کد خبر: 50056

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اروپا با اجرای مصوبه مجلس و غنی‌سازی 20 درصد پاسخ بدعهدی‌ خود را دریافت می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: درحال‌حاضر سر و صدا کردن اروپایی‌ها بی‌معناست؛ چراکه ایران از این‌گونه موارد زیاد شنیده است و این سروصداها نمی‌تواند تغییری در راهبرد ایران ایجاد کند، لذا با پیگیری مصوبه مجلس آنها پاسخ واقعی خود به‌ بدعهدی‌هایشان را دریافت می‌کنند.

  به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ارزیابی خود از نتایج اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را بیان کرد. او با اشاره به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در فردو و دستور اجرای آن توسط رئیس‌جمهور نکاتی را درباره اجرایی کردن مصوبه هسته‌ای مجلس مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما درخصوص آغاز فرآیند غنی‌سازی 20 درصد در فردو چیست، ضمن اینکه دولت به این مصوبه بسیار نقد داشت و آن را اجرا نمی‌کرد، الان حداقل بخشی از مصوبه مجلس را اجرایی کرده، این اقدام چه بازتابی دارد؟

ما از اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت در اجرای این مصوبه استقبال و از آن تقدیر می‌کنیم. به‌هرحال این مصوبه با رای نمایندگان مجلس در جهت تامین منافع ملی طراحی و تصویب شده بود و ما ضمن اینکه پیگیر اجرای مفاد دیگر این قانون در آینده خواهیم بود، از اینکه دولت محترم در حال اجرای این قانون است استقبال می‌کنیم.

پیام اصلی اجرای این قانون خطاب به کشورهایی است که در اجرای تعهدات کم‌کاری کرده‌اند

پیام اصلی اجرای این قانون خطاب به کشورهایی است که سعی می‌کنند در اجرای تعهدات خود کم‌کاری کنند‌، چه آمریکایی‌ که به‌صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و تحریم‌های جدیدی علیه ما به‌صورت ظالمانه و یکجانبه اجرا کرده و چه اروپایی‌هایی که بدعهدی کرده‌اند.

 اجرای مصوبه مجلس کمک به تامین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی است

بنابراین ما معتقدیم اجرای غنی‌سازی 20 درصد می‌تواند کمک به تامین مواد اولیه لازم برای تامین رادیوداروهای تولیدشده در مرکز تحقیقاتی تهران باشد و از این جهت اجرای این مصوبه می‌تواند به تامین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی کمک کند.

 ما به‌صورت جدی در مجلس موضوع لغو تحریم‌ها را هم مطالبه و پیگیری می‌کنیم

این مصوبه درواقع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با هدف فشار بر کشورهای غربی در جهت لغو تحریم‌های ایران صورت گرفته است و از این رو ما به‌صورت جدی در مجلس شورای اسلامی موضوع لغو تحریم‌ها را هم مطالبه و پیگیری می‌کنیم تا این امر محقق شود.

با اجرای غنی‌سازی 20 درصد ممکن است غربی‌ها نیز سروصدا ایجاد کنند اما با توجه به اینکه تحریم‌ها هم دیگر جایی برای افزایش ندارد، غرب و دولت بایدن چه واکنشی خواهند داشت؟

پیام این مصوبه برای کشورهای 1+4 و هر کشوری که در مسیر اجرای تحریم‌ها حرکت می‌کند، روشن است. اما درعین‌حال در داخل کشور رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها را در بخش‌های مختلف دنبال می‌کنیم و این راهبردی است که مقام‌معظم‌رهبری به دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند و درمقابله برای پیگیری رفع تحریم‌ها این قانون مجلس یک اقدام راهگشاست.

 اروپا به‌جای سروصدا کردن بهتر است به تعهدات خود برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران عمل کند

از سوی دیگر ما به سروصدای کشورهای غربی خیلی توجه نمی‌کنیم و بیشتر از اینکه سروصدای آنها برای ما مهم باشد، اقدامات آنها مهم است و از این‌رو به جای سروصدا بهتر است به تعهدات خود برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران عمل کنند. ضمن اینکه درصورتی‌که تعهدات اروپایی‌ها عملی شود می‌توان نظرات آنها را شنید.

 اروپا با اجرای غنی‌سازی 20 درصد و مصوبه مجلس پاسخ بدعهدی‌ خود را دریافت می‌کند

درحال‌حاضر این صداها بی‌معناست؛ چراکه ایران از این‌گونه موارد زیاد شنیده است و این سروصداها نمی‌تواند تغییری در راهبرد ایران ایجاد کند، لذا با پیگیری مصوبه مجلس آنها پاسخ واقعی خود به‌ بدعهدی‌هایشان را دریافت می‌کنند.

 

 

 
 
 

مرتبط ها