کد خبر: 48856

جبار کوچکی‌نژاد،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فقط در بخش آموزش‌وپرورش 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه باید اصلاحات اساسی در بودجه انجام شود و جهت‌گیری آن تا حدودی تغییر کند، گفت: فقط در یک بخش که بررسی کردیم و مربوط به شورای آموزش‌وپرورش بود، 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت.

به گزارش «فرهیختگان»، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 و نقدهایی که به این لایحه وجود پرداخت، مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

با توجه به لایحه فعلی بودجه آیا قرار است کلیت بودجه 1400 رد شود؟

بودجه فعلی اشکالات اساسی دارد، چراکه جهت‌گیری بودجه با توجه به اصلاح ساختار بودجه متفاوت است و متاسفانه در جهت قشرهای آسیب‌دیده از کرونا نیست، البته بودجه مسیر عادی و سنتی خود را طی می‌کند و در این شرایط فعلی که کشور در آن قرار دارد، حتما باید بودجه حمایتی از بخش‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده در نظر گرفته شود، اما این امر در بودجه مشخص نیست.

   منابع 600 هزار میلیارد تومانی دولت برای محرومیت‌زدایی و امور زیرساختی هزینه شود

با توجه به این نواقص چه اقداماتی انجام می‌شود، آیا مجلس بودجه را اصلاح می‌کند یا به دولت بازگردانده می‌شود؟

باید اصلاحات اساسی در بودجه انجام شود و جهت‌گیری آن تا حدودی تغییر کند، نکته مهم دیگر این است که باید بودجه مربوط به بخش‌های دولتی شفاف‌تر باشند، چون در زمانی که دولت بودجه نداشت از شرکت‌ها تامین بودجه می‌کرد و 600 هزار میلیارد تومان منابع در این زمینه درنظر گرفته شده است که این منابع می‌تواند به گرایش‌های محرومیت‌زدایی، زیرساختی و امثال آن اختصاص یابد، اما درحال‌حاضر چنین امری وجود ندارد.  شما به‌عنوان نماینده مجلس موافق کدام مسیر اصلاحی هستید؟ اینکه رد کنید و لایحه بودجه 1400 را به دولت بازگردانید یا در مجلس اصلاحات را انجام دهید.  باید در این زمینه بحث شود، چراکه این موضوع در کمیسیون هنوز به شکل جدی مورد بررسی قرار نگرفته است؛ قرار است در هفته آینده این موضوع در کمیسیون بحث شود تا به چارچوب مشخصی برسیم، لذا درحال‌حاضر تصمیم قطعی گرفته نشده است.

آیا پیش‌بینی شما این است که مجلس به رد کلیات رای می‌دهد؟

نیاز است کمیسیون به صحن گرا دهد، چراکه تاکنون در کمیسیون تلفیق بحث‌نشده نمی‌توانم نظر قطعی بدهم.

برخی کارشناسان معتقدند ماجرای فروش نفت در لایحه بودجه رویایی است، نظر شما چیست؟

تا حدود 200 هزار میلیارد تومان منابع نفتی پیش‌بینی کرده‌اند که با برداشتی که از صندوق توسعه ملی می‌شود، این رقم حدود 75 هزار میلیارد تومان خواهد بود، لذا قرار است نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان آن از منابع نفتی تامین شود که به‌نظر ما این امر رویایی است و با شرایطی که ما داریم تحقق آن سخت خواهد بود.

اگر این لایحه تصویب شود، چقدر کسری بودجه خواهیم داشت؟

فقط در یک بخش که بررسی کردیم و مربوط به شورای آموزش‌وپرورش بود، 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت.  نزدیک 300 هزار میلیارد تومان برای مالیات در بودجه درنظر گرفته شده و این درحالی است که هیچ‌راهکاری برای آن درنظر گرفته نشده است که آیا می‌خواهند پایه مالیاتی را افزایش دهند یا برای قسمت جمع‌آوری فرار مالیاتی اقدام می‌کنند؟ لذا چون دولت راهکار را تعیین‌نکرده، مشخص نیست از کجا این درآمد را کسب می‌کند.

 

اخبار مرتبط:

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

مورد عجیب بودجه ۱۴۰۰

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
بودجه ۱۴۰۰ را باید شخم بزنیم
 
محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان»:
منابع درآمدی بودجه فضایی احصا شده‌اند
 
 
 
 

مرتبط ها