کد خبر: 49366

گزارش «فرهیختگان» از خداحافظی پرماجرای ستاره عراقی؛ رسول‌پناه از دسترس خارج شد

سود 90+350‌ هزار دلاری پرسپولیس از رفتن بشار

با توجه به توافق جدید رسن با سرخ‌ها، او ‌باید 100 هزار دلار هم بابت ترک زودهنگام ایران به قرمزپوشان پایتخت پرداخت کند که با این حساب این جدایی برای هافبک ملی‌پوش عراق 350 هزار دلار آب می‌خورد.

به گزارش «فرهیختگان»، فینال آسیا با همه بدی‌ها و خوبی‌هایش برای سرخ‌ها به پایان رسید و آنها بار دیگر هم نتوانستند کار نیمه‌تمام خود را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به پایان برسانند و باید دلخوش به این باشند که در آینده‌ای دیگر این هدف بزرگ را دنبال کرده و بتوانند در سومین حضورشان در فینال، جام قهرمانی را از آن خود کنند.

این فینال اما برای سرخ‌ها تلخ‌تر از فینالی بود که 2 دوره قبل در لیگ قهرمانان برابر کاشیما برگزار کردند و یکی از مهم‌ترین دلیل‌شان برای این ناراحتی به غیر از اتفاقاتی که در مسابقه رخ داد، خبری بود که در پایان بازی روی خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت و از جدایی بشار رسن هافبک عراقی این تیم از جمع پرسپولیسی‌ها و حضورش در تیم القطر حکایت داشت.

حالا پرسپولیسی‌ها که تا پیش از این از نداشتن مهاجم رنج می‌بردند، باید در فشرده‌ترین تقویم بازی‌های‌شان در لیگ برتر و در مصاف‌های حساس برابر سپاهان و استقلال، هافبک طراح خود را نیز از دست رفته ببیند و با این شرایط مجبور باشند که تا نیم‌فصل با همین نفرات کار خود را در لیگ برتر دنبال کنند.

 رسول‌پناه از دسترس خارج شد

با اینکه کادرفنی سرخ‌ها تا پیش از دیدار فینال از اظهارنظر درخصوص بشار رسن خودداری می‌کردند و صحبت درخصوص جدایی این بازیکن را پس از دیدار با اولسان هیوندای کره‌جنوبی را نه تایید می‌کردند و نه تکذیب، اما حالا پس از پایان فینال آنها لب به سخن گشوده و از سیاست‌هایی که مدیریت پیشین باشگاه در قبال هافبک ملی‌پوش عراقی در پیش گرفته بود، به‌شدت انتقاد کردند.
مهدی رسول‌پناه که همچنان در هیات‌مدیره پرسپولیس حضور دارد برخلاف سایر اعضای هیات‌مدیره با سرخ‌ها به قطر نرفت و دلیل اصلی‌اش هم اختلافاتی بود که تیم و کادرفنی با او داشتند. حالا موضوعی که برای هواداران سرخ مورد تعجب واقع شده این است که چرا فردی که متهم اصلی در جدایی ستاره‌هاست باید در هیات‌مدیره این باشگاه حضور داشته باشد و دلیل سکوت وزارت ورزش و جوانان در مقابل این فرد چیست.

گفتنی است بعد از انتقاداتی که کادرفنی پرسپولیس از مدیریت پیشین باشگاه کردند، مهدی رسول‌پناه تلفن همراه خود را از دسترس خارج کرده تا مجبور نباشد پاسخی به صحبت‌هایی که علیه او صورت گرفته بدهد.

 امضای تفاهمنامه با رسن بدون اطلاع یحیی!

درست زمانی که پرسپولیس به فینال آسیا رسید و بشار رسن که عملکرد خوبی از خودش در این رقابت‌ها برجای گذاشته بود مورد توجه تیم قطری القطر قرار گرفت، این بازیکن عراقی پایش را در یک کفش کرد که قصد دارد تیم قهرمان چهار فصل اخیر ایران را ترک کرده و راهی لیگ ستارگان قطر شود.

اما پرسپولیسی‌ها که قرارداد سفت و سختی با این بازیکن منعقد کرده و به تمامی تعهدات خود در قبال این بازیکن عمل کرده بودند، با توجه به اینکه او از نیم‌فصل بند جدایی‌اش فعال می‌شد، با صدور رضایتنامه به این بازیکن مخالفت کرده و از او خواستند که به قراردادش با سرخ‌ها پایبند باشد.

درنهایت این بازیکن در پرسپولیس ماندنی شد اما همان زمان هم از اضافه شدن بندهای جدیدی به قرارداد رسن خبر دادیم که او بتواند در پایان فینال لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس را ترک کند. هرچند مسئولان باشگاه در قبال این موضوع عکس‌العملی از خود نشان ندادند و اعضای کادرفنی هم به این موضوع نپرداختند اما مشخص بود که این بازیکن عراقی بی‌جهت آرام نشده و قطعا پشت پرده توافقاتی صورت گرفته است.

در این خصوص شنیده می‌شود که در زمان امضای توافقنامه جدید، مهدی رسول‌پناه بدون اینکه نظر یحیی را بخواهد اقدام به امضای این توافقنامه کرده و سرمربی پرسپولیس بعد از مدتی با کمک یکی از اعضای باشگاه متوجه این قضیه شد که البته دیگر دیر بود و نمی‌شد کاری کرد.

 100  هزاردلار برای 11 هفته لیگ برتر

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، در قرارداد رسن با پرسپولیس بند جدایی وجود داشت اما این بند از نیم‌فصل لیگ برتر فعال می‌شد و این بازیکن پیش از این نمی‌توانست بدون مجوز سرخ‌ها اقدام به ترک ایران کند اما رسن که همان ابتدا هم می‌دانست که فصل فوتبالی ایران با قطر متفاوت است و زمانی که لیگ برتر ایران به نیم‌فصل می‌رسد پنجره نقل‌وانتقالاتی لیگ ستارگان قطر بسته شده است، تلاش خود را آغاز کرد تا بتواند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و زمان جدایی‌اش را با شروع نقل‌وانتقالات لیگ قطر یکی کند.

در این خصوص شنیده می‌شود که رسول‌پناه به این بازیکن پیشنهاد داده که به غیر از رعایت نکاتی که در بند جدایی‌اش لحاظ شده، مبلغ 100 هزار دلار اضافه به باشگاه بدهد تا آنها رضایت بدهند که او در 11 هفته باقی‌مانده لیگ برتر تیم را همراهی نکرده و در پایان فینال لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس را ترک کند.

 جدایی رسن چقدر برایش آب خورد؟

پرسپولیسی‌ها که در زمان حضور رسول‌پناه با مشکلات زیادی در زمینه تهیه ارز برای تسویه‌حساب با طلبکاران خارجی مواجه بودند، بعد از اینکه اصرار بشار رسن برای جدایی را دیدند، به این فکر افتادند که با موافقت جدایی این هافبک عراقی پولی درست و درمان را به خزانه باشگاه واریز کنند.

طبق شنیده‌ها در بند جدایی بشار رسن با پرسپولیسی‌ها آمده بود که اگر این بازیکن قصد داشته باشد در نیم‌فصل از جمع سرخ‌ها جدا شده و راهی فوتبال خارج از ایران شود باید مبلغ 250 هزار دلار به این باشگاه بپردازد.

با توجه به توافق جدید رسن با سرخ‌ها، او ‌باید 100 هزار دلار هم بابت ترک زودهنگام ایران به قرمزپوشان پایتخت پرداخت کند که با این حساب این جدایی برای هافبک ملی‌پوش عراق 350 هزار دلار آب می‌خورد.

 90  هزار دلار تخفیف بشار به سرخ‌ها

یکی دیگر از مواردی که در زمان توافق رسول‌پناه با بشار رسن رخ داد این بود که آنها توانستند قسط بعدی قرارداد این بازیکن را به او پرداخت نکنند. ظاهرا رسول‌پناه از بشار خواسته که علاوه‌بر 100 هزار دلاری که به‌صورت اضافه به باشگاه می‌پردازد از گرفتن دستمزد 90 هزار دلاری‌اش که ‌باید بعد از فینال آسیا دریافت می‌کرد هم صرف‌نظر کند. این هافبک عراقی که ظاهرا قرارداد چرب و نرمی با تیم القطر منعقد کرده نیز رضایت داده که این پول را هم به پرسپولیسی‌ها ببخشد و در کل عایدی پرسپولیسی‌ها از این انتقال به 440 هزار دلار برسد.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها