کد خبر: 55075

بائو در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: الهامی کارش را با متحد کردن بچه‌ها به نحو احسن انجام داد

نباید با سهل‌انگاری یک سرپرست حق نساجی ضایع شود

سپاهان شانس قهرمانی است چون در آسیا حضور نداشت / رابطه در فوتبال ایران نباشد ۲۰ سال خانه‌نشین می‌شوید

ان‌شاءالله هر چیزی که حق است اتفاق بیفتد و فدراسیون عادلانه رای بدهد. فدراسیون فوتبال باید تیم‌هایی مثل نساجی با هواداران میلیونی عاشقی که دارد را هم ببیند و شرایط آنها را هم در اتفاقات و آرای بعدی لحاظ کند تا درنهایت حق را به حق‌دار بدهد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال نساجی بعد از اضافه‌شدن ساکت الهامی به‌عنوان سرمربی این تیم نتایج خیره‌کننده‌ای را گرفته و اگرچه از منطقه خطر دور نشده اما کمی تا قسمتی از بحران خودساخته اخیر رهایی پیدا کرده و حالا وضعیت در قائمشهر تا حدودی سفید است. نکته قابل‌توجه اینکه نساجی‌چی‌ها در ۱۷ هفته تنها دو پیروزی را کسب کرده بودند و این درحالی است که با روی کار آمدن الهامی طی۶ هفته ۴ پیروزی و ۴ کلین‌شیت را به ثبت رسانده‌اند و اگر اوضاع و احوال به همین شرایط ادامه داشته باشد مطمئنا نساجی در فصل بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر نیز بین تیم‌های لیگ برتری حضور خواهد داشت. درخصوص آخرین اوضاع و احوال نساجی و برخی مسائل مرتبط با این تیم دقایقی با میثم بائو که سابقه کار با هر سه مربی اخیر نساجی را دارد به صحبت پرداختیم، با این توضیح که در ابتدای کار پیشکسوت استقلال و پرسپولیس این شرط را مطرح کرد تا درخصوص اوضاع و احوال این دو تیم با او صحبت نکنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی نساجی را در زیر می‌خوانید.

کار با ساکت الهامی چطور است؟ شما قبلا با فاضلی و مجید جلالی هم کار کرده بودید اما نساجی با ساکت الهامی ناگهان متحول شده و نتایج خوبی گرفته است.

آقایان جلالی و فاضلی نیز زحمات خود را کشیده و آنها هم تلاش خود را کردند. در نیم‌فصل با تدابیر مدیریت و مالک باشگاه توانستیم بازیکنان جدیدی را جذب کنیم اما در ادامه با اضافه شدن ساکت الهامی به نساجی همان‌طور که گفتید ورق چرخید و توانستیم نتایج خوبی بگیریم. کار با الهامی برای من هم تجربه خوبی برای آینده مربیگری‌ام است هرچند نمی‌خواهم بی‌خود و بی‌جهت از کسی تعریف کنم بلکه از واقعیات صحبت می‌کنم و این درحالی است که با اضافه شدن الهامی به نساجی این مربی حس رفاقت و اتحاد و انسجام و باهم بودن را بین مجموعه تیم و بچه‌ها افزایش داده و این موضوع یکی از عوامل موفقیت اوست. اگر از مسائل فنی فاکتور بگیریم که همه مربیان ایرانی تقریبا از این لحاظ در یک سطح قرار دارند اما از لحاظ روانشناسی ساکت الهامی بسیار خوب کار کرده و از همان روز اول که بزرگ‌ترهای تیم را جمع کرد و با آنها صحبت کرد توانستیم با همدلی نتایج خوبی بگیریم. این موضوع و اتفاق برای من هم تجربه خوبی شده و مطمئنا از آن الگو خواهم گرفت. ساکت الهامی کارش را با متحد کردن بچه‌ها به نحو احسن انجام داد این درحالی است که یک‌سری پاداش‌ها و امتیازات را برای بچه‌ها در نظر گرفته به‌طور مثال در بازی هر بازیکنی که میزان دوندگی‌اش از بقیه بیشتر باشد یک پاداش جداگانه می‌گیرد و او درمجموع اتحاد و رفاقت خوبی را ایجاد کرد. از سوی دیگر یک همدلی بین کادر فنی و بازیکنان به وجود آورد.

پس اعتقاد دارید ساکت الهامی با کار کردن روی مسائل روحی و روانی این نتایج خوبی را که امروز شاهد آن هستیم کسب کرده.

بله همین‌طور است. الهامی از لحاظ روانشناسی بسیار خوب کار کرده و این درحالی است که خود من به سختی فکر نمی‌کردم که نساجی متحول شده و دوباره برگردد هرچند جا دارد گذشته از زحمات الهامی به تلاش‌ها و تدابیر حدادیان مالک نساجی هم اشاره کنیم که در این مدت سنگ‌تمام گذاشته و من به شخصه از لحاظ امکانات نساجی به این خوبی را ندیده بودم. حالا این تیم شرایط بسیار حرفه‌ای را سپری می‌کند چه از لحاظ پروازی و چه از لحاظ زمین تمرین و امکاناتی که برای تمرین کردن وجود دارد و درکل امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی دارد و واقعا نساجی امروز از این لحاظ جزء تیم‌های حرفه‌ای فوتبال ایران به شمار می‌رود و همه این موارد دست به دست هم داده تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. این درحالی است که در این مدت پرداختی‌های به‌موقع مدیران و مالک باشگاه به بازیکنان و کادر فنی از لحاظ روحی و روانی تیم را به سطح خوبی رسانده و یک اتحاد و همدلی پیش آمده که باعث شده است خدا را شکر بتوانیم خودمان را برسانیم. ما نه امتیاز از سایپا عقب بودیم و همان‌طور که می‌دانید در لیگ برتر و آن هم در نیم‌فصل دوم که امتیاز گرفتن بسیار سخت است اما با کمک خدا و اتفاقاتی که آنها را بیان کردم توانستیم کمی از بحران رهایی پیدا کنیم با این حال همچنان در منطقه خطر هستیم اما روند بسیار خوب است. واقعا برای شخص خودم هم یک تجربه خوبی به دست آمده که تیم‌هایی که در بحران هستند را می‌توان با مسائل روانشناسی و رفاقت و همدلی و اتحاد آنها را نجات داده و به بالا کشید. با این حال مسائل فنی هم تاثیر‌گذار بوده چراکه الهامی خودش از مربیان فنی فوتبال ایران به حساب رفته اما من بیشتر جنبه روانشناسی در نظر گرفته شده از سوی او را دوست داشتم، چراکه خود من به‌عنوان مربی نساجی فکر نمی‌کردم تیمی که دچار بحران است و در مدت کوتاهی دو سرمربی را عوض کرده بتواند دوباره برگردد چون اصولا طبق تجربه‌ای که خودم قبلا داشتم، تیمی که حین فصل سه چهار مربی عوض می‌کند شرایطش بدتر می‌شد و هیچ‌گاه شاهد بهترشدن اوضاع نبودم اما این بار خدا را شکر همه‌چیز دست به دست هم داد تا حاشیه امنیت پیدا کنیم، با این حال هفت فینال دیگر را پیش‌رو داریم.

ساکت الهامی بعد از اینکه با تراکتور قهرمان جام حذفی شد ۶ ماه از میادین محروم شده و در ادامه به‌عنوان گزینه مربیگری استقلال مطرح شد و حالا هم که در نساجی مشغول است. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

الهامی در سال ۸۴ زمانی که من در استقلال زیرنظر صمد مرفاوی بازی می‌کردم برای مدتی به‌عنوان کمک و دستیار مرفاوی در استقلال حضور داشت و تجربه کار کردن با او را داشتم با این حال خیلی شناخت زیادی از او نداشتم و در آن زمان در استقلال هم یک مقطع کوتاه پیش ما بود اما الان خیلی باتجربه نشان داده و خیلی خوب عمل می‌کند. به نظر من در این مدت به‌خصوص در فضای بحرانی نساجی خیلی خوب نشان داده هرچند در فوتبال ایران خیلی مسائل برای اینکه سرمربی شوید ملاک نیست و به‌طور مثال می‌بینیم یکی که تجربه ندارد ناگهان سرمربی می‌شود یا یکی کلاس مربیگری نمی‌رود و فردا سرمربی یک تیم لیگ برتری می‌شود اصلا در ایران هیچ قانونی برای مربیگری نیست و به نظر من این موضوع به آدم‌های سالم و آنهایی که پاک هستند ضربه می‌زند.

یعنی می‌گویید این‌طور مربیان با روابط سرمربی می‌شوند؟

ببینید اصولا در ایران هیچ‌چیز تعریف‌شده‌ای برای سرمربیان وجود ندارد. این درحالی است که در کشورهایی مثل آلمان یا اسپانیا باید خیلی از کلاس‌ها و دوره‌ها را سپری کرده یا از زیر گروه و تیم‌های کوچک‌تر کار را آغاز کنید اما در ایران این مسائل رعایت نمی‌شود باز قبلا این اتفاقات بهتر بود به‌طور مثال یک‌سری بازیکنان که در دوران بازیگری وجهه خوب و بزرگی داشتند مثل امیر قلعه‌نویی از رده‌های پایین کار را از کمک مربیگری آغاز کرده و پله‌پله مربیگری را پیش برده و بعد از چند سال وقتی که با تجربه شدند به استقلال رسیدند اما الان این‌طوری نیست چون بستری نیست که مهیا شود تا کسی بخواهد روی برنامه بالا آمده و خودش را نشان بدهد، هرچند هستند افرادی که با برنامه بالا می‌آیند و از کمک‌ مربیگری شروع کرده و پله‌پله پیش می‌روند تا تجربه لازم را کسب کنند و اول از تیم‌های کوچک‌تر شروع کرده و در ادامه به تیم‌های بزرگ می‌رسند اما الان چند سالی می‌شود که این‌طور نیست و به یک‌باره یک‌شبه یکی سرمربی می‌شود و واقعا معنای این رفتارها را نمی‌فهمم یا یکی در فوتبال نبوده و فردا می‌بینید که کمک مربی شده است و خیلی داستان‌های دیگر که نشان می‌دهد مربیگری در ایران بسیار پیچیده است و بسیار هم سخت است که بدون رابطه بخواهید سرمربی بشوید. اگر یکی دست‌تان را نگیرد و به فوتبال نیاورد فکر می‌کنم باید۲۰ سال خانه‌نشین شوید چون جایی وجود ندارد که بتوانید خودتان و توانایی‌ها و تجربیات‌تان را نشان بدهید یعنی اگر کسی دنبال‌تان نیاید جایی نیست که بتوانید خودنمایی کنید و آن چیزهایی که بلد هستید و تجاربی که دارید را در اختیار دیگران بگذارید اما یک‌سری مربیان هم مثل همین الهامی هستند که روی اصول بالا آمده است و از ۱۸ سال پیش با کمک مربیگری کار را آغاز کرده و با تجربه زیادی که از تیم‌های مختلف و لیگ‌های مختلف کسب کرده حالا می‌آید و ناجی یک تیم می‌شود.

صحبت‌های امیدوار‌کننده شما درباره نساجی با فضای انتقادآمیز که هواداران این تیم طی یکی دو ماه گذشته علیه این تیم شمالی مطرح می‌کردند و از رسانه‌ها پخش می‌شد قابل مقایسه نیست. به نظر می‌رسد فضای آرامش به جمع هواداران در قائمشهر برگشته است.

بالاخره آنها همشهریان من هستند و من خودم هم جزء طرفداران نساجی بودم و زمانی که نوجوان بودم پای همیشگی بازی‌های نساجی محسوب می‌شدم و چون هوادار این تیم بودم حس و حال آنها را می‌فهمم. به نظر من آنها حق دارند چون در همه جای دنیا تیمی که هوادار دارد هواداران نگران تیمش است و این یک مورد طبیعی محسوب می‌شود یعنی شما روزی که قهرمان می‌شوید و همین هم هواداران شما را روی سرشان می‌برند پس روزی هم که نتیجه نمی‌گیرید باید انتقاد آنها را هم بشنوید و صبر و طاقت و تحمل شنیدن این حرف‌ها را داشته باشید. انتقاد همیشه وجود داشته و اگر انتقاد نباشد و همه خودشان را به بی‌خیالی بزنند مطمئن باشید خیلی چیزها هیچ وقت درست نمی‌شود حالا هم خدا را شکر شرایط طوری شده که تقریبا از بحران خلاصی پیدا کردیم. با این حال معتقدم هفت فینال دیگر و روزهای سخت‌مان باقی مانده اما این نتایج اخیر باز یک قوت قلب برای هواداران شد که نگران تیم‌شان هستند درحالی که این تیم را با جان و دل دوست دارند و من این موضوع را در این شهر حس می‌کنم که نساجی عاشقان زیادی دارد و هر رفتاری هم که از هواداران سر بزند مطمئن باشید به نفع تیم می‌شود.

به بازی سایپا و پیکان برسیم. اگرچه پیکان بازی را برد اما سایپایی‌ها در تلاش هستند به خاطر ۶ تعویضی که پیکان انجام داد نتیجه این بازی را برگردانده یا بازی را تکرار کنند. اتفاقی که اگر بیفتد مطمئنا به ضرر نساجی تمام خواهد شد. (این گفت‌وگو قبل از اعلام رای انجام شد. با رای کمیته انضباطی نتیجه بازی سه بر صفر به سود سایپا اعلام شد)

ان‌شاءالله آقایانی که در فدراسیون فوتبال هستند یک تصمیم خوب درخصوص این بازی بگیرند الان نمی‌توانیم قضاوت زودهنگام داشته باشیم و درمورد آن حرف بزنیم اما بالاخره تعویضی که پیکان کرد هیچ تاثیری در روند بازی و نتیجه‌ای که به دست آمد نداشت و بازیکنی که به میدان آمد نه پاس گل داد و نه گل زد یا حتی گلی را هم نجات نداد. به نظر من باید با یک جریمه شخصی برای تیم پیکان این پرونده را ببندند چون معتقدم این تعویض هیچ ربطی به نتیجه بازی نداشت. من هم برخی شایعات را شنیده‌ام اما ان‌شاءالله هر چیزی که حق است اتفاق بیفتد و فدراسیون عادلانه رای بدهد. فدراسیون فوتبال باید تیم‌هایی مثل نساجی با هواداران میلیونی عاشقی که دارد را هم ببیند و شرایط آنها را هم در اتفاقات و آرای بعدی لحاظ کند تا درنهایت حق را به حق‌دار بدهد. اما ما ۹ امتیاز از خود سایپا عقب بودیم و بدانید که لحظه لحظه در نساجی از لحاظ فنی و روحی و روانی و بودجه‌ای و مدیریتی کار شده است و تلاش کردیم تا بتوانیم این ۹ امتیاز را جبران کنیم پس نباید با سهل‌انگاری یک سرپرست یا یک بازیکن یا یک تیم حق تیم پرهوادار نساجی زایل شود.

دل و احساس‌تان می‌گوید در لیگ برتر می‌مانید؟

ان‌شاءالله که می‌مانیم و امیدوارم این روند خوبی که پشت‌سر گذاشتیم را ادامه داده و بتوانیم این مسیر و روند را تداوم ببخشیم تا ان‌شاءالله با کمک هواداران و دعای خیر آنها و زحمات مجموعه تیم در لیگ برتر بمانیم.

فکر می‌کنید چه تیمی امسال قهرمان لیگ برتر شود؟

یک مقدار سخت است پیش‌بینی کنیم اما از آنجایی که سپاهان در آسیا نبوده فکر می‌کنم تیغ این تیم برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی برنده‌تر باشد ضمن اینکه آنها تیم خوب و قوی هم در زمین مسابقه دارند و من این شانس را به سپاهان همراه پرسپولیس می‌دهم.

هنوز نمی‌خواهید درباره شرایط استقلال و پرسپولیس صحبت نمی‌کنید؟

خیر من در حال حاضر مربی نساجی هستم و تمام فکر و ذکر و تمرکزم را روی موفقیت نساجی گذاشته‌ام.

البته بازی با استقلال برایتان باقی مانده است...

اما هنوز خیلی مانده تا به این بازی برسیم.

مرتبط ها