کد خبر: 61066

بررسی حضور پررنگ ایرانی‌ها در لیگ عراق در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با 3 دختر فوتسالیست

لیگ بی‌کیفیت، قراردادهای باکیفیت

محمدی: آنجا اگر تیم نتیجه نگیرد از قرارداد کسر نمی‌شود/ نظری: لیگ ایران از هر نظر بهتر است جز رقم قراردادها/عسگری: در عراق بعد از بازی پول می‌دهند، اینجا 2 سال بعد!

چیزی که می‌تواند باعث پیشرفت فوتسال ایران و دختران شود بها دادن به این بازیکنان است؛ چراکه بعضی از خانم‌ها توانایی خیلی بالاتری نسبت به آقایان در یک‌سری مسائل نشان می‌دهند و از آنجایی که ما کشور مسلمانی هستیم با شرایط ویژه‌تری وارد مسابقات می‌شویم که با این شرایط نتیجه گرفتن به نظر من خیلی حرکت بزرگی است و نشان می‌دهد چقدر زنان ایرانی توانمندند.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: چند سالی هست که فوتسالیست‌های دختر ایران در سطح‌های مختلف ملی و باشگاهی ترجیح می‌دهند در کشورهای همسایه پا به توپ شوند، از عراق گرفته تا امارات خواهان حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌هایشان هستند و بازیکنان ایران هم به خاطر شرایط خوب قراردادها به این تیم‌ها پاسخ مثبت می‌دهند. این نشان می‌دهد به قول دختران فوتسال یک نتیجه برد- برد برای هدف‌های مقطعی بازیکن و باشگاه مورد نظر است. باشگاه‌هایی که از توان فوتسالیست‌های ایرانی برای بالاتر بردن سطح لیگ‌شان بهره می‌برند و بازیکنانی که حل دغدغه‌های مالی‌شان را در قراردادهای کشورهای همسایه جست‌وجو می‌کنند و منطقی‌تر از این چه می‌تواند باشد وقتی خیلی از باشگاه‌ها هنوز قراردادهای دو فصل گذشته خود را به بازیکنان پرداخت نکرده‌اند چه انتظاری می‌توان از بازیکنانی داشت که تمام زندگی‌شان را پای فوتسال گذاشته‌اند و باید امرار معاش هم داشته باشند. لژیونر شدن رویای هر ورزشکاری است ولی باید دید آیا لژیونر شدن در لیگ‌هایی که سطح‌شان از لحاظ فنی پایین‌تر از لیگ ایران است رویای ورزشکاران است؟ مسلما نیست ولی برای کمتر شدن دغدغه‌های مالی راه بهتری جز سفر به عراق و امارات و... وجود ندارد. حداقل الان با تعطیلی دو ساله فوتسال در تمام دنیا در سطح ملی به‌خصوص برای ایران که حتی یک اردوی آمادگی هم برگزار نکرده است تنها هدف می‌شود. لیگی که درآمد بهتری از ایران داشته باشد، لیگی که حداقل در پرداخت قراردادها خوش قول باشد! به همین بهانه سراغ سه فوتسالیست دختری رفتیم که فصل گذشته در لیگ کردستان عراق درخشیدند ولی کمتر کسی از این درخشش خبری گرفت.

محمدی: خانم گلی؟ تلاشم را کردم و شد

ستاره محمدی یکی از لژیونر‌های فوتسال که امسال در لیگ عراق عملکرد قابل‌توجهی به جا گذاشت به «فرهیختگان» گفت: «خدا را شکر توانستم در دومین سال و تجربه‌ام از حضور در لیگ عراق در 7 بازی که برای تیمم انجام دادم، 15 گل و 9 پاس گل را در کارنامه‌ام داشته باشم. تیم ما در فصلی که گذشت تیم کم‌سن و سال و جوانی بود که باتوجه به تمرینات هر روزه و مرتب تیم تا حدودی با هم هماهنگ شدیم و توانستیم نتایج خوبی را کسب کنیم.»

وی درباره بازی چشمگیرش در فینال لیگ فصل گذشته عراق ادامه داد: «در بازی فینال با وجود مصدومیتی که از بازی قبل داشتم و نتوانسته بودم همراه بچه‌ها تمرین کنم ولی با این حال در حین بازی یک گل و یک پاس‌گل به ثمر رساندم که باعث شد بازی به پنالتی کشیده شود و هنوز هم به عملکردم که فکر می‌کنم از اینکه با تمام وجود در فینال بازی کردم راضی‌ام. البته متاسفانه در فینال به دلیل نداشتن گلر باتجربه‌ تیم‌مان که در بازی قبلش اخراج شده بود در ضربات پنالتی به تیم «پیره مگرون» که «مهسا نظری» بازیکن خوب و با اخلاق کرمانشاهی را در اختیار داشت باختیم و نایب‌قهرمان شدیم.»

او که هنوز درحال بررسی پیشنهادهایش برای فصل جدید فوتبالی‌اش است یادآور شد: «پیشنهادهایی از لیگ ایران و عراق دارم ولی هنوز تصمیم قطعی‌ام را نگرفته‌ام.»

از او درباره تفاوت قراردادهای مالی لیگ ایران و عراق هم پرسیدیم و گفت: «در لیگ عراق مواردی مانند اینکه اگر تیم نتیجه نگیرد مبلغ قرارداد کسر می‌شود وجود ندارد، یا بگویند برای صدور رضایتنامه 30 درصد کم می‌شود یا برای پرداخت وعده وعید و درصدبندی کنند، نیست. در عراق بازی‌ات که تمام می‌شود با توجه به قول‌شان حقوقت را بدون کم و کسر پرداخت می‌کنند درحالی‌‌‌که من هنوز از باشگاه فصل پیش خودم یعنی نامی‌نو اصفهان فقط 50 درصد قراردادم را دریافت کردم آن هم درحالی که در آستانه لیگ جدید هستیم. این مشکل فقط برای باشگاه نامی‌نو نیست بلکه باشگاه‌هایی که هنوز با بازیکنان‌شان تسویه نکرده‌اند، زیادند.»

محمدی هدف از پا به توپ شدنش را خوب بازی کردن عنوان کرد و گفت: «لذت بردن از بازی و نتیجه گرفتن در مسیر زحماتی که می‌کشی همیشه برایم لذت‌بخش است و دلم می‌خواهد این لذت بردن از فوتسال را همیشه در قلبم محفوظ نگه دارم. راستش چه در لیگ ایران و چه در کشورهای دیگر اینکه ببینی برای زحمت و تلاشی که می‌کنی هم ارزش قائلند و می‌توانی دنبال هدفت بروی و پیشرفت کنی حس خوبی است ولی متاسفانه بانوان ایرانی و ورزشکاران ایرانی حمایتی که در شأن آنها باشد نمی‌بینند.»

او که خانم‌گل لیگ عراق هم شده است تصریح کرد: «برای رسیدن به این عنوان باید بگویم به این باور رسیدم که هیچ چیزی دور از دسترس نیست و تلاشم را کردم و شد.»

 ستاره فوتسال بانوان که دو سال پیش هم از تیم مالدیو پیشنهاد داشته ولی قبل از آن با تیم عراق قراردادش را بسته بود، بیان کرد: «راستش با توجه به اینکه در لیگ عراق همه‌چیز به‌موقع و روی اصول پرداخت می‌شود، کفه سنگین تصمیم‌گیری‌ام روی لیگ عراق است و باید بگویم سطح فوتسال این کشور خیلی پایین نیست.»

او که عضو تیم زیر 19 سال فوتبال ایران بوده و چند باری هم به تیم ملی فوتسال دعوت شده است، بیان کرد: «راستش سطح لیگ عراق به نسبت ایران پایین‌تراست، ولی این‌گونه نیست که سطح بازی‌مان را پایین بیاورد.»

نظری: رویای محقق‌نشده بازی در اروپاست

مهسا نظری دیگر فوتسالیست سال گذشته لیگ عراق به «فرهیختگان» گفت: «از آنجایی که مدتی است از پایان لیگ عراق گذشته الان دیگر حس‌وحال خاصی ندارم ولی همان‌موقع و بعد از بازی خیلی خوشحال بودم چراکه برای تیم پیره مگرون کسب نتیجه بسیار مهم بود و تا جایی که می‌دانم سال‌ها مقابل تیم دوکان نتیجه را واگذار می‌کردند و بالاخره امسال توانستند این تیم را شکست بدهند و من هم از اینکه سهمی در این طلسم‌شکنی داشتم خوشحال بودم. جالب بود که آخر بازی من می‌خواستم برگردم و آنها اجازه نمی‌دادند و تاکید داشتند که باید پاداش را بگیرم و بعد برگردم. کلا تجربه خیلی خوبی بود.»

نظری که در این لیگ مقابل فوتسالیست ایرانی هم بازی کرده بود، اضافه کرد: «فقط یک بازی مقابل بچه‌های خودمان و آن‌هم در بازی فینال انجام دادم که مقابل تیم ستاره محمدی بود و ستاره واقعا خوب بازی کرد و می‌توانم بگویم در فینال هر دو ما تمام تلاش‌مان را برای موفقیت تیم‌مان کردیم و فکر می‌کنم درحقیقت تمام فوتسالیست‌ها همیشه با امید به پیروزی پا به زمین مسابقه می‌گذارند. من هم همیشه برای هر تیمی بازی کردم با همین احساس بازی کردم و خدا را شکر می‌کنم که فصل گذشته در لیگ عراق با دست پر و قهرمانی رقابت‌ها را به پایان رساندیم.»

او با اشاره به سطح فوتسال لیگ عراق هم یادآور شد: «عراق بازیکن‌های خوبی از نظر تکنیک فردی دارد که اتفاقا خیلی بااستعدادند ولی متاسفانه از نظر تاکتیکی سطح‌شان خیلی زیاد بالا نیست و فکر می‌کنم به‌خاطر این است که مربیان‌شان خیلی دانش کافی را ندارند و واقعیتش این است که من دلیل چرایی‌اش را نمی‌دانم، شاید کلاس‌های خوبی برای به‌روز شدن علم مربیگری‌شان برگزار نمی‌شود ولی با وجود ضعف تاکتیک، از نظر تکنیک فردی بازیکنان واقعا خوبند که متاسفانه با همان روش و شیوه‌های قبلی مربیان کارشان را پیش می‌برند و همین باعث می‌شود به‌هیچ‌وجه در سطح ایران نباشند.»

او که بدش نمی‌آمد در لیگ عراق بازی‌اش را ادامه دهد، بیان کرد: «با وجود اینکه از بازی در لیگ عراق بدم نمی‌آید اما خب لیگ ایران را خیلی بیشتر دوست دارم چراکه خیلی پویاتر است و خیلی سطح تیم‌ها بالاترند. به‌طور کلی خیلی بار مثبتش زیاد است اما به‌علت مبالغ قراردادها که هرسال یک مبلغی از قرارداد را کم می‌کنند و مبالغ بالایی بسته نمی‌شود و از آنجایی که منبع درآمد دیگری نداریم نکته منفی لیگ ایران می‌شود وگرنه بقیه اتفاق‌ها غیر از رقم قرارداد به‌نفع لیگ ایران است. به‌طور کلی برای انتخاب تیمم همیشه تمام جوانب و شرایط را در نظر می‌گیرم و امسال در ایران ماندم و با تیم «بوتا‌پارس» کرج قرارداد بستم.»

نظری درمورد رقم قراردادها تصریح کرد: «در عراق، مخصوصا کردستان عراق دو، سه شهر تیمداری می‌کنند و هر شهری هم دو، سه تیم دارد و می‌شود گفت تیم‌های سمت اربیل وضعیت مالی خیلی خوبی دارند و قراردادهای‌شان معمولا بالاست، خیلی بالاتر از قراردادی که به من در ایران می‌دهند. یکی، دو تیم سلیمانیه هم وضعیت خوبی دارند اما بقیه تیم‌ها نه و باید بگویم در عراق هم قراردادها برای مناطق و لیگ‌های مختلف طبقه‌بندی دارند.»

او درباره حضور ایرانی‌ها در لیگ عراق خاطرنشان می‌کند: «فکر می‌کنم تیم‌های عراقی روی بازیکنان ایرانی فوکوس کردند و من آنجا صحبت می‌کردم چند نفر از بازیکنان ایران را می‌شناختند و ویدئوهای‌شان را دیده بودند و البته از سطح کیفی بالای فوتسال ایران هم باخبرند. آنها تلاش می‌کنند برای کمک به تیم‌شان از بازیکنان ایرانی استفاده کنند و یک قانون هم دارند که هر تیمی در عراق یک بازیکن ایرانی می‌تواند داشته باشد. یعنی به‌طور کلی یک بازیکن خارجی می‌تواند داشته باشند که اگر این قانون را نداشتند شک نکنید که هر تیمی دو، سه بازیکن ایرانی می‌گرفت و ایرانی‌ها هم به‌خاطر شرایط مالی از این ماجرا استقبال می‌کردند.»

وی درباره رویاها و هدف‌هایش هم این‌گونه گفت: «رویا و هدف هر بازیکنی لژیونرشدن در باشگاه‌های اروپاست و فکر می‌کنم آن‌طور که باید برای ما فراهم نشده است، یعنی برای بازیکنان سطح اول ما هم که بهترین‌های آسیا شدند متاسفانه درحال حاضر محقق نشده است ولی امیدوارم یک روزی حالا چه برای من و چه برای سایر فوتسالیست‌ها محقق شود و از ایران بازیکن ترانسفر شود تا در اروپا بازی کنند. این رویا و هدف خوبی است که فکر می‌کنم برای هر بازیکنی وجود داشته باشد. سال قبل قرار بود به کویت بروم، سال قبلش از مالدیو پیشنهاد داشتم و برای امسال باید پیشنهادهایم را بهتر بررسی و تصمیم‌گیری کنم.»

این بانوی فوتسالیست با تاکید بر این نکته که فوتسال بانوان ایران در آسیا سرآمد است، تصریح کرد: «برای پیشرفت بیشتر یک برنامه مدون و یک توجه ویژه باید باشد چون فوتسال تنها رشته توپی بانوان است که دوسال قهرمانی آسیا را برعهده دارد و علاوه‌‌بر جام ملت‌های آسیا در بازی‌های داخل سالن آسیایی هم مقام دوم و سوم را کسب کرده و فکر می‌کنم باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد اما متاسفانه الان یک‌سال‌ونیم تا دوسال است یعنی از وقتی کرونا همه‌گیر شده تیم‌ملی فوتسال بانوان اردو برگزار نکرده که یک‌سالش را به گردن کرونا می‌اندازیم ولی می‌توانستند اردو برگزار کنند و متاسفانه نکردند.»

وی بیان کرد: «فدراسیون یک زمانی حمایت ویژه‌ای از فوتسال بانوان داشت که من یادم است قبل از مسابقات آسیایی۲۰۱۵ تقریبا یک‌سال‌ونیم مداوم ما در اردو بودیم، یعنی یک‌هفته اردو داشتیم و سه، چهار روز استراحت و یک‌هفته هتل المپیک را دراختیار گذاشته بودند که از نظر تغذیه و امکانات همه‌چیز خیلی عالی بود اما متاسفانه الان دوسال است که توجهات کم‌شده و امیدوارم که دوباره همان اتفاقات بیفتد؛ چراکه بدون‌شک فوتسال ایران می‌تواند قهرمانی آسیا را حفظ کند و حتی در رنکینگ جهانی به رده‌های بالاتری هم برسد و واقعا امیدوارم توجه بیشتر و ویژه‌ای به فوتسال بانوان شود.»

او با اشاره به برنامه ورزشی‌اش افزود: «همه‌چیز بستگی به شرایط دارد ولی خب هدفم این است که بعد از کنار گذاشتن بازی در حیطه مربیگری و مدرسی فعالیتم را ادامه دهم و دوست ندارم از فوتسال دور شوم، حالا باید ببینم تا کی می‌توانم بازی کنم و بعد از آن به جنبه‌های دیگر حضور در فوتسالم توجه می‌کنم.»

عسگری: برای بحث مالی ترجیحم لیگ عراق است

الهام عسگری که برای تیم سنور 4 بازی انجام داد و توانست 8 گل و 9 پاس گل را با همین 4 بازی به نام خود ثبت کند به «فرهیختگان» گفت: «پیش‌بینی چنین آماری را داشتم، از آنجایی که من در شرایط تمرینی خوبی بودم به محض تماس برای بازی در تیم سنور وارد تمرینات هوازی شدم که بتوانم از لحاظ هوازی بدنم را خوب نگه دارم و فکر می‌کردم بتوانم بازی مناسبی را ارائه دهم.»

او که به همراه تیمش تا مرحله نیمه‌نهایی بالا آمده بود، بیان کرد: «تیم ما در نیمه‌نهایی به تیم دوکان خورد که این تیم بسیار باتجربه و خوب بود و از حضور ستاره محمدی هم که چندین تجربه در لیگ کردستان داشت بهره می‌برد. من تجربه اولم را در این لیگ می‌گذراندم و خب ستاره محمدی به همراه هم‌تیمی‌هایش بازی خیلی خوبی را ارائه داد و تجربه به تازه‌کاری ما چربید که از همین‌جا دوباره به ستاره برای آن بازی خوب تبریک می‌گویم.»

عسگری با اشاره به سطح لیگ عراق افزود: «واقعیت این است که لیگ ایران بالاترین سطح را بین کشورهای همسایه دارد، نمی‌گویم تمام آسیا چون از بازی کشورهایی چون ژاپن و کره خبر ندارم. درمورد لیگ عراق هم باید بگویم چیزهایی که فکر می‌کردم درباره‌اش می‌دانم با چیزی که دیدم یک مقدار متفاوت بود.» او هم حضور چشمگیر ایرانی‌ها در لیگ عراق را تایید و بیان کرد: «بله، واقعا حضور در فوتسال عراق چشمگیر شده و خیلی از بچه‌ها سابقه بازی در این لیگ را دارند که فکر می‌کنم یک نتیجه برد-برد را برای بازیکن‌ها و باشگاه به همراه دارد و هرکدام به هدفی که به دنبالش هستند، می‌رسند.»

این بازیکن فوتسال درباره اینکه دوست دارد در لیگ عراق بازی‌اش را ادامه دهد یا خیر، ادامه داد: «بله دوست دارم، البته به‌طور حتم هر بازیکنی دوست دارد برای لیگ ایران پا به توپ شود؛ چراکه کیفیت و سطح بازی تیم‌ها خیلی بهتر از کشورهای همسایه است. به هر حال از لحاظ مالی هم دغدغه‌های زیادی داریم که ترجیحم ادامه بازی در لیگ عراق بود ولی دوست داشتم در لیگ پویای ایران هم بازی کنم و درنهایت تصمیم بر ماندن گرفتم.»

وی که امسال هم‌تیمی مهسا نظری در تیم بوتا پارس کرج است، یادآور شد: «قرارداد آنجا نسبت به ایران خیلی بهتر است؛ چراکه پرداختی‌ها هم به دلار و هم خیلی به‌موقع انجام می‌شود و بلافاصله بعد از بازی دریافتی‌ات انجام می‌شود که این دقیقا برعکس لیگ ایران است که ممکن است یک یا حتی دو سال بعد از پایان فصل هم به پولت نرسی.»

عسگری در پاسخ به اینکه فدراسیون چقدر از دختران فوتسالی حمایت می‌کند، اضافه کرد: «دیگر همه در جریان هستند که مطالبات بازیکنان تیم ملی بعد از قهرمانی آسیا که واقعا شاهکار کردند هم خیلی دیر پرداخت شد و فکر می‌کنم این اتفاق‌ها به هیچ‌وجه نباید بیفتد، حتی بعد از پرداخت هم مالیاتی از آن مبلغ کسر شد که خب در شأن یک بازیکن ملی‌پوش که قهرمان آسیاست، نیست و امیدوارم از این به بعد شاهد اتفاقات بهتری برای فوتسال بانوان باشیم.»

وی ادامه داد: «چیزی که می‌تواند باعث پیشرفت فوتسال ایران و دختران شود بها دادن به این بازیکنان است؛ چراکه بعضی از خانم‌ها توانایی خیلی بالاتری نسبت به آقایان در یک‌سری مسائل نشان می‌دهند و از آنجایی که ما کشور مسلمانی هستیم با شرایط ویژه‌تری وارد مسابقات می‌شویم که با این شرایط نتیجه گرفتن به نظر من خیلی حرکت بزرگی است و نشان می‌دهد چقدر زنان ایرانی توانمندند. حمایت از دختران فوتسال و قرار گرفتن بازیکنان در شرایطی که واقعا تمرینات ایده‌آل داشته باشند می‌تواند به ادامه‌دار بودن موفقیت فوتسال ما کمک کند. به نظر من تیم‌ها یا مربی‌ها باید به سطحی از توانایی برسند تا بازیکنانی که در باشگاه‌ها پرورش پیدا می‌کنند را راهی تیم ملی کنند؛ چراکه ملی‌پوشان از همین باشگاه‌ها می‌آیند و هر چقدر باشگاه‌ها با قدرت عمل کنند همانقدر هم تیم ملی قوی‌تری خواهیم داشت که همه اینها به نحوه تیمداری باشگاه‌ها بر می‌گردد.»

وی درباره تصمیمش برای لژیونر ماندن گفت: «به‌طور حتم لژیونر شدن جزئی از رویاهای هر بازیکنی است تا بازی در کشورهای دیگر را تجربه کند و همین تجربه‌های جدید یک بازیکن را می‌سازد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.»

او برای آینده‌اش هم برنامه دارد و دوست دارد بعد از پایان دوران بازی‌اش به مربیگری روی آورد. او در این مورد تصریح کرد: «بعد از اتمام بازی‌ام فوتسال را با مربیگری ادامه می‌دهم چون برای بازیکنانی که چندین سال در سطح حرفه‌ای کار کردند اینکه بخواهند رشته موردعلاقه‌شان را کنار بگذارند حتما خیلی کار سختی است و من هم دوست ندارم فوتسال را کنار بگذارم و وارد دنیای مربیان خواهم شد.»

عسگری از تمام افرادی که از ورزش و فوتسال بانوان حمایت می‌کنند تشکر و بیان کرد: «هیچ فرقی ندارد که این حمایت در چه رشته‌ای باشد؛ چراکه به نظرم ورزش بانوان آن‌طور که باید دیده نمی‌شود و فوتسال بانوان هم با توجه به افتخارهایی که به دست آورده خیلی نادیده گرفته شده است و دوست دارم از تمام آنهایی که در زندگی من حتی خیلی کمرنگ ولی نقشی داشتند و چیزی از آنها یاد گرفتم تشکر کنم. از خانواده و دوستانم هم ممنونم که همیشه کنارم بودند.»

مرتبط ها