کد خبر: 53526

فواد ایزدی:

درباره اهمیت حجم ذخایر غنی‌سازی 60درصد

جدا از افزایش سرعت هسته‌ای، طرف غربی باید نتیجه آن را در عمل هم ببیند. یعنی اگر ما به آژانس اعلام کرده‌ایم که غنی‌سازی 60درصدی را آغاز می کنیم، علاوه بر انجام غنی‌سازی 60درصد، باید حجم آن هم قابل‌توجه باشد.

فواد ایزدی،کارشناس مسائل بین‌الملل: یکی از کارهایی که ایران باید انجام دهد، افزایش سرعت فعالیت‌های هسته‌ای است. این یکی از اهرم‌های قدرت ماست و باید از آن استفاده کنیم. طرف آمریکایی باید به‌ خاطر عملکرد ضدایرانی خود تنبیه شود. اگر آمریکا به این جمع‌بندی برسد که این عملکرد هزینه‌ای ندارد، آن را با جدیت بیشتری ادامه می‌دهد. جدا از افزایش سرعت هسته‌ای، طرف غربی باید نتیجه آن را در عمل هم ببیند. یعنی اگر ما به آژانس اعلام کرده‌ایم که غنی‌سازی 60درصدی را آغاز می‌کنیم، علاوه‌بر انجام غنی‌سازی 60درصد، باید حجم آن هم قابل‌توجه باشد.

یکی از مشکلات ما در گذشته این بود که دولت برخی از این فعالیت‌های هسته‌ای را اعلام می‌کرد ولی در عمل، آن را یا انجام نمی‌داد یا به‌کندی انجام می‌داد و یا کامل انجام نمی‌داد. این معضل برای غنی‌سازی 60درصد باید حل شود. در کنار این معتقدم که مصوبه مجلس نباید دوباره تمدید و یا تعلیق شود. نباید خطوط قرمزی که ترسیم شده، مثل دوره برجام باشد. در آن دوره دیپلمات ایرانی برای مذاکره می‌رفت و به خطوط قرمز بی‌توجهی می‌کرد و درنهایت می‌گفت زور من به آنها نرسید.

در مسیر جدید باید تجربیات برجام لحاظ شود. اگر این اتفاقات به این سبک بیفتد و طرف مقابل درک کند ایران در مسیر خود جدی است، می‌توانیم به وضعیت بهتر خوشبین باشیم. اما اگر در این مسیر تعلل شود و شیفتگی به برجام هر روز تکرار شود، به خاطر اینکه از برجام عبرت نگرفته‌ایم، با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

مرتبط ها