن به مرحله بعد شکل بگیرد. در دیدارهای هفته پایانی این گروه وولفسبورگ در خانه میزبان لیل فرانسه است و سالزبورگ نیز از سویا پذیرایی می‌کند. اتفاق جالب برای تیم آلمانی این است که پس از مصاف با لیل یا راهی دور بعد خواهد شد یا حذف می‌شود و به‌هیچ‌عنوان شانسی برای سوم شدن و رسیدن به لیگ اروپا ندارد. آنها فعلا با 5امتیاز در رده آخر گروه هستند و لیل صدرنشین که 8امتیازی است با یک تساوی هم به دور بعد خواهد رسید. سالزبورگ هم در دیدار خانگی امشب با یک تساوی می‌تواند شگفتی‌ساز این مرحله لقب گرفته و بالاتر از سویا راهی دور بعدی این مسابقات شود. آنها که در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری روی ستاره‌های جوان تیم خوبی را روانه رقابت‌های اروپایی کرده‌اند در این فصل هم تا این هفته از رقابت‌ها با جمع‌آوری 7امتیاز و البته به لطف گروه نسبتا آسانی که در آن قرار گرفته‌اند شانس خوبی برای رسیدن به مرحله حذفی دارند.

مرتبط ها