کد خبر: 42667

گلر ایرانی ماریتیمو شبی استثنایی برابر بنفیکا داشت

به نام پدر

عابدزاده با عملکرد خوبی که در این دیدار از خود نشان داد به احتمال زیاد در پنج دیدار بعدی تیمش نیز در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت. گلر 27 ساله ماریتیمو در این فصل پیشرفت بسیار خوبی داشته و با ادامه این روند می‌تواند رقیبی جدی برای علیرضا بیرانوند در تیم ملی ایران باشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ، امیر عابدزاده در بازگشت به ترکیب اصلی ماریتیمو نمایشی فوق‌العاده برابر یکی از مدعیان قهرمانی این فصل لیگ پرتغال ارائه کرد و یکی از ارکان اصلی برتری تیمش در این دیدار بود. این دروازه‌بان ایرانی دوشنبه‌شب در مصاف تیمش برابر بنفیکا بارها با واکنش‌های خوب خود مانع از گلزنی حریف شد تا درنهایت ماریتیمو در این دیدار با دو گل به برتری رسید و راه را برای قهرمانی پورتو هموارتر کرد. این آخرین دیدار یاران عابدزاده با تیم‌های قدرتمند لیگ در این فصل بود و آنها با این سه امتیاز و در فاصله پنج هفته مانده به پایان رقابت‌ها تا حد زیادی از بقای خود در لیگ مطمئن شدند.

 واکنش‌های عالی امیر

عابدزاده که تا پیش از وقفه لیگ به دلیل کرونا انتخاب اول ژوزه گومز، سرمربی ماریتیمو برای ایستادن درون دروازه بود، اما پس از پیگیری دوباره مسابقات، او جایش را به چارلز، دیگر دروازه‌بان این تیم داد. در سه بازی ابتدایی این دروازه‌بان عملکرد چندان بدی نداشت و در هر مسابقه تنها یک گل دریافت کرد اما در دیدار چهارم برابر پورتیموننزه، ماریتیمو 3 بر 2 باخت و نمایش ضعیف چارلز باعث شد تا گومز برای دیدار حساس تیمش برابر بنفیکا دوباره به سراغ عابدزاده برود. سایت «ساپو دسپورتو» درباره این دیدار و درخشش گلر ایرانی برابر بنفیکا نوشت: «در هفته بیست‌ونهم لیگ پرتغال، بنفیکا برای حفظ فاصله 3 امتیازی‌اش با پورتوی صدرنشین نیاز به برد برابر ماریتیمو داشت. آنها دیدار قبلی خود برابر سانتا کلارا را باخته بودند و دیگر فرصتی برای لغزش نداشتند. بنفیکا بازی را با قدرت شروع و خیلی زود حملاتش را آغاز کرد. در همان دقایق ابتدایی بازی، امیر عابدزاده، گلر ماریتیمو دو موقعیت خوب را در شرایطی سخت از حریف گرفت و با عکس‌العمل خوب خود مانع از گلزنی حریف شد. بنفیکا به‌خوبی مالکیت توپ را در اختیار داشت اما تاکتیک‌های دفاعی ژوزه گومز مانع از موفقیت حملات حریف شد. تنها با گذشت 10 دقیقه از بازی بنفیکا سه شوت در چارچوب داشت اما به‌تدریج ماریتیمو توانست بهتر شود و حملاتی را روی دروازه حریف انجام دهد. با این حال بنفیکا دست‌بردار نبود و برای رسیدن به گل تلاش می‌کرد. درحقیقت سد تسخیرناپذیری به‌نام امیر عابدزاده توانست ماریتیمو را در بازی نگه دارد. این گلر ایرانی تنها در 20 دقیقه ابتدایی بازی پنج مهار توپ فوق‌العاده داشت و به‌تنهایی مانع از گلزنی حریف شد. در اواسط نیمه نخست ماریتیمو به گل هم رسید اما آفساید اعلام شد. در نیمه دوم هم اوضاع همانند نیمه اول دنبال شد و بنفیکا بازی را در اختیار داشت و حملات زیادی انجام داد اما نتوانست موفق به گلزنی شود. در ادامه حرکت عالی نانو، مدافع راست ماریتیمو و پاس او به کوره‌آ گل نخست بازی را به دنبال داشت. 4 دقیقه بعد در یک حرکت مشابه و ضدحمله سریع بازیکنان ماریتیمو باز هم نانو بود که پاس‌گل دوم را برای پینیو فراهم کرد تا کار برای بنفیکا سخت‌تر شود. ماریتیمو در وقت‌های اضافه به گل سوم هم رسید که باز هم توسط VAR مردود اعلام شد. با نگاهی به آمار مسابقه و تعداد شوت‌های دو تیم به‌نظر می‌رسد نتیجه پایانی چندان عادلانه نبوده است. بنفیکا با دومین شکست پیاپی خود 64 امتیازی باقی ماند و فاصله‌اش با پورتو که بازی این هفته‌اش را برد، 6 امتیازی شد.»

این سایت در ادامه بهترین بازیکن زمین را نیز انتخاب کرده است. اگرچه نانو با دو حرکت انفرادی عالی پایه‌گذار دو گل تیمش بود، اما درخشش عالی عابدزاده درون دروازه باعث شد تا او مرد نخست بازی لقب بگیرد: «مرد اول این دیدار بی‌شک امیر عابدزاده بود. گلر ایرانی ماریتیمو بارها و به دفعات مانع به‌ثمر رسیدن ضربات بازیکنان حریف شد و نقشی اساسی در کسب این برد داشت. او با مهارهای خوبش ماریتیمو را در بازی نگه داشت تا درنهایت این تیم بتواند در اواخر نیمه دوم به گل برسد. در این میان نباید نقش نانو، مدافع گینه‌ای ماریتیمو را نیز نادیده گرفت که دو بار با حرکات خود پاس‌گل‌های تیمش را فراهم کرد و در شکست بنفیکا نقش مهمی داشت.»

روزنامه مارکای اسپانیا نیز در بخشی از گزارش خود از این بازی با تمجید از عابدزاده نوشت: «یکی از بهترین بازیکنان زمین امیر عابدزاده بود که سه مهار استثنایی در طول مسابقه داشت. او در دقیقه 3 از فاصله‌ای بسیار نزدیک شوت چیکوئینیو را مهار کرد و در دقیقه 17 نیز وینیسیوس را در گلزنی ناکام گذاشت. او در این صحنه شوت دیگری از پیتزی را که در ریباند به او رسیده بود، مهار کرد. سومین عکس‌العمل درخشان او هم در دقیقه 3+90 بود که ضربه سر دیه‌گو سوسا را از گوشه دروازه به زیبایی بیرون کشید و مانع از گل شدن آن شد.»

 مسبب سقوط یاران محمدی

عابدزاده با درخشش خود علاوه‌بر اینکه ماریتیمو را از منطقه سقوط دور کرد، باعث شد تا سقوط آوس، تیم مهرداد محمدی به دسته دو پرتغال نیز قطعی شود. آوس قعرنشین که در این فصل تنها 14 امتیاز به دست آورده است دوشنبه‌شب در زمین خود به موریرنسه باخت و با توجه به برد ماریتیمو و فاصله امتیازی‌اش با توندلا، تیم شانزدهم جدول فصل بعد را قطعا در دسته پایین‌تر سپری خواهد کرد.

این شکست همچنین باعث شد تا برونو لاگ، سرمربی بنفیکا مجبور به کناره‌گیری از سمتش شود. او در پایان بازی گفت: «ما شروع خوبی داشتیم و فرصت‌های زیادی ایجاد کردیم که نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. حق ما برد با 2 یا 3 گل بود اما درنهایت آنها از دو حمله خود استفاده کردند و باختیم. مسئولیت این نتیجه را برعهده می‌گیرم اما در باشگاه از من حمایت می‌کنند و می‌خواهند که به کارم ادامه دهم.» البته تنها ساعاتی بعد رسانه‌های پرتغالی از استعفای او با فشار باشگاه خبر دادند و مدیران بنفیکا نیز کناره‌گیری او را تایید کردند.

ژوزه گومز نیز پس از این بازی به خبرنگاران گفت: «با توجه به جایگاهی که در جدول داریم، برد ارزشمندی به‌دست آوردیم. بازی‌های زیادی بوده که مستحق برد بودیم اما از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده نکردیم، اما این بار شرایط فرق داشت. با برنامه راهی زمین شدیم و تلاش کردیم نقاط قوت بنفیکا را مهار کنیم. از همه بازیکنانم تشکر می‌کنم که سازماندهی خوبی در زمین داشتند و همه در این برد سهیم هستند. خوشحالم با وجود اینکه بیشتر مالکیت توپ در اختیار حریف بود، درنهایت توانستیم 3 امتیاز را کسب کنیم.»

 دوباره فیکس

عابدزاده با عملکرد خوبی که در این دیدار از خود نشان داد به احتمال زیاد در پنج دیدار بعدی تیمش نیز در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت. گلر 27 ساله ماریتیمو در این فصل پیشرفت بسیار خوبی داشته و با ادامه این روند می‌تواند رقیبی جدی برای علیرضا بیرانوند در تیم ملی ایران باشد. او یک فصل دیگر با ماریتیمو قرارداد دارد اما ادامه این روند درخشان می‌تواند باشگاه را مجاب کند که هرچه زودتر قرارداد او را تمدید کند چراکه در غیراین صورت او در پایان فصل بعد به‌عنوان بازیکن آزاد راهی باشگاه دیگری خواهد شد و با عملکردی که در این فصل از خود نشان داده است، مشتریان زیادی هم خواهد داشت.

 * نویسنده:  سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها