کد خبر: 57627

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر»:

افزایش توان دانش‌بنیان‌ها نیازمند سیاستگذاری‌های کلان دولت است

برای اینکه توان شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود معضلات موجود کشور افزایش پیدا کند، نیازمند سیاستگذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های دقیق در کشور هستیم؛ اگر این سیاستگذاری‌ها انجام شود و به‌همراه آن پروژه‌های طولانی‌مدت وسیعی در این زمینه انجام پذیرد، قطعا تاثیرگذاری بسیاری از این پروژه‌ها حاصل خواهد شد.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» یکی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه بهبود معضل کم‌آبی با اشاره به تولید محصولات این شرکت یعنی دستگاه‌های تصفیه آب ازجمله سیستم‌های نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس(EDR)  برای بهبود چالش کم‌آبی در کشور بیان کرد: «شرکت «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» ازسال ۱۳۸۶ تاسیس شده و تمرکز ما از سال ۱۳۹۳ در حوزه آب و بهبود معضلات آن بوده است. نخستین پروژه‌ کاری ما در این حوزه، بحث آرسنیک‌زدایی بود و پروژه بعد درمورد نمک‌زدایی و همین‌طور آلاینده‌های یونس همچون نیترات است. درواقع در حوزه سه آلاینده اصلی (که در آب آشامیدنی بسیار مهم است)، آرسنیک، نیترات و به‌طور کلی نمک مشغول فعالیت هستیم.»

وی ادامه داد: «درحال حاضر سیستم‌های آب آشامیدنی را در شهرها و استان‌های مختلف کشور اجرا کرده‌ایم؛ اما بحثی که وجود دارد این است که بتوانیم از این فناوری‌های جدید کمک بگیریم تا بخشی از مشکلات روش‌های سنتی و مرسوم را بهبود ببخشیم و توجه به این نکات باید جزء سرفصل‌های مهم فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله شرکت ما باشد.»

کاویانی با اشاره به تاثیرگذاری تولید این محصولات بر بهبود معضل کم‌آبی در کشور خاطرنشان کرد: «بحث اصلی ما در حوزه آب این بود که بیشتر در جست‌وجوی تکنولوژی‌های جدیدی باشیم که معضل پساب‌های ایجادشده در روش‌های سنتی را کاهش بدهیم. نخست، کاهش مصرف مواد شیمیایی و برق یا انرژی مصرفی سیستم بود. نکته بسیار کلیدی و مهم دیگر بحث کاهش پساب روش‌های موجود بود؛ به این معنی که درصد بیشتری از آب قابل‌تصفیه باشد، باتوجه به مشکلات کم‌آبی که در کشور وجود دارد؛ یعنی باتوجه به اینکه در خیلی از مناطق کشور خشکسالی وجود دارد، قاعدتا باید به‌صورتی عمل کنیم که بتوانیم بخش بیشتری از آب موجود را تصفیه کرده و میزان پساب را کاهش دهیم.»

  تمرکز بر حفظ منابع آبی و روند کاهشی پساب‌ها

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» توضیح داد: «تمرکز ما در اجرای تمامی این روش‌ها این بود که منابع آبی بیشتری را حفظ کنیم و بتوانیم روند کاهشی در پساب‌ها داشته باشیم. سیستم‌های ما، سیستم‌های صنعتی هستند که در شهرها و استان‌های مختلف اجرا می‌شود و آب آشامیدنی شهرها و روستاها را تامین می‌کنند و قطعا قابلیت توسعه‌ بیشتری دارند.»

وی با اشاره به اجرایی شدن این محصولات در کشور گفت: «درحال حاضر در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، استان خوزستان و قزوین پروژه‌هایمان را اجرایی کرده‌ایم. در آغاز کار با واحدهای روستایی پروژه را کلید زدیم و درحال حاضر در بخش واحدهای شهری نیز فعالیت می‌کنیم.»

 چالش‌های اداری نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در مناقصات بزرگ

کاویانی با اشاره به اینکه نهادهای دولتی تا چه اندازه از محصولات شرکت حمایت کرده و برای تولید و اجراشدن آن قدم برمی‌دارند، ادامه داد: «قاعدتا چون ‌متولی تامین آب آشامیدنی وزارت نیرو و شرکت‌های آب‌وفاضلاب هستند، ما باید با این بخش‌ها ارتباط می‌گرفتیم و اکثر پروژه‌هایی که به آن اشاره کردم، قریب به 95درصد آنها در مناقصات شرکت کرده و برنده شده‌ایم و البته با مشکلاتی نیز مواجه بودیم. در سال‌های نخست، این بحث وجود داشت که روش‌های جدی ما برای راهیابی در مناقصات تایید شود که به‌مرور زمان این اتفاق با همکاری شرکت‌ مهندسی آب‌وفاضلاب کشور رخ داد. البته چالش‌هایی همچون بحث تامین مالی پروژه‌های بزرگ، ضمانت‌نامه‌ها و مشکلات موجود در ساختار اداری نیز وجود دارد که بایستی برای توسعه بیشتر این روش‌ها و همچنین حل مشکلات آنها تلاش کرد.» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر» تاکید کرد: «اینها مسائلی است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید بتوانند پله‌پله توانایی‌های خود را در آن نشان دهند. شرکت ما نیز قاعدتا تلاش کرده تا قدم‌به‌قدم خودش و توانایی‌هایش را نشان بدهد. مشکلات بر سر راه فعالیت شرکت‌ها زیاد است، اما شکل‌گیری تعامل دوطرفه در این مسیر روند انجام کار را امکان‌پذیر می‌کند. موفقیت زمانی شکل می‌گیرد که ارتباط ما با کارفرما مثبت باشد و درک متقابلی از هم داشته باشیم.»

نیازمند سیاستگذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های دقیق هستیم

کاویانی با اشاره به توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات کارآمد و مقابله با معضل کم‌آبی و قطعی آب عنوان کرد: «برای اینکه توان شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود معضلات موجود کشور افزایش پیدا کند، نیازمند سیاستگذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های دقیق در کشور هستیم؛ اگر این سیاستگذاری‌ها انجام شود و به‌همراه آن پروژه‌های طولانی‌مدت وسیعی در این زمینه انجام پذیرد، قطعا تاثیرگذاری بسیاری از این پروژه‌ها حاصل خواهد شد.»  به‌گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر»، تصمیم‌گیری‌های بلندمدت و کلان قطعا بر روند فعالیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. تخصیص بودجه به استان‌هایی که دارای مشکلات و چالش‌های جدی در حوزه آب هستند، اولین قدم برای حل مشکلات موجود است. بررسی روش‌های کارآمد و حمایت برای اجرای این روش‌های جدید هم نیاز به تعامل سیاستگذاران این حوزه دارد.

وی ادامه داد: «ما به یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نیاز نداریم؛ واقعا باید از پنج‌سال گذشته برای آن تصمیم گرفته می‌شد، اما بحثی که وجود دارد این است که ما به‌عنوان فناور تلاش می‌کنیم به تکنولوژی‌های کار دست پیدا کنیم و ما به سهم خودمان دیده‌ایم که کاهش پسماند و کاهش هزینه یکی از نکته‌های مهم است؛ اما باید در سیاستگذاری‌های کلان هم این نگاه وجود داشته باشد تا مشکلات دیده شوند. اگر نگاه بلند‌مدت به طرح‌های عمرانی باتوجه به تکنولوژی‌های جدید و کارآمد وجود داشته باشد، می‌توان جلوی بحران‌های آتی را گرفت؛ هرچند شاید امروز خیلی دیر باشد.»

مرتبط ها