کد خبر: 55854

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

دانشگاه‌ها می‌توانند شایسته‌سالاری مردمی را از تریبون انتخابات به جامعه منتقل کنند

استادان دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از فرصتی که انتخابات برای آنها به وجود آورده است، در زمینه تعقل‌ورزی، جلوگیری از جناح‌ورزی و قبیله‌گرایی در انتخابات ایفای نقش کنند و روزبه‌‌روز شایسته‌سالاری مردمی را از تریبون انتخابات به جامعه منتقل کنند و فاصله میان جامعه و نهاد دانشگاه را به حداقل برسانند.»

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: کامران شیوندی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در تشریح نقش دانشگاه‌ها در افزایش و جذب مشارکت مردم در انتخابات بیان کرد: «نهاد دانشگاه یکی از مراکز مهم تحولات با ابعاد گسترده در جامعه محسوب می‌شود و استادان دانشگاهی نیز به‌عنوان یکی از رکن‌های اصلی دانشگاه، بخشی از کنشگران تحولات جامعه هستند. تحولات سیاسی هم یکی از تحولات مهم و اساسی جامعه به حساب می‌آید و انتخابات یکی از مباحث مطرح‌شده در ذیل تحولات سیاسی است که استادان در این خصوص می‌توانند نقش بسزایی برای مشارکت حداکثری مردم داشته باشند. آنها همچنین می‌توانند در محتوای انتخابات نیز بنابر راه و روش خود تأثیر بگذارند.»

وی در ادامه به نقش دانشجویان در زمینه افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اشاره کرد و گفت: «دانشگاه‌های مادر سفرای فرهنگی تمام کشور را در یک نقطه(کلاس درس) جمع می‌کنند. ما به این سفیران فرهنگی دانشجو می‌گوییم. در چنین شرایطی تصمیم‌گیری، خط‌دهی و روشنگری استاد مربوطه می‌تواند بر افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات تأثیر بگذارد. دانشجویان نیز به‌عنوان سفرای فرهنگی می‌توانند این اندیشه را در استان‌های خود تدوین کرده و بارور کنند تا نتیجه دلخواه به دست بیاید.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین تاکید کرد: «شاید مدارس و حوزه‌های علمیه چنین قابلیتی را که نهاد دانشگاه در دل خود دارد، نداشته باشند. مقام‌معظم‌رهبری نیز تأکید کرده‌اند که «استادان دانشگاه‌ها افسران جنگ نرم هستند.» یکی از تکالیف این استادان، دعوت حداکثری مردم برای حضور در انتخابات و انتخاب نامزد اصلح است. دانشجویان قوه محرکه جامعه هستند. شهید بهشتی در یک تعبیر، دانشجویان را بسان موذنی در زمان شکوفایی انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: «اگر این مؤذن‌ها خواب‌شان می‌برد، نماز مردم قضا می‌شد.»»

شیوندی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه حضور حداکثری در امر انتخابات مهم است، عنوان کرد: «البته این حضور حداکثری صرفا برای زمان انتخابات نیست و مردم باید پس از انتخابات نیز همین حضور حداکثری با قدرت مطالبه‌گری را تداوم ببخشند. مردم می‌توانند براساس آنچه در نص قانون آمده است، تحقق وعده‌های کاندیداها را مطالبه کنند. استادان دانشگاه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از فرصتی که انتخابات برای آنها به وجود آورده است، در زمینه تعقل‌ورزی، جلوگیری از جناح‌ورزی و قبیله‌گرایی در انتخابات ایفای نقش کنند و روزبه‌‌روز شایسته‌سالاری مردمی را از تریبون انتخابات به جامعه منتقل کنند و فاصله میان جامعه و نهاد دانشگاه را به حداقل برسانند.»

وی ادامه داد: «در روزهای اخیر استادان دانشگاه‌ها به‌خوبی نقش خود را در دعوت مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات ایفا کرده‌اند، اما فاصله کارکردی جامعه و دانشگاه باعث شده است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی داشته باشیم و برای آن باید تلاش خود را نیز به حداکثر برسانیم.»

این استاد دانشگاه علامه درباره نحوه ایفای نقش پررنگ استادان دانشگاه‌ها در انتقال مطالب معقول، مناسب و تاثیرگذار برای دعوت مردم در آستانه انتخابات گفت: «نهادهایی در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند که می‌توانند ارتباط موثرتری با جامعه داشته باشند. استادان توسط این نهادها هر روز از طریق فضای مجازی با نقاط مختلف کشور در ارتباط هستند و می‌خواهند روحیه نشاط و امیدواری را در جامعه احیا کنند.»

شیوندی در ادامه یادآور شد: «نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها نیز هم‌اندیشی استادان و اندیشه‌ورزی را در دستورکار خود قرار داده است. گروه‌های صنفی استادان هم در دانشگاه‌ها به‌خوبی بر این موضوع متمرکز شده‌اند. این نهادها و گروه‌های رسمی و غیررسمی می‌توانند از جنبه‌های مختلف مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کنند.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با ارائه توصیه خود به استادان دانشگاه برای جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: «در شرایط فعلی که همگان مجهز به وسایل ارتباط‌جمعی مجازی هستند، هر استاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از تلفن‌همراه یک ویدئو دو یا سه دقیقه‌ای از خود ضبط کند و با تعقل‌ورزی نقش خود را در زمینه دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات ایفا کند.»
وی ادامه داد: «این کار قطعا از لحاظ حرفه‌ای جزء وظایف پنهان و تاثیرگذار استادان دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.»

به‌گفته عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، هر جوان و دانشجو می‌تواند در چارچوب رشته خود با توجه به آنچه در قانون اساسی آمده است، مطالبی را بدون بخل وکینه‌ورزی به مردم ارائه کرده و قوانین ناکارآمد را شناسایی کند. آنها می‌توانند یک بازوی مشورتی زبده برای دولت‌هایی که شکل می‌گیرند، باشند. مسئولان نیز باید سهم جوانان از آرای‌شان را درنظر بگیرند و مساله مسکن، ازدواج و شغل آنها را در مدت کوتاهی حل کنند.»

وی در ادامه اشاره کرد: «جوانان باید مطالبه‌گر باشند. آنها باید در راستای ایجاد دولت جوان حزب‌اللهی نقش‌آفرینی کنند و با تقویت اعتمادبه‌نفس‌، ایده‌ها و پیشنهادهای عملی‌شان را محقق کنند.»

این استاد دانشگاه علامه در پایان از مردم درخواست کرد که با مشارکت حداکثری در انتخابات، در شرایط حساس فعلی نقش بسزایی در تعیین آینده کشورشان ایفا کنند. همچنین به جوانان و دانشجویان پیشنهاد کرد علاوه‌بر حضور در پای صندوق‌های رأی، به‌صورت محتوایی در بحث انتخابات مشارکت موثر داشته باشند.

مرتبط ها