کد خبر: 64904

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جودوکاری که برگشت تا دوباره برای ایران مبارزه کند

آقایی: به آذربایجان رفتم تا از شرایط مسابقه دور نمانم

همیشه مردم ایران برای حمایت از من و تمام ورزشکاران کشورمان هیچ دریغی نداشتند و امیدوارم بتوانیم دل مردم‌مان را شاد کنیم.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: دو سال پیش بود که آرش آقایی، جودوکار ملی‌پوش کشورمان با رزومه‌ای قوی راهی کشور آذربایجان شد تا بتواند روی تاتامی برود و در رشته مورد علاقه‌اش کسب مدال کند. آن‌موقع رفتن آقایی در دنیای جودو پرهیاهو شد، عده‌ای می‌گفتند او ایران را ترک کرده و تغییر تابعیت داده و خودش همان موقع هم اصرار داشت نگاه‌مان به او مانند لژیونری باشد که فرصت بودن در تیم کشوری دیگر را از دست نداده است. آرش آقایی آن‌موقع در مصاحبه‌هایش گفته بود کادرفنی وقت تیم‌ملی ایران گفته دیگر او را نمی‌خواهد و دلیل اصلی‌اش برای لژیونری همین نخواسته‌شدن بوده که مجبور به رفتن و جنگیدن با پیراهن کشوری دیگر غیر از ایران شده است. او آن‌موقع از جوانی و از دست ندادن روزهایش برای ایستادن روی تاتامی جودو می‌گفت و حالا همان‌طور که گفته بود به لژیونری‌اش در کشور دیگر پایان داد و به ایران برگشت که هنوز مشخص نیست جودویش کی قرار است از تعلیق خارج شود.

جودوکار ایران حالا با امید به روزهایی بهتر برای جودو به ایران برگشته و دوست دارد بار دیگر برای تیم‌ملی ایران روی تاتامی برود. دوست دارد حتی دوسال بعدی زندگی‌اش را صبر کند تا جودو از تعلیق خارج شود و بتواند به‌نام کشورش در مسابقات برون‌مرزی شرکت کند و برای ایران و مردمی که بعد از سال‌های تلخ جودو هنوز این رشته پرخاطره‌شان را فراموش نکرده‌اند به میدان برود. آرش آقایی که نمی‌خواهد درحال حاضر مصاحبه کند به‌خاطر قولش به «فرهیختگان» برای پاسخ به چند سوال خیلی کوتاه پاسخگوی سوالات شد تا از خودش با مردم بگوید. خودش که خیلی زودتر از آن چیزی که تصورش می‌شد در میانه سال‌های تعلیق جودوی ایران برگشت. او البته دوست ندارد به سوال‌هایی که درباره رفتنش بود پاسخ دهد، او فقط از آمدن و ماندن و صبر برای برگشت روزهای خوش جودو می‌گوید آن‌هم خیلی کوتاه به‌خاطر ماندن روی قولی که داده بود. آرش آقایی رفیق نیمه‌راه جودوی زخم‌خورده ایران نبود و برگشت تا کنار قهرمان‌های این رشته که درحال حاضر کاری جز صبر کردن از دست‌شان برنمی‌آید برای بازگشت روزهای خوش صبر کند تا بتواند بار دیگر پیراهن تیم‌ملی جودوی ایران را به تن کند. پیراهنی که به‌خاطرش عطای ملی‌پوش بودن در آذربایجان را به لقایش بخشید و بلاتکلیفی را به جان خرید تا بار دیگر پرچم کشورش را در میادین بین‌المللی به اهتزاز درآورد. حال باید دید جودوی ایران با رای دادگاه cas به تعلیقش پایان می‌دهد یا باید دوسال دیگر برای پایان یافتن به این تعلیق صبر کند. ولی مگر می‌شود یادمان برود قهرمانان جودو چه روزهای رنج‌آوری را برای دوری از مسابقات به جان خریدند و ماندند! گفت‌وگوی کوتاه «فرهیختگان» با آرش آقایی را در ادامه خواهید خواند.

بالاخره به ایران برگشتی، چه شد که تصمیم به برگشت گرفتی؟

با توجه به توافقی که با آرش میراسماعیلی کردیم، تصمیم برگشت به کشورم را گرفتم.

اگر رای دادگاه cas به‌نفع ایران نباشد جودوی ایران حداقل دوسال دیگر تعلیق می‌ماند، چطور با این شرایط بازهم به جودوی ایران برگشتی؟

امیدوارم خیلی زود تعلیق برداشته بشود و بتوانم برای تیم‌ملی ایران مسابقه بدهم. به امید روی تاتامی رفتن با پیراهن تیم‌ملی کشورم برگشتم.

برنامه‌ات برای آینده ورزشی چیست؟ درباره دلیل رفتنت از ایران هم بگو.

برنامه‌ام تمرین و آماده شدن و آماده ماندن برای مسابقات آینده است. با توجه به اینکه من یک‌ ورزشکار هستم و دوران قهرمانی‌ام یک دوره خاصی است و آن‌موقع در تیم‌ملی مانع مسابقه دادنم برای ایران شدند و‌ البته همزمان پیشنهاد هم داشتم، مجبور شدم برای آذربایجان مسابقه بدهم تا از شرایط مسابقه دور نمانم.

صحبت‌هایی که با رئیس فدراسیون جودو داشتی برایت امیدبخش بود؟

بله با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو صحبت‌هایی داشتیم که رضایت‌بخش بود.

آینده جودوی ایران را با تعلیق طولانی که داشته و دارد چطور ارزیابی می‌کنی؟  

خب طبیعی است که شرایط خیلی سخت است ولی فدراسیون‌ جودوی ایران تمام تلاش خود را می‌کند تا تعلیق برداشته شود.

فکر می‌کنی کمکی به تیم‌ملی جودوی ایران برای بعد از تعلیق و روح دوباره در این رشته باشی؟

بله‌، با توجه به تجربه‌هایی که کسب کردم می‌توانم برای جودو‌ی کشور مفید باشم و این قول را از طرف من دارید.

به‌نظرت جودوی ایران برای موفقیت و ادامه راه به چه چیزهایی نیاز دارد؟

صبر و تلاش برای تمام شدن تعلیق.

حرف آخر؟

همیشه مردم ایران برای حمایت از من و تمام ورزشکاران کشورمان هیچ دریغی نداشتند و امیدوارم بتوانیم دل مردم‌مان را شاد کنیم.

مرتبط ها