کد خبر: 46470

نگاهی به قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

طارمی مقابل دفاع 500 میلیون یورویی، جدال سردار با زنبورها

برای هواداران ایرانی رویارویی مهدی طارمی و یارانش با منچسترسیتی و همچنین هم‌گروه شدن زنیت و سردار آزمون با رقبای دشواری چون دورتموند و لاتزیو می‌تواند جذاب‌ترین بخش این مرحله از مسابقات باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، مرحله گروهی فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روز پنجشنبه قرعه‌کشی شد و 32 تیم حاضر در این مسابقات رقبای خود را شناختند. رویارویی مسی و رونالدو در گروهG، قرعه نسبتا آسان بایرن‌مونیخ، رئال‌مادرید و چلسی مهم‌ترین واکنش‌ها به این قرعه‌کشی بود. برای هواداران ایرانی نیز رویارویی مهدی طارمی و یارانش با منچسترسیتی و همچنین هم‌گروه شدن زنیت و سردار آزمون با رقبای دشواری چون دورتموند و لاتزیو می‌تواند جذاب‌ترین بخش این مرحله از مسابقات باشد.

گروه A: کار راحت قهرمان


بایرن‌مونیخ، آماده‌ترین تیم ماه‌های اخیر فوتبال اروپا و مدافع عنوان قهرمانی این تورنمنت، در فصل جدید با اتلتیکومادرید، سالزبورگ اتریش و لوکوموتیومسکو هم‌گروه است. سرنوشت این گروه تا حد زیادی به عملکرد سالزبورگ بستگی دارد و آنها در مرحله گروهی فصل پیش 16 گل به ثمر رساندند اما از آن زمان ارلینگ هالند، ماشین گلزنی خود را به دورتموند فروخته‌اند. روند شکست‌ناپذیری بایرن روز شنبه گذشته و پس از 32 مسابقه شکسته شد و حالا اتلتیکومادرید امیدوار است بتواند در دو دیدار رودررو برابر ژرمن‌ها به موفقیت رسیده و پیش‌بینی‌ها را به هم بزند.

گروه B: تهدید رئال توسط اینتر


رئال‌مادرید در دیدارهای اخیرش نشان داده حتی در بازی‌هایی که خوب نیستند هم می‌تواند پیروز باشد و به صدرنشینی در این گروه امیدوار است. آنها فصل پیش برابر منچسترسیتی که با پرس شدید بازیکنان این تیم، کار را برای شاگردان زیدان سخت کرده بود، حذف شدند و حالا بزرگ‌ترین نگرانی سرمربی فرانسوی این است که در گروهی قرار دارد که هر سه تیم دیگر در پرسینگ از زمین حریف تخصص دارند. اینترمیلان، مونشن‌گلادباخ و شاختار دونتسک می‌توانند سد راه موفقیت رئال در این گروه شوند اما مهم‌ترین رقیب آنها بی‌شک شاگردان آنتونیو کونته هستند. اینتر با خرید اشرف حکیمی، آرتورو ویدال و الکساندر کولاروف به‌خوبی خود را تقویت کرده و می‌تواند رقیبی جدی برای رئال برای صعود به‌عنوان تیم نخست جدول باشد. شاختار هم که در نیمه‌نهایی لیگ اروپای فصل پیش با 5 گل به اینتر باخت، حالا تیم بهتری در اختیار دارد و البته نباید مونشن‌گلادباخ فوتبال نوینی را ارائه می‌کند، دست‌کم گرفت.
 
گروه C: سیتی، طارمی و دیگر هیچ


10 سال از آخرین قهرمانی پپ گواردیولا در لیگ قهرمانان می‌گذرد و در این مدت تردیدهای زیادی درباره موفقیت ایده‌ها و فلسفه فوتبالی او مطرح شده است. او و منچسترسیتی امسال هم در گروه آسانی قرار دارند و صعودشان به مرحله بعد تقریبا قطعی است مگر اینکه اتفاق عجیبی رخ دهد. مارسی با آندره ویاس‌بواس پیشرفت خوبی داشته و به عقیده کارشناسان شانس بالاتری نسبت به پورتو برای صعود از این گروه دارد. المپیاکوس هم فصل پیش در لیگ اروپا برای تاتنهام، آرسنال و ولورهمپتون دردسرساز بود اما به نظر نمی‌رسد مقابل سیتی حرفی برای گفتن داشته باشد. گواردیولا در طول دوران حضورش در سیتی بیش از 500 میلیون پوند برای تقویت خط دفاعی خود هزینه کرده و تقابل مهدی طارمی، خرید جدید پورتو با این مدافعان می‌تواند دو مسابقه جذاب را برای فوتبال‌دوستان ایرانی رقم بزند.

گروه D: تقابل لیورپول با شگفتی‌سازان

آخرین تقابل لیورپول و آژاکس به دسامبر 1966 برمی‌گردد که تیم رینوس میشل در هوای مه‌آلود آمستردام 5 بر یک لیورپول را با هدایت بیل شنکلی درهم کوبید. آژاکس اگر که دو فصل پیش تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید اما با جدایی نفراتی چون زیاش، دی‌یونگ، دلیخت و فن‌دبیک از آن تیم دیگر قدرت گذشته را ندارد. میتیلند دانمارک نیز نمی‌تواند تیمی مدعی در این گروه باشد اما آتالانتا که شگفتی‌ساز فصل پیش بود، شانس زیادی برای صعود از این گروه خواهد داشت.
 
گروه E: شانس خوب لمپارد

چلسی پس از تابستان شلوغی که پشت‌سر گذاشت، حالا امیدوار است تا به کمک خریدهای جدیدش بتواند دوباره به اوج برگردد. در لیگ قهرمانان فعلا قرعه به سود آنها بوده و در گروهی که سویا، قهرمان فصل پیش لیگ اروپا و رن و کراسنودار حضور دارند، کار سختی برای صعود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد تقابل آنها با تیم اسپانیا صدرنشین این گروه را مشخص خواهد کرد و تیم‌های سوم فصل پیش لیگ فرانسه و روسیه تنها باید به‌دنبال رتبه سومی و صعود به لیگ اروپا باشند.
 
گروه F: سردار یا هالند؟

زنیت در روسیه تقریبا بی‌رقیب است اما در لیگ قهرمانان کار راحتی برای صعود ندارد. سردار آزمون و آرتم زیوبا امیدهای اصلی سرگئی سماک برای موفقیت در گروهی هستند که رقبایی چون دورتموند و لاتزیو در آن حضور دارند. بروژ بلژیک شاید آسان‌ترین حریف زنیت در این گروه است و آنها اگر به‌دنبال حضور در مرحله حذفی هستند باید برابر لاتزیو نمایش خوبی ارائه کنند. تقابل ارلینگ هالند، ستاره جوان و گلزن دورتموند با سردار آزمون که فصلی درخشان را در روسیه سپری کرده می‌تواند بسیار جذاب و تماشایی باشد. او همچنین باید برابر لاتزیویی بازی کند که یکی از مشتریان او در دو سال اخیر بوده است.

گروه G: بازهم دوقطبی مسی-رونالدو

برای نخستین‌بار در لیگ قهرمانان لیونل مسی و کریس رونالدو در مرحله گروهی رودرروی هم قرار می‌گیرند. هر دو تیم با مربیان جدید خود، آندره‌آ پیرلو و رونالد کومان به‌دنبال کسب موفقیت در رقابت‌های این فصل و فراموش کردن ناکامی در دوره قبلی این مسابقات هستند. این دیدار می‌تواند یادآور رویارویی دو تیم در فینال 2015 و همچنین یک‌چهارم نهایی سال 2017 باشد اما با یک تفاوت بزرگ. این‌بار تقابل بانوی پیر با کاتالان‌ها کاملا تحت‌الشعاع رویارویی مسی و رونالدو قرار دارد و تیم پیروز دو دیدار رفت و برگشت آنها می‌تواند تا حد زیادی از صدرنشینی در گروه خود مطمئن باشد، چراکه دینامو کی‌یف اوکراین و فرنس‌واروش مجارستان به نظر نمی‌رسد بتوانند سد راه دو تیم قدرتمند این گروه شوند.

گروه  H: دشوارترین قرعه

با قرار گرفتن منچستریونایتد در کنار پاری‌سن‌ژرمن و لایپزیگ، دو تیم نیمه‌نهایی سال گذشته، می‌توان این گروه را گروه مرگ مسابقات نامید. پاریسی‌ها دو سال پیش در دور حذفی و ناباورانه به دست منچستریونایتد حذف شدند و حالا در دو دیدار پیش‌رو فرصت خوبی برای انتقام از این حریف انگلیسی دارند. شاگردان توخل در نیمه‌نهایی سال قبل موفق شدند لایپزیگ را با 3 گل شکست داده و به فینال برسند اما امسال هم شانس نخست صعود از این گروه هستند. تیم آلمانی با هدایت جولین ناگلزمن پدیده فصل پیش بود و با توجه به شروع ضعیف یونایتد در فصل جدید، می‌تواند به صعود به مرحله بعد امیدوار باشد. باشاک‌شهیر ترکیه نیز با وجود در اختیار داشتن بازیکنانی چون دمبا با و ناصر چادلی شانس زیادی برای موفقیت در گروه آخر این تورنمنت ندارد.

کریم به لسترسیتی رسید، بیرو به مورینیو

قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ اروپا نیز عصر دیروز برگزار شد و ترکیب گروه‌های دوازده‌گانه این رقابت‌ها نیز مشخص شد. آاک آتن که با درخشش کریم انصاری‌فرد و گل دقیقه 4+90 او در دیدار پلی‌آف توانست به این مرحله برسد در گروه G با براگای پرتغال، لسترسیتی انگلیس و زوریا لوهانسک اوکراین هم‌گروه شد و کار سختی برای صعود از این مرحله خواهد داشت. خنت که میلاد محمدی را در اختیار دارد و این فصل با فافونا، خرید جدیدش کمتر به مدافع ایرانی خود بازی می‌دهد در گروه L در کنار هوفن‌هایم آلمان، ستاره سرخ بلگراد و اسلوان لیبرچ جمهوری چک قرار گرفت. علیرضا بیرانوند نیز اگر بتواند در ادامه فصل از نیمکت آنتورپ جدا شده و در ترکیب اصلی این تیم قرار گیرد شانس بازی در گروه J این مسابقات برابر تاتنهام انگلیس، لودوگورتس بلغارستان و لاسک اتریش را خواهد داشت. دینامو زاگرب نیز با علیرضا محرمی، مدافع راست ایرانی خود باید در گروه K با تیم‌های زسکای مسکو، فاینورد و وولفسبرگر اتریش برای صعود به دور بعد رقابت کند.

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها