کد خبر: 54878

علی محمد نمازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

لاریجانی ذخیره انتخابات 1400 است، نوبت به حمایت از او نمی‌رسد

چنانچه دو جناح اصلی و مهم کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کاندیدای اصلی خود را داشته باشند، نوبت به حمایت از علی لاریجانی نخواهد رسید و بر همین اساس به‌نظر می‌رسد لاریجانی ذخیره این دوره از انتخابات است.

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید اگر اصلاح‌طلبان درصورتی که رای لاریجانی بیش از جهانگیری باشد، از لاریجانی حمایت کنند، خلاف پروتکل حزبی رفتار کرده‌اند. او معتقد است انتخاب در چنین شرایطی مشکل است ولی احتمال کمی وجود دارد اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت کنند. متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران را در ادامه می‌خوانید.

 با توجه به اینکه در گذشته برخی اصلاح‌طلبان از احتمال حمایت از علی لاریجانی سخن می‌گفتند، آیا این احتمال وجود دارد در دوگانه لاریجانی- جهانگیری، لاریجانی پیروز شود؟ موضع کارگزاران در این زمینه چیست؟

چنانچه دو جناح اصلی و مهم کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کاندیدای اصلی خود را داشته باشند، نوبت به حمایت از علی لاریجانی نخواهد رسید و بر همین اساس به‌نظر می‌رسد لاریجانی ذخیره این دوره از انتخابات است. درواقع لاریجانی به میدان آمده تا چنانچه هریک از این دو جناح کاندیدا نداشته باشد، از او حمایت کنند، از این‌رو لاریجانی صرفا منتظر است ببیند چه رخ خواهد داد.

   در دوقطبی رئیسی-لاریجانی از لاریجانی حمایت می‌کنیم

البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن این است که اگر انتخابات به مرحله دوم برود و انتخاب بین لاریجانی و کاندیدای شاخص اصلاح‌طلبان باشد، در آن صورت اصولگرایان قاعدتا پشت لاریجانی می‌آیند. در این صورت کاندیدای اصلاح‌طلبان پیروز خواهد شد، اما حالت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که انتخابات به رقابت بین لاریجانی و کاندیدای شاخص اصولگرایان کشیده شود. در این حالت بخشی از اصلاح‌طلبان در مرحله دوم به کمک لاریجانی خواهند رفت.لذا چنانچه رقابت صرفا بین لاریجانی و رئیسی شود اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند، اما اگر رقابت بین لاریجانی و کاندیدای اصلاح‌طلبان باشد ما از کاندیدای خود حمایت خواهیم کرد.

 فرض را بر این بگذاریم که در مرحله اول قرار است کار به اتمام برسد. اگر اصلاح‌طلبان ببینند براساس نظرسنجی پس از مناظره‌ها، اقبال بیشتری به لاریجانی نسبت به جهانگیری وجود دارد، آیا در آن صورت ممکن است از لاریجانی حمایت کنید؟

چنانچه پیش از برگزاری انتخابات نظرسنجی‌های دقیق، علمی و بی‌طرفانه نشان دهد رئیسی نفر اول و لاریجانی نفر دوم و نفر سوم نیز کاندیدای اصلاح‌طلبان است، تصمیم اینکه اصلاح‌طلبان در این حالت کاندیدای خود را رها کرده و به‌سمت لاریجانی بروند یک تصمیم بسیار مشکل است و به‌نظر می‌رسد احتمال آن کم باشد.

  حمایت از لاریجانی با حضور جهانگیری خلاف پروتکل حزبی ماست

البته در حالتی که کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان نفر سوم و پس از رئیسی و لاریجانی باشد آنها بخواهند کاندیدای خود را رها کنند خلاف مشی و کارکرد حزبی است. لذا بنده این حالت را غیرممکن می‌دانم که ما بخواهیم کاندیدای خود را رها کنیم و به‌سمت لاریجانی برویم.

   جهانگیری از لاریجانی حمایت نمی‌کند
 برخی معتقدند در این دوره ممکن است جهانگیری به‌دلیل چسبندگی به دولت روحانی و ازسوی دیگر نمایندگی‌کردن وضع موجود صرفا کاندیدای پوششی لاریجانی باشد، درحالی‌که لاریجانی سعی کرده در بیانیه اخیر خود با دولت و جریان رئیسی به‌نوعی مرزبندی کند. در این صورت برنامه اصلاح‌طلبان چیست؟

من بعید می‌دانم جهانگیری با نیت کاندیدای پوششی به میدان آمده باشد و بخواهد از لاریجانی حمایت کند، بنابراین آنچه من احتمال می‌دهم این است که کاندیداهایی مانند جهانگیری، محسن هاشمی، تاج‌زاده، پزشکیان و ۵نفر دیگر از جریان اصلاحات به‌صورت جدی آمده‌اند تا چنانچه مورد تایید جبهه اصلاحات قرار گرفتند، اقدام به رقابت با نامزدهای حاضر در صحنه کنند، بنابراین موضوع کاندیدای پوششی برای نامزدهای اصلاح‌طلب منتفی است. ازسوی دیگر عاقلانه نیست درحالی‌که کاندیدای اصلاح‌طلبان خودش در رقابت حاضر است ما بخواهیم از علی لاریجانی حمایت کنیم و فقط در یک حالت ممکن است این اتفاق بیفتد و بخشی از اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت کنند که آن‌هم شکل‌گیری دوقطبی لاریجانی با یکی از نامزدهای شاخص جریان اصولگرایی در مرحله اول یا دوم انتخابات است.

مرتبط ها