کد خبر: 55620

علی صوفی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استراتژی اصلاحات تکرار انتخابات 98 است

درحال حاضر در رابطه با همتی و مهرعلیزاده جبهه اصلاحات تصمیم جدیدی نگرفته است؛ چراکه مهرعلیزاده و همتی در طرح گزینش کاندیداهای جبهه اصلاحات ورود نکرده بودند و بنابراین جزء آن 9 نفر حساب نمی‌شدند.

مریم عاقلی، روزنامه‌نگار: اصلاح‌طلبان در انتخابات چه خواهند کرد؟ آیا آنها رفتاری مشابه سال 92 خواهند داشت یا اینکه مثل انتخابات مجلس یازدهم، بدون حضور رسمی در انتخابات، نتیجه را واگذار می‌کنند؟ در این‌باره با علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت‌و‌گو کرده‌ایم. صوفی ضمن اشاره به رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۸ آن را سرلوحه این جریان برای سال ۱۴۰۰ توصیف کرده است. او با این حال گفته که نظرسنجی‌ها برای اصلاح‌طلبان مهم است و با این گفته، تلویحا حمایت از همتی یا مهرعلیزاده را به عملکرد آنها در مناظرات و میزان اقبالی که به‌دست آورده‌اند، منوط کرده است. او گفته «اگر مردم به انتخابات رغبت نشان دهند، اصلاح‌طلبان هم پشت‌سر آنها خواهند آمد و اعلام خواهند کرد به کدام کاندیدا رای بدهید.» مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

باتوجه به آخرین موضع‌گیری اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، تحلیل شما از فضای کلی اصلاح‌طلبان چیست؟ آیا اصلاح‌طلبان از همتی و مهرعلیزاده حمایت می‌کنند؟ آیا کارگزاران می‌خواهد راهی جدا از تصمیم نهاد اجماع‌ساز برود؟

آخرین واکنشی که جبهه اصلاح‌طلبان نسبت‌به انتخابات نشان داد، همان اطلاعیه‌ای بود که بعد از ردصلاحیت‌ها صادر و اعلام کرد ما در این انتخابات کاندیدایی نخواهیم داشت. پس از آن نیز مجمع روحانیون مبارز در تایید همین موضع جبهه اصلاحات بیا‌نیه‌ای صادر کرد.

درحال حاضر در رابطه با همتی و مهرعلیزاده جبهه اصلاحات تصمیم جدیدی نگرفته است؛ چراکه مهرعلیزاده و همتی در طرح گزینش کاندیداهای جبهه اصلاحات ورود نکرده بودند و بنابراین جزء آن 9 نفر حساب نمی‌شدند.

  نامه مهرعلیزاده سر از رسانه‌ها درآورد

البته بعد تایید شورای نگهبان، همتی و مهرعلیزاده اعلام آمادگی کردند که برنامه‌های خود را به جبهه اصلاحات ارائه دهند. بسیاری معتقد بودند مواضع آنها در مناظره ممکن است اصلاح‌طلبان را مجاب به حمایت کرده باشد. این را قبول دارید؟

تلاشی صورت گرفته که ناقص است؛ به‌طور نمونه نامه‌ای از مهرعلیزاده در رسانه‌ها پخش شد که هنوز جبهه اصلاحات از آن نامه بی‌خبر بود یا گفته شد که همتی و مهرعلیزاده درخواست حضور در جبهه اصلاحات را داشته‌اند که با آن اطلاعیه در تعارض است.  قرار بود طرحی سه‌مرحله‌ای در جبهه اصلاحات اجرا شود که تنها یک مرحله آن اجرا شد، درحالی‌که طبق مرحله آخر نامزدهای جریان اصلاحات باید با دوسوم رای انتخاب می‌شدند، لذا این مرحله به بعد از تایید صلاحیت شورای نگهبان و نظرسنجی از رای مردم موکول شد، اما همه آن 9 نفر حذف شده و کلا موضوع منتفی شد.

یعنی مناظره‌ها در بازنگری اصلاح‌طلبان در این طرح اثری نداشته است؟

مناظره‌ها باید در مردم اثر داشته باشد. اصل مساله این است که هر اقدامی ازسوی کاندیدا به شرطی در جبهه اصلاحات موثر است که بر مردم اثر گذاشته باشد و درثانی این نهاد را قانع کند، اما این موضوع هنوز مشخص نیست. ازسوی دیگر آخرین نتیجه‌ای که از نظرسنجی‌ها به‌دست آمده امیدوارکننده نیست و نشانی از تغییر در وضع کاندیداها دیده نمی‌شود. در هرحال برای اصلاح‌طلبان معیار و ملاک نظر مردم است که با نظرسنجی مشخص می‌شود.

  مانند 98 رفتار خواهیم کرد

طبق اتفاقی که سال 98 رخ داد، اکثر اصلاح‌طلبان برخلاف کارگزاران لیست ارائه ندادند و دلیل این رفتار احتمال پیش‌بینی شکست ازسوی اصلاح‌طلبان بود که هزینه ندهند. آیا اصلاح‌طلبان می‌خواهند همانند مدل سال 98 رفتار کنند؟

مدل 92 و 96 کلا کنار گذاشته شده است. یعنی بحث ائتلافی یا روی آوردن به کاندیدای غیراصلاح‌طلب دیگر زمینه‌ای ندارد و اصلاح‌طلبان دیگر کاندیدایی بین این 7 نفر ندارند. اگر قرار به حمایت باشد، به‌سراغ دو کاندیدایی می‌روند که خودشان را اصلاح‌طلب اعلام می‌کنند و سعی دارند جبهه اصلاحات را مجاب به حمایت کنند، بنابراین اساسا مدل 92 و 96 کلا منتفی است و آن چیزی که باقی می‌ماند مدل 98 است.

مدل 98 این بود که اصلاح‌طلبان طبق راهبردی که در شورای‌عالی سیاستگذاری تصویب شده بود، پیش از بررسی صلاحیت‌ها اعلام کردند ما تنها درصورتی در انتخابات شرکت می‌کنیم که کاندیداهای ما موردتایید قرار گیرند و فقط با کاندیدای شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت کنیم؛ اما وقتی کاندیداهای اصلاح‌طلب رد شدند، بر همان مبنای راهبرد بیانیه دادند و اعلام کردند کاندیدایی برای ما باقی نمانده و طبیعتا لیستی اعلام نمی‌کنیم. البته در آنجا یک نکته‌ای را بیان کردند که احزاب می‌توانند از کاندیداهای خود بدون استفاده از عنوان شورای‌عالی سیاستگذاری یا عنوان جبهه اصلاحات حمایت ‌کنند.

  کارگزاران سال 98 مدعی بود، اما شکست سنگینی خورد

کاری که کارگزاران انجام داد، اما اصلاح‌طلبان حاضر به ارائه لیست نشدند.

بله. البته کارگزاران فراتر از این مصوبه رفت و لیستی نه‌فقط از کاندیداهای خود بلکه از کاندیداهای دیگر و حتی اصولگرایان بست و خود عهده‌دار و مدعی انتخابات شد و شکست سنگینی هم خورد.

  از مهرعلیزاده حمایت نمی‌کنیم

در این دوره دو کاندیدا حضور دارند؛ یک کاندیدا همتی از حزب کارگزاران و کاندیدای دیگر مهرعلیزاده از حزب پیشرو اصلاحات یعنی از حزب ماست. او عضو شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات است، ولی این حزب بیانیه‌ای داد و اعلام کرد تابع جبهه اصلاحات هستیم و ما کاندیدای دیگری نداریم، لذا اکنون تکلیف این دو کاندیدا از این نظر مشخص نیست و باید ببینیم در مناظره آخر و روند نظرسنجی به کدام سمت می‌رود. آیا به‌سمتی خواهد رفت که جبهه اصلاحات را قانع کند که کاندیدا بدهد یا خیر؟

  نتیجه انتخابات برای اصلاح‌طلبان مهم است

یعنی نتیجه‌گرایی برای اصلاح‌طلبان مهم است؟

بله، نتیجه برای جبهه اصلاحات صددرصد مهم است، بنابراین تعیین‌کننده مردم هستند و اگر مردم رغبت نشان دادند، اصلاح‌طلبان هم پشت‌سر آنها خواهند آمد و اعلام خواهند کرد به کدام کاندیدا رای بدهید، ولی اگر مردم نمی‌خواهند رای بدهند موضوع منتفی است و اصلاح‌طلبان برای چه کاندیدا معرفی کنند؟

بنابراین تا الان اصل بر این است که 9 کاندیدایی که منتسب‌به اصلاح‌طلبان بودند ردصلاحیت شده‌اند و کاندیدایی ندارند و از این‌رو نمی‌توانند کاندیدایی معرفی کنند.

 

مرتبط ها