کد خبر: 50851

مربی جدید استقلال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فکری آنقدر تجربه دارد که بهترین تصمیم را بگیرد

به‌خاطر استقلال از شهرخودرو جدا نشدم/برای آبی‌پوشان بازی کردم و در امارات ۲۵ بخیه خوردم!

قربانعلی‌پور گفت: درخصوص انتقادات به فکری باید بگویم فکری به‌قدری باتجربه است و به اندازه‌ای روی شرایط تیم و وضعیت ممکن احاطه دارد که بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

  به گزارش «فرهیختگان»، سرانجام طلسم شکسته شد و یک دستیار و مربی به کادرفنی محمود فکری در استقلال اضافه شد. علی‌اصغر قربانعلی‌پور که چند سال پیش در کادر پرویز مظلومی به‌عنوان بدنساز به این تیم کمک می‌کرد حالا با یک پیشرفت و این‌بار به‌عنوان طراح تمرینات در کنار استقلال قرار گرفته تا به این تیم کمک کند البته خودش معتقد است در فوتبال روز دنیا یک ترینر یا تمرین‌دهنده باید از همه مسائل مختلف از علم بدنسازی تا طراحی تمرین و سایر موارد مرتبط آگاهی داشته باشد و حالا او اضافه شده است تا در این بخش‌ها به استقلال کمک کند. قربانعلی‌پور روز گذشته قراردادش را امضا کرد اما از آنجایی که تمرینات استقلال تعطیل بود قرار است از امروز به‌صورت رسمی با این تیم کارش را آغاز کند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی جدید استقلال را در ادامه می‌خوانید.

بعد از سال‌ها دوباره به استقلال بازگشتید. چه حسی دارید؟

از اینکه دوباره به این تیم برگشتم خوشحالم و امیدوارم این اتفاق بتواند منشأ اثر خیر برای استقلال باشد، البته کسب نتیجه فقط به یک نفر بستگی ندارد و مجموعه عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک تیم به موفقیت برسد. در استقلال هم مربیان بزرگی در کادرفنی حضور دارند و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم از پس این کار بزرگ برآمده و موفقیت‌های بیشتری را برای هواداران رقم بزنیم و ما هم در کنار دوستان بتوانیم یک گوشه از کار را گرفته و به تیم کمک کنیم.

به‌نظر می‌رسد با یک شناخت آگاهانه و دقیق به استقلال اضافه شده باشید.

در هر صورت تیم بزرگی مثل استقلال را همه از آن شناخت دارند و این یک موضوع طبیعی در فوتبال ایران به‌شمار می‌رود و این چیزی نیست که بگوییم شناخت نداشتیم، این درحالی است که خود من در زمانی که بازی می‌کردم و چه در سال‌های بعد که مربی شدم عضو این خانواده بوده و سابقه حضور در استقلال را داشته‌ام و در ادامه نیز دوستان خوبی مثل محمود فکری و سایر عزیزان در این باشگاه حضور دارند و به هرحال شناخت کافی از مجموعه و شرایط تیم وجود دارد.

فضای فوتبال کشور و حتی همین استقلال در مقایسه با چند سال پیش که در کادر پرویز مظلومی به‌عنوان بدنساز این تیم را همراهی می‌کردید کاملا متفاوت شده است، از تغییر نسل بازیکنان تا جابه‌جایی مربیان مختلف روی نیمکت این تیم‌‌.

به هر حال این تفاوت‌ها که ناشی از تغییرات هستند در فوتبال اجتناب‌ناپذیر است. در همه تیم‌های بزرگ و کوچک این تغییرات وجود داشته و دارد، اما مهم این است که آدم بتواند در هر شرایطی با تمام وجود به مجموعه‌ای که در آن حضور دارد کمک کند در این صورت مطمئنا کار هم خوب پیش خواهد رفت، یعنی با یک همکاری این اتفاق می‌افتد. البته ما ایرانی‌ها احساسی هستیم و مطمئنا با رفاقت، دوستی، همدلی و تعامل می‌توانیم خیلی مسائل را پیش ببریم مضاف ‌بر اینکه اگر پشت این همدلی‌ها و همکاری‌ها، کار خوب و تمرینات باکیفیت به‌همراه آنالیز و پشتیبانی مطلوب قرار داشته باشد، مجموعه همه این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا یک تیم بتواند موفق باشد و یا اگر این عوامل نباشد حتی به ناکامی برسد. امیدوارم در استقلال درنهایت بتوانیم دست در دست هم موفقیت را رقم بزنیم.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد شناخت شما از مجموعه استقلال درنهایت به سود این تیم شود. درواقع این امر بیشتر می‌تواند به شما برای آن تعامل و همدلی که گفته بودید کمک کند چراکه تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس همیشه مستعد حاشیه‌های فراوان هستند.

قطعا شناخت وجود دارد اما به هر حال این مسائل در فوتبال ما طبیعی است و چیزی جدا از فوتبال نیست از قدیم هم همیشه این اتفاقات به‌خصوص در تیم بزرگی مثل استقلال وجود داشته و چیز جدیدی نیست و ما هم با آن غریبه نیستیم اما امیدوارم با همکاری و یک‌صدایی بتوانید یک اتفاق خوب را رقم بزنیم.

به بازی کردن در تیم استقلال اشاره کردید شاید خیلی‌ها از این موضوع اطلاع نداشته باشند. در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟

در سال ۷۹ به‌همراه امید‌های استقلال قهرمان تهران شدیم که در آن زمان منصورخان پورحیدری خدابیامرز سرمربی استقلال بود؛ همراه با بزرگسالان هم تمرین می‌کردیم، در ادامه در سال ۹۱ نیز در جام شیخ زاید در امارات به‌همراه استقلال به میدان رفته و تیم بزرگسالان استقلال را همراهی کردم. در این تیم به‌عنوان مدافع هافبک راست بازی می‌کردم و در همین جام شیخ زاید ابرویم شکافت و ۲۵ بخیه خوردم!

به‌عنوان یک مربی علمی شرایط بازی کردن در کرونا را چطور بررسی می‌کنید. چون معمولا کارشناسان اعتقاد دارند که آماده‌سازی تیم‌ها در دوران کرونا سخت شده و این نگرانی هم به‌وجود آمده که در دقیقه ۹۰ به‌یک‌باره ستاره یک تیم تست کرونایش مثبت شود تا حدود 2 هفته از همراهی تیمش محروم شود.

البته این مسائل بیشتر مسائل پزشکی به‌شمار می‌رود اما به هر حال این موضوع برای همه تیم‌ها صدق می‌کند و قطعا روی آن برنامه‌ریزی می‌شود تا چنین اتفاقاتی حتی‌المقدور نیفتد اما یک‌سری موارد خارج از دست ماست و حتی می‌تواند برای تیم‌های بزرگ دنیا هم رخ بدهد. به‌نظر من این موضوع که از آن صحبت کردید یک نگاه حرفه‌ای نیست به هر حال این مسائل با انجام پروتکل‌های پزشکی قابلیت جلوگیری داشته و همه تیم‌های ایرانی و نه‌تنها فقط استقلال سعی می‌کنند تا جایی که از دست‌شان برمی‌آید پروتکل‌ها را رعایت کنند. درحال حاضر حدود یک‌سال از این موضوع سپری می‌شود و خوشبختانه خود بازیکنان و حتی افراد جامعه نسبت به این موضوع شناخت و اشراف بیشتری پیدا کرده و یک مقدار ناخودآگاه همه بیشتر رعایت می‌کنند و چه در بخش پزشکی و چه در بخش پیشگیری یک مقدار تجربیات هم بیشتر شده است. بنابراین برای همه این مسائل کمک می‌کند که این اتفاقات نیفتد اما من معتقدم وقفه سه چهار ماهه‌ای که بین بازی‌ها در همان اوایل کرونا افتاد، مجموعه فوتبال در تمام دنیا را به دردسر انداخت و این موضوع فقط به لیگ ایران اختصاص نداشت و هنوز هم آثار آن را در فوتبال دنیا می‌بینیم. حتی در کشورهای اروپایی که با این شدت پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند در لیگ‌هایی مثل انگلیس یا آلمان می‌شنویم و می‌بینیم که بازیکنان کرونایی می‌شوند به هر حال این موضوع را می‌شود مدیریت کرد چون بخشی از این موضوع دست ماست.

در این مدت همیشه به فکری این انتقاد وارد بود که جای یک مغز متفکر و مربی تاکتیکی در کادرش خالی است و از آنجایی که در رزومه شما بیشتر مبحث بدنسازی وجود دارد شاید عده‌ای گمان کنند هنوز این نقیصه برطرف نشده است.

نکته اصلی اینجاست که فوتبال امروز به ترینر و طراح تمرین نیاز دارد یعنی کسی که هم بدنسازی را بشناسد و هم تمرینات را و هم بتواند در طراحی تمرین کمک کند و فوتبال امروز بیشتر این مدلی شده است و همه در مجموعه درنهایت با ترینر در ارتباط هستند اما چیزی که مشخص است این است که به استقلال آمده‌ام تا هر چیزی که به‌واسطه تجربیاتم به‌دست آورده و از لحاظ علمی آن را یاد گرفته‌ام به این وسیله به این تیم کمک کنم البته استقلال تا به امروز مشکل آنچنانی از این لحاظ نداشته است اما در هر صورت به‌عنوان یک همکار در خدمت کادرفنی و باشگاه هستم تا بتوانیم در کنار یکدیگر این مجموعه را موفق کنیم. درخصوص انتقادات به فکری نیز باید بگویم فکری به‌قدری باتجربه است و به اندازه‌ای روی شرایط تیم و وضعیت ممکن احاطه دارد که بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. او پله‌پله مسیر را بالا آمده و قطعا آگاه است که چه کاری انجام می‌دهد. به هر حال نتایج هم این موضوع را نشان داده و زمانی که تیمی صدر جدول قرار دارد حتما شرایط خوبی داشته که این اتفاق رخ داده و این‌طور نیست که چنین بحثی تصادفی پیش آمده باشد. البته در هر کاری همیشه کمبودهای لازم هم وجود دارد اما قطعا محمود فکری هم به هر صورت به‌قدری آدم باتجربه‌ای محسوب می‌شود و آنقدر بالا و پایین فوتبال را به‌عنوان بازیکن کاپیتان و کسی که سال‌ها سرمربیگری می‌کند دیده است که تصمیمات درستی بگیرد‌.

شایعات نشان می‌داد که با دلخوری از شهرخودرو جدا شدید. واقعا این موضوع صحت داشت؟

نه هیچ دلخوری‌ای نبود و اتفاقا از مسئولان این باشگاه تشکر می‌کنم و همیشه یک احترام دوطرفه بین ما حاکم بود و ما هم با احترام جدا شدیم در هر صورت مشکلات دانشگاهی و خانوادگی داشتم که مجبور به جدایی از این تیم شده و این اتفاق در کمال احترام طرفین رخ داد.

پس به‌خاطر استقلال جدا نشدید؟

من از شهرخودرو سه هفته پیش جدا شدم و اصلا در آن زمان پیشنهاد استقلال مطرح نبود. در آن زمان هیچ صحبتی از طرف مجموعه استقلال نشد هرچند اگر می‌خواستم این کار را انجام بدهم همان ابتدای فصل که پیشنهاد رسمی داشتم می‌آمدم.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

مرتبط ها