کد خبر: 61466

نیوکاسل هم در مسیر باشگاه‌های متمول انگلیسی قرار گرفت

سوءاستفاده از فوتبال

خرید نیوکاسل توسط سعودی‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبال انگلیس در روزهای اخیر بود که باعث شد سروصدای زیادی دراین‌باره به‌پا شود. البته پیش از این و زمانی که بن‌سلمان تلاش‌هایی برای خرید باشگاه منچستریونایتد انجام می‌داد، مخالفت‌های زیادی با این اقدام صورت می‌گرفت که مهم‌ترین دلیل آن سابقه بد این کشور در عدم رعایت حقوق بشر و جنایاتی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر مرتکب شده‌اند. این روند باعث شده تا بسیاری از نهادهای حقوق بشری از مسئولان فوتبال انگلیس درخواست کنند تا مانع از حضور مقامات این کشور به‌عنوان مالکان باشگاه‌های لیگ برتری شوند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: خرید نیوکاسل توسط سعودی‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبال انگلیس در روزهای اخیر بود که باعث شد سروصدای زیادی دراین‌باره به‌پا شود. اگر چه براساس اخباری که منتشر شده صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی برای خرید این باشگاه انگلیسی پیش‌قدم شده اما بسیاری بر این باروند که پادشاهی این کشور و به‌خصوص محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پشت پرده خرید این تیم قرار دارند تا پس از تجربه نسبتا موفق قطری‌ها و اماراتی‌ها در تیمداری در فوتبال اروپا، عربستان هم به سراغ سرمایه‌گذاری در فوتبال برود. البته پیش از این و زمانی که بن‌سلمان تلاش‌هایی برای خرید باشگاه منچستریونایتد انجام می‌داد، مخالفت‌های زیادی با این اقدام صورت می‌گرفت که مهم‌ترین دلیل آن سابقه بد این کشور در عدم رعایت حقوق بشر و جنایاتی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر مرتکب شده‌اند. این روند باعث شده تا بسیاری از نهادهای حقوق بشری از مسئولان فوتبال انگلیس درخواست کنند تا مانع از حضور مقامات این کشور به‌عنوان مالکان باشگاه‌های لیگ برتری شوند. البته اگر چه کاملا مشخص است که این صندوق به این کشور پادشاهی و دولت عربستان وابسته است اما در قراردادی که منعقد شده مسئولان این صندوق سرمایه‌گذاری تضمین داده‌اند که با هیچ‌یک از مقامات این کشور در ارتباط نیستند و آنها هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری‌ها باشگاه نیوکاسل نخواهند داشت.

در مسیر چلسی و سیتی

مخالفان این قرارداد معتقدند که سعودی‌ها به نوعی با دور زدن قانون تصمیم دارند تا به هر صورت ممکن پای خود را به فوتبال انگلیس باز کرده و با سرمایه‌گذاری گسترده در این باشگاه و کسب عناوین مختلف بتوانند چهره جدیدی از خود در دنیا ارائه کنند. چهره‌ای که پیش از این با اقداماتی چون قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول بسیار آسیب‌دیده است و با توجه به اینکه این کشور سابقه بدی در رعایت حقوق بشر دارد مقامات عربستان محبوبیتی در جامعه جهانی ندارند. در همین راستا این کشور در تلاش است تا با استفاده از جذابیت فوتبال شرایط خود را بهتر کند و همین امر مورد اعتراض قرار گرفته است.

حالا هواداران این باشگاه به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای از اینکه نیوکاسل هم قرار است مانند باشگاه‌هایی چون چلسی، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن به سراغ خرید ستاره‌‌های گرانقیمت برود خوشحالند و امیدوارند دوباره تیم‌شان را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ جزیره ببینند اما در سوی دیگر برخی نیز اعتقاد دارند که این باشگاه نیازی به پول‌های عربستانی‌ها که آغشته به خون مردم بی‌گناه است ندارد و بهتر بود در همین شرایط به کار خود در فوتبال جزیره ادامه دهد. به هر حال مایک اشلی، مالک قبلی باشگاه درنهایت تصمیم گرفت تا سهامش را به عربستانی‌ها واگذار کند و در ادامه فصل شاهد حضور مالکانی تازه در این باشگاه خواهیم بود که می‌تواند سرنوشت این تیم انگلیسی را برای همیشه تغییر دهد. اتفاقی که پیش از این در چندین باشگاه دیگر نیز شاهد آن بوده‌ایم و شاید در سال‌های آتی شاهد ظهور قدرتی جدید در لیگ جزیره باشیم.

بروس، اولین قربانی

استیو بروس، سرمربی کنونی باشگاه احتمالا نخستین قربانی این جابه‌جایی خواهد بود. رسانه‌های انگلیسی معتقدند مالکان جدید باشگاه می‌خواهند کادرفنی بهتری را برای تیم خود به خدمت بگیرند و شاید بروس حتی پیش از دیدار هفته آینده تیمش برابر تاتنهام که هزارمین بازی او به‌عنوان سرمربی خواهد بود از سمتش کنار برود. در این میان نام‌های مختلفی به‌عنوان جانشینان احتمالی او مطرح می‌شوند که هنوز هیچ‌کدام قطعی نیستند. در این شرایط ظاهرا آنها تصمیم دارند با اخراج استیو بروس، موقتا گریم جونز، دستیار او را به ‌عنوان مربی موقت منصوب کنند تا پس از دیدار با تاتنهام بتوانند با گزینه مدنظر خود به توافق برسند.

آنتونیو کونته و روبرتو مانچینی دو نام بزرگی هستند که اخیرا در رسانه‌های ایتالیایی و انگلیسی برای حضور روی نیمکت نیوکاسل مطرح شده‌اند اما ظاهرا هیچ‌کدام تمایلی به قبول این پیشنهاد نشان نداده‌اند. نفر بعدی در این فهرست زین‌الدین زیدان است که پس از دومین جدایی‌اش از رئال مادرید همچنان بدون تیم مانده و می‌تواند گزینه مناسبی برای این باشگاه باشد اما او هم بعید است هدایت تیم را در چنین برهه‌ای قبول کند. برندان راجرز هم دیگر گزینه این باشگاه است که او هم فعلا هدایت لسترسیتی را برعهده دارد و در دسترس نیست. ادی هاو، سرمربی سابق بورنموث هم فعلا مشغول بررسی شرایط نیوکاسل است تا درباره احتمال حضورش در این باشگاه تصمیم‌گیری کند.

آماندا استیولی، مدیر اجرایی باشگاه که کارهای انتقال مالکیت تیم را انجام داده و فعلا نقش اصلی را در نیوکاسل دارد ارتباط نزدیکی با رافا بنیتس، سرمربی کنونی اورتون دارد اما این مربی اسپانیایی هم که به تازگی هدایت این تیم انگلیسی را برعهده گرفته بعید است با جدایی از اورتون، راهی نیوکاسل شود. گفته می‌شود وظیفه یافتن جانشین بروس به فرانک مک‌پارند، مدیر سابق آکادمی لیورپول سپرده شده است اما مشکل اصلی باشگاه این است که مالکیت آن در زمانی واگذار شده که مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی به پایان رسیده و مربی جدید تا ژانویه نمی‌تواند خرید جدیدی برای تیمش انجام دهد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد مربیان نامدار فعلا تمایلی به حضور در این باشگاه داشته باشند.

خریدهای تازه

نیوکاسل البته در کنار تلاش برای یافتن سرمربی جدید به سراغ خرید ستاره‌های جدید هم رفته و نام‌های مختلفی برای حضور در این باشگاه مطرح شده‌اند. یکی از نخستین بازیکنانی که در روزهای اخیر به این باشگاه لینک شده مائورو ایکاردی، مهاجم آرژانتینی پاری‌سن‌ژرمن است که با آمدن لئو مسی به این باشگاه فرصت زیادی برای حضور در ترکیب اصلی تیم پیدا نکرده و احتمالا یکی از خروجی‌های این تیم فرانسوی در ژانویه خواهد بود. این مهاجم 28 ساله که در سال 2019 از اینترمیلان راهی این باشگاه شد در 219 بازی برای تیمش 124 گل زده که می‌تواند خرید خوبی برای شروع کار مالکان جدید تیم باشد.

تیم نوزدهم لیگ جزیره فعلا بازیکنانی چون کالوم ویلسون، جوئلینتون و دوایت گایل را در خط حمله خود دارد اما خرید ایکاردی می‌تواند تا حد زیادی قدرت تهاجمی تیم را افزایش داده و باعث شود که باشگاه از قعر جدول جدا شود. البته ایکاردی از تاتنهام و یوونتوس نیز پیشنهادهایی دریافت کرده و ممکن است ترجیح دهد تا در تیمی با شرایط بهتر بازی کند.

از سوی دیگر سایت «منچستر اونینگ» گزارش داده که نیوکاسلی‌ها در تلاشند تا 4 بازیکن نیز از منچستریونایتد به خدمت بگیرند تا تیم خود را در ادامه فصل تقویت کنند. یکی از نفراتی که این باشگاه در نظر دارد تا به ترکیب خود اضافه کند آنتونی مارسیال است که با اضافه شدن کریس رونالدو و جیدون سانچو به خط حمله یونایتد کمتر از سوی سولشر در ترکیب تیمش به میدان می‌رود. فروش او می‌تواند دست سرمربی نروژی را برای خریدهای جدید بازتر کند. جسی لینگارد دیگر بازیکن مدنظر نیوکاسل از جمع شیاطین سرخ است که او هم فصل پیش به صورت قرضی راهی وستهام شد و عملکرد خوبی داشت و در شروع فصل جدید نیز در ترکیب یونایتد نمایش قابل قبولی ارائه کرده است. این باشگاه همچنین برای تقویت خط دفاعی خود به فکر خرید اریک بایی هم افتاده که او هم با حضور رافائل واران به یک نیمکت‌نشین صرف تبدیل شده است. آخرین گزینه یونایتدی نیوکاسل هم دونی فن‌دبیک است که با امیدهای زیادی از آژاکس راهی انگلیس شد اما هنوز نتوانسته فرصت زیادی برای اثبات توانایی‌هایش پیدا کند. این هافبک هلندی البته مورد توجه بارسلونا هم قرار دارد و ممکن است برای ادامه فوتبالش راهی لالیگا شود.

بودجه 200 میلیون پوندی

در شرایط کنونی پرسش اصلی هواداران این است که آیا این باشگاه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به مدعی اصلی قهرمانی در انگلیس بدل شود؟ این تیم ظاهرا برای سه فصل آینده می‌تواند 200 میلیون پوند برای خریدهای جدیدش هزینه کند و البته فیرپلی مالی را نیز زیر پا نگذارد. با این حال مسلما مدتی طول خواهد کشید تا این باشگاه متوسط بتواند به جمع بزرگان فوتبال جزیره اضافه شده و یکی از مدعیان قهرمانی لقب بگیرد. البته دیگر باشگاه‌ها چندان از این اتفاق راضی نیستند و معتقدند این اتفاق می‌تواند باعث شود تا توازن قوا در این لیگ بیش از گذشته به‌هم خورده و فاصله بین تیم‌های بزرگ و متوسط بیشتر شود. از طرف دیگر ورود بیش از حد سرمایه‌گذاران و مالکان متمول به فوتبال می‌تواند برای آینده این ورزش بسیار خطرناک باشد و فوتبال بیش از گذشته گرفتار تاجرانی ‌شود که بیش از آنکه جذابیت این ورزش برایشان اهمیت داشته باشد به دنبال افزایش سرمایه خود و درآمدزایی بیشتر از باشگاه‌های خود هستند.

مرتبط ها