کد خبر: 50906

اعضای باشگاه واکسن سازان دنیا را بشناسیم

ایران و 15 کشور دیگر

می‌توان حدود 244 واکسن درحال تولید و البته تولیدشده کرونا در جهان را دسته‌بندی کرد. طبق اطلاعات موجود، 173 واکسن از مجموع 244 واکسن، در مرحله پیش‌بالینی قرار دارند، حدود 64 واکسن در فاز بالینی، 6 واکسن تایید شده‌اند و یک واکسن (Queensland/CSL استرالیا) هم تولیدش متوقف شده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، برای من که بیش از یک‌سال، فقط از سیاهی‌های کرونا نوشتم، از آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس، این روزها و نوشتن از واکسن‌های تولیدشده کرونا به‌عنوان تنها راه نجات بشر از این همه‌گیری کشنده، علی‌رغم شیوع افسارگسیخته و مرگ‌ومیرهایی که هنوز هم هست، اتفاق مثبتی تلقی می‌شود. وضعیت شبیه تونلی تنگ و تاریک است که نوری از دور سوسو می‌زند و من هم بدم نمی‌آید برای مدتی هم که شده، فارغ از این سیاهی‌ها، از آن نور بنویسم. این روزها، روزهایی که همه حیرت‌زده و نگران از جهش‌های جدید و خطرناک ویروس کرونا هستند، اصلی‌ترین سوالات و ابهامات موجود در ذهن بشر مربوط به واکسن‌هایی است که هر روز اخبار و آمار و اطلاعاتی مبنی‌بر تولید و میزان اثرگذاری آنها منتشر می‌شود. واکسن‌هایی که با تمام چالش‌هایی که به خاطر سرعت در تهیه آنها ایجاد شده است، همه منتظر دریافت و تزریق آنها هستند.

کشورهای مختلف مبتنی‌بر سیاست‌ها و الزامات و البته امکاناتی که دارند، روند واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند منتها هنوز هم مانده‌اند کشورهایی که دست نگه داشته‌اند و به هر دلیلی برنامه واکسیناسیون خود را به تاخیر انداخته‌اند؛ مثل ایران! پیرو همین مسائل و چالش‌های پیش‌رو بد نیست کمی اطلاعات دست‌اولی که در ارتباط با واکسن‌های مختلف تولیدشده در دنیا و ایران وجود دارد را با هم مرور کنیم. به‌هرحال ایران هم جزء معدود کشورهایی است که گام بزرگی در مسیر تولید واکسن کرونا برداشته و هم‌اکنون درحال انجام کارآزمایی‌های بالینی است. واکسن‌هایی که برخی از آنها را به‌صورت کاملا خودکفا و واکسنی را هم با همکاری کشور کوبا درحال تولید و ارزیابی دارد. زیاده حرفی نیست و سعی می‌کنیم در ادامه آمار و اطلاعات جالبی را در اختیار شما بگذاریم.

تعداد و وضعیت مطالعاتی و کارآزمایی واکسن‌های کرونا در جهان

همان‌طور که قبل‌تر و در قالب گزارش‌های دیگری نوشته بودیم، برای تولید واکسن باید هفت مرحله طی شود. مرحله مقدماتی، پیش‌بالینی، آزمایش‌های بالینی فاز یک، فاز دو و فاز سه، بررسی و تایید توسط سازمان غذا و دارو و درنهایت تولید انبوه. براساس همین مراحل می‌توان حدود 244 واکسن درحال تولید و البته تولیدشده کرونا در جهان را دسته‌بندی کرد. طبق اطلاعات موجود، 173 واکسن از مجموع 244 واکسن، در مرحله پیش‌بالینی قرار دارند، حدود 64 واکسن در فاز بالینی، 6 واکسن تایید شده‌اند و یک واکسن (Queensland/CSL استرالیا) هم تولیدش متوقف شده است.

پی دی اف اینفوگراف را از اینجا و اینجا دانلود کنید

برای دانلود عکس های باکیفیت اینفوگراف روی تصاویر زیر کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرتبط ها