کد خبر: 53988

پاریس میزبان سیتی‌زن‌های باانگیزه در نیمه‌نهایی اروپا

پولدارها به‌دنبال نخستین قهرمانی

دو تیم با مالکان عرب و متمول خود به نیمه‌نهایی رسیده‌اند و شاید امسال نوبت یکی از این دو تیم باشند تا با کمک پول‌های هنگفتی که در این سال‌ها هزینه کرده‌اند، سرانجام جام قهرمانی را به خانه ببرند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: دومین نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را می‌توان به‌نوعی یک فینال زودهنگام دانست. جدال صدرنشین فعلی لیگ جزیره با تیمی که سال پیش برای نخستین‌بار حضور در فینال این تورنمنت را تجربه کرد، قرار است دیگر فینالیست این دوره را مشخص کند. منچسترسیتی با پپ گواردیولا همچنان در رویای فتح اروپا هستند و پاری‌سن‌ژرمن نیز با خریدهای نجومی‌اش در سال‌های اخیر همین آرزو را در سر دارد. حالا دو تیم با مالکان عرب و متمول خود به نیمه‌نهایی رسیده‌اند و شاید امسال نوبت یکی از این دو تیم باشند تا با کمک پول‌های هنگفتی که در این سال‌ها هزینه کرده‌اند، سرانجام جام قهرمانی را به خانه ببرند.

دومین فینال پیاپی

پاریسی‌ها سال قبل تا نزدیکی فتح جام پیش رفتند اما نهایتا از پس بایرن‌مونیخ برنیامدند تا از نخستین قهرمانی خود در اروپا همچنان دور بمانند. امسال هم این تیم به‌خوبی خود را تا‌ جمع 4تیم پایانی این رقابت‌ها رسانده است تا ثابت کند دیگر طلسم ناکامی‌هایش در یک‌هشتم نهایی این مسابقات به پایان رسیده و بازیکنان تیم به این خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.
شاگردان پوچتینو در این فصل سخت‌ترین مسیر را بین تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی طی کرده‌اند و اگر درنهایت موفق به فتح این رقابت‌ها شوند بدون‌شک استحقاق رسیدن به آن را داشته‌اند. این تیم فرانسوی در مرحله گروهی در سخت‌ترین گروه قرار داشت و درنهایت پس از حذف منچستریونایتد به‌همراه لایپزیگ به دور حذفی رسیدند. در این مرحله نیز با بارسلونا روبه‌رو شدند که درمجموع دو مسابقه موفق شدند یاران مسی را 5 بر 2 مغلوب کنند. بایرن‌مونیخ، مدافع عنوان قهرمانی حریف بعدی آنها بود که پس از تساوی 3–3 درمجموع دو مسابقه، به لطف گل زده بیشتر در زمین حریف به نیمه‌نهایی رسیدند. به این ترتیب آنها درطول این تورنمنت موفق به کنار زدن تیم‌های بزرگی شده‌اند و اگر در جدال با سیتی‌زن‌ها هم موفق باشند دومین فینال پیاپی را تجربه خواهند کرد و این‌بار شاید شانس بهتری برای قهرمانی داشته باشند.
اگرچه این تیم برخلاف سال‌های قبل در لیگ فرانسه اقتدار سابق را ندارند و حتی درحال حاضر در رتبه دوم حضور دارند اما بدون‌شک برای مالکان قطری باشگاه فتح لیگ قهرمانان بسیار مهم‌تر از تکرار قهرمانی در لیگ داخلی است و به همین دلیل آنها تمام تمرکز خود را روی موفقیت در این مسابقات قرار داده‌اند. آنها در ابتدای هفته در لیگ با نتیجه 3 بر یک متز را شکست دادند و با روحیه‌ای خوب برای مسابقه امشب آماده شده‌اند. یکی از شایعاتی که در روزهای اخیر درباره این باشگاه شنیده می‌شود احتمال جدایی کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی تیم در پایان فصل است. اگرچه گفته می‌شود او به‌صورت جدی در لیست خرید رئال قرار دارد اما مصاحبه اخیر پوچتینو باعث شد احتمال حضور در لیگ جزیره قوت بگیرد. سرمربی آرژانتینی درباره ستاره تیمش گفت: «کیلیان عاشق فوتبال است و همیشه با شور و اشتیاق زیادی درباره آن صحبت می‌کند. او از من درباره لیگ انگلیس، فضای فوتبال در آنجا و همچنین فرهنگ مردم این کشور از من سوال می‌کند. این بازیکن تنها 22سال دارد اما به‌خوبی از توانایی‌هایش آگاه است و می‌داند که چگونه باید از آن استفاده کند. امباپه علاوه‌بر فرانسوی، زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی را نیز به‌خوبی صحبت می‌کند. یک روز به او گفتم می‌خواهم بیشتر با هم فرانسوی صحبت کنیم تا من هم زبانم بهتر شود اما گفت ترجیح می‌دهد انگلیسی‌اش را تقویت کند.»
در سال‌های اخیر از منچسترسیتی، منچستریونایتد و لیورپول به‌عنوان مشتریان او نام برده می‌شود اما اخیرا یورگن کلوپ جدی‌تر به خرید او فکر می‌کند و ممکن است مقصد بعدی امباپه قهرمان فصل پیش انگلیس باشد.

تمجید از پپ

پوچتینو از زمان حضورش در پاریس نتایج خوبی به‌همراه این تیم کسب کرده است و عبور از سد بایرن‌مونیخ می‌تواند بهترین آنها باشد. با این حال او هنوز سه بازی دیگر برای رسیدن به هدف اصلی‌اش در این فصل فاصله دارد و تلاش دارد سرانجام هم خودش و هم تیمش را به نخستین قهرمانی در این رقابت‌ها برساند. این مربی آرژانتینی پیش از این به‌همراه تاتنهام تا دیدار نهایی این تورنمنت نیز پیش رفت اما با شکست برابر لیورپول در فتح این مسابقات ناکام ماند. پوچتینو که بارها در لیگ انگلیس رودرروی گواردیولا قرار گرفته درباره مصاف امشب تیمش با شاگردان او گفت: «پپ برای من بهترین مربی جهان است و همیشه او را ستایش کرده‌ام. گواردیولا نه‌تنها در منچسترسیتی بلکه در بایرن‌مونیخ و بارسلونا نیز کارش را به بهترین نحو انجام داده و عالی بوده است. او یک مربی فوق‌العاده و باهوش است که همیشه به‌دنبال استراتژی‌ها و برنامه‌های متفاوت در بازی‌های تیمش است. من عاشق چالش با تیم‌هایی هستم که او آماده حضور در مسابقات می‌کند. البته فقط این مربی نیست که باید بهترین باشد. باشگاه نیز در این زمینه نقش مهمی دارد و وقتی آنها به شما برای ساختن یک تیم اعتماد می‌کنند ابزار لازم برای موفقیت فراهم می‌شود. این همان اتفاقی است که در منچسترسیتی افتاده و ترکیب آنها با گواردیولا نتیجه‌بخش بوده است. آنها ساختار فوق‌العاده‌ای را در باشگاه به‌وجود آورده‌اند که حاصل آن موفقیت سیتی در سال‌های اخیر بوده است.»
این دو مربی تا پیش از این مسابقه 18بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن 10برد برای گواردیولا و 5مساوی بوده است. پوچتینو هم تنها سه‌بار موفق شد در جدال با اندیشه‌های گواردیولا پیروز شود اما بسیار امیدوار است تا تیمش را به فینال امسال برساند: «بازیکنان انگیزه زیادی برای تکرار موفقیت سال قبل دارند و تمام هدف آنها درحال حاضر قهرمانی اروپاست. ما حالا تجربه حضور در فینال این تورنمنت را داریم و باید قدم‌به‌قدم برای رسیدن به این هدف پیش برویم. فعلا مهم‌ترین چالشی که پیش‌رو داریم عبور از سد منچسترسیتی است تا پس از آن به فکر فینال باشیم.»

دفاع مستحکم

منچسترسیتی هم مانند رقیب امشب خود سال‌هاست که توسط مالکانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اداره می‌شود و در اینجا اماراتی‌ها هستند که می‌خواهند نتیجه سرمایه‌گذاری هنگفت خود را در این تیم با قهرمانی در اروپا ببینند. اگرچه آنها در لیگ بسیار سخت‌تری قرار دارند و قهرمانی در جزیره هم اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود اما گواردیولا در سال‌های اخیر تحت‌فشار زیادی برای قهرمانی در اروپا قرار داشته است. شاگردان او در ابتدای هفته فینال جام اتحادیه را برابر تاتنهام برگزار کردند و با تک‌گل آیمریک لاپورته این بازی را بردند تا نخستین جام فصل را کسب کنند. شکست هفته گذشته برابر چلسی در نیمه‌نهایی جام‌حذفی باعث شد رویای فتح چهارگانه برای این تیم به باد برود اما پپ تا حد زیادی از دومین قهرمانی خود در این فصل هم اطمینان دارد. شاگردان او با اختلافی 10امتیازی نسبت به منچستریونایتد در صدر جدول لیگ انگلیس قرار دارند و برای قطعی‌کردن قهرمانی خود در 5هفته آینده به تنها 6امتیاز نیاز دارند که با توجه به عملکرد سیتی‌زن‌ها درطول فصل، بسیار در دسترس است.
خط‌دفاعی سیتی نقطه‌قوت این تیم در این فصل بوده که باعث شده این تیم به‌سرعت بتواند خود را از سایر مدعیان لیگ جدا کرده و به‌سمت قهرمانی در لیگ قدم بردارد. در لیگ قهرمانان نیز سیتی در 10مسابقه قبلی خود تنها سه‌گل دریافت کرده که آماری عالی برای این تیم انگلیسی محسوب می‌شود. با این حال آنها امشب کار سختی برابر ستاره‌های تهاجمی حریف خواهند داشت. خط‌حمله آتشین پاریسی‌ها با درخشش نیمار و امباپه در 7مسابقه از 9بازی اخیر این تیم در تمامی رقابت‌ها حداقل سه‌ گل زده است و آماری فوق‌العاده در این زمینه دارد که می‌تواند برای سیتی دردسرساز باشد. برتری در این مسابقه می‌تواند آنها را به نهمین تیم تاریخ مسابقات تبدیل کند که در دوسال پیاپی موفق شدند فینال را تجربه کنند. البته آمار این تیم در پارک‌دوپرنس چندان خوب نیست و از 8بازی خانگی قبلی خود تنها سه برد کسب کرده‌اند.
چهارمین قهرمانی پیاپی گواردیولا در جام اتحادیه روحیه این تیم را برای بازی امشب بالا برده و شاگردان او امیدوارند در زمین حریف بتوانند نتیجه‌ای مناسب کسب کنند. فیفودن، هافبک جوان این تیم که در دور قبل برابر دورتموند ستاره سیتی‌زن‌ها بود درباره مسابقه امشب گفت: «حریف سختی را در این دیدار پیش‌رو داریم اما برای رسیدن به قهرمانی اروپا نباید بازی دشوار را بهانه کنیم چون همه حریفان به‌دنبال موفقیت در این رقابت‌ها هستند. خوشبختانه نخستین جام را در این فصل بردیم و به‌دنبال موفقیت در اروپا هستیم. لیگ قهرمانان یکی از جذاب‌ترین تورنمنت‌های باشگاهی در دنیاست و قهرمانی در آن لذت ویژه‌ای دارد.»

در حسرت نیمه‌نهایی

سیتی با گواردیولا اگرچه در سال‌های اخیر توانسته 2قهرمانی را در لیگ جزیره جشن بگیرد اما تا پیش از این هرگز موفق به عبور از مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها نشده بود. گواردیولا امسال در دور حذفی توانست دو تیم آلمانی (مونشن‌گلادباخ و دورتموند) را از پیش‌رو برداشته و برای نخستین‌بار تیم را به جمع 4تیم برتر اروپا برساند. این شاید بهترین فرصت برای او و تیمش باشد تا بتوانند قهرمانی در اروپا را جشن بگیرند. اتفاقی که آخرین‌بار برای خود این مربی یک دهه پیش و به‌همراه بارسلونا رخ داد و پس از آن هیچ‌گاه نتوانست طعم قهرمانی دوباره در این تورنمنت را بچشد.
اولین و آخرین بازی که آبی‌پوشان منچستر توانستند در این مرحله حاضر شوند به فصل16-2015 برمی‌گردد که مانوئل پیگرینی توانست تیمش را به نیمه‌نهایی برساند اما در جدال با رئال‌مادرید ناکام ماند و به فینال نرسید. این تیم امسال تنها در یک مسابقه نتوانست به پیروزی برسد و برابر پورتو به تساوی بدون گل رسید و اگر بتواند یکی از دو مسابقه رفت و برگشت مقابل پارسی‌سن‌ژرمن را ببرد به نخستین تیم انگلیسی بدل خواهد شد که توانسته درطول یک فصل 10بازی خود را در لیگ قهرمانان ببرد. دو تیم پیش از این سه‌بار برابر هم به میدان رفته‌اند که پاریسی‌ها هیچ بردی در این دیدارها نداشته‌‌اند. در بازی اول در جام یوفای فصل 2009-2008 دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند و در مرحله گروهی فصل2016-2015 نیز بازی رفت در پاریس 2–2 مساوی شد و در مسابقه برگشت سیتی با تک‌گل دی‌بروینه میهمانش را شکست داد.
بازگشت مارکینیوش از مصدومیت بهترین خبر برای پوچتینو بود تا خیالش از خط‌دفاعی تیمش راحت شود. نکته جالبی که درباره این تیم وجود دارد این است که در 8دوره از 9فصل قبلی لیگ قهرمانان یا بایرن‌مونیخ به مقام قهرمانی رسیده یا تیمی که توانسته این حریف آلمانی را شکست دهد و شاید این‌بار نوبت پاری‌سن‌ژرمن باشد که بتواند این کار را تکرار کرده و جام را بالای سر ببرد.
گواردیولا برای مسابقه امشب تمام نفراتش را دراختیار دارد اما با توجه به عملکرد بازیکنانش در دیدارهای قبلی ممکن است ستاره‌هایی چون آگرو، رحیم استرلینگ و گابریل ژسوس را نیمکت‌نشین کند.

 

 

مرتبط ها