کد خبر: 42629

تمجید سایت هوادار برایتون از ستاره ایرانی که در تیررس دو تیم بزرگ هلند قرار دارد

جهانبخش باید برود تا فرصت بازی داشته باشد

هاشمی‌مقدم: پیشنهادی نیامده اما بازگشت علیرضا به هلند دور از ذهن نیست

با توجه به نیمکت‌نشینی‌های پیاپی جهانبخش تقریبا مشخص است گراهام پاتر، سرمربی برایتون اعتقادی به بازی او ندارد و سایت «we are brighton» معتقد است فروش او در مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی کاری درست است چراکه با توجه به استعداد و توانایی این ستاره ایران، او باید در تیمی حضور داشته باشد که فرصت بازی بیشتری را دراختیارش قرار دهد.

به گزارش «فرهیختگان»، در حالی که در روزهای اخیر اخباری مبنی‌بر تمایل باشگاه آژاکس برای به خدمت گرفتن علیرضا جهانبخش از برایتون مطرح‌شده، حالا یکی دیگر از تیم‌های هلندی نیز خواهان به خدمت گرفتن این وینگر ایرانی شده است. ازسوی دیگر یکی از سایت‌های هوادارای برایتون از مدیران باشگاه خواسته شرایط انتقال جهانبخش را فراهم کنند چراکه این اتفاق به سود دوطرف خواهد بود.

با شروع مهلت نقل‌وانتقالات ژانویه و با توجه به عملکرد نه‌چندان خوب این ملی‌پوش ایرانی در برایتون، اخباری مبنی‌بر احتمال حضور قرضی‌اش در تیم‌های هلندی منتشر شد. حالا دوباره بحث بازگشت او به لیگ هلند مطرح‌شده و دو تیم بزرگ این کشور به‌دنبال خرید او هستند.

روزنامه «آلمین داگبلاد» هلند درباره پیشنهادهای اخیر او می‌نویسد: «علیرضا جهانبخش یکی از بازیکنانی بوده که در سال‌های اخیر بارها در رادار آیندهوون قرار گرفته اما انتقال او به این تیم محقق نشده است. مهاجم برایتون در این فصل تنها هشت‌بار در ترکیب تیمش به میدان رفته است و جایگاه ثابتی در ترکیب این تیم انگلیسی ندارد. گلزن سابق آلکمار حالا در آستانه بازگشت احتمالی به هلند قرار دارد و مدیربرنامه‌هایش نیز این موضوع را تایید کرده است.»

امیر هاشمی‌مقدم درباره اخباری که درباره پیشنهاد دو تیم آژاکس و آیندهوون مطرح‌شده، می‌گوید: «هنوز هیچ باشگاهی رسما برای خرید او وارد مذاکره نشده و پیشنهادی نداده است. اینکه چنین تیم‌هایی به خرید علیرضا علاقه‌مند هستند بسیار خوب است اما درنهایت همه‌چیز به تصمیم خودش بستگی دارد. او فعلا می‌خواهد تمرکزش را روی ادامه لیگ انگلیس بگذارد و پس از پایان 7 بازی باقی‌مانده برایتون به موضوعات دیگر ازجمله انتقالش فکر خواهد کرد.» جهانبخش هنوز سه‌سال دیگر با برایتون قرارداد دارد و برای تیی مثل آیندهوون دشوار است که بتواند هزینه خرید او را پرداخت کند با این حال هاشمی‌مقدم می‌گوید هنوز مشخص نیست اگر انتقالی در کار باشد، دائمی خواهد بود یا به‌صورت قرضی اما اینکه او در یکی از تیم‌های بزرگ هلند به بازی بپردازد دور از ذهن نیست.

 هر گل 5.66 میلیون پوند

با توجه به نیمکت‌نشینی‌های پیاپی جهانبخش تقریبا مشخص است گراهام پاتر، سرمربی برایتون اعتقادی به بازی او ندارد و سایت «we are brighton»  معتقد است فروش او در مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی کاری درست است چراکه با توجه به استعداد و توانایی این ستاره ایران، او باید در تیمی حضور داشته باشد که فرصت بازی بیشتری را دراختیارش قرار دهد. این سایت در گزارش خود می‌نویسد: «بازگشت به لیگ هلند می‌تواند راه مناسبی برای جهانبخش باشد تا کابوس برایتون را فراموش کند. او در تابستان 2018 با انتقالی به ارزش 17 میلیون پوند و به عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه به برایتون پیوست اما در 33 بازی خود برای این تیم تنها 2 گل و یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شده است.

گراهام پاتر در این فصل تنها 10بار (8 بازی لیگ و دو مسابقه جام‌های داخلی) از جهانبخش استفاده کرده است و از زمانی که مسابقات پس از وقفه طولانی‌مدت بازگشایی شده هم به او فرصت بازی نداده است. به همین دلیل اگر پیشنهاد آژاکس جدی باشد، برایتون نباید در فروش او تعلل کند چراکه وقتی یک بازیکن در برنامه‌های سرمربی تیم جایی ندارد نباید او را در تیم نگه داشت. به‌خصوص که جهانبخش توانایی و قابلیت‌های زیادی دارد و استحقاق این را دارد که در تیمی دیگر به مهره‌ای ثابت تبدیل شود. این در حالی است که او در دوران حضورش در فوتبال جزیره تنها روی سه گل تیمش موثر بوده و این یعنی هرکدام از این گل‌ها 5.66 میلیون پوند برای برایتون هزینه داشته است.

او در فصل نخست حضورش در انگلیس در گلزنی و دادن پاس گل ناکام بود و در این میان برخی هواداران تاکتیک‌های دفاعی هاتن را علت اصلی آن می‌دانستند. به‌عقیده آنها حضور یک مربی با اندیشه‌های تهاجمی مانند پاتر می‌توانست باعث درخشش بازیکنی شود که فصل قبل از حضور در برایتون با 21 گل زده، آقای گل لیگ هلند شده بود. با این حال پاتر هم تا ماه دسامبر به وینگر ایرانی تیمش حتی یک دقیقه هم بازی نداد. او بالاخره روز 28 دسامبر در ترکیب اصلی برایتون برابر بورنموث به میدان رفت و در همان مسابقه موفق به گلزنی شد و سپس با حرکتی زیبا دروازه چلسی را نیز باز کرد که به‌عنوان بهترین گل ماه ژانویه لیگ برتر انخاب شد. این دو گل امیدها برای احیای او را در برایتون و درخششش در ادامه فصل افزایش داد اما درنهایت این اتفاق رخ نداد.»

 یک بازیکن کاملا حرفه‌ای

این سایت در ادامه مطلب خود آورده است: «جهانبخش نخستین بازیکنی نیست که از لیگ هلند راهی انگلیس شده و نتوانسته دوران موفقی را تجربه کند و قطعا آخرین آنها هم نخواهد بود. تفاوت زیاد سطح این دو لیگ باعث می‌شود بسیاری از بازیکنان نتوانند خیلی زود خود را با شرایط جدید وفق دهند. جهانبخش فشار زیادی را در این باشگاه روی دوش خود حس کرد و وقتی پس از گلزنی برابر بورنموث گریه کرد، مشخص بود که نخستین گل لیگ برتری‌اش چقدر برایش مهم بوده است. با توجه به اینکه دوران حضورش در برایتون خوب پیش نرفته و بیشتر بازی‌ها را از روی سکو تماشا می‌کرد او می‌توانست از تلاش برای اثبات خودش در اینجا دست بردارد و فقط دستمزدش را از باشگاه بگیرد اما او به تلاش خود ادامه داد. برخلاف برخی بازیکنان سابق، علیه باشگاه موضع نگرفت و صبورانه منتظر فرصتی ماند تا توانایی‌هایش را به پاتر نشان دهد. این ملی‌پوش ایرانی در برایتون بسیار حرفه‌ای رفتار کرد و به همین دلیل باشگاه باید پیشنهاداتی را که از آژاکس یا هر تیم دیگری دریافت می‌کند، بررسی کند تا او بتواند استعدادش را در تیم دیگری نشان دهد. البته شاید تنها دلیلی که مانع این انتقال شود قیمت بالای جهانبخش باشد. با توجه به عملکرد او در دو فصل اخیر بعید است تیمی برای او همان 17 میلیون پوند دو سال قبل را پرداخت کند. گران‌ترین خرید آژاکس در تاریخ این باشگاه 14.63 میلیون پوند بوده و تنها 8 بازیکن را با قیمتی بالاتر از 10 میلیون پوند خریده‌اند. به همین دلیل جدایی جهانبخش در این شرایط ضرر زیادی برای برایتون به‌دنبال دارد. آنها 6 ماه پیش از جهانبخش با پرداخت 14 میلیون پوند، لوکادیا را به خدمت گرفتند اما درنهایت مجبور شدند او را در ازای تنها 4 میلیون پوند بفروشند. با این حال این باشگاه نباید برای اینکه خریدهای ناموفق‌شان زیاد به چشم بیاید، مانع از جدایی جهانبخش شود.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها