کد خبر: 53382

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ظرفیت بستری در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی 20 درصد افزایش پیدا کرد

مرکز مراقبت‌های محدود تنفسی در محوطه‌های بیمارستانی راه‌اندازی می‌شود

آنطور که علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران می‌گوید در تعطیلات نوروز یک افزایش 20درصدی ظرفیت بستری در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: خیز جدید کرونا با تعطیلات سال جدید آغاز شد و هنوز درحال پیشروی است؛ این روزها دیگر فقط مناطق جنوبی کشور در شرایط بحرانی قرار ندارند و موج چهارم به همه مناطق کشور گسترش پیدا کرده است. حالا تمام بیمارستان‌‌های تهران از بیماران کرونایی پر شده است و تخت ICU خالی وجود ندارد. به‌هرحال آنچه از آن می‌ترسیدیم اتفاق افتاد و سفرهای نوروزی سبب ورود به پیک چهارم کرونا در کشور شد و به گفته برخی مسئولان حداقل دوماه زمان لازم است تا از این پیک خارج شویم.
درحال حاضر تمام بیمارستان‌های کشور با مراجعه انبوهی از بیماران کرونایی مواجه هستند و بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیش از گذشته وارد عمل شده و برای کمک‌رسانی به مردم تمام امکانات خود را بسیج کرده‌اند. این دانشگاه بارها در مواقع بحرانی نشان داده رسالتش فراتر از یک دانشگاه نخبگانی است و مسئولیت اجتماعی خود را نیز مانند دیگر مسئولیت‌هایش به خوبی انجام داده است. با شیوع موج اول و دوم کرونا نیز این دانشگاه باردیگر در کسوت یک دانشگاه اجتماعی پای کار آمد و حالا با شروع موج چهارم نیز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و بیمارستان‌‌های این دانشگاه بار دیگر تلاش دارند با بسیج امکانات خود به مردم کمک کنند.
آنطور که علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران می‌گوید در تعطیلات نوروز یک افزایش 20درصدی ظرفیت بستری در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد و با افزایش بیماری، یک ظرفیت 10درصدی مازاد نیز در سه بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی فعال شد. همچنین برای کم‌کردن بار مراجعات اورژانس، قرار است یک مرکز با عنوان مراقبت‌های محدود تنفسی راه‌اندازی شود تا در محوطه‌های بیمارستانی به درمان بیماران بپردازد.
علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات اقدامات بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در پیک چهارم کرونا گفت: «بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی پروتکل خود را در زمان شیوع ویروس کرونا تغییر داده و به خدمت‌رسانی و کمک به درمان این بیماران می‌پردازند. اعضای هیات‌علمی دانشگاه نیز به‌صورت شبانه‌روزی و با حضور در بیمارستان‌ها، به ارائه خدمات به بیماران مشغول بودند.»
او اضافه کرد: «قبل از سال 99 جلسات مختلفی تشکیل شده و در شوراهای مختلف گزارش داده و پیش‌بینی شد که موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا در فروردین ماه 1400 خواهیم داشت؛ بنابراین از قبل از سال جدید در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با این موج آماده شدیم.»

  افزایش 20درصدی ظرفیت بستری در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی

او با بیان اینکه در طول تعطیلات نوروز همکاران ما در بیمارستان‌های مختلف حضور پیدا کردند، ادامه داد: «دستوری به بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی داده شد مبنی بر افزایش 20درصدی ظرفیت بستری؛ خوشبختانه کادر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به‌موقع وارد عمل شدند و در طول تعطیلات این 20درصد افزایش ظرفیت ایجاد شد. بنابراین بعد از شکل‌گیری موج چهارم کرونا، در وهله اول توانستیم پاسخگویی بسیار خوبی را به بیماران داشته باشیم که این پاسخگویی به بهترین نحو همچنان ادامه دارد.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: «درحال حاضر با توجه به شیب بسیار تندی که به‌صورت صعودی به وجود آمده است، ظرفیت تمام بیمارستان‌ها اعم از بخش‌های ویژه، بخش‌های بستری و حتی ظرفیت‌های تحت‌نظر اورژانس کاملا پر شده است. اورژانس‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با موجی از مراجعان کرونایی مواجه هستند.»
او با بیان اینکه آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز با افزایش تقاضای انجام تست کرونا مواجه هستند، تصریح کرد: «درحال حاضر این خدمت‌رسانی نیز به نحو احسن انجام می‌شود و با مشکلی مواجه نیستیم. البته پیش‌بینی‌مان این است که این روند تا 10 روز دیگر نیز ادامه داشته باشد، اگرچه انتظار می‌رود مقداری از سرعت شیب ابتلا به کرونا کم شود اما این روند افزاینده همچنان باقی خواهد ماند.»

  مرکز مراقبت‌های محدود تنفسی ایجاد می‌شود

خوشدل گفت: «بنابراین طی دو روز گذشته تلاش کرده‌ایم تا یک ظرفیت 10درصدی مازاد را در سه بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی فعال کنیم؛ همچنین برای کم‌کردن بار مراجعات اورژانس، طرحی را به‌عنوان مرکز مراقبت‌های محدود تنفسی با کمک ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم تا یک فضای درمانگاهی سرپایی شبیه فضاهای بیمارستان‌های صحرایی در محوطه‌های بیمارستانی ایجاد کنیم. با ایجاد این مرکز، با افزایش بیماران سرپایی، بار از دوش اورژانس بیمارستان‌ها برداشته خواهد شد.»
او اضافه کرد: «امیدوارم با طرح‌هایی که مدنظر داریم تا پایان موج چهارم، با مردم همراهی کنیم؛ درحال حاضر تمام بیمارستان‌های خود را در اختیار مدیریت کرونا قرار داده‌ایم که طبیعتا لطمه‌های زیادی را به بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی خواهد زد اما تعهد اجتماعی و وظیفه ما در شرایط مختلف در قبال مردم تهران و سایر شهرها این است که تمام ظرفیت خود را در این راستا به کار ببریم.»

  افزایش 2برابری مراجعات بیماران کرونایی نسبت به هفته قبل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درخصوص تعداد آمار بیماران کرونایی توضیح داد: «با توجه به توصیه ستاد ملی کرونا، هرگونه ارائه آمار توسط ستاد ملی انجام می‌شود اما در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش بیش از دوبرابری مراجعات بیماران کرونایی نسبت به هفته قبل مواجه هستیم. طبیعتا بخشی از این افزایش مراجعات مربوط به تعطیلات هفته قبل است، بنابراین این روند افزایشی را در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشاهده کرده و تمام ظرفیت‌های بیمارستان‌های دانشگاه تکمیل شده اما درجهت افزایش خدمات تلاش بیشتری خواهیم کرد.»

  میزان مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی کمتر از متوسط کشور

او بیان کرد: «خوشبختانه نتیجه درمانی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی از متوسط آمار کشور و آمار دنیا بسیار بهتر بوده و میزان مرگ‌ومیر نیز کمتر از متوسط کشور بوده است. همچنین درمورد بیماران بدحال خوشبختانه آمار روند بهبودیافتگان نیز آمار بسیار قابل‌قبولی است.»
خوشدل با بیان اینکه تمام اعضای هیات علمی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درگیر مراقبت از بیماران کرونایی هستند، اضافه کرد: «خوشبختانه از نتیجه درمان‌ها راضی هستیم؛ با تمام این اوصاف همچنان در شرایط بحرانی قرار داریم و همه مردم، کادر درمان و مدیران باید درجهت کنترل این بحران تلاش کنند. مدیریت‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش بیماران کرونایی باید ظرفیت خود را نیز افزایش داده و منطبق با تعداد این بیماران پذیرش را انجام دهند.»

  30 نفر از طریق فراخوان به کادر درمان دانشگاه اضافه شدند

او درخصوص تامین کادر درمانی نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «با اضافه شدن تخت‌های درمانی، باید به کادر درمان نیز اضافه شود؛ در شرایط قبلی برای تامین کادر درمان با مشکلاتی مواجه بودیم که فراخوانی را در این خصوص منتشر و از پرسنل و کمک پرستاری که می‌توانند در این کار در شرایط کرونا به ما کمک کنند دعوت به همکاری کردیم. خوشبختانه صدها نفر به این فراخوان پاسخ داده و تعدادی از آنها بعد از مصاحبه و ارزیابی صلاحیت‌های بالینی به کار گرفته شدند و امیدوارم بتوانیم از همه این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.»
به گفته او 380 نفر داوطلب طی دو روز اعلام آمادگی کردند که تاکنون 30 نفر جذب شده‌اند و بقیه مراحل ارزیابی تخصصی را طی می‌کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پاسخ به این سوال که واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است یا خیر، گفت: «واکسیناسیون کادر درمان در دانشگاه آزاد اسلامی یعنی افرادی که در مواجهه با خط اول کرونا هستند تمام شده و فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان نیز درحال انجام است و تا پایان این هفته تمام کادر درمان واکسینه خواهند شد.»

  دانشگاه آزاد اسلامی از تسهیلات بودجه و ارز دولتی برای تامین تجهیزات محروم است

خوشدل درباره تجهیزات بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توضیح داد: «تجهیزات خود را طی چند ماه اخیر افزایش داده‌ایم اما با مشکلاتی مواجه بودیم. دانشگاه‌های دولتی که درگیر بیماری کرونا و متولی بهداشت و درمان هستند از تسهیلاتی مانند بودجه دولتی و ارز دولتی استفاده می‌کنند اما دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه محروم است.» او تاکید کرد: «انتظارمان این است که همان‌طور که ما تعهد اجتماعی خود را در مواجهه با مردم نشان داده و به مدیریت بحران کرونا کمک کرده‌ایم، با مساعدت بیشتر همکاران خود در وزارت بهداشت بتوانیم از تسهیلات وزارت بهداشت برای خریداری تجهیزات پزشکی استفاده کنیم. معتقدم بیمارستان‌های دانشگاهی اعم از اینکه دولتی یا نیمه‌دولتی باشند باید مورد حمایت وزارت بهداشت از نظر تجهیز و ارائه خدمات قرار بگیرند.» او با تاکید بر اینکه برای همکاران بنده هیچ فرقی نمی‌کند، دولتی هستند یا خصوصی، اضافه کرد: «به همین دلیل در بحران کرونا همانند بیمارستان‌های دانشگاهی وارد ماجرا شدند، بنابراین درخواست می‌کنیم ما را همانند دانشگاه‌های خود ببینید.»

  دانشکده داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی اعتباربخشی شدند

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص جزئیات اعتباربخشی به دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: «فرآیند اعتباربخشی در دانشکده‌های پزشکی یک فرآیند پیچیده و درازمدت است؛ ‌کتابچه‌ای دراین خصوص وجود دارد که چک‌لیست‌های اعتباربخشی در آن وجود دارد و همه دانشکده‌های پزشکی به‌صورت سالانه مورد اعتباربخشی قرار می‌گیرند.» خوشدل با بیان اینکه بسیاری از دانشکده‌های معتبر کشور طی سال‌های اخیر بعد از ارزیابی اخطار گرفته‌اند، بیان کرد: «بنابراین این موضوع یک روند کاملا عادی در روند آموزش پزشکی است؛ در بازدیدهای گذشته دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز ‌ تذکراتی داده شد که درحال حاضر مشکلات مرتفع شده و آماده بازدید بعدی برای اعتباربخشی هستیم.» او تاکید کرد: «برنامه اعتباربخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر پزشکی را فراهم می‌کند. بنابراین در بازدید بعدی برای ارزیابی اعتبار‌سنجی مشکلی نخواهیم داشت و تمام موارد موردنظر استانداردها در دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی پیاده‌سازی شده و آمادگی بازدیدهای اعتباربخشی را داریم.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پاسخ به این سوال که کدام دانشکده‌ها اعتباربخشی شدند، گفت: «درحال حاضر دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده پزشکی اعتباربخشی شده‌اند. قرار است دانشکده‌های پرستاری نیز مورد اعتباربخشی قرار بگیرند و هم‌اکنون نسبت به هیچ‌کدام اخطار جدی نداریم. فقط تذکراتی مبنی بر اصلاح به ما داده شد که این اصلاحات انجام شده و در بازدید تکمیلی مشکلی نخواهیم داشت.»

  توسعه مراکز درمانی سرپایی و بهینه‌سازی و تکمیل بیمارستان‌ها در دستور کار است

او در بخش دیگر این گفت‌وگو درخصوص اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1400 نیز صحبت به میان آورد و گفت: «در مجموعه علوم پزشکی استان تهران و همچنین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اولویت‌های متعددی از جمله توسعه مراکز درمانی سرپایی و بهینه‌سازی و تکمیل بیمارستان‌ها را در دستور‌کار قرار داده‌ایم.»
خوشدل ادامه داد: «همچنین در سال جدید در حوزه درمان، گسترش شبکه داروخانه‌ها را نیز در دستور‌کار داریم؛ بهینه‌سازی سیستم تجهیزات پزشکی را دنبال کرده و در امور فرهنگی و تسهیلات دانشجویی نیز بحث خدمات و خوابگاه‌های دانشجویی و حوزه‌های ورزشی را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: «همچنین در سال جدید در سیستم‌های اداری و مالی خود انضباط مالی را پیاده‌سازی کرده و در اولویت خود قرار داده‌ایم.»
او با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1400 کارآفرینی خواهد بود، توضیح داد: «هدف حداقل 10درصد کارآفرینی برای دانش‌آموختگان را برای امسال در نظر گرفته‌ایم. همچنین ایجاد زمینه اشتغال برای اکثریت فارغ‌التحصیلان را در نظر داریم بنابراین، حوزه کارآفرینی دانش‌بنیان نیز برای ما اهمیت جدی خواهد داشت.»

  راه‌اندازی دوره‌های دستیاری و توسعه تحصیلات تکمیلی در سال جدید

او درخصوص برنامه‌های سال 1400 در حوزه آموزش گفت: «در حوزه آموزش نیز راه‌اندازی دوره‌های دستیاری و توسعه تحصیلات تکمیلی جزء اولویت‌ها قرار گرفته است. در سال جدید دو اتفاق بسیار مهم نیز در دست اقدام داریم که کارهای آن در سال گذشته انجام شده و امسال عملیاتی می‌شود.»
خوشدل درخصوص این دو اتفاق بیان کرد: «در حوزه بین‌الملل دانشگاه به‌زودی کالج بین‌المللی دانشگاه آغاز به کار خواهد کرد. همچنین انستیتو سلامت روان در شبکه استان تهران و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود که همه مراکز روانشناسی را به صورت همکار تحت‌پوشش خود قرار خواهد داد و کار آن به‌زودی آغاز می‌شود.»

 

مرتبط ها