کد خبر: 52039

«فرهیختگان» از برگزاری همایش «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت» گزارش می‌دهد‌

تاسیس 10 دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی

40 مقاله به‌‌عنوان مقاله برتر در همایش «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت» انتخاب شد

همایش «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت» نیز هرساله با همین رویکرد و هدف در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود و امسال نیز هفتمین دوره این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان کلید خورد.

موضوع وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی‌ یکی از مسائل مهم جهان اسلام به‌شمار می‌آید؛ چراکه پیشرفت مسلمانان در پرتو همدلی و وحدت آنها و عقب‌ماندگی و شکست آنان در عرصه‌های گوناگون سیاسی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و... نتیجه اختلافات و پراکندگی بین آنها بوده است. بنابراین عالمان و دانشمندان مسلمان در یک قرن اخیر با درنظر داشتن ضرورت وحدت و همبستگی میان امت اسلامی برای ایجاد سازگاری بین فرق و مذاهب اسلامی تلاش زیادی کرده و پدیده «تقریب مذاهب اسلامی» را پایه‌ریزی کرده‌اند. این موضوع در دانشگاه‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است، بنابراین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلاش کرده‌اند با یک نگاه تقریب مذاهبی اهل تشیع و تسنن را در کنار یکدیگر نگه دارند. 

همایش «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت» نیز هرساله با همین رویکرد و هدف در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود و امسال نیز هفتمین دوره این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان کلید خورد. یکی از اهداف برگزاری همایش بین‌المللی قیام تاریخی عاشورا ایجاد همدلی و وحدت بین مذاهب اسلامی و معرفی قیام کربلا و ترویج ارزش‌های دینی از جمله وحدت اسلامی در جامعه است. امام حسین(ع) و واقعه کربلا یکی از مشترکات اسلامی دینی مسلمانان (شیعه و سنی) بوده که نماد ظلم‌ستیزی و احیاگر اسلام ناب محمدی است. بنابراین برای این که بتوان ارزش‌ها و مفاهیم عاشورایی را در جامعه پیاده کرد گام نخست آن شناسایی و کسب معرفت نسبت به ارزش‌های عاشورا است. 

در این همایش بین‌المللی که با هدف وحدت و همدلی مسلمانان جهان برگزار شد، مشارکت خوبی از سـوی کشـورهای همسایه انجام شد.   همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت در چهار محور اصلی شخصیت و فضایل امام حسین(ع) از منظر اهل سنت، قیام عاشورا و جامعه مدرن اسلامی، الگوگیری انقلاب اسلامی از قیام عاشورا و تاثیر قیام عاشورا بر روابط و وحدت کشورهای اسلامی برگزار شد که در این چهار محور به مسائلی همچون ‌مقاومت با محوریت سردار قاسم سلیمانی، تاثیر جلوه‌های اجتماعی و فکری قیام عاشورا و جهان اسلام، جایگاه امام‌حسین(ع) ‌در منابع تاریخی اهل سنت، عاشورا در کلام اندیشمندان و بزرگان اهل سنت، تاثیرپذیری ادبا و هنرمندان از فرهنگ عاشورا و نقش سادات اهل سنت و فرهنگ عاشورا و... پرداخته شد.

امسال تعداد ۲۰۰ مقاله داخلی و خارجی از کشورهای لبنان، هند، پاکستان  وافغانستان به دبیرخانه علمی همایش ارسال شد که پس از داوری 80 مقاله به این همایش راه یافته است. 40 مقاله هم به‌‌عنوان مقاله برتر انتخاب شد و ۱۶ مقاله قابل ارائه نیز به‌‌صورت حضوری و مجازی در پنل‌‌های علمی مورد داوری علمی علمای تسنن و تشیع  قرار گرفت.  این مقالات درباره موضوعاتی مانند شخصیت و فضایل امام‌حسین(ع)، قیام عاشورا و جامعه مدرن و الگوگیری انقلاب اسلامی از قیام عاشورا ارائه شده است. در این همایش نمایشگاه عکس شهدای وحدت افتتاح شد و عکس شهدای اهل سنت استان نیز در معرض دید شرکت‌‌کنندگان قرار گرفت.
 
   میر: ارسال مقالات به دبیرخانه همایش نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشت

سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص این همایش توضیح داد: «همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت یک همایش بین‌المللی است که امسال هفتمین دوره آن در زاهدان با هدف تقریب مذاهب و اشاعه فرهنگی حماسی عاشورا از منظر اهل سنت در استان سیستان‌وبلوچستان برگزار شد.» 

او اضافه کرد: «در این همایش 5 کشور خارجی سهیم بوده و مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کردند. خوشبختانه در هفتمین دوره همایش بیش از 200 مقاله ارسال شد که 40 مقاله به‌عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت به‌مدت دو روز به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: «در روز اول مقالات ارائه شد و مقالات برگزیده از کشورهای پاکستان، هندوستان، افغانستان و ایران ارائه و در روز دوم اختتامیه همایش برگزار و پیام دکتر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه و دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.»

میر در ادامه تصریح کرد: «پنج سخنران از کشور افغانستان، پاکستان، هندوستان، لبنان و سوریه به ایراد سخنرانی پرداختند و این جلسه به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد. دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر بوده و با میزبانی دانشگاه آزاد و نهاد ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار می‌شود. هفت سال پیش برگزاری این همایش کلید خورد و روزبه‌روز بر عظمت و گستره کار افزوده شد.» 

او با بیان اینکه تعداد نخبگانی که از اهل سنت و کشورهای مختلف در این همایش شرکت کرده‌اند سال‌به‌سال بیشتر شده است، گفت: «ارسال مقالات نسبت به سال گذشته نیز دوبرابر بود؛ همایش قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت هم پژوهشی و علمی بود. همچنین قرار شد دبیرخانه دائمی همایش به کار خود در استان سیستان‌وبلوچستان با قوت ادامه دهد.» 

او گفت: «اما سال آینده این همایش در دو کشور افغانستان و پاکستان با همکاری دانشگاه‌های این دو کشور، جامعه‌المصطفی، نهاد ولی فقیه در امور اهل سنت و امور بین‌الملل و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: «تبیین و تشریح عدالتخواهانه، مبارزه با ظلم و ستم و آنچه پیام عاشورا و کربلا بوده است بیش از هر زمان در جهان اسلام ضرورت دارد و خوشبختانه حب اهل‌البیت در منطقه سیستان‌وبلوچستان و در بین اهل سنت نیز یکی از رویکردهای اصلی است.» 

میر اضافه کرد: «پیام‌های عاشورا مثل ظلم‌ستیزی، مبارزه با استکبار، آزادی‌خواهی و... می‌تواند از نکاتی باشد که جهان اسلام بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد، بنابراین این حرکت ادامه خواهد داشت؛ چراکه این همایش یک رخداد عظیم فرهنگی و بین‌المللی است که می‌تواند عامل تقریب، وحدت و همدلی مسلمانان و مظلومان جهان در‌مقابل استکبار جهانی باشد.»

   دکتر طهرانچی: قیام عاشورا پیام‌آور راستین در دفاع از کرامت انسانی، مقابله با فساد و استبداد بود

همچنین پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این همایش قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: «قیام عاشورا یادآور حماسه عظیم حسینی و پیام‌آور راستین در دفاع از کرامت انسانی، مقابله با فساد، زورگویی و استبداد بود. به‌واقع نهضت امام حسین(ع) حرکتی تاریخی درجهت مصالح جامعه‌ای بود که گرفتار رخوت، خرافه‌گرایی و خفقان شده بود و اقدامات و تصمیمات ایشان درجهت آگاهی‌بخشی به جامعه، احیای دین و ارزش‏‌های آن، ارتقای اخلاق عمومی و برقراری عدالت اجتماعی بود. امام حسین(ع) به دور از هر باور و تعصب، از حقایق حیات بشرى و معنوی است که با یاران‌شان یکى از صحنه‏‌هاى شگفت تاریخ انسانى را رقم زدند، واقعه‏‌اى که عقل از درک اسرارش عاجز است. به‌واقع این امام بزرگوار خون خود را در راستای اصلاح امور جامعه فدا کردند تا بشر از جهالت و سرگردانی نجات پیدا کند و همچنان بعد از قرن‌ها پیام عاشورا برای انسان‌های حق‌طلب زنده و پایدار است.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «رسیدن به آرمان‌های والایی چون عدالت، آزادی و تعالی بشری نیازمند لوازمی است که بی‌شک، مهم‌ترین آنها آگاهی و خرد است. قیام عاشورا نشان داد که مردم و حتی نخبگان جامعه، بدون بینش و بصیرت قادر به تشخیص راه حق و حرکت در مسیر درست نیستند، بنابراین شناخت راه امام حسین(ع) و گفتمان نهضت عاشورا می‌تواند فصل مشترکی برای هر انسان روشن‌ضمیری باشد که به‌دنبال تعالی است. مسلما ارادت اهل سنت به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) ظرفیت قابل اتکایی برای تقویت پایه‌های تقریب مذاهب است. از این رو، اندیشه‌ورزی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با هدف شناخت بهتر و ترویج و نشر سیره اولیای الهی یکی از رسالت‏‌های خطیر صاحبان قلم و مراکز آموزشی است که باید این ارزش‌ها را با شرایط روز تبیین و تطبیق سازند تا ریشه ارزش‌های نیک اخلاقی و اسلامی در جامعه بازتولید شود.»

در پایان این پیام آمده است: «هفتمین همایش «قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت» که با همت ارزشمند مسئولان، دانشگاهیان و دست‌اندرکاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار می‌شود، بیانگر بینش و درک موضوعی آن است که این حرکت دانشگاهی گامی بزرگ جهت گرامیداشت این حماسه جاودان و نوایی وحدت‌بخش برای استمرار حق‌طلبی و حق‌جویی در سراسر جهان اسلام فارغ از هرگونه نگاه مذهبی است. ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست‌اندرکاران این همایش، امیدوارم خیر و برکات آثار عملی آن مبنای حرکت نوینی در تمامی عرصه‌های زندگی‌مان باشد و ثمرات آن موجب غنای فرهنگی مردم ما شود.»

   امام‌جمعه زاهدان: مکتب حسین معیار تشخیص حق از باطل است

محامی، امام‌جمعه زاهدان در هفتمین همایش قیام امام‌حسین(ع) از دیدگاه اهل‌سنت که در سالن اجتماعات نهاد رهبری در اهل‌سنت برگزار شد، اظهار کرد: «مکتب عاشور و ا قیام امام‌حسین(ع) هر سال درس جدیدی برای جهانیان و اوضاع آشفته‌ آن که هیچ بشری از آن در امان نیست، دارد.»

او افزود: «درس‌های عاشورا درس‌هایی جامع و جهانی است که نمود این درس‌ها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، عمل به سیره پیامبر اکرم، اصلاح امت، احیای سیره نبوی، مبارزه با ظلم و فساد است. صبر، مقاومت و ازخودگذشتگی پیامی به همه جوامع است تا بدانند که خون بر شمشیر پیروز است و بیداری اسلامی سرمنشأ مبارزه با ظلم و استکبار است.»

او ادامه داد: «امام‌حسین(ع) نه‌تنها در جامعه اسلامی به‌عنوان یک رهبر هدایتگر بین مسلمانان بلکه در میان غیرمسلمانان هم پرتوافکنی می‌کند.» امام‌جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از مبارزان علیه ظلم از امام‌حسین(ع) درس گرفتند و از او به‌عنوان یک الگو یاد می‌کنند. قیام عاشورا درس‌ها و پیام‌هایی را برای جامعه اسلامی و بشریت ارائه کرد که از طریق آنها می‌توان وحدت در جامعه را تحکیم بخشید و جامعه را به‌سوی پیشرفت و تعالی هدایت کرد.»

امام‌جمعه زاهدان تصریح کرد: «تاثیر حادثه عاشورا در طول تاریخ در جوامعی که قیام عاشورا را ارج نهادند، دیده شده و مردم ایران هم از این فرهنگ غنی بهره‌برداری کردند و در رکاب امام‌خمینی(ره) در‌برابر ظلم طاغوتیان ایستادگی‌ و به جهانیان ثابت کردند که مقاومت و صبوری و عزت را از قیام عاشورا به دست آورده‌اند.»

او تصریح کرد: «امروز جبهه مقاومت و اعم از شیعه و سنی در کشورهای مختلف به تأسی از قیام امام حسین(ع) در برابر ظلم ایستاده‌اند و ایران، افغانستان، عراق، فلسطین و یمن بنیانگذاران مقاومت در منطقه هستند.» محامی بیان کرد: «در گام دوم انقلاب باید اهداف انقلاب و تحکیم فرهنگ عاشورا و بازیابی قدرت و شوکت اسلامی مدنظر قرار گیرد تا دل‌های پاک و جان‌های تشنه‌ای که از غرب خسته و به‌دنبال دین و اسلام هستند با معنویت و فرهنگ عاشورا ارتباط برقرار کنند و در این مسیر باید از ظرفیت همه ازجمله نخبگان، اندیشمندان، بانوان و هر ابزاری نظیر رسانه‌ها، فضای مجازی و هنر که می‌تواند مروج دین باشد، استفاده کنیم.»

   رستمی: قیام عاشورا منبع ارزشمندی برای خودسازی و رشد است‌

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم گفت: «قیام عاشورا منبع ارزشمندی برای خودسازی و رشد است که تا آخرین لحظه زندگی بشر ادامه خواهد داشت.»

مصطفی رستمی با بیان اینکه کرامت و رشد انسان ازجمله اهداف قیام عاشورا بود، گفت: «دستیابی به حیات طیبه، تربیت دینی و خودسازی ازجمله آثاری محسوب می‌شود که حادثه کربلا در زندگی بشر بر جای گذاشته است.» 

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اهمیت این نهضت عظیم در تاریخ اسلام و تشیع بر کسی پوشیده نیست، افزود: «توحید، عدالت، کرامت و خردورزی ازجمله مبانی تربیتی رویکرد تربیتی امام حسین(ع) است.» رستمی بیان کرد: «در قیام عاشورا براساس آیات مباهله چنددستگی اتفاق افتاد و افرادی که امام حسین(ع) را همراهی می‌کردند، کم بودند. یزید در سال اول حکومت خود امام‌حسین(ع) را به شهادت رساند و در سال دوم واقعه حره را رقم زد و در سال سوم خانه کعبه را به آتش کشید. این درحالی بود که عموم مسلمانان با این رفتار و ظلم‌های یزید مخالف بوده و عده‌ای هم به‌دنبال توجیه اقدامات او بودند.»

او اظهار کرد: «زمانی که امام‌حسین(ع) در بیابان سوزان کربلا در محاصره نیرو‌های ابن‌زیاد قرار گرفت، از ایشان خواسته شد بدون هیچ‌گونه قید و شرطی تسلیم شود. آن حضرت وقتی چنین وضعی را مشاهده کرد در روز عاشورا در سخنرانی‌اش فرمود: «این ناکس پسر ناکس، مرا به پذیرفتن یکی از دو چیز مجبور کرده که یا جنگ کنم یا ذلت را بپذیرم و تسلیم او شوم. هیهات که ذلت را بپذیرم.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه یزید همواره مورد لعن قرار گرفته، افزود: «این حادثه بیانگر آن است که امام‌حسین(ع) چگونه برای رضای خداوند از جان، مال و همه دارایی‌های خود گذشت. شهادت امام‌حسین(ع) یک جنایت است و پس از این شهادت، شجاعت و مردانگی اما‌م‌حسین(ع) بر همگان آشکار شد.»

   مولوی نظیر احمدسلامی: قیام امام‌حسین(ع) حکومت اسلامی را از انحراف نجات داد

مولوی نظیر احمدسلامی، نماینده اهل‌سنت مردم شریف استان در مجلس خبرگان رهبری نیز طی سخنانی گفت: «امام‌حسین(ع) برای جلوگیری از خروج حکومت از مسیر اصلی و انحرافاتی که در حکومت به وجود آمده بود، قیام کرد.»

او افزود: «اگر این قیام نبود انحرافات و فسادهایی که در حکومت ایجاد شده بود، مشروعیت پیدا می‌کرد. درحقیقت تفاوت عمده‌ای بین حکومت‌های قبل از یزید و حکومت یزید به وجود آمده بود و خداپرستی جای خود را به مادیات و مسائلی داده بود که از کرامت انسان دور بود.»

او بیان کرد: «توجه به نیازهای مردم، خداجویی، عدالت، حفظ بیت‌المال در حکومت یزید کنار گذاشته شده بود و خودکامگی و تبعیض و بداخلاقی در این حکومت موج می‌زد.»

مولوی سلامی بیان کرد: «ازجمله فضایل اخلاقی امام‌حسین(ع)، روح پاک و معنویت آن حضرت بود. ایشان لحظه‌ای از یاد خدا غافل نمی‌شد و بخش اعظم اوقاتش را به عبادت پروردگار و ذکر دعا و قرائت قرآن می‌گذراند.» سلامی افزود: «با گذشت 1400سال هنوز هم پیام امام‌حسین(ع) جهانی و آرمان‏هایش زنده است و همگان به‌عنوان الگو از مکتب امام‌حسین(ع) بهره‌برداری می‌کنند.»
 

مرتبط ها