کد خبر: 43790

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به «فرهیختگان» خبر داد

تولید 100 هزار کیت تشخیص کرونا در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

«تاکنون تقریبا بیش از 100 هزار تشخیص با کیت‌‌های تولیدشده توسط این واحد فناور در کشور انجام شده است. البته کشور‌های خارجی درخواست کیت را داشته‌اند و چون تقاضا در خود کشور بیشتر است، اولویت را با آن قرار داده‌اند.

  به گزارش «فرهیختگان»، مقداد جهرمی، مدیر مرکز رشد واحد تهران‌شمال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فعالیت‌‌های کرونایی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌شمال اظهار کرد: «این مرکز رشد دارای حدود 23 هسته و واحد فناور است و با توجه به شیوع بیماری کووید- 19 به‌طور خاص یک‌سری فعالیت‌‌های کرونایی درجهت رفع نیاز‌های جامعه و کشور در این واحد صورت گرفته است.» 

وی افزود: «دو واحد فناور در این مرکز اقدام به تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده به‌صورت محدود درراستای مسئولیت اجتماعی کردند و یکی دیگر از واحد‌های فناور این مرکز به نام ویراژن کیت‌‌های استخراج DNA و RNA را که در تشخیص کرونا به‌کار می‌رود، تولید و توانسته‌اند به بازار عرضه کنند و همچنین موفق به اخذ تاییدیه کیفی نیز از انستیتو پاستور شده‌‌اند.»

جهرمی ادامه داد: «این یکی از شرکت‌‌های برجسته‌ای بود که کیت‌‌ها را ساخته و به تولید انبوه رسانده، به‌طوری‌که تقریبا در مراکز تحت نظارت دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تمام نقاط کشور مورداستفاده قرار گرفته است.»

مدیر مرکز رشد واحد تهران‌شمال بیان کرد: «تاکنون تقریبا بیش از 100 هزار تشخیص با کیت‌‌های تولیدشده توسط این واحد فناور در کشور انجام شده است. البته کشور‌های خارجی درخواست کیت را داشته‌اند و چون تقاضا در خود کشور بیشتر است، اولویت را با آن قرار داده‌اند.»

وی افزود: «شرکت دیگری از واحد فناوری رشد در این مرکز وجود دارد که تونل ضدعفونی و دستگاه تسویه هوا را تولید کردند و بیشتر در بحث فروش ضدعفونی‌کننده‌‌های پدالی و محلول‌‌ها فعال بودند.»

  ظرفیت تولید 80 هزار ماسک پرستاری

جهرمی عنوان کرد: «هم‌اکنون خط تولید تمام‌اتوماتیک تولید ماسک در این مرکز درحال راه‌اندازی است که ظرفیت تولید 80 هزار ماسک پرستاری در روز را دارد. همچنین تولید ماسک 95N و ماسک‌‌های قالب پلاستیکی نیز درحال تولید است.»

وی درباره مباحث مالی و درآمدزایی این محصولات برای دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌شمال اظهار کرد: «طبق قرارداد با واحد‌های فناور با دانشگاه، درصدی از فروش آن محصولات به دانشگاه اختصاص می‌یابد که به‌عنوان درآمد غیرشهریه‌ای محسوب می‌شود.»

دکتر جهرمی درمورد نیروی انسانی فعال در ساخت کیت گفت: «در واحد فناور تولید کیت استخراج مربوط به تشخیص کرونا حدود پنج نفر مشغول فعالیت هستند که مدیرعامل آن مجموعه دانشجوی دکتری خود واحد تهران‌شمال و مدیر تحقیق و توسعه هم عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مابقی کارشناسان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزادی هستند.»

وی عنوان کرد: «چهار نفر هم درحال راه‌اندازی خط تولید ماسک هستند که یکی از آنها عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد و برای دستگاه‌‌های ضدعفونی‌کننده و محلول‌های ضدعفونی‌کننده حداقل دو نفر مشغول کار هستند.»

  تولید فرمولاسیون علمی معتبر در زمینه محلول ضدعفونی‌کننده آنتی‌ویرال

جهرمی بیان کرد: «یکی دیگر از اساتید عضو هیات‌علمی این واحد دانشگاهی توانسته توسط تیمی از نخبگان، فرمولاسیون موردتاییدی در زمینه محلول ضدعفونی‌کننده آنتی‌ویرال تهیه کنند و قرار براین شد که در این مرکز رشد تولید شود ولی هنوز پیگیر تولید هستیم، فقط به‌خاطر محدودیت مواد اولیه آن (اتانول) که در بازار موجود نبود با محدودیت‌‌هایی روبه‌رو هستیم وگرنه فرومولاسیون آنتی‌ویرال تهیه شده است.»

وی گفت: «در همین راستا به‌طور مشترک با واحد فیروزکوه خط تولید اتانول را روزانه به اندازه 400 لیتر راه‌اندازی کنیم که آن اتانول راه‌اندازی‌شده هم به اندازه مصرف و موردنیاز خود دانشگاه آزاد فیروزکوه و تهران‌شمال باشد و هم در تولید محلول ضدعفونی‌کننده آنتی‌ویرال و... به‌کار برود.»

  تولید فیلتر‌ هارمونیک در حوزه برق قدرت

جهرمی درخصوص اقدامات فناورانه در دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال اظهار کرد: «تولید فرمولاسیون آنتی‌ویرال ضدعفونی‌کننده و ضدویروس آخرین دستاورد‌های مراکز رشد این واحد است. ضمن اینکه تولید دستگاه اینورتو یا همان دستگاه جوش، دستگاه رسوب‌شکن آب و تکنولوژی تصفیه آب و فاضلاب با پلاسما، دوربین‌‌های مداربسته سازمانی با طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار بومی، بحث فیلتر‌های هارمونیک در حوزه برق قدرت، تولید موادبهداشتی و تولید ماسک از دیگر اقدامات فناورانه این واحد دانشگاهی است.»

وی درخصوص بازار کار این محصولات هم گفت: «مراکز رشد حمایت‌هایی را نسبت به صاحبان طرح و ایده دارند تا آنها بتوانند آن ایده را تامرز نمونه اولیه برسانند و در این زمینه واحد‌های دانشگاهی به‌خصوص واحد تهران‌شمال این حمایت‌ها را انجام می‌دهند، بعد از زمانی که پروپزال‌هایشان تهیه شد و به مرحله تولید و اجرا رسید وارد تولید کارگاهی می‌شود. نکته‌ای که مهم است واحد دانشگاهی باید هوشمند بوده و سریع و ضرب‌العجل نسب به سرمایه‌گذاری و برداشت آن هزینه‌‌ها اقدام کند بعد از اینکه این فرمولاسیون و تاییدیه آمد و اگر دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مناسب نوع قرادادش را با این شرکت‌ها نتواندعوض کند یا اگر حمایت مالی سریع و به‌موقع نکند، در آن زمان اسپانسر‌های خارجی و سرمایه‌گذار‌های خارجی که بیرون از دانشگاه آزاد هستند سراغ آنها می‌روند. درحقیقت اولویت اولیه بازار با خود دانشگاه آزاد است ولی اگر ببیند دانشگاه آزاد زمان را از دست داده یا بی‌میلی نشان دهد، قطعا به‌سمت سرمایه‌گذار‌های خارجی می‌روند و سرمایه‌گذار خارجی در آن زمان از هزینه‌‌هایی که تاکنون دانشگاه کرده، استفاده و از آن بهره‌برداری می‌کند.»

  دانشگاه آزاد درحال گذار به دانشگاه کارآفرین است

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال ادامه داد: «دانشگاه آزاد درحال دوران گذار است و در حال تحول از دانشگاه آموزش‌محور به دانشگاه کارآفرین است. تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین مراحل و سیر بلوغی دارد و بلوغ دانشگاه با همین هسته‌‌ها و واحد‌های فناور است. اگر بتوان مدیریت دانش و سعی و تلاش آنها را ثبت و ضبط کرد، آن‌وقت می‌توان ورود کرد. یعنی از اعضای هیات‌علمی و نخبگان و دانشجویانی که حتی می‌توانند در دانشگاه آزاد نباشند، جذب کرد و تیم‌‌های تخصصی که همه تخصص‌‌های کسب‌وکار موردنیاز را دارند، تشکیل داد و با حمایت و در اختیار قراردادن امکانات و فضا و لوازم، آنها را به مرزی رساند که مواد اولیه را بیرون بیاورند و بعد آن‌موقع دانشگاه سرمایه‌گذاری انجام دهد تا با حمایت‌‌هایی که کرده، استفاده مالی موردنظر آن‌ بخش را داشته باشد.»

جهرمی عنوان کرد: «مراکز رشد، دفتر ارتباط با صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان سه دفتر واحد تهران‌شمال و سه زنجیره هستند. دفتر ارتباط با صنعت می‌تواند نیاز فناورانه را داشته باشد تا مراکز رشد بتواند تیم‌‌های تخصصی موردنیاز فناورانه را در قالب آر.اند.دی تشکیل دهد و کار را پیش ببرد و درنهایت شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه هم که حلقه آخر است در زمان و مکان مناسب سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی را انجام می‌دهد.»

  سرمایه‌گذاری واحد تهران‌شمال در مالکیت معنوی شرکت‌‌های مراکز رشد

وی درخصوص رویکردش در برنامه‌‌های علمی و تحول در مراکز واحد‌های تهران‌شمال گفت: «با توجه به محیط داخل که دانشگاه و خارج که جامعه و صنعت است، متوجه شدیم در جامعه دانشگاه آزاد یک‌سری محصولات را به‌شخصه سرمایه‏گذاری کند و این سرمایه‌گذاری لزوما مالی نیست. این سرمایه‌گذاری در حد در اختیار قراردادن فضا، مکان، مشاوره، تشکیل دوره و شرکت در نمایشگاه‌‌هاست.»

جهرمی تصریح کرد: «به این نتیجه رسیدیم که اگر نگاه به درون داشته باشیم و به یک‌سری محصولات به نام دانشگاه سرمایه‌گذاری کنیم و یا حتی روی مالکیت معنوی آن یا مالکیت معنوی شرکت‌‌هایی که در مراکز رشد هستند، سرمایه‌گذاری کنیم، سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم. نگاه به درون و ایجاد مالکیت روی محصولات با توجه به اینکه دانشگاه تازه وارد فضای غیرشهریه‌ای شده، نگاه واقع‌گرایانه‌ای است.

ساختار دانشگاه آزاد در کنار سایر دانشگاه‌‌های کشور و حتی جلوتر از دانشگاه‌‌های دیگر است. نباید غیرمنطقی حرکت‌‌های بزرگ انجام دهیم، درصورتی‌که بستر آن را نداریم. دانشگاه آزاد به‌لحاظ زیرساختی و به‌لحاظ فضا و مکان و ساختار آموزشی عریض و طویل شده و حتی ساختار سازمانی؛ ولی بلوغش در حوزه فناوری و درآمدزایی از تولید علم متاسفانه به آن اندازه نیست. درعین‌حال مهم است بتوانیم این واقعیت و بلوغ را با سرعت بیشتر ایجاد کنیم تا به‌لحاظ تولید محصول و مالکیت و درآمدزایی از آن و انتقال تکنولوژی و فروش محصول در این امر درآمدزایی کنیم. این امر نه‌تنها پاسخ جامعه است بلکه رسالت و ماموریت دانشگاه آزاد است که باعث می‌شود موضوع مهم تولید ثروت و ایجاد ارزش‌افزوده از تولید علم‌‏وفناوری در دانشگاه آزاد محقق شود.»

وی گفت: «به‌لحاظ بلوغ مدیریت پروژه در قدم‌‌های اول هستیم و بدون نگاه پروژه‌محوری دستیابی به موفقیت در حوزه فناوری و درآمدزایی تقریبا نشدنی است. با نظر کارشناسی موفقیت حاصل نمی‌شود و حتما باید دفاتر ساختار پژوهشی در این حوزه راه‌اندازی شود که این یکی از الزامات برای موفقیت است.»

 

مرتبط ها