کد خبر: 51719

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

طارمی، چالش اصلی مدافعان بیانکونری

طارمی مسلما جزء مهاجمان بزرگ و زهردار فوتبال اروپا محسوب نمی‌شود اما در حرکاتش تجربه یک مهاجم خوب دیده می‌شود و لحظه‌ای غفلت از او ممکن است پشیمانی بزرگی برای مدافعان یووه به دنبال داشته باشد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: برای مهدی طارمی مصاف امشب برابر یوونتوس فرصتی تاریخی خواهد بود تا بتواند در نخستین حضورش در ترکیب اصلی پورتو در لیگ قهرمانان اروپا شبی به‌یاد ماندنی را رقم بزند. ستاره ایرانی تیم پرتغالی در مرحله گروهی فرصت زیادی برای بازی پیدا نکرد اما حالا شرایط کاملا متفاوت است و در عرض حدود دو ماه به موثرترین بازیکن تیم تبدیل شده است. رویارویی امشب او با رونالدو و دوئل این دو مهاجم می‌تواند برای هواداران ایرانی بسیار جذاب و تماشایی باشد. در دیگر دیدار امشب دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها نیز دو تیم دورتموند و سویا مصافی دیدنی و حساس را برگزار خواهند کرد.

امیدوار به زوج خط حمله

پورتو در دور گروهی عملکرد قابل قبولی ارائه کرد و در گروهی که منچسترسیتی حضور داشت توانست به هدف خود که قرار گرفتن در رتبه دوم و صعود به مرحله بعد بود دست پیدا کند. طارمی در 6 بازی این مرحله به ندرت از سوی کونسیسائو به بازی گرفته می‌شد و در مجموع تنها 27 دقیقه در سه دیدار تیمش به میدان رفت و نیمی دیگر از بازی‌ها نیمکت‌نشین بود.

اوضاع در این مدت کاملا برای او فرق کرده است و در طول این مدت مهاجم ایرانی پورتو عملکرد فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیمش داشته است. او پس از آخرین مسابقه تیمش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان در تمامی رقابت‌ها توانسته 11 گل و 8 پاس‌گل در کارنامه‌اش ثبت کند و نقشی غیرقابل انکار در اوج‌گیری دوباره پورتو میانه فصل داشته است.

رسانه‌های ایتالیایی به‌خوبی عملکرد طارمی را زیرنظر دارند و می‌دانند که درحال حاضر مهم‌ترین بازیکن تیمش در فاز هجومی محسوب می‌شود. سایت «بلستینگ نیوز» ایتالیا درباره مسابقه امشب می‌نویسد: «این دیدار مصاف زوج رونالدو- موراتا با مارگا- طارمی خواهد بود. شاگردان سرجیو کونسیسائو هم‌اکنون در جدول رتبه دوم را با 10 امتیاز فاصله نسبت به اسپورتینگ لیسبون صدرنشین در اختیار دارند. با این حال هافبک سابق لاتزیو امیدوار است بتواند تیمش را برابر یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا به موفقیت رسانده و راهی یک‌چهارم نهایی کند. او برای این مسابقه احتمالا همچنان از سیستم 2-4-4 خود استفاده خواهد کرد. در خط دفاعی په‌په کار سختی برای مهار هموطن خود، رونالدو دارد اما در خط حمله این تیم امیدوار است با اتکا به زوج طارمی و مارگا به موفقیت برسد.»

سایت «یوونتی‌باس» هم در بررسی فنی خود از تیم پورتو نوشته است: «این تیم پرتغالی در مدت دو ماهی که از پایان دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان سپری شده است توانسته تا حد زیادی ایرادات خود را برطرف کند و عملکرد بهتری در مسابقاتش داشته باشد. آنها از 19 ژانویه تاکنون هیچ شکستی نداشته‌اند و البته آخرین باخت آنها در لیگ به 30 اکتبر برمی‌گردد که 3 بر 2 مغلوب پاکوس فریرا شدند. البته این تیم در سه هفته اخیر سه تساوی را برابر بلننزه، براگا و بواویستا کسب کرده و کمی از فرم خوبش فاصله دارد. کونسیسائو اگر چه در دیدار برابر منچسترسیتی در این فصل از سیستم 1-4-5 استفاده کرد اما معمولا با آرایش 2-4-4 تیمش را راهی زمین می‌کند. در خط حمله به نظر می‌رسد او سرانجام توانسته زوجی مناسب برای موسی مارگا پیدا کند. مهدی طارمی، مهاجم ملی‌پوش ایرانی که در تابستان از ریوآوه خریداری شد در ابتدای فصل خیلی کم فرصت بازی در تیمش را پیدا می‌کرد اما حالا به انتخاب اول سرمربی تیمش در خط حمله بدل شده است. او بدون شک خطر اول برای مدافعان یووه در بازی امشب خواهد بود چراکه در 10 بازی آخر خود در لیگ توانسته 7 گل بزند و سه پاس‌گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کند. به این ترتیب پیرلو باید برنامه‌ای مناسب برای مهارش داشته باشد. این مهاجم ایرانی تکنیک فراتر از حد تصور ندارد و البته شوتزن قهاری هم نیست اما همیشه در بهترین زمان خود را در بهترین موقعیت قرار می‌دهد و بازیکن بسیار فرصت‌طلبی است. همیشه تلاش دارد تا از ارسال‌های دیاز، پاس‌های عمقی خسوس کرونا و همچنین فضاهایی که موسی مارگا برایش فراهم می‌کند به بهترین نحو استفاده کند. طارمی مسلما جزء مهاجمان بزرگ و زهردار فوتبال اروپا محسوب نمی‌شود اما در حرکاتش تجربه یک مهاجم خوب دیده می‌شود و لحظه‌ای غفلت از او ممکن است پشیمانی بزرگی برای مدافعان یووه به دنبال داشته باشد.»

وظایف جدید طارمی

پورتو در دیدارهای اخیر خود چندان عملکرد خوبی نداشته و همین موضوع انتقاداتی را از کونسیسائو به دنبال داشته است. او حالا این فرصت را دارد تا با کسب نتیجه‌ای خوب برابر یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی تا مدتی خود را از فشار هواداران و رسانه‌ها خارج کند.

سایت «تریبونا» پرتغال در آنالیزی از عملکرد این تیم در دیدارهای اخیر می‌نویسد: «پورتو در بازی‌های اخیر خود و به‌خصوص برابر بواویستا نمایش قابل قبولی نداشت و کونسیسائو نیز می‌داند که مسئولیت عملکرد فنی تیم با اوست. در همین دیدار آخر او وظایف ویژه‌ای را برای طارمی در نظر گرفته بود و قرار بود این مهاجم با حرکات مورب و کوتاه خود نظم مدافعان حریف را به‌هم بریزد و از فضای پشت سر آنها استفاده کند. با این حال حرکات او به تنهایی برای عبور از سد دفاعی حریف کافی نبود. در سمت چپ زمین معمولا ژائو ماریو، طارمی و یکی از هافبک‌های میانی حضور داشتند اما در سمت راست بیشتر 4 بازیکن حضور داشتند که همین موضوع باعث شد تا بیشتر حملات از این جناح پایه‌ریزی شود. در بیشتر مواقع نیز شاهد همکاری خوب کرونا و طارمی در کارهای تهاجمی بودیم اما برخی ناهماهنگی‌ها در بین بازیکنان باعث می‌شد وظایف آنها با هم همپوشانی داشته باشد و نتوانند عملکرد مناسبی ارائه کنند.»

یوونتوس هم که در ابتدای فصل با انتخاب آندره‌ا پیرلو به‌عنوان سرمربی جدید خود دست به ریسک بزرگی زد شرایط خوبی در لیگ ایتالیا ندارد و فعلا در رده چهارم قرار گرفته است. آنها اگر چه برای هفتمین سال پیاپی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کرده‌اند و در دور گروهی نیز برد 3 بر صفر را برابر بارسا به ثبت رساندند اما هنوز از تیم مقتدر سال‌های اخیر فاصله دارند و در ابتدای هفته نیز سومین شکست خود در لیگ امسال را این بار برابر ناپولی تجربه کردند. یووه سال قبل در همین مرحله و به دست لیون از دور مسابقات کنار رفت و حالا هواداران این تیم با وضعیت به مراتب بدتری که تیم‌شان نسبت به فصل قبل دارد نگران تکرار این اتفاق برابر پورتو هستند.

فرصت خوب برای سویا

ورزشگاه رامون سانچز پیزخوان امشب میزبان جدال جالب سویا و دورتموند خواهد بود. دو تیمی که در این فصل شرایطی کاملا متفاوت را تجربه می‌کنند و درحالی که سویا عملکرد خوبی داشته، دورتموند حتی با اخراج لوسین فاوره هم نتوانسته به فرم خوب خود برگردد.

زردپوشان آلمانی در آخرین دیدار خود در لیگ به زحمت برابر هوفنهایم به تساوی 2-2 رسیدند و حالا پس از ناامیدی از عملکرد ادین ترزیچ، سرمربی موقت تیم به سراغ مارکو رز رفتند. سرمربی کنونی مونشن‌گلادباخ قرار است از ابتدای فصل بعد راهی سیگنال ایدونا پارک شود تا روی نیمکت دورتموند بنشیند تا شاید این تیم با کمک او از بحران فعلی خارج شود. یکی دیگر از مشکلاتی که این تیم در این فصل با آن روبه‌رو بوده، افت جیدون سانچو، وینگر انگلیسی تیم است که پس از منتفی شدن انتقالش به منچستریونایتد در تابستان، آمادگی مناسبی ندارد و از فرم ایده‌آل خود فاصله گرفته است. ارلینگ هالند نیز در هفته‌های اخیر پرنوسان ظاهر شده اما همچنان امید اصلی دورتموند برای گلزنی در دیدار امشب محسوب می‌شود. دورتموند اگر چه این فصل در کسب نتیجه ناموفق عمل کرده است اما ستاره‌های جوان این تیم نشان داده‌اند که آینده بسیار روشنی در پیش دارند و این تیم آلمانی می‌تواند امیدوار باشد در سال‌های آینده دوباره به یکی از مدعیان در اروپا تبدیل شود.

سویا نیز با مربیگری خولن لوپتگی فصل قابل قبولی را پشت سر گذاشته و درحالی برای این مسابقه آماده می‌شود که در دیدار شنبه شب خود در لالیگا موفق شد هوئسکا را با یک گل شکست دهد. آنها همچنین هفته قبل در دیدار رفت نیمه‌نهایی جام حذفی با دو گل بارسلونا را شکست دادند تا گام بلندی برای فینالیست شدن در این رقابت‌ها بردارند. این تیم با توجه به وضعیتی که دورتموند درحال حاضر دارد، فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر اروپا در پیش دارد. خسوس ناواس، لوکاس اوکامپوس و مارکوس آکونا مصدومان سویا در این مسابقه هستند و دورتموند نیز رومن بورکی، توماس مونیر، لوکاژ پیژچک، زاگادو، ویتسل، تروگان آزارد و مارسل اشملزر را به دلیل مصدومیت در ترکیب خود ندارد.

مرتبط ها