کد خبر: 58057

14 مرکز واکسیناسیون در استان تهران راه‌اندازی شده است

متاسفانه تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور به‌اندازه‌ای نیست که بتواند جمعیت زیاد دانشجویی را در مدت کوتاه پوشش دهد. الان گروه‌های جمعیتی و سنی و همچنین مشاغل پرخطر درحال واکسینه شدن هستند، بنابراین اگر قرار بود حجم زیاد دانشجویان کشور مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان کشور هستند، به این سبد اضافه شود وزارت بهداشت امکان پاسخگویی به این تعداد را نداشت و نیازمند زمان طولانی بود.

سارا طاهری- مهراد کوکبی، روزنامه‌نگار: علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون در دانشگاه آزاد گفت: «برنامه‌مان این است که واکسیناسیون اساتید و کارکنان بین 15 مرداد تا اول شهریور و دانشجویان نیز طی شهریورماه انجام شود. شروع دوز دوم نیز به فاصله یک ماه آغاز خواهد شد تا برنامه کلاس های حضوری در مهرماه برقرار شود.»

او ادامه داد: «از روز پنجشنبه هفته گذشته، واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اسلامی برای گروه‌های غیرپزشکی آغاز شده است. گروه‌های پزشکی پیش از این طبق برنامه مصوب وزارت بهداشت واکسینه شدند، به‌طور مثال در تهران حدود هفت‌هزار نفر از گروه‌های پزشکی واکسینه شدند ولی سایر گروه‌ها نیز از پنجشنبه آغاز شد.»

واکسیناسیون گروه‌های غیرپزشکی تا پایان شهریورماه ادامه پیدا خواهد کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان این که واکسیناسیون گروه‌های غیرپزشکی تا پایان شهریورماه ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: «متاسفانه تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور به‌اندازه‌ای نیست که بتواند جمعیت زیاد دانشجویی را در مدت کوتاه پوشش دهد. الان گروه‌های جمعیتی و سنی و همچنین مشاغل پرخطر درحال واکسینه شدن هستند، بنابراین اگر قرار بود حجم زیاد دانشجویان کشور مخصوصا دانشگاه آزاد اسلامی که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان کشور هستند، به این سبد اضافه شود وزارت بهداشت امکان پاسخگویی به این تعداد را نداشت و نیازمند زمان طولانی بود.»  

کمک به روند واکسیناسیون در کشور با استفاده از ظرفیت دانشگاه

خوشدل در ادامه تصریح کرد: «با توافقی که با وزارت بهداشت انجام شد، قرار بر این شد که سهمیه‌ها را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهند و دانشگاه ایستگاه‌های لازم را در مراکز واکسیناسیون در استان‌های مختلف تشکیل دهد و با استفاده از نیروهای کادر پرستاری، دانشجویان پرستاری و همچنین پزشکان خود به روند واکسیناسیون در کشور کمک کرده تا مسیر تا حدود زیادی تسریع شود.»

او در ادامه درخصوص توان و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز صحبت به میان آورد و گفت: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه از مراکز آموزشی در سراسر کشور را در اختیار دارد، بنابراین امکان ایجاد مراکز واکسیناسیون توانمند و قابل‌قبول در دسترس را نیز دارد. فضاهای مختلف آموزشی و ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز جوابگوی تاسیس ایستگاه‌های واکسیناسیون است. تنها محدودیت جدی ما در انجام واکسیناسیون، در حوزه پرستاری و مراقبان پزشکی بود که با کمک دانشکده‌های پرستاری تا جای ممکن، انجام می‌شود و بقیه کار نیز با فراخوان نیروهای داوطلب به تعداد کافی فراهم خواهد شد.»

  15مرداد تا اول شهریور اعضای هیات‌علمی و شهریورماه دانشجویان واکسینه می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی درخصوص مراحل واکسیناسیون دانشجویان و اعضای هیات‌علمی توضیح داد: «در 15روز اول یعنی 15 مردادماه تا اول شهریور واکسیناسیون کارمندان و اساتید انجام شده و در شهریور ماه نیز واکسیناسیون دانشجویان انجام می‌شود. تمام مراحل واکسیناسیون نیز از طریق سامانه نوبت‌دهی انجام خواهد شد که این سامانه امروز (شنبه 9 مردادماه) راه‌اندازی می‌شود.»

دانشجویان از مسیر آموزشیار و اساتید و کارمندان از مسیر ساجد ثبت‌نام کنند

او با بیان اینکه دانشجویان از مسیر سامانه آموزشیار وارد قسمت پایش سلامت می‌شوند، گفت: «کارکنان و اساتید نیز از مسیر سامانه ساجد وارد پایش سلامت شده و قسمت واکسیناسیون را دنبال می‌کنند تا از مرکز مدنظر، زمان و ساعتی که به آنها تعلق می‌گیرد آگاه شوند. افراد بعد از نوبت‌گیری حتما لازم است در همان زمان و همان مکان حضور پیدا کرده و واکسن خود را دریافت کنند.»

خوشدل تاکید کرد: «شرط حضور دانشجویان در کلاس‌های حضوری که از مهرماه آغاز می‌شود همین موضوع است و همه دانشجویان باید برای حضور در کلاس‌ها واکسینه شده باشند، مگر اینکه خودشان از آن انصراف دهند.»

دانشجویانی که واکسن نزنند امکان حضور در کلاس‌ها را نخواهند داشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یک امر اجباری نیست، توضیح داد: «اما تاکید قطعی‌مان برای حضور در کلاس‌ها انجام واکسیناسیون است و دانشجویانی که واکسن نزنند امکان حضور در کلاس‌ها را نخواهند داشت. دانشجویانی که واکسن خود را دریافت کنند، نام آنها در آموزشیار ثبت شده و زمان انتخاب‌واحد مشخص است چه کسانی واکسن زده‌اند. بنابراین افرادی که در لیست افراد واکسینه‌شده نباشد امکان انتخاب‌واحد و شرکت در کلاس‌ها را در سال تحصیلی جدید ندارند.»

14 مرکز واکسیناسیون در استان تهران وجود دارد

او در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشخص‌شده برای واکسیناسیون اعضای هیات‌علمی و دانشجویان کافی است یا خیر، گفت: «زمان مشخص شده کافی است؛ چراکه مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی زیاد است. در استان تهران، 14 مرکز واکسیناسیون وجود دارد که در هر مرکز بین 8 تا 10 ایستگاه واکسیناسیون وجود دارد. به عبارت بهتر در استان تهران بیش از ۱۱۰ ایستگاه به‌منظور واکسیناسیون اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است. از این 14 مرکز حدود نیمی از آن آماده بهره‌برداری بوده و نیمی دیگر بعد از آزمون کارشناسی‌ارشد مجهز شده و آماده بهره‌برداری خواهد شد.»
او ادامه داد: «با توجه به زمان متوسطی که برای واکسیناسیون و ثبت اطلاعات هفت نفر لازم است صرف شود، برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و به نظر می‌رسد واکسیناسیون اساتید و کارکنان و دانشجویان در زمان مقرر به پایان برسد و حدود سه روز نیز برای جاماندگان در نظر گرفته شده است.»

  امکان ارائه خدمات به سایر مردم نیز وجود دارد

خوشدل در پاسخ به این سوال که آیا این مراکز امکان خدمت‌دهی به عموم مردم را نیز دارد یا فقط برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود، گفت: «امکان ارائه خدمات به سایر مردم نیز وجود دارد اما اولویت‌مان انجام تعهد نسبت به واکسیناسیون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است. از مازاد ظرفیت نیز توافق کرده‌ایم که به واکسیناسیون ملی نیز کمک خواهیم کرد تا کمک‌حال وزارت بهداشت باشیم. عملا بسیاری از گروه‌های اجتماعی می‌توانند از کمک و ظرفیت مراکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند. به‌طور مثال برای برخی گروه‌های خاص مانند خبرنگاران و بانک‌ها نیز تقبل کرده‌ایم تا درصورتی‌که وزارت بهداشت سهمیه آنها را بدهد در دانشگاه آزاد اسلامی واکسینه شوند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در پایان درخصوص اولویت‌بندی افراد نیز بیان کرد: «در سامانه نوبت‌دهی، اولویت افراد برای دریافت واکسن مشخص شده است. یعنی افراد بعد از آنکه مشخصات خود را وارد می‌کنند با توجه به اولویت آنها ازجمله سن و بیماری خاص و... برای آنها زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود.»

مرتبط ها