کد خبر: 54926

پرسپولیس هم بعد از استقلال دستش را سمت هواداران دراز کرد

چرا از قرارداد مدیر و مربی و بازیکن کم نمی‌کنید؟

در این شرایط سخت اقتصادی که کمر مردم زیربار مشکلات خم‌شده، کم‌کردن چندمیلیون از قراردادهای میلیاردی سخت است؟ شاید بهتر بود بازیکنان و مربیان پرسپولیس با این کار علاقه خود را به تیم محبوب خود نشان می‌دادند نه اینکه چشم به دست هوادارانی داشته باشند که برخی از آنها حتی برای نان شب خود هم محتاج هستند.

در روزهای هیاهو و بیانیه‌نویسی در فوتبال ایران، حالا بار دیگر باشگاه پرسپولیس خبرساز شده است اما نه در زمین فوتبال! مدیران باشگاه پرسپولیس که از بدو حضور در این باشگاه صحبت از درآمدزایی و واریز پول به این باشگاه داشتند پس از قرض گرفتن 68میلیارد تومان، این‌بار دست نیاز را به‌سوی هواداران خود دراز کرده‌اند تا بتوانند با این کار بخشی از مشکلات مالی خود را برطرف کنند؛ طرحی تکراری و البته شکست‌خورده که این‌بار ازسوی مدعیان درآمدزایی اجرا شده است!

مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس از همان ابتدای کار در این باشگاه حرف از طرح‌‌های درآمدزا در این باشگاه زدند اما با گذشت نزدیک به 6ماه از حضور خود در این باشگاه هنوز کاری انجام نداده‌اند و درحالی که به روزهای پایانی دولت نزدیک می‌شویم به‌نظر می‌رسد انتظار اجرای چنین طرح‌هایی از آنها انتظار بیهوده‌ای خواهد بود.

طرح پول گرفتن از هواداران اولین‌بار توسط علی‌اکبر طاهری در باشگاه پرسپولیس اجرا شد و درنهایت و با تبلیغات فراوان رقمی در حدود 2میلیارد تومان جمع شد که البته از سرنوشت آن پول و اینکه در چه راهی هزینه شد خبری به دست نیامد. این طرح شکست‌خورده حالا با ورود کادرفنی و بازیکنان پرسپولیس درحال اجرا شدن است که البته به‌نظر می‌رسد درآمد نهایی از آن خیلی راضی‌کننده نخواهد بود.

این طرح البته ازسوی باشگاه استقلال هم اجرا شد؛ آخرین‌بار در اسفند سال1399 و با فراخوان رسانه‌های رسمی و هواداری از هواداران استقلال خواسته شد برای کمک به باشگاه خود به حساب آبی‌ها پول واریز کنند؛ خروجی این اقدام هم شرایطی بهتر از اقدام پرسپولیسی‌ها پیدا نکرد. با وجود این مشخص نیست اصرار مدیران برای انجام چنین کارهایی چیست؟

باشگاه پرسپولیس که مدعی داشتن بیشترین هوادار در ایران و البته آسیاست فرصت‌های زیادی را برای درآمدزایی داشته که البته خیلی راحت از دست داده است. شاید اگر هواداران پرسپولیس در طرح‌های درآمدزایی باشگاه خود همکاری بیشتری انجام می‌دادند وضعیت به این شکل نمی‌شد که حالا دست نیاز باشگاه محبوب خود را درازشده ببینند! هواداران پرسپولیس این فرصت را داشتند تا در طرح‌های اقتصادی به کمک باشگاه خود بیایند اما از این کار سر باز زدند تا وضعیت به شکلی شود که الان شده است.

کرونا نه‌تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد دنیا را دچار مخاطره کرده و ورزش و خاصه فوتبال زیان‌ده ایران را دچار مشکلات زیادی کرده است. عدم ورود تماشاگران و نبود بلیت‌فروشی، عدم حضور غول‌های اقتصادی در ورزش، نبود حق پخش، رعایت نشدن کپی‌رایت و... همه‌وهمه باعث به وجود آمدن مشکلات مالی برای ورزش و فوتبال ایران شده است. اگر با دقت بیشتری به وضعیت باشگاه‌های ایرانی نگاه کنیم کاملا مشکلات اقتصادی مشهود خواهد بود اما در این شرایط مدیران هزینه فوتبال ایران، به‌جای راه انداختن طرح‌های اقتصادی و به وجود آوردن زیرساخت‌ها، فقط به حل مشکلات با کمترین خروجی هستند. اقدام اخیر باشگاه پرسپولیس هم همین است؛ خریدن ماهی به‌جای یادگیری ماهی‌گیری!

مربیان و بازیکنان پرسپولیس همسو با بازیکنان اقدام به انتشار شماره‌کارت برای دریافت کمک‌های مالی هواداران خود کرده‌اند. این موضوع در وهله اول همراهی اعضای تیم با سیاست‌های باشگاه و هواداران را در اذهان متبادر می‌کند اما بیایید به این موضوع دقیق‌تر نگاه کنیم؛ هدف مربیان و بازیکنان پرسپولیس از این اقدام چیست؟ شاید با این کار قصد دارند به این اقدام نخ‌نماشده باشگاه خود رنگ‌وبوی مشروعیت دهند اما چه بهتر که آنها به سوالی پاسخ دهند و آن اینکه اگر همین افراد به مشکلات مالی باشگاه خود واقف هستند و آنها هم در این درخواست مدرن همکاری می‌کنند چرا حاضر نشده و نیستند درصدی از مبالغ نجومی قراردادهای خود را کم کرده و به این شکل به باشگاه محبوب خود کمک کنند؟! اگر مربیان و بازیکنان پرسپولیس قصد دارند به یاری تیم خود بیایند راه‌های بهتری هم دارند که قطعا یکی از مهم‌ترین آنها همین کم‌کردن مبلغ قراردادهاست. درحالی که می‌بینیم بازیکنان بزرگ باشگاه‌های اروپایی برای کمک به باشگاه خود بدون شوآف و نمایش درصدی از قرارداد خود را کم کردند چرا بازیکنان ایرانی و به‌طور خاص بازیکنان و مربیان پرسپولیس حاضر به انجام این کار نیستند؟! در این شرایط سخت اقتصادی که کمر مردم زیربار مشکلات خم‌شده، کم‌کردن چندمیلیون از قراردادهای میلیاردی سخت است؟ شاید بهتر بود بازیکنان و مربیان پرسپولیس با این کار علاقه خود را به تیم محبوب خود نشان می‌دادند نه اینکه چشم به دست هوادارانی داشته باشند که برخی از آنها حتی برای نان شب خود هم محتاج هستند.

خواستن در نفس خود ایرادی ندارد اما وقتی به وضعیت فعلی جامعه و شکاف مالی که بین ورزشکاران و مردم عادی افتاده بهتر نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که زیاده‌خواهی‌ها دیرزمانی است که پایانی ندارد.

 

مرتبط ها