کد خبر: 54026

دکتر ولایتی بر قرار گرفتن توان دانشگاه آزاد در خدمت پیشرفت کشور تاکید کرد

پایان هشتمین جشنواره فرهیختگان با معرفی 70 برگزیده

در هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد از ۷۰برگزیده در ۲۷محور هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به‌عمل آمد.

مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سایر مسئولان دانشگاه و پژوهشگران برتر عصر دیروز در سازمان مرکزی این دانشگاه به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این مراسم، از ۷۰برگزیده در ۲۷محور هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به‌عمل آمد.

 شور و نشاط علمی دانشگاه آزاد در خدمت پیشرفت و تولید کشور قرار گیرد

در این مراسم علاءالدین بروجردی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی متن پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی را به هشتمین جشنواره فرهیختگان قرائت کرد.

متن پیام دکتر ولایتی به این شرح است: «ایران به گواه تاریخ درخشان خود در برهه‌های متمادی و به‌ویژه در سال‌های پس از شکل‌گیری تمدن اسلامی با نقش‌آفرینی اندیشمندان مسلمان این مرزوبوم، در علوم مختلف و خدمات گسترده و ماندگار آنان به بشریت، همیشه ایام، یکی از پیشران‌های علم در جهان شناخته شده و نقش بی‌بدلیل ایرانیان در پیشرفت علوم گوناگون نه‌تنها در قلمرو اسلام بلکه در تمام جهان انکارناپذیر است. هرچند این اقتدار علمی در سال‌هایی با دسیسه‌ها و دست‌اندازی‌های مستکبران و ظالمان دچار وقفه شد اما پیروزی انقلاب اسلامی آغازی دوباره بر جبران عقب‌ماندگی‌های این مرزوبوم در این زمینه بود. این حرکت موفق از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است که در نخستین بند از توصیه‌های اساسی و راهبردی مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته است و می‌بایست جهادگونه تا حضور تمدن نوین ایران اسلامی در قله‌های دانش بشری ادامه یابد.  اساتید و فرهیختگان گرامی! دانشگاه آزاد اسلامی امروز به یمن تلاش و کوشش محققان و فناوران، سهم به‌سزایی در تولیدات علمی کشور داشته و دارد و به استناد آمارهای ارائه‌شده توسط موسسات بین‌المللی طی سال‌های اخیر، رشد تولیدات علمی این مجموعه، شتاب بیشتری به خود گرفته است و البته درکنار آن شاهد ارتقای کیفیت مقالات پژوهشگران دانشگاه نیز بوده‌ایم که این تحول، مرهون زحمات اساتید، نخبگان، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی درست و دقیق سال‌های اخیر بوده است. حال در طلیعه چهلمین بهار تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری هشتمین جشنواره فرهیختگان فرصت ارزنده‌ای است تا ضمن تشویق و قدردانی از همت تلاشگران عرصه پژوهش، بار دیگر بر اهمیت ادامه این روند با جدیت بیشتر تاکید شود. انتظار آن می‌رود چنانچه شعار این جشنواره هم بدان اشاره داشته و در طرح‌ها و ایده‌های مدیران نیز مورد توجه قرار گرفته، شور و نشاط علمی دانشگاه آزاد به شکلی هدفمند در خدمت پیشرفت، آبادانی و تولید کشور قرار گیرد و به‌ویژه در سالی که ازسوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده نیز طرح‌ها، ایده‌ها و راهکارهای بنیادین و عملی در راستای تحقق این مهم ازسوی فرهیختگان و اساتید دانشگاه ارائه شود. به این نکته نیز باید تاکید کرد که حمایت از دانشمندان، محققان و پژوهشگران پرتلاش به‌صورت جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و این روند به‌منظور حمایت از سرآمدان علمی دانشگاه دنبال خواهد شد. ان‌شاءالله. در پایان توفیقات روزافزون شما عزیزان را از خداوند متعال مسالت کرده، از همه دست‌اندرکاران این برنامه سپاسگزاری و تشکر می‌کنم.»

 اعتبار دانشگاه آزاد در گرو توجه به پژوهش و فناوری است‌

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر پیشرفت پیش‌قدم بوده است، گفت: «در دوره مدیریت جدید حرکت جدی در تغییر نسل دانشگاه و تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و فناورانه انجام شده است.» 

وی افزود: «از اهداف جشنواره فرهیختگان می‌توان به ایجاد بستری مناسب برای تکریم مقام والای نخبگان عرصه علم و فناوری، شناسایی پژوهشگران و فناوران، کشف استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی، ایجاد انگیزه در مخترعان، مبتکران و نوآوران، آشنایی با استعدادها و توانمندی‌های کشور برای کاربست در سطح ملی و بین‌المللی، گسترش تجربه‌های علمی در سطح دانشگاه و فراهم‌سازی فضایی پرشور و رقابتی اشاره کرد.»

رئیس شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «برخی جوایز جشنواره فرهخیتگان سه برابر سال‌های گذشته شده است و نشان‌دهنده این است که دانشگاه آزاد به پژوهش و فناوری توجه بیشتری دارد. امیدواریم بتوانیم در آینده به پژوهشگران مسکن هدیه بدهیم.»

دهقانی‌فیروزآبادی گفت: «انجام فرآیند داوری در مرحله اول توسط واحدهای دانشگاهی، مرحله دوم توسط استان‌ها و مرحله سوم توسط سازمان مرکزی صورت گرفت و ۷۰برگزیده در ۲۷محور معرفی می‌شود. از محورهای جشنواره می‌توان به پژوهشگر، کتاب تالیف، کتاب ترجمه، طرح برون‌دانشگاهی، معاون پژوهش و فناوری، واحد دانشگاهی، پایان‌نامه ارشد، رساله دکتری، هیات اندیشه‌ورز استانی، مرکز رشد، واحد فناور و... اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «رتبه اول درمجموع به استان تهران با ۱۴برگزیده، اصفهان با ۱۳مورد و آذربایجان‌شرقی با ۷برگزیده کسب کردند. برخی واحدها آثار برتر نداشتند که باید در کارهایشان تجدیدنظر کرد و تحول پژوهشی ایجاد کنند.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «حیات و اعتبار این دانشگاه در گرو توجه به پژوهش و فناوری است. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند دانشگاهی کارآفرین و برند دانشگاه‌های دیگر شود.»

 بهره‌وری یک از برکات دانشگاه آزاد است

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی در مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی یک پدیده بوده و در زمینه جذب دانشجویان خارجی سرآمد است. این دانشگاه براساس اخلاص و با حمایت امام‌خمینی(ره) حدود ۴۰سال است که تاسیس شده.»

وی افزود: «۴۰درصد از آموزش عالی کشور را دانشگاه آزاد اسلامی پوشش می‌دهد. به دکتر طهرانچی مرد سه‌وزیره می‌گوییم؛ چراکه مسئولیت مدارس سما را برعهده داشته و حکم وزیر آموزش‌وپرورش را دارد. همچنین مسئولیت واحدهای دانشگاهی را برعهده دارد و به‌نوعی وزیر علوم بوده و همچنین تعدادی دانشگاه علوم‌پزشکی دارد و در حکم وزیر بهداشت است.»

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «اگر می‌خواهیم به‌جایی برسیم، راه آن پژوهش و وارد شدن به عرصه علمی است. دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲۴هزار عضو هیات‌علمی است و ما همه این عزیزان را نخبه می‌دانیم.» 

منادی گفت: «باید از اساتید ایرانی در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و نیازی به استفاده از اساتید خارجی نیست. یکی از برکات دانشگاه آزاد، بهره‌وری است. باید شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد گسترش یابد.»

وی ادامه داد: «در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس، توجه خوبی به دانشگاه آزاد اسلامی شده است. درحال حاضر ۵هزار و ۷۰۰شرکت دانش‌بنیان داریم‌، درصورتی‌که نظر رهبر انقلاب این است که به ۴۰۰هزار مورد برسد.»

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «در قرارداد ۲۵ساله ایران و چین، انتقال فناوری از چین مطرح شده و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به اوج برسد. همچنین رهبر انقلاب زمانی که رئیس‌جمهور بودند پیگیر تاسیس رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بودند و سهم‌ ۴۰درصدی دانشگاه آزاد از آموزش پزشکی کشور مدیون رهبر انقلاب است.»

مرتبط ها