کد خبر: 46645

سیدفرزاد هاشمی:

اربعین؛ رمز جاودانگی ندای حق‌طلبی

گرچه امسال به‌دلیل شیوع گسترده ویروس منحوس کرونا در جهان، در ایران و نیز به‌منظور حفظ سلامتی عاشقان و دلدادگان سرور آزادگان جهان، حسین بن علی(ع)، از شرکت در پیاده‌روی اربعین محروم شده‌ایم ولی سلب توفیق زیارت حمل برگسسته شدن این اتحاد نخواهد شد بلکه بر اقتدار و اتحاد مضاعف آن می‌افزاید.

به گزارش «فرهیختگان»، سیدفرزاد هاشمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: اربعین، یادمان حماسه‌ای جاودان است. حماسه‌ای که مسیر تاریخ را تغییر داد و سرود پیروزی‌های انسان‌های مظلوم، اما آزاده و آسمانی را برای همیشه در فضای دردآلود زمین طنین‌انداز کرد.

اربعین، تجدید میثاق بازماندگان و پیروان اختران فروزانی است که جهان را با نور وجود روشنی بخشیدند و با خون خود، پیرایه‌های شرک و گمراهی و فساد را از چهره بشریت زدودند.
اربعین را می‌توان فی‌نفسه حادثه‌ای بزرگ و درس‌آموز خواند؛ حادثه‌ای فراتر از آیین بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عاشورا.
اربعین، تجلی ماندگاری پیام عاشوراییان است و نشانگر این حقیقت که آزادگی و پایمردی، حتی در جهانی پر از فتنه و آشوب و سیاهی، هرگز از یادها نخواهد رفت.
هنگامی که قدرت مادی و معنوی یزیدیان سرتاسر ممالک آن روز اسلامی را فرا گرفته بود، در شرایطی که حاکمان پلید زمانه تمامی روزنه‌های تنفس را بر آزادگان و فرزندان علی(ع) بسته بودند و درحالی‌که هیچ‌کس را یارای ایستادن در برابر خیل سپاهیان زر و زور و تزویر نبود، پیام عاشوراییان در جهان اسلام طنین افکند و پایه‌های قدرت زورمداران را به لرزه درآورد.
در آن زمان بسیاری چنین می‌پنداشتند که دیگر راه نجاتی نیست و چاره‌ای جز سر سپردن به فرمان حاکمان جور نیست؛ اما در اربعین بود که همگان دریافتند ندای حق هرگز نخواهد مرد و آفتاب عدالت و آزادگی هرگز غروب نخواهد کرد.
امروز، همان سپاهیان مشتاق زر، متوسل به زور و نقاب تزویر بر چهره که ادعای انسان‌دوستی دارند و ندای صلح برای بشریت سر می‌دهند، در رویای فتح جهان و اصلاح انسان‌ها با دیکته کردن خواسته‌های نامشروع خویش هستند.
خواسته‌هایی که در هیچ‌کدام از ادیان آسمانی با توسل به زور و اعمال جبر و قدرت به چشم نمی‌آید.
شاکله جذب گمراهان و افراد غافل از راه هدایت و جاودانگی، مهربانی است.
مهربانی‌ای که در کلام امام معصوم، حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، نیمی از ایمان برشمارده می‌شود.
حاکمان زورگویی که سال‌هاست خود را آقای دنیا می‌دانند و مدام برای جوامع انسانی، سرزمین‌های اسلامی، برادران و خواهران مسلمان شیعه و سنی، و دیگر ادیان آسمانی صاحب کتاب و پیامبران نورانی، در سخت‌ترین شرایط تصمیم می‌گیرند؛ در پی کشورگشایی هستند. از ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گرفته تا مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که با سفر به لبنان، دوباره‌ساز مستعمره کردن این کشورها، نابودی و دستیابی به منابع مختلف انرژی آنها را کوک و رویای آن را در خواب می‌بینند.
برخی از این کشورها هم‌پیمانان با شیطان بزرگ هستند؛ از حملات گسترده نظامی به ملت مظلوم فلسطین، یمن، عراق، سوریه، افغانستان، مسلمانان هند و کشمیر و... گرفته تا اقدامات وحشیانه ضدانسانی، تروریستی و وقیحانه‌ای که انجام می‌دهند.
گویی یادشان رفته که عاشورایی اتفاق افتاد و از همان روز تا امروز، عاشورا، نه برای ملل مسلمان بلکه در سرتاسر گیتی و بین مردمان کشورهای غربی و اروپایی، آسیایی و آفریقایی، آمریکای شمالی و جنوبی و سال‌ها در قلب ایالات‌متحده آمریکا، همچنان زنده است و زنده باقی خواهد ماند.
عاشورایی که سال‌هاست اربعین را از خود به ارمغان نهاده است.
اربعین، بزرگ‌ترین اجتماع بشریت است. عظیم‌ترین راهپیمایی انسانی، از مسلمانان گرفته تا دیگر ادیان، از مسیحی، کلیمی، زرتشتی، ارامنه و... همه و همه می‌آیند به شوق دیدار امام حسین(ع) و برادرش حضرت عباس(ع) و چه زیباست این آمدن‌ها.

عمود به عمود، قدم به قدم، با صفا و صمیمیت و اتحاد و همدلی و یکصدا فریاد زدن لبیک یا حسین...

گرچه امسال به‌دلیل شیوع گسترده ویروس منحوس کرونا در جهان، در ایران و نیز به‌منظور حفظ سلامتی عاشقان و دلدادگان سرور آزادگان جهان، حسین بن علی(ع)، از شرکت در پیاده‌روی اربعین محروم شده‌ایم ولی سلب توفیق زیارت حمل برگسسته شدن این اتحاد نخواهد شد بلکه بر اقتدار و اتحاد مضاعف آن می‌افزاید.
اتحادی که خشم دشمنان اسلام و انقلاب را برمی‌انگیزد، جنتلمن‌های پشت میزنشینی که این روزها از مذاکره حرف می‌زنند و ژست انسانیت به خود می‌گیرند، از درون اما، مملو از خشم و کینه تفکر می‌کنند و با تزویر و مکر جلو می‌آیند، هنوز عظمت عاشورا و اربعین را درک نکرده‌اند و شاید هرگز درک نکنند.
غفلت آنها صرفا از درک درس‌های مکتب عاشورا و پیاده‌روی هر ساله اربعین نیست، بلکه آنها از کلام خداوند نیز غافلند.
آنجایی که در کتاب آسمانی قرآن، می‌فرمایند:
 وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ(ص)وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ﴿۵۴﴾
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.
سوره مبارکه آل‌عمران آیه ۵۴
به تعبیر روان‌تر، آنهایی که مکر می‌کنند، مکرشان به خودشان باز می‌گردد و این وعده حق است.
وعده‌ای که یالثارات الحسین(ع) از دل آن بیرون آمده است و سرآغاز خون‌خواهی از قاتلان عاشورا و پایه‌ای مستحکم برای اربعین شد و تا ظهور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(ارواحناه فداه) ذکر لب هر عاشق و دلشیفته مکتب حسینی است.
اربعین، این است رمز جاودانگی ندای حق‌طلبی.

«اللهم ارزقناه شفاعه الحسین فی الدنیا و الآخره و یوم الورود»- اربعین 1399

 

 

مرتبط ها