کد خبر: 57626

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رعد آب جنوب» مطرح کرد

عدم حمایت دولت مانع از ایفای نقش اصلی دانش‌بنیانی‌ها در رفع معضل کم‌آبی

درحال حاضر قراردادهای ما با شرکت‌های آب‌وفاضلاب است که آب را شیرین کرده، دراختیار شرکت آب‌وفاضلاب قرار می‌دهیم و شرکت آب‌وفاضلاب آن را توزیع می‌کند. درحقیقت این مشکلات باید به‌درستی برنامه‌ریزی شده و بررسی‌های لازمه آن صورت بگیرد تا مشخص شود در چه مناطقی مشکلات کم‌آبی وجود دارد.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: علی‌محمد قل‌بیگی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رعد آب جنوب» که ازجمله شرکت‌های فعال عرصه دانش‌بنیان در بهبود چالش کم‌آبی است، با اشاره به تولید محصول سیستم‌های آب‌شیرین‌کن(MED) و (RO) و... برای مقابله با معضل قطعی آب در کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و... بیان کرد: «کاری که ما انجام می‌دهیم، تبدیل آب‌های غیرقابل‌شرب و غیرمتعارف مانند آب‌های لب‌شور یا آب دریا به آب شرب و قابل‌استفاده برای شست‌وشو است. استان‌هایی که ما درحال حاضر مشغول به فعالیت در آنها هستیم، شامل استان هرمزگان، شهر زاهدان در استان استان سیستان‌وبلوچستان و بندر ترکمن و گمیشان در استان گلستان است.» وی افزود: «به این معنا که به‌طور مثال، آب بخشی از شهر زاهدان را ازطریق دستگاه آب‌شیرین‌کن برای مردم آن شهر تامین می‌کنیم. در بقیه شهرها و استان‌ها و مناطقی که آب شور یا غیرقابل استفاده وجود داشته باشد نیز همین عمل را تکرار می‌کنیم.»  مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رعد آب جنوب» تاکید کرد: «این اقدام روزانه در تمام شهر و استان‌های ذکرشده انجام می‌شود. برای مثال در شهر زاهدان روزانه نزدیک به 45 هزار مترمکعب آب تولیدی داریم که ازطریق تبدیل آب شور به شیرین و شرب به‌دست می‌آید.»  وی با اشاره به اینکه این اقدام چه میزان در بهبود مشکلات قطعی آب در کشور تاثیرگذار است، گفت: «باید از قبل برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد که در مناطقی که دارای مشکل کمبود آب هستند؛ یعنی در مناطقی که آب شور وجود داشته باشد، به آب شرب و شیرین تبدیل شود. درحال حاضر در بسیاری از مناطق آب غیرقابل شرب وجود دارد؛ اما دستگاه آب‌شیرین‌کنی برای این کار وجود ندارد و باید تدارک این روند برای دیگر استان‌ها که آب شور دارند، نیز فراهم شود.» قل‌بیگی با اشاره به بی‌توجهی نهادهای دولتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و اجرای محصولات آب‌شیرین‌کن و... عنوان کرد: «درحال حاضر قراردادهای ما با شرکت‌های آب‌وفاضلاب است که آب را شیرین کرده، دراختیار شرکت آب‌وفاضلاب قرار می‌دهیم و شرکت آب‌وفاضلاب آن را توزیع می‌کند. درحقیقت این مشکلات باید به‌درستی برنامه‌ریزی شده و بررسی‌های لازمه آن صورت بگیرد تا مشخص شود در چه مناطقی مشکلات کم‌آبی وجود دارد.»

وی افزود: «پس از تعیین مناطق باید با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آب قراردادهایی منعقد شود تا آب‌های غیرقابل شرب در آن مناطق تبدیل به آب قابل‌شرب شود. شاید برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته است و باید برای شهرهایی که با مشکل کمبود آب شرب روبه‌رو هستند، برنامه‌ریزی بهتری تدارک شود.»

  تولید ۷۵ هزار مترمکعب آب توسط آب‌شیرین‌کن‌ها

قل‌بیگی با اشاره به میزان آبی که در هر روز توسط دستگاه‌های این شرکت شیرین شده و قابل‌شرب است، توضیح داد: «درحال حاضر درمجموع چیزی نزدیک به 75 هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز توسط دستگاه‌ها شیرین و به مصرف دوباره بازمی‌گردد.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رعد آب جنوب» در ادامه با اشاره به اینکه تولید این محصول چه اطمینان خاطری برای بهبود معضل می‌تواند به مسئولان ذی‌ربط بدهد، خاطرنشان کرد: «ازنظرکیفیت که باید گفت این آب از آب‌معدنی نیز کیفیت بالاتری دارد؛ چراکه آبی که تولید می‌شود، از فیلترهایی عبور می‌کند که این فیلترها آب شور یا پساب را تبدیل به آب شرب می‌کند و درواقع آب شرب استاندارد تولید می‌شود؛ یعنی ازلحاظ کیفیت دقیقا آبی که استاندارد ایران و استاندارد WHO است را تولید می‌کنیم.»

 دولت نگاه مقطعی به حل معضلات بی‌آبی در کشور دارد

قل‌بیگی با بیان اینکه با برطرف‌شدن معضلات کشور به‌صورت مقطعی رفتار می‌شود، گفت: «برای مثال، در یک بازه زمانی کیفیت آب بر اثر بارندگی بهتر می‌شود، اما متاسفانه مسئولان پیش‌بینی نمی‌کنند که ممکن است در یک سال دیگر شرایط به این شکل نباشد و برنامه‌ریزی یا شناخت یا تحقیق درستی صورت نمی‌گیرد که بدانند در چه مناطقی تا ۱۰ سال آینده با کمبود آب مواجه می‌شویم و برنامه‌ریزی برای آن چندسال آینده صورت بگیرد. متاسفانه مشکلات کشور به این دلیل به‌راحتی تمام نمی‌شود که برنامه‌ها همگی کوتاه‌مدت و مقطعی است و پس از حل شدن مقطعی رها می‌شود؛ درصورتی‌که قطعا دوباره با شدت بیشتری برخواهد گشت.»

وی با اشاره به موانع و چالش‌هایی که دانش‌بنیان‌ها برای فعالیت و روند تولیداتی خود برای کمک به حل دغدغه‌های کشور با آن مواجهند، گفت: «بخش اعظم تجهیزات آب‌شیرین‌کن از خارج از کشور وارد می‌شود و به‌دلیل اینکه بعضی از این تجهیزات دومنظوره هستند، وارد کردن آنها بسیار مشکل است؛ حال فرض کنید ما با شرایطی بخواهیم این تجهیزات را از خارج از کشور وارد کنیم، چالش اول این است که انتقال پول آن به‌دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه است و ما به‌خاطر تحریم‌ها ممکن است نتوانیم یک‌سری از تجهیزات را وارد کنیم؛ پس باید دستگاه‌های دیگری را به‌جای دیگری معرفی کنیم تا بتوانیم این تجهیزات را وارد کنیم. البته باید این نکته را درنظر داشت که می‌توان برخی از این تجهیزات را در ایران تهیه و تولید کرد، حتی شرکت ما نیز درصدد این است بعضی از این تجهیزات را در داخل کشور بسازد و در این زمینه موفق هم شده است.»

واردات تحریمی‌ها؛ چالش اساسی دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «رعد آب جنوب» تاکید کرد: «خدارا شکر در این زمینه هم موفق شدیم؛ برای مثال، درمورد پمپ فشارقوی که تا الان از خارج کشور وارد می‌شد، شرکت ما جزء اولین شرکت‌ها در کشور بود که در ایران سفارش ساخت این محصول را داد و برای اجرای آن اعتماد کرد. درحال حاضر برای چند نوع از دستگاه‌هایمان از پمپ فشارقوی ساخت خودمان استفاده می‌کنیم. اگر بتوانیم برخی از این تجهیزات را در داخل کشور ساخته و به تولید برسانیم، با مشکلات کمتری هم در عرصه تولید محصول مواجه خواهیم شد؛ چراکه اصلی‌ترین چالش دانش‌بنیانی‌ها، وارد کردن تجهیزاتی است که در ایران قابل‌ساخت نیست یا هنوز ساخته نشده است.»

حمایت‌های لازم از دانش‌بنیان‌ها صورت نگرفت

قل‌بیگی در پایان با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان بر کاهش مشکلات حال‌حاضر جامعه و به‌ویژه معضل کمبود آب بیان کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه‌ها بسیار فعال بوده و عملکرد کارآمدی از خود برجای بگذارند. همچنین دانش‌بنیانی‌ها می‌توانند به دولت در بهبود معضلاتی که در کشور به‌وجود آمده و مردم را درگیر می‌کند، کمک کنند تا آسیب آنها را به حداقل برساند. البته تمام این جریانات منوط‌به حمایت دولتی است. متاسفانه در یک زمینه‌هایی دولت حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های مشابه آن‌طور که باید انجام نداده و باعث شده شرکت‌ها نتوانند نقش اصلی خود را ایفا کنند.»

مرتبط ها