کد خبر: 54941

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم:

ریل‌گذاری جدید دانشگاه ثمرات زیادی در 40 ساله دوم به‌همراه خواهد داشت

در سال‌های اخیر وجه حل مساله بودن دانشگاه آزاد اسلامی برجسته‌تر شد و به‌عنوان دانشگاهی که بنا است هم در ارتقای علمی هم ازلحاظ کیفی سرآمد باشد و هم ازلحاظ حل مساله و رفع نیازهای جامعه اثرگذار باشد، به‌عنوان سیاست کلی دانشگاه مطرح و سیاست‌های خوبی هم در این راستا اتخاذ شده و طبیعی است که ریل‌گذاری جدید می‌تواند در آینده برکات بسیاری را ایجاد کرده و فضای کلی آموزش‌عالی کشور را تغییر دهد.

حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه تاسیس این دانشگاه یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، گفت: «در برهه‌ای که امکان تحصیل برای بسیاری از جوانان فراهم نبود، بستری ایجاد شد که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود و از همان ابتدا بنا بر این بود که این دانشگاه به کمک انقلاب و مردم آمده و زمینه‌های کارآفرینی و فرهنگ علمی را در کشور ایجاد کند. این دانشگاه در بسیاری از جهات موفق عمل کرده، اما نباید این مساله را فراموش کرد که نظام آموزش‌عالی کشور از ابتدا، نظام مساله‌محور نبوده و اساس وزارت علوم برپایه دانشگاه اجتماعی و حکمت بنیان استوار نبود. طبیعی است دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌رغم همه موفقیت‌ها به‌ویژه در حوزه کمیت و ارتقای دانشجو نتوانست در خود به‌عنوان یک دانشگاه حل مساله و رفع‌کننده نیازهای اجتماعی ظاهر شود.»

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر وجه حل مساله بودن دانشگاه آزاد اسلامی برجسته‌تر شد و به‌عنوان دانشگاهی که بنا است هم در ارتقای علمی هم ازلحاظ کیفی سرآمد باشد و هم ازلحاظ حل مساله و رفع نیازهای جامعه اثرگذار باشد، به‌عنوان سیاست کلی دانشگاه مطرح و سیاست‌های خوبی هم در این راستا اتخاذ شده و طبیعی است که ریل‌گذاری جدید می‌تواند در آینده برکات بسیاری را ایجاد کرده و فضای کلی آموزش‌عالی کشور را تغییر دهد. امروز می‌بینیم در بسیاری از جوانان که وارد دانشگاه می‌شوند، عملا این احساس که دانشگاه می‌تواند در تامین معیشت، امنیت شغلی و کارآفرینی آنها موثر باشد، وجود ندارد، به همین دلیل به‌سمت آموزش‌های غیردانشگاهی حرکت می‌کنند.»

خیری در همین زمینه افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند باتوجه به درک این شرایط، این نیاز را پر کند و خوشبختانه با تاسیس معاونت فناوری و ایجاد مراکزی مانند سرای نوآوری، خانه خلاق، مراکز رشد و ایجاد سامانه‌هایی مانند پژوهشیار که براساس آن اساتید و دانشجویان تشویق می‌شوند که باتوجه به موضوعات مرتبط با مسائل کشور، موضوع رساله‌ها و تحقیقات را انتخاب کنند، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای پیش‌روی دانشگاه قرار گرفته و این فرهنگ درحال حاضر بر دانشگاه غالب شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اظهار داشت: «ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاه هم از این لحاظ که صرفا دانشگاه آزاد اسلامی یک آموزشگاه بوده و اساتید خود را تنها متعهد به آموزش ببینند، درحال تغییر است و حتی اعضای هیات‌علمی هم خود در صحنه محیطی، اجتماعی و آموزش‌های کارآمد حضور جدی دارند. علاوه‌بر آن معاونت‌های موضوعی مانند علوم‌انسانی و هنر هم تشکیل شده و این یکی از کارهایی است که می‌تواند اساس رسیدن به دانشگاه با اهداف انقلابی و اجتماعی‌اش باشد. علوم‌انسانی ما جزء علومی است که صرفا در متون بوده و در اجتماع حضوری ندارد و ایجاد این معاونت‌ها در نیازهای اجتماعی مبتنی بودن این علوم بر مبانی اسلامی و فرهنگ بومی به‌شدت مورد تایید است. این روند هم می‌‌تواند در راستای حل مسائل اساسی کشور به‌ویژه در عرصه فرهنگ و ایدئولوژیک جامعه خودش را نشان دهد.»

او ادامه داد: «درکنار ایجاد چنین معاونت‌هایی، ایجاد دانشکده‌های موضوعی مساله‌محور مانند دانشکده اقتصاد، خانواده، فضای مجازی، حکمرانی اسلامی و... که درجهت ترمیم ساختار دانشگاه هم هستند، می‌تواند در حل مسائل اثرگذار باشد. همچنین توسعه در تاسیس نشریات را هم شاهد هستیم، درحالی‌که در گذشته نشریات کم‌فروغ بودند، اما چندسالی است که با تسریع این روند زمینه سوجویی‌ها از این عرصه حذف شده است. شکل‌گیری هیات‌ممیزه و اهتمام به ارتقای اساتید از دیگر مباحثی است که در سال‌های اخیر دنبال شده است.»

خیری افزود: «قطعا اگر تسهیلی در روند ارتقا از جهت ایجاد نظامی که به‌جای مقاله‌نویسی، مبتنی‌بر مساله‌محوری باشد فراهم شود، همان روندی که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود، می‌تواند اثرات زیادی داشته باشد. همچنین استفاده از قطب‌های علمی و مزیت‌های نسبی مناطق دانشگاهی هم از دیگر مسائل اساسی در تبدیل شدن به دانشگاه مساله‌محور به‌شمار می‌رود که امروز در این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. دانشگاه با حمایت‌های صورت‌گرفته آینده روشنی در گام دوم چهل‌ساله خود خواهد داشت؛ درحالی‌که می‌بینیم مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم توجه ویژه به مقوله آموزش و پژوهش داشته‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی هم تلاش می‌کند سهم خود را در تحقق این بیانیه پیدا و آن را اجرایی کند.»

مرتبط ها