کد خبر: 50270

گلزنی‌های متوالی طارمی برای پورتو با کمترین موقعیت

هر 99 دقیقه یک گل

طارمی تا این برهه از فصل 595 دقیقه در ترکیب پورتو به میدان رفته که میانگین یک گل در هر 99 دقیقه را از خود به جا گذاشته است و در این زمینه در رده سوم قرار دارد.

  به گزارش «فرهیختگان»، برای مهدی طارمی تنها یک فرصت کوچک برای درخشش کافی بود تا بتواند خود را به ترکیب اصلی پورتو برساند و حالا این روزها به مرد شماره یک تیمش تبدیل شده است. مهاجمی که به‌راحتی گل می‌زند، پاس‌گل می‌دهد و از تخصص خود برای گرفتن پنالتی‌ هم به‌خوبی استفاده می‌کند. حالا همان‌گونه که درخشش او در ریو آوه به‌تدریج به روالی عادی و طبیعی برایش بدل شد، در پورتو نیز به چنین وضعیتی رسیده است و تصور خط حمله این تیم بدون ستاره ایرانی‌اش بسیار سخت است. هواداران پورتو در این هفته‌ها به‌شدت از خرید ابتدای فصل خود راضی هستند و حتی برخی از آنها معتقدند اگر کونسیسائو زودتر به فکر استفاده همزمان از مارگا و طارمی در خط حمله تیمش می‌افتاد شاید شرایط تیم درحال حاضر بسیار بهتر بود.

روی نوار پیروزی

برای مهاجم ملی‌پوش ایرانی دیگر انتظار برای شنیدن نامش در ترکیب اصلی تیم به پایان رسیده و پیش از آغاز هر مسابقه اطمینان دارد که یکی از 11 مرد اصلی کونسیسائو خواهد بود. جمعه شب نیز او در زمین فامالیکائو بار دیگر درخشید و در جریان برتری 4 بر یک تیمش دو گل زد و یک پنالتی گرفت تا با فاصله، بهترین بازیکن زمین باشد. طارمی درحالی جایزه بهترین بازیکن زمین را گرفت و از سوی سایت‌های مختلف نیز به این عنوان رسید که همبازیانش نمایش خوبی در زمین نداشتند و شاید اگر عملکرد فوق‌العاده او نبود پورتو حتی در کسب 3 امتیاز این دیدار هم با مشکل روبه‌رو می‌شد. سایت «پرتگول» در گزارشی از این دیدار و عملکرد عالی طارمی نوشته است: «پورتو درحالی در زمین فامالیکائو به مصاف این تیم رفت که پیش از این دیدار دو تیم اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا که رقبای اصلی این تیم در راه کسب عنوان قهرمانی هستند حریفان خود را شکست داده بودند. به همین دلیل شاگردان کونسیسائو نیز برای عقب نماندن از کورس قهرمانی به برتری در این دیدار نیاز داشتند و البته مهدی طارمی خیلی زود این هدف را برای تیمش در دسترس‌تر کرد. ضربه دقیق این مهاجم ایرانی در دقیقه 13 گل نخست بازی را همراه داشت اما تنها چند دقیقه بعد میزبان با یک پنالتی بازی را به تساوی کشاند. در ادامه باز هم این طارمی بود که زمینه‌ساز برتری تیمش شد و درحالی که داور در ابتدا خطای گلر حریف روی او را شبیه‌سازی تشخیص داده بود و اعتقادی به پنالتی نداشت اما در تصاویر آهسته مشخص بود که خطا روی این مهاجم ایرانی به وضوع صورت گرفته است. سرجیو اولیویرا این پنالتی را تبدیل به گل کرد و در نیمه‌دوم باز هم طارمی گل زد تا درنهایت این دیدار با برتری 4 بر یک به سود پورتو به پایان برسد.»

طارمی در اوایل نیمه‌دوم و پیش از به ثمر رساندن گل دوم خود از ناحیه زانو دچار مصدومیت شد و به نظر می‌رسید به سختی می‌تواند به بازی ادامه دهد اما چند دقیقه بعد گل سوم تیمش را با ضربه سر زد و سپس جای خود را به په‌په داد تا آسیب‌دیدگی‌اش تشدید نشود. او هفته پیش هم در دیدار برابر گیمارش دچار مصدومیت شد اما چندان جدی نبود و توانست به این مسابقه برسد. او پس از پایان دیدار با فامالیکائو به خبرنگاران گفت: «وقتی شما تیم خود را عوض می‌کنید طبیعی است که به مدتی زمان نیاز دارید تا با شرایط تیم جدید آشنا شده و بتوانید در آنجا جا بیفتید. درحال حاضر من این شرایط را پشت سر گذاشته‌ام و تقریبا با همه بازیکنان هماهنگ هستم و اوضاع واقعا خوب پیش می‌رود. در ریو آوه هم من روند گلزنی نسبتا خوبی داشتم اما در اینجا فرصت‌های گلزنی بیشتری به دست می‌آوردم که طبیعی است. چراکه پورتو تیم بسیار بزرگ‌تری نسبت به ریو آوه است و بسیار خوشحالم که در اینجا هستم و روند خوبی را سپری می‌کنم. ما با پورتو در مسیر مناسبی قرار داریم و در چند بازی اخیر پیروز شده‌ایم. امیدوارم این بردهای پیاپی همچنان ادامه داشته باشد و بدون باخت و حتی تساوی به مسیرمان در لیگ ادامه دهیم تا به موفقیت برسیم.»

گلزنی با کمترین فرصت

سایت گل‌پوینت در پایان این مسابقه به طارمی نمره بسیار خوب8.5 را داد و جالب اینکه طبق اعلام این سایت دومین عملکرد خوب در این مسابقه را سرجیو اولیویرا داشته که نمره 6.8 به او اختصاص داده شده و نشان می‌دهد که طارمی نسبت به سایر بازیکنان زمین بسیار بهتر بوده است. موسی مارگا، زوج او در خط حمله نیز در این دیدار نمره ضعیف 5 گرفت. طارمی در این مسابقه سه ضربه به سمت دروازه حریف داشت که دو مورد آن تبدیل به گل شد و با یک دریبل موفق، برتری در 3 نبرد هوایی و همچنین گرفتن 5 خطا عملکرد خوبی در زمین مسابقه به‌جا گذاشت. این سایت درباره این مسابقه می‌نویسد: «طارمی در دومین لمس توپ خود در این بازی موفق شد گل نخست تیمش را به ثمر برساند. پورتو درحالی که فرصت‌های گلزنی زیادی روی دروازه حریف ایجاد نکرد اما مهدی طارمی از 0.4 شانس گلزنی ایجاد‌شده دو گل زد که آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. ستاره ایرانی در این دیدار بهترین نمایش را در زمین داشت و با کسب نمره 8.5 عنوان تاثیرگذارترین بازیکن را به‌دست آورد.»

درحال نزدیک شدن به صدر جدول گلزنان

طارمی در جدول گلزنان این فصل به رده ششم جدول صعود کرده و با ادامه این روند به سرعت خود را به صدر جدول نزدیک خواهد کرد. او تاکنون 6 گل به ثمر رسانده و 4 پاس‌گل هم داده تا در این زمینه هم آمار خوبی داشته باشد. درحال حاضر در جدول گلزنان پدرو گونسالوس از اسپورتینگ لیسبون با 11 گل زده در صدر جدول قرار دارد و سرجیو اولیویرا(پورتو)، هریس صفروویچ(بنفیکا، رودریگو پینیو(ماریتیمو) و تیاگو(سانتا کلارا) همگی 7 گله هستند و در رده دوم مشترک قرار دارند. طارمی تا این برهه از فصل 595 دقیقه در ترکیب پورتو به میدان رفته که میانگین یک گل در هر 99 دقیقه را از خود به جا گذاشته است و در این زمینه در رده سوم قرار دارد. بهترین عملکرد را در این زمینه صفروویچ دارد که هر 72 دقیقه توانسته دروازه حریفان را باز کند و پس از او نیز گونسالوس با گلزنی در هر 89 دقیقه قرار گرفته است.  پورتو سه‌شنبه شب در ادامه دیدارهای جام حذفی پرتغال میهمان ناسیونال مادیرا خواهد بود و پس از آن دو دیدار دشوار را برابر بنفیکا در لیگ و سپس مقابل اسپورتینگ لیسبون در نیمه‌نهایی جام اتحادیه این کشور پیش رو دارد. شاگردان کونسیسائو پس از تساوی برابر منچسترسیتی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در 9 دیدار اخیر خود برابر حریفان به برتری رسیده‌اند و روند بسیار خوبی در این زمینه از خود به جا گذاشته‌اند که باعث شده هواداران پس از شروع ضعیف آنها در ابتدای فصل، به دفاع از عنوان قهرمانی لیگ امیدوارتر شوند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها