کد خبر: 42472

کاظم اولیایی:

اگر فدراسیون استقلال دارد چرا وزیر به‌خاطر فوتبال در خطر استیضاح است؟

دو نماینده که نباید خواست خود را به کل فوتبال تحمیل کنند

نماینده مجلس برای فوتبال تعیین‌تکلیف می‌کند که کی باید انتخابات بگذارند و چه کسانی باید باشند و چه کسانی نباید باشند؟ در کجای دنیا یک نماینده تا این اندازه درخصوص فوتبال اظهارنظر می‌کند؟

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کاظم اولیایی، مدیر ورزشی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: ما از روی عدم اطلاع به حوزه فوتبال تا به‌حال خیلی لطمه خورده‌ایم. از سوی دیگر کسانی که باید درباره ساختار فوتبال تصمیم بگیرند تحت‌تاثیر مقامات غیرمسئول تصمیمات خوبی نمی‌گیرند. به‌طور مثال الان همه‌جای دنیا اعتباراتی را که به فوتبال ملی کمک می‌کند دولت‌ها می‌دهند و در همه‌جا این موضوع عرف است، چون تیم‌های ملی شور و شعف زیادی ایجاد می‌کنند. در کشور ما هم این اتفاق به‌صورت غیرمستقیم از کانال وزارت ورزش می‌افتد. حالا اگر سوالی هم درخصوص فدراسیون فوتبال وجود دارد باید بر حسب قوانین از وزیر ورزش سوال کرد. خود ما وزرت ورزش را هم مسئول می‌دانیم و هم سازمان‌های بین‌المللی آن را مسئول نمی‌دانند و از سوی دیگر اصرار می‌کنیم که شخص ثالث را قبول نداریم و فوتبال‌مان مستقل است! اما این چه استقلالی است که می‌خواهیم وزیر را به‌واسطه شرایط فوتبال استیضاح بکنیم؟

در کشور هر شغلی در سازمان خدمات کشوری تعریف شده اما کجای آن اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون‌ها در این سازمان تعریف شده‌اند که آقایان می‌گویند این شغل است. تعریف شغل این نیست که آقایان از خودشان درآورده‌اند. باید دید قانون چه می‌گوید و عجیب اینکه در فوتبال کسانی که باید بیشترین تقید را به قانون داشته باشند می‌خواهند بیشترین نظر شخصی را اعمال کنند. از سوی دیگر در همین مجلس قبلا برای حق پخش به طریق غیرمستقیم قانونی تصویب شد و قرار شد درصدی از درآمد تلویزیون را به فوتبال بدهند، اما صداوسیما نمی‌دهد. حالا نمایندگانی که عضو شورای سرپرستی هستند و باید مدافع فوتبال باشند؛ این آیتم که بزرگ‌ترین معضل باشگاهی و ملی ماست، یعنی درآمدزایی که فوتبال را به ورشکستگی و بدهکاری رسانده، از این موضوع دفاع نمی‌کنند و حق فوتبال را نمی‌دهند، اما اینجا اصرار دارند که فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است.

با این کار فوتبال را به‌زور زیرمجموعه وزارتخانه می‌بریم، اما به فیفا غیر از این می‌گوییم و اعلام می‌کنیم نهاد عمومی غیردولتی یعنی کمیته المپیک. این خودش دو چهره بودن و دورویی به‌شمار می‌رود و این عدم صداقت‌ها، عدم فهم درست مساله و عدم کارشناسی از بالا تحمیل شده و کارشناسان هم آن را می‌پذیرند. سال‌های‌سال همه می‌دانستند فیفا حضور وزیر و معاونش در مجمع را قبول ندارد، اما چون وزیر را می‌خواستند، خواست فیفا رد شده و کارشناسان هم اصراری بر درست عمل کردن نداشتند و این در حالی است که همین کارشناسان باید اصرار بر درست عمل کردن داشته باشند.

الان هم نباید دو نماینده مجلس خواست خود را به کل فوتبال کشور تحمیل کنند؛ فوتبالی که حداقل دلخوشی جوانان ماست و سوپاپ اطمینان‌بخشی از جامعه می‌تواند باشد. فوتبال باید راه درست خودش را برود. نماینده مجلس برای فوتبال تعیین‌تکلیف می‌کند که کی باید انتخابات بگذارند و چه کسانی باید باشند و چه کسانی نباید باشند؟ در کجای دنیا یک نماینده تا این اندازه درخصوص فوتبال اظهارنظر می‌کند؟ مگر فوتبال خودش کم کارشناس، باسواد و دلسوز دارد؟ نمی‌شود آقایان فقط درباره فوتبال صحبت کنند، در حالی که آنها باید 100 مشکل دیگر را پاسخ بدهند. این در حالی است که به‌خاطر تصمیم غلط مجلس قیمت فوتبال به نسبت درآمدها در این مملکت بالا رفت و در ادامه همین آقایان با تصمیم اشتباه دیگری سعی کردند اشتباه اول خود را جبران کنند تا روزی که کار به اینجا کشید.

مرتبط ها