کد خبر: 46713

«فرهیختگان» از نحوه برگزاری کلاس‌های درسی گزارش می‌دهد

8 نکته مهم درباره روند آموزشی دانشگاه آزاد در ترم جدید تحصیلی

دستورالعمل اجرایی نحوه برگزاری کلاس‌های درس دانشگاه آزاد رشته‌های غیرپزشکی در سال تحصیلی 1400-1399 صادر شد.

به گزارش «فرهیختگان»، دستورالعمل اجرایی نحوه برگزاری کلاس‌های درس دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، در سال تحصیلی 1400-1399 به روسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد صادر شد. این دستورالعمل با تاکید بر یادگیری عمیق و فعالیت‌محور و استمرار کیفیت آموزشی، جهت اجرا در واحد‌ها و مراکز دانشگاهی توسط عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم‌انسانی و هنر و جواد علمایی، معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد ابلاغ شده است. «فرهیختگان» مهم‌ترین نکات این دستورالعمل را منتشر می‌کند.

   برگزاری کلاس‌های دانشگاه آزاد به‌صورت ترکیبی

براساس دستورالعمل ابلاغی کلاس‌های درس برحسب شرایط استان از حیث میزان شیوع ویروس کرونا و جمعیت دانشجوی واحدها و مراکز آموزشی به‌صورت ترکیبی مجازی و حضوری برگزار می‌شوند.

 کلاس‌های دروس نظری حداقل ۱۲ هفته (به‌صورت مجازی) و حداکثر ۴ هفته (به‌صورت حضوری) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و باتوجه به وضعیت منطقه ازنظر میزان شیوع کرونا برگزار می‌شوند. باتوجه به دستورالعمل مذکور تشکیل کلاس در مناطق با وضعیت عادی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با درنظر گرفتن ظرفیت محل تشکیل کلاس از حیث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، با صلاح دید رئیس استان، به‌صورت حضوری بلامانع است.

  کلاس‌های درسی در مناطق قرمز چگونه برگزار می‌شود؟

 جهت تشکیل کلاس‌های حضوری دروس نظری در واحدها و مراکز دانشگاهی که در مناطق قرمز قرار دارند، دانشجویان هر کلاس برحسب ظرفیت‌پذیری کلاس از حیث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با نظارت رئیس استان گروه‌بندی شوند. توزیع مناسب زمان برگزاری جلسات حضوری برای هرگروه از دانشجویان در طول نیمسال تحصیلی باید رعایت شود.

  نحوه اجرای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در ترم نخست سال تحصیلی جدید

 دروس عملی یعنی همان دروس کارگاهی، آزمایشگاهی و کارآموزی و همچنین بخش عملی دروس نظری – عملی، که امکان ارائه ازطریق آموزش حضوری مستمر یا آموزش مجازی وجود نداشته باشد، در طول نیمسال تحصیلی طی سه‌روز به‌صورت فشرده و البته حضوری با برنامه‌ریزی گروه آموزشی مربوطه برگزار خواهد شد.

 دانشجویان می‌توانند با هماهنگی واحد مبدا و مقصد ازطریق طرح تعاون در دروس صرفا عملی، آزمایشگاهی، کارآموزی و کارگاهی در کلاس‌های نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی شهر محل زندگی خود شرکت کنند. در این روش، نمره دروس مذکور توسط استاد واحد دانشگاه مقصد برای دانشجو تعیین و ثبت می‌شود.

  چگونگی کلاس‌های آنلاین واحدهای درسی

 جلسات کلاس‌های برخط می‌تواند در کلیه روزهای هفته، از ساعت 7:30 تا 20 برگزار شود و زمان‌بندی تشکیل کلاس‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که از توزیع مناسبی برخوردار باشد. البته کلاس‌های درسی چه به‌صورت حضوری و چه به صورت مجازی نباید در تعطیلات رسمی مربوط به مناسبت‌های خاص برگزار شود. مدت زمان تشکیل کلاس‌های برخط معادل همان کلاس در شرایط حضوری است.

  این ترم چطور امتحان می‌دهیم؟

 مطابق دستورالعمل ابلاغی به واحدها، ارزشیابی دانشجو در هر درس باید به‌صورت مستمر و تکوینی در طول نیمسال تحصیلی صورت پذیرد. باتوجه به رویکرد فعالیت‌محور در آموزش مجازی، قسمت عمده‌ای از نمرات باید به فعالیت‌های مستمر دانشجو در طول نیمسال اختصاص یابد. بنابراین آزمونک‌ها، تکالیف و تمرینات خارج از کلاس، پروژه، سمینار، ارائه‌های کلاسی، مشارکت در مباحث و گفت‌وگوی کلاس و سایر مباحث مرتبط با درس، بخش عمده‌ای از نمره دانشجو را تشکیل می‌دهند.  این دستورالعمل به اساتید دانشگاهی تاکید کرده به‌طور دقیق و مستمر نسبت‌به ثبت عملکرد و نمرات دانشجویان اقدام کنند. بخشی از نمره دانشجو هم باید به آزمون پایانی اختصاص یابد که نمره این آزمون نیز بین 7 تا 10 نمره درنظر گرفته شود. بنابراین نمره دانشجو در یک درس، حاصل جمع نمرات عملکرد مستمر او در معیارهای اشاره‌شده به‌همراه نمره آزمون پایانی است که نسبت‌به عدد 20 محاسبه و ثبت می‌شود. البته درنظر داشته باشید که شرکت در آزمون پایانی الزامی است و درصورت عدم شرکت در این آزمون، دانشجو در آن درس حذف آموزشی می‌شود.

 موارد اشاره‌شده در این دستورالعمل، برای دانشجویان واحدهای الکترونیکی که پذیرش آنها بر پایه آموزش مجازی است و همچنین واحدهای برون‌مرزی قابل‌تعمیم نیست.

مرتبط ها