کد خبر: 45545

نگاهی آماری به عملکرد لیونل مسی در بارسلونا

مرد جام‌ها و رکوردها

ابرستاره آرژانتینی تیم فوتبال باشگاه بارسلونا آنچنان که دلش می‌خواست پروژه خروج از بارسلونا را پیش نبرد و درنهایت شاید بتوان گفت برنده دوئل مسی و بارتومئو شخص بارتومئو بود.

به گزارش «فرهیختگان»، ابرستاره آرژانتینی تیم فوتبال باشگاه بارسلونا آنچنان که دلش می‌خواست پروژه خروج از بارسلونا را پیش نبرد و درنهایت شاید بتوان گفت برنده دوئل مسی و بارتومئو شخص بارتومئو بود. سناریو خوب پیش نرفت و قرار بود مسی که از شرایط بارسلونا به ستوه آمده دیگر طاقش تمام شود و علی‌رغم میل باطنی از این تیم برود اما نتوانست؛ چراکه مدیربرنامه او پدرش بود و غافل از سواد حقوقی لازم در این عرصه و شاید اگر مسی وکیلی مثل ابراهیموویچ داشت، با عوض کردن 10 تیم بازهم محبوب می‌ماند اما اکنون چهره‌ای شرمنده به خود گرفته و خوب می‌داند که هرگز توتی دوم دنیای فوتبال نخواهد بود. هواداران بارسلونا هم خوب می‌دانند که او به‌خاطر ناتوانی من‌سیتی در پرداخت 700 میلیون یوروی معروف در بارسلونا ماندنی شد و توافق برسر سکوت دوطرف خیلی زود از حالت محرمانه به حالت رسانه‌ای تبدیل شد.

مسیح لاماسیا اما در کارنامه خود آنقدر بزرگ و دوست‌داشتنی است که چنین شکستی را چندبار دیگر تجربه کند بازهم مسی است و البته حق دارد اگر ادعا کند توتی‌شدن در مرامش نیست و می‌خواهد مسی اول و آخر باشد، همان‌طور که خودش به اکیپ گفته است: «من مارادونای دوم هم نیستم چه برسد به توتی دوم!»

تاریخ، مسی را با آسولگرانا می‌شناسد و قرار نیست او در لباسی دیگر رونمایی شود، سال 2005 بود که مسی با قهرمانی بارسلونا در لالیگا به دنیای عمومی فوتبال معرفی شد اما سال‌ها پیش از آن نیز مسی، مسیح دنیای فوتبال حرفه‌ای بود. کم‌سن‌وسال اما درخشان و صاحب سبک و ایده در فوتبال.

29  فینال، 29 گل

اسطوره ‌بودن سخت است و نزدیک به غیرممکن، آنقدر غیرممکن که گاهی باید بین مفهوم «دست خدا» و «فریبکاری» برای بزرگی مثل مارادونا تصمیم بگیری و این سخت است. کاسیاس با دوچرخه کوچکش در اوج محبوبیت ناگهان به دروازه‌بان پورتو پرتغال تبدیل می‌شود و تا بیاید ظلم باشگاه به خودش را ثابت کند دیر شده و از قلب به ته دره محبوبیت سقوط کرده است. مسی اما هنوز در اوج است، او 731 بار برای تیمش بازی کرده 634 بار گل زده و 285 بار پاس منجر به خلق موقعیت گلزنی داده است. این کم نیست، مسی حالا ماندنی شده و البته فرصت دارد دیواری را که با بی‌خردی مدیربرنامه‌های همیشه در وسوسه پول خراب کرده، دوباره بازسازی کند. ستاره‌ای که مقابل رئال‌مادرید 26گل زده و 14بار پاس گل داده، به این راحتی از قلب مردم کاتالونیا خارج نمی‌شود حتی اگر همه بدانند پول انتقالش جور نشد که نرفت!

ابرستاره‌ای که در فینال‌های زندگی فوتبالی خود، 29بار حضور فعال و خلاق داشته، 29بار هم گل زده و 13بار پاس گل داده است. مالک توپ طلای اروپا و جهان حالا باید دیوار فروریخته حیثیت اجتماعی خود را بازسازی کند و امیدوار به فراموشکاری مردم باشد. رسانه البته این لطف را به او خواهد داشت تا بار دیگر از او یک مسیح اول و آخر بسازد، مسیحی که گویا نیازی به الگوهایی همچون توتی نداشته باشد.

مسی در 84 درصد مواقع موقعیت خنثی یک حمله تازه کلیدخورده را به موقعیت مسلم گلزنی تبدیل کرده و این برای هر مربی یک نعمت بزرگ است، کدام مربی را می‌شناسید که از داشتن چنین ابرستاره کلیدی و تاثیرگذار سرشار از شادی نشود؟

بزرگ‌تر از بارسا!

رایکارد، سرمربی سال‌های دور بارسلونا درباره مسی می‌گوید: «همه اصرار دارند بگوید مسی مثل همه بازیکنان دنیای فوتبال هرگز بزرگ‌تر از تیمش نیست اما من این را می‌گویم و حاضرم با همه کارشناسان و نویسندگان دنیای فوتبال مناظره کنم و بگویم که مسی خیلی بزرگ‌تر از تیمش است و هرگز در لباس یک تیم هرچند بزرگ مثل بارسلونا نمی‌گنجد!»

بارسلونا قبل از ملحق شدن به مسی یا البته پیش از ملحق شدن مسی به خود، از 1899 تا 2003 میلادی 62 بار به قهرمانی‌های مختلف دست پیدا کرده بود و بعد از اتحاد خود با مسی، از 2004 تا 2020 به 24 قهرمانی رسید که مقایسه این اعداد با توجه به بازه زمانی مشخص‌شده نشان از تاثیر بی‌بدیل و غیرقابل انکار مسی در بارسلونا دارد، هرچند نمی‌شود تاثیر بارسلونا در زندگی مسی را هم نادیده گرفت. گل‌های این ابرستاره 522بار با پای چپ و 88بار با پای راست به ثمر رسیده است. 73 پنالتی به گل تبدیل شده و 22بار گل با ضربه مستقیم سر به ثمر رسیده است.

جالب است مسی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین گلش چه بوده می‌گوید همان گلی که با دست وارد دروازه حریف شد و داور متوجه نشد! این را شاید از مارادونا به ارث برده باشد. بهترین فصل لیونل مسی مربوط می‌شود به فصل 2012– 2011 که در آن 73بار موفق به گلزنی شد، رکوردی عجیب و تکرارناشدنی که برای خود او هم شگفت‌انگیز و ایده‌آل بود.

بزرگ‌تر از دنیای فوتبال

کومان سرمربی تازه تیم فوتبال باشگاه بارسلونا درباره مسی به آس اسپانیا گفته است: «مسی شاید بزرگ‌تر از بارسلونا نباشد چراکه اندازه واقعی بارسلونا را فراموش کرده‌ام و در این فصل دوباره به‌یاد خواهم آورد اما یک چیز را می‌دانم و آن اینکه مسی از دنیای فوتبال بزرگ‌تر است، به کهکشان دیگری تعلق دارد، کهکشانی که هموطنان مسی در آن زندگی می‌کنند، بزرگانی مثل دل پیه‌رو، توتی، کاسیاس، پویول، مارادونا و خیلی از بزرگان دنیای فوتبال. در آخرین فصل حضور، مسی 31بار برای بارسلونا گلزنی کرده و قول داده که این عدد در فصل جدید دنیای فوتبال حداقل دوبرابر شود، سخت و غیرممکن اما از آن غیرممکن‌های خاص دنیای فوتبال که همه منتظر تحققش هستند.

مسی در زمینه اخلاقی هم البته به‌شدت نزدیک به مفهوم اسطوره است، کسی که خانواده‌دوست است، حاشیه چندانی نداشته و بارها به خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کرده است، کمتر خطا می‌کند و بیشتر فوتبال بازی می‌کند، هواداران را دوست دارد و به آنها احترام می‌گذارد. در رسانه‌ها پاسخگو است و کمتر خبرنگاری دیده شده که با او مشکل داشته باشد.»

تلاش برای بازگشت به صدر

مسی در این بحران ویروسی که سرتاسر زمین را فرا گرفته، حداقل 4 بار در محموله‌های بزرگ و چندتنی، برای محله‌های فقیرنشین آرژانتین ماسک، دارو و مواد ضدعفونی‌کننده ارسال کرده است. ابرستاره تیم فوتبال باشگاه بارسلونا روزهای تلخی را تجربه کرد و تصمیم قطعی خود را برای ترک بارسلونا گرفته بود اما اکنون همه‌چیز به حالت عادی بازگشته و مسی قصد دارد با کمک جادوی رسانه بار دیگر به صدر جدول محبوبیت حداقل نزد مردم کاتالونیا برگردد.
بیهوده نیست که به خبرنگار اکیپ گفته است: «دوست ندارم درباره گذشته حرف بزنم، من در زمان حال زندگی می‌کنم و زمان حال یعنی بازی‌کردن برای بارسلونا و لذت بردن از فوتبال و هم‌تیمی بودن با بهترین‌های دنیای فوتبال. این برای من اهمیت ندارد و سوالاتی درباره احتمال ترک بارسلونا دیگر برایم هیچ جذابیتی ندارند.»

*‌ مترجم:  بابک سرانی‌آذر

مرتبط ها