کد خبر: 58592

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

از نفرات برتر اولین جشنواره سراسری رشد حمایت خواهیم کرد

یکی از عرصه‌های مهم فعالیت دانشجویان، کانون‌ها هستند؛ چراکه این بستر می‌تواند پیشخوان فعالیت دانشجویان با سلایق و علایق مختلف بوده و از این حیث بسیار حائزاهمیت است. از این‌رو یکی از اقداماتی که از ابتدای ورود در معاونت دانشجویی مدنظر قرار دادیم، برگزاری جشنواره رشد بوده است. در این جشنواره توانستیم آثار تولیدی توسط کانون‌ها را جمع‌آوری و البته با این کار رقابتی را نیز میان این کانون‌ها ایجاد کنیم تا از این مسیر امکان شناسایی برترین‌ها فراهم شود و خوشبختانه این اتفاق محقق شده است.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با توجه به اهمیت توجه به کانون‌های فرهنگی و دانشجویی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «یکی از عرصه‌های مهم فعالیت دانشجویان، کانون‌ها هستند؛ چراکه این بستر می‌تواند پیشخوان فعالیت دانشجویان با سلایق و علایق مختلف بوده و از این حیث بسیار حائزاهمیت است. از این‌رو یکی از اقداماتی که از ابتدای ورود در معاونت دانشجویی مدنظر قرار دادیم، برگزاری جشنواره رشد بوده است. در این جشنواره توانستیم آثار تولیدی توسط کانون‌ها را جمع‌آوری و البته با این کار رقابتی را نیز میان این کانون‌ها ایجاد کنیم تا از این مسیر امکان شناسایی برترین‌ها فراهم شود و خوشبختانه این اتفاق محقق شده است.» او با تاکید بر اینکه برای برگزاری جشنواره رشد نیازمند مقدماتی بودیم، افزود: «یکی از مقدمات اصلاح آیین‌نامه کانون‌ها بود که از سال 92 اصلاح نشده بود. ما توانستیم با بازبینی مجدد، آیین‌نامه جدید را برای اجرا به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کنیم. با این حال در طول سال‌های گذشته تعدادی کانون فرهنگی در برخی واحدها بودند که سال‌های زیادی انتخاباتی در آنها برگزار نشده و تنها یک اسم از آنها باقی مانده بود، خوشبختانه بعد از ابلاغ آیین‌نامه جدید و با واقعی‌سازی این عرصه، برخی کانون‌ها حذف و درمقابل نیز کانون‌های جدیدی ایجاد شدند.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز هزار و 256 کانون فرهنگی و دانشجویی فعال در استان‌های کشور داریم، بیان داشت: «در جریان واقعی‌سازی این عرصه، تلاش این بود که ماموریت کانون‌های دانشجویی با اساسنامه آنها تناسب داشته باشد. به‌عبارت دیگر حواس‌مان است تا کانون‌ها در چارچوب وظایف تعریف‌شده فعالیت کنند. بعد از سپری کردن این مراحل درنهایت اولین جشنواره سراسری رشد را در چنین بستری مطرح و توانستیم آن را اجرایی کنیم.»

   استفاده از ظرفیت اساتید برای داوری 800 اثر کانون‌های فرهنگی و دانشجویی

جهان‌بین به آثار ارسال شده به اولین دوره از این جشنواره اشاره و تصریح کرد: «خوشبختانه حدود 800 اثر به دبیرخانه‌های استانی ارسال شد که درنهایت با تشکیل هیات‌داوران و بعد از بررسی آثار، نزدیک به 400 اثر به دبیرخانه مرکزی این دوره از جشنواره که در استان اصفهان مستقر است، ارجاع داده شد. البته باید به این مساله اشاره کنم که برای داوری آثار ارسالی از سوی کانون‌های دانشجویی، از ظرفیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کرده‌ایم.» او اظهار داشت: «آثار برتر در کنار معرفی کانون‌های برتر دانشجویی چهارشنبه هفته جاری و در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره معرفی خواهند شد. این دوره از جشنواره در موضوع آزاد برگزار شده است، چراکه در وهله اول برای ما تنها این مساله مهم بود که بتوانیم ظرفیت‌های موجود در کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را شناسایی کنیم. قطعا در آینده تلاش‌مان این است که بتوانیم درکنار مباحث آزاد، موضوعاتی را نیز به صورت ویژه برای تولید آثار به کانون‌های فرهنگی معرفی کنیم.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به قالب‌های تولید آثار اشاره و تصریح کرد: «آثار این دوره در قالب فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، عکس، شعر، نثر ادبی، ترانه، داستان کوتاه، خوشنویسی، پوستر، هجو، مصنوعات شیشه‌ای، مصنوعات فلزی، چوبی، سنگی، پارچه‌ای، فرش، گلیم، آیینی و عاشورایی، فیلم کوتاه، دوبلاژ، اجرا و گویندگی، نگارگری و تذهیب، نرم‌افزار، پادکست، انیمیشن، اپلیکیشن، بازی، تئاتر صحنه و خیابانی آثاری به دبیرخانه‌های استانی و درنهایت به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است.»

   معرفی آثار و کانون‌های برتر اولین جشنواره سراسری رشد در هفته جاری

جهان‌بین درباره برگزیدگان اولین دوره جشنواره سراسری رشد افزود: «در برخی رشته‌ها بعد از داوری‌ها، هیچ اثر برگزیده‌ای انتخاب نشد، در برخی هم آثار شایسته تقدیر و برخی دیگر نیز حائز رتبه اعلام شده است، البته بازهم در برخی رشته‌ها، آثار رتبه یک نداریم. درکنار آثار، در کانون‌های برتر نیز در هر حوزه کانونی از یکی از کانون‌ها تقدیر می‌شود و نهایتا نیز سه کانون به‌عنوان کانون برتر خواهیم داشت، همچنین معرفی دبیران موفق کانون‌ها، اعضای‌ موفق کانون‌ها، سه رئیس واحد برتر، سه معاون برتر فرهنگی و دانشجویی و سه کارشناس برتر کانون‌ها را هم در روز اختتامیه خواهیم داشت.»

او درباره چرایی انتخاب استان اصفهان به‌عنوان دبیرخانه مرکزی این دوره از جشنواره بیان داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی این اصفهان، ازجمله واحدهایی است که سابقه خوبی در بحث کانون‌ها داشته و امروز نیز میزبان کانون‌های قوی دانشجویی است. البته نباید این مساله را فراموش کرد که عموم کانون‌ها به دلیل شرایط فعلی در بستر فضای مجازی به فعالیت می‌پردازند، با این حال یکی از اقداماتی که کمک کرد تا کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی نه‌تنها دچار رکود نشده، بلکه تقویت هم شوند این بود که ما فرمی را مانند فرم استعدادیابی برای کانون‌ها در نظر گرفتیم و براساس آن دانشجویان جدیدالورود برای فعالیت در این کانون‌ها انتخاب شدند.»

   آغاز به کار باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح بیشتر این مساله گفت: «حدود 300 هزار دانشجوی ورودی جدید این فرم را پر و در اختیار واحدها قرار دادند و بعد از آن مسئولان واحدها نیز اقدام به شناسایی دانشجویان علاقه‌مند کرده و آنها را با کانون‌های واحد خود مرتبط کردند و این اتفاق در شرایط کرونایی بسیار مهم است.»

جهان‌بین با تاکید بر اینکه قطعا بعد از شناسایی استعدادهای برتر در کانون‌های فرهنگی و دانشجویی نباید آنها را به حال خود رها کنیم، بیان داشت: «به همین دلیل بعد از کسب موافقت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی را در راستای حمایت از برگزیدگان ایجاد کردیم. این باشگاه دارای دو مجموعه آموزش و رشد و دیگری هم حمایت و توسعه شبکه است که می‌تواند نقش مهمی در حمایت از نفرات برگزیده و تقویت آنها در حیطه‌های مختلف ایفا کند. به‌طور مثال در عرصه نمایشنامه‌نویسی اثری به‌عنوان برگزیده در این جشنواره انتخاب می‌شود، تولیدکنندگان آن در این باشگاه آموزش‌های تکمیلی را خواهد دید و بعد از آن نیز ما این دانشجویان را به عرصه‌های فعالیتی مرتبط خواهیم کرد.»

او در توضیح بیشتر این مساله گفت: «امروز یکی از مشکلات ما در عرصه تئاتر این است که با کمبود نمایشنامه مواجه هستیم، این درحالی است که ما ظرفیت بالایی از دانشجویان را داریم که در این رشته تحصیل کرده و قطعا می‌توانند فقدان نمایشنامه را جبران کنند، از این‌رو باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی نقش مکمل را برای تقویت و به کارگیری ظرفیت دانشجویان در عرصه‌های مربوطه دارد. قرار است این باشگاه به صورت رسمی از چهارشنبه هفته جاری و همزمان با برگزاری اختتامیه این جشنواره آغاز به کار کند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «هدف ما این است که بتوانیم جشنواره سراسری رشد را به‌صورت سالانه در این دانشگاه برگزار کنیم، البته قطعا جشنواره‌های دیگری را نیز در ارتباط با کانون‌های فرهنگی و دانشجویی خواهیم داشت. از سوی دیگر باشگاه رشد استعدادها نیز براساس ورودی‌هایی که از طریق همین جشنوار‌ها جذب خواهد کرد، به فعالیت و پرورش ظرفیت دانشجویی می‌پردازد.»

مرتبط ها