کد خبر: 59537

نگاهی به عملکرد رقبای آسیایی تیم‌های ایرانی؛ شروع خوب برای عربستانی‌ها

قهرمانی حریف پرسپولیس، بدون رقیب!

درحالی‌که کمتر کسی انتظار درخشش از این تیم تاجیک در لیگ قهرمانان را داشت، اما آنها شگفتی‌ساز امسال لقب گرفتند و وقتی در گروه اول مسابقات بالاتر از الهلال عربستان و شباب الاهلی امارات قرار گرفتند مشخص بود که این موفقیت اصلا اتفاقی به‌دست نیامده است.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: دو هفته دیگر دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌شود و سه نماینده کشورمان در این رقابت‌ها باید رودرروی رقبای خود قرار بگیرند. استقلال و تراکتور باید رودرروی رقبای قدرتمند عربستانی خود به میدان بروند و پرسپولیس هم اگرچه باید با حریفی نه‌چندان شناخته‌شده از تاجیکستان روبه‌رو شود، اما نتایج عجیب این تیم در هفته‌های اخیر لیگ کشورش و نمایش دور از انتظاری که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان داشتند باعث می‌شود کادر فنی قرمزها استقلال دوشنبه را دست‌کم نگیرند.

 لیگی با یک مدعی

درحالی‌که کمتر کسی انتظار درخشش از این تیم تاجیک در لیگ قهرمانان را داشت، اما آنها شگفتی‌ساز امسال لقب گرفتند و وقتی در گروه اول مسابقات بالاتر از الهلال عربستان و شباب الاهلی امارات قرار گرفتند مشخص بود که این موفقیت اصلا اتفاقی به‌دست نیامده است. برتری 4 بر یک برابر تیم عربستانی و همچنین یک برد و یک مساوی مقابل نماینده امارات باعث شد تا با صدرنشینی در گروه خود، صعودی مقتدرانه به دور بعد داشته باشند. پس از پایان این مسابقات، فصل جدید رقابت‌های لیگ تاجیکستان نیز استارت خورد تا این تیم با حضور در این رقابت‌ها بتواند خود را برای مراحل حذفی لیگ قهرمانان آماده نگه دارد. استقلال تاجیکستان در لیگ با برتری برابر زسکا دوشنبه کار خود را آغاز کرد و در ادامه توانست نتایج خوبی برابر رقبا کسب کند. این تیم که فوتبالی تهاجمی در لیگ داخلی ارائه می‌کند و به کمک بازیکنان ملی‌پوش خود تقریبا در لیگ بی‌رقیب است در 6 دیدار خود درطول فصل بیش از 4 گل به حریفان زد و در هفته‌های اخیر نیز رقبای خود را یکی پس از دیگری با نتایج پرگل شکست داد تا در فاصله دو بازی مانده تا پایان رقابت‌های لیگ، قهرمانی خود را قطعی کند.

آنها با یک بازی کمتر نسبت‌به خوجند، تیم دوم جدول 7 امتیاز بیشتر از این تیم اندوخته‌اند و به این ترتیب دیگر نگرانی از بابت قهرمانی در لیگ خود ندارند. جالب اینکه دیدار رفت آنها برابر رقیب اصلی‌شان برای کسب عنوان قهرمانی با نتیجه 4 بر یک به پایان رسید و البته تنها شکست این تیم را نیز تیم رده سومی استروشن در دور رفت مسابقات به این تیم تحمیل کرد. استقلال با 50 گل زده و تنها 7 گل خورده عملکردی فوق‌العاده در این فصل از مسابقات داشته و البته در آخرین دیدار خود که قهرمانی این تیم را مسجل کرد، با نتیجه عجیب 7 بر یک تیم قعر جدولی کوکتوش را مغلوب کرد.

این تیم در رقابت‌های این فصل خود در خانه همه حریفان را شکست داده و هیچ تیمی نتوانسته در ورزشگاه این تیم از آنها امتیاز بگیرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد پرسپولیس که باید برای برگزاری این مسابقه راهی تاجیکستان شود، برخلاف تصور اولیه، کار سختی در این مسابقه مهم پیش‌رو خواهد داشت. این تیم اگرچه تاریخچه طولانی‌مدتی ندارد و در سال 2007 تاسیس شد، اما خیلی زود به قدرت نخست فوتبال این کشور بدل شد، تا جایی‌که در همین زمان کوتاه توانسته با 10 قهرمانی در لیگ عالی تاجیکستان، عنوان پرافتخارترین تیم این کشور را کسب کند. استقلال در سال 2009 راهی سطح اول فوتبال تاجیک‌ها شد و یک‌سال بعد هم نخستین قهرمانی خود در این مسابقات را جشن گرفت. از آن زمان تاکنون تنها تیم راوشن بوده که در سال‌های 2012 و 2013 توانست مانع از قهرمانی این باشگاه شود و پس از آن استقلال به‌عنوان قدرت بلامنازع لیگ همه جام‌ها را فتح کرده است. در این فصل هم این تیم بار دیگر قدرت خود را با کسب نتایج خوب به رخ کشید و پیش از شروع مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به‌خوبی مهیای حضور در ادامه این تورنمنت شده است.

در این شرایط ویتالی لوچنکو، سرمربی 49 ساله این باشگاه که حالا خیالش از قهرمانی در لیگ راحت شده، تمام توان تیمش را برای دیدار با پرسپولیس و عبور از سد این حریف قدرتمند متمرکز خواهد کرد و شاید در دو دیدار باقیمانده تیمش در لیگ از بازیکنانی که کمتر فرصت بازی در لیگ را داشته‌اند استفاده کند. باتوجه به اینکه تیم ملی تاجیکستان در تعطیلات فیفادی برنامه‌ای برای انجام بازی رسمی یا دوستانه ندارد، رقابت‌های لیگ این کشور در این مدت همچنان دنبال خواهد شد تا استقلال دوشنبه پیش از دیدار برابر پرسپولیس دیدارهای باقیمانده خود را برگزار کرده و برای رویارویی با نماینده ایران در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد. این تیم در ترکیب خود 4 لژیونر نیز دارد که ریوتا نوما ژاپنی به‌همراه آندری میسچنکو و اولکسی لارین از اوکراین و پتار پاتف بلغارستانی فهرست خارجی‌های این باشگاه تاجیک را تشکیل می‌دهند.

 عملکرد خوب الهلال در لیگ

دو نماینده دیگر فوتبال ایران اما کار به‌مراتب سخت‌تری در این مرحله پیش‌رو دارند و باوجود اینکه استقلال قرار بود میزبان حریف قدرتمند عربستانی باشد، اما هر دو مسابقه در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد. الهلال که با خریدهای گرانقیمت خود با تمام قوا برای رویارویی با استقلال ایران آماده می‌شود، پس از پایان دیدارهای مرحله گروهی که به زحمت موفق شد جواز صعود را دریافت کند، به دیدارهای لیگ کشورش برگشت و درنهایت موفق شد عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کند.

الهلالی‌ها پس از لیگ قهرمانان آسیا در 5 دیدار باقیمانده خود در لیگ 4 برد و یک تساوی به‌دست آوردند تا هفدهمین قهرمانی خود در لیگ این کشور را قطعی کنند. این تیم قدرتمند عربستانی در این دیدارها دو برد با نتایج مشابه 5 بر یک برابر الشباب و الاهلی به‌دست آورد تا مقتدرانه جام قهرمانی را بالای سر ببرد. الهلال که برای موفقیت در آسیا سرمایه‌گذاری هنگفتی در تابستان انجام داد، با اضافه شدن نفراتی چون موسی مارگا از پورتو، ماتئوس پریرا از وست‌برومویچ و همچنین چند خرید داخلی تیمی مدعی را برای فصل جدید لیگ عربستان و همچنین دور حذفی آسیا مهیا کرد.

آنها در دو هفته ابتدایی موفق شدند 6 امتیاز کسب کرده و شروعی خوب داشته باشند، اما در سومین بازی برابر الباطن که روز جمعه برگزار شد به تساوی بدون گل رسیدند تا پیش از مصاف با استقلال ایران رتبه دوم جدول را دراختیار داشته باشند. باتوجه به شروع رقابت‌های ملی، الهلال تا پیش از رویارویی با شاگردان فرهاد مجیدی هیچ مسابقه دیگری را برگزار نخواهد کرد و پس از آن دیدار در هفته چهارم لیگ رودرروی الاتفاق قرار خواهد گرفت.

النصر دیگر تیم عربستانی است که قرار است در یک‌هشتم نهایی آسیا به مصاف تراکتور ایران برود. این تیم نیز همانند الهلال در بازار نقل‌وانتقالات ولخرجی زیادی انجام داد تا شاید بتواند به مراحل پایان لیگ قهرمانان امسال راه پیدا کند. آنها که فصل پیش در رتبه ششم لیگ قرار گرفتند نتوانستند سهمیه فصل بعد این مسابقات را به‌دست آورند و به همین دلیل در این فصل با تمام قوا راهی میدان خواهند شد. آنها با پایان لیگ قهرمانان در لیگ خود از 5 بازی باقیمانده سه برد، یک تساوی و یک شکست کسب کردند و با قرار گرفتن در رتبه ششم فصل را به پایان بردند. النصر با خرید وینسنت ابوبکر از بشیکتاش، تالیسکا از گوانگژوچین و رامیرو فونس موری از ویارئال با امید زیادی فصل جدید لیگ عربستان را آغاز کرد، اما باوجود اینکه در بازی نخست تیم ضمک را 4 بر یک بردند، اما در هفته دوم 2 بر یک مغلوب الفیصلی شدند. النصر با برتری برابر التعاون در هفته سوم فعلا در رده سوم لیگ قرار گرفته است، اما باتوجه به نفراتی که در اختیار دارد می‌تواند یکی از مدعیان جدی قهرمانی در رقابت‌های این فصل تلقی شود. آنها پس از مصاف با تراکتور باید دیداری حساس و مهم را برابر الاتحاد در لیگ برگزار کنند. در رقابت‌های این فصل لیگ عربستان در پایان هفته سوم تیم الفیحا توانسته شروع خوبی را برای خود رقم زده و بالاتر از مدعیان همیشگی این رقابت‌ها صدر جدول را دراختیار داشته باشد.

مرتبط ها