کد خبر: 50763

سرمقاله/ محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول

قصه هزار و‌ یک روز

هزارویک شماره یعنی بیش از 50میلیون کلمه حرف‌زدن، 50میلیون کلمه‌ای که سعی کردیم در آن حرف حساب بزنیم. اول سعی کردیم رسانه باشیم. رسانه یعنی در مرز واقعیت بودن، رسانه یعنی در موضوع روز حرف جدی زدن.

  به گزارش «فرهیختگان»، محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول در سرمقاله امروز روزنامه نوشت: روزنامه‌ای که پیش‌رو دارید، هزارویکمین فرهیختگانی است که در دوران مسئولیت بنده منتشر می‌شود، البته همه این 3978شماره عقبه و پیشینه «فرهیختگان» است، اما می‌خواهم امروز کمی بیشتر درباره این مثنوی سه‌سال و 8‌ماهه حرف بزنم، راستی چه حرفی مانده؟ هزارویک شماره یعنی بیش از 50میلیون کلمه حرف‌زدن، 50میلیون کلمه‌ای که سعی کردیم در آن حرف حساب بزنیم. اول سعی کردیم رسانه باشیم. رسانه یعنی در مرز واقعیت بودن، رسانه یعنی در موضوع روز حرف جدی زدن.

سعی کردیم رسانه مکتوب در مرز واقعیت باشیم، یعنی در دوران جولان شبکه‌های اجتماعی مزیت ایجاد کنیم. مزیتی که هدف‌گذاری کردیم عمیق‌تر بودن و تحلیلی‌تر بودن باشد. رسانه مکتوب دانشگاهی بودن یعنی تلاش برای زدن حرف جدی و عمیق با نگاهی عقلانی که حرف دانشگاهیان هم باشد. سعی کردیم هم دانشگاهی حرف بزنیم و هم از دانشگاه بگوییم. تلاش کردیم موضوعات فرهنگی و اجتماعی اولویت‌مان باشد. سعی کردیم مستدل حرف بزنیم و با استدلال و منطق از اصول و مبانی انقلاب مردم و حضرت روح‌الله و خلف صالحش دفاع کنیم. سعی کردیم گفتمان انقلاب برایمان مساله باشد نه منافع حزبی و جناحی تا قبیله‌گرا نباشیم. تلاش کردیم منادی پیشرفت و توسعه علمی کشور باشیم.

سعی کردیم عدالتخواه باشیم اما نه ساختارگریز و هنجارشکن. تلاش کردیم عدالت را از یک ادبیات عموما انتزاعی در مطبوعات به موضوعات انضمامی و عینی بکشانیم. تلاش کردیم نقد عدالتخواهانه‌مان برای حل مسائل کشور باشد. در این میان عدالت را بدون آزادی، گفتمانی ناکامل و گنگ می‌دانستیم که حسب تجربه تاریخی انقلاب ممکن است روزگاری به ضدخودش بدل شود. آزادی مشروع را در چارچوب قانون مطالبه کردیم و در این راه گاهی گریز از نقد درون‌گفتمانی نبود. تلاش کردیم حافظ ادبیات عقلانیت انقلابی باشیم و آن را جانمایه گفت‌وگو با گروه‌های دانشگاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مختلف کنیم و در این مسیر گاه به مقابله با ساده‌سازی‌های خواسته و ناخواسته و البته خردگریزی برویم که تلاش دارد انقلاب و انقلابی‌ها را از محتوا خالی کند. تلاش کردیم خط‌مقدم ستیز با ایده‌های ضدملی و ضداستقلال باشیم.

کوشش کردیم در فضای بین‌الملل ادبیات ضداستکباری نو تولید کنیم. تلاش کردیم در ساحت اندیشه و فکر پایگاهی برای تخاطب دیدگاه‌های مختلف و تریبونی برای جریان ضدلیبرال شویم. سعی کردیم در ورزش نگاه ضدفساد را تسری دهیم و ملی نگاه کنیم.تلاش کردیم با نقد علمی، رسانه ملی را کمک کنیم که تریبونی برای همه ایرانیان باشد و...

راستش جمع‌بندی 50میلیون کلمه درچندصد کلمه کاری سخت است اما آنچه گفتم تلاش ما بود که با همکاری دوستان عزیزم در بخش‌های مختلف روزنامه اعم از سردبیری، تحریریه، بخش‌های فنی و اداری و... و البته اعتماد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در این 1001شماره دیده‌اید، حال قضاوت اینکه آیا در این مسیر موفق بوده‌ایم یا نه با شماست. با شما مخاطبان عزیز که بیشتر از قبل پیگیر ما بوده‌اید و پیام‌های امیدبخش‌تان دلگرم‌کننده بوده است. با شما اساتید معزز دانشگاه که راهنمایی‌هایتان را چراغ راه خود می‌دانیم. با شما نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی که «فرهیختگان» را رسانه خود می‌دانید. ما خود را از نقد و نظر شما بی‌نیاز نمی‌دانیم و امید داریم با تجربه حاصل از فراز و فرودهای این سه‌سال و 8ماه بتوانیم برای پیشرفت بیشتر طرحی نو دراندازیم.

 

مرتبط ها