کد خبر: 41787

محمد درویش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چگونه استانی که هزاران میلیارد پول برای کشور تولید می‌کند 400 میلیارد برای ساخت شبکه فاضلاب ندارد؟!

استانی که ده‌ها هزارمیلیارد پول برای کشور تولید می‌کند چطور نمی‌تواند 400میلیارد بدهد و فاضلاب بسازد؟ بعد می‌گویند چرا مردم ناراضی می‌شوند و چرا انگیزه‌های تجزیه‌طلبی ایجاد می‌شود؟ چرا وهابی‌ها روی این مردم کار می‌کنند؟ خودتان به اینها خوراک می‌دهید تا سراغ این مردم بروند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با محمد درویش از مدیران سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست و فعال و پژوهشگر محیط‌زیست گفت‌وگویی پیرامون شبکه مصائب موجود در استان خوزستان داشتیم که او در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «این مایه تاسف است که چگونه می‌شود به 60 روستا در سرشاخه‌های کارون در استان چهارمحال‌وبختیاری هنوز با تانکر آبرسانی ‌شود؟ مناطقی در خوزستان همانند غیزانیه، حصیرآباد در اهواز و اطراف آن آب ندارند. مشخص است این امر سوءمدیریت است و ربطی به کمبود امکانات ندارد. برای یکی، دو سال هم نیست، یعنی دست‌کم 40-30 سال است این مشکل در اهواز و خوزستان وجود دارد. حصیرآباد الان 30سال است این مشکل را دارند. استانی که بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی کشور را دارد و بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز را داشته و بزرگ‌ترین تولید‌کننده کشاورزی کشور است.

وقتی 32 تا 34 درصد آب‌های سطحی کشور در خوزستان است مشکل آب در این استان پذیرفته نیست

وی ادامه داد: 32 تا 34 درصد آب‌های سطحی کشور در استان خوزستان جاری می‌شود که نباید با این مشکل روبه‌رو باشد. این مشکل دقیقا به دلیل ناکارآمدی مدیرانی است که در استان خوزستان کار می‌کنند و بیشتر از اینکه به فکر مردم باشند، به فکر رضایت مدیران بالادستی خود هستند و این مدیران بالادستی هم دنبال مصلحت‌های چهارساله حوزه ریاست خود هستند که چگونه بتوانند امتیازات بیشتری برای خود به دست بیاورند.»

چگونه شهری که هزاران میلیارد پول برای کشور تولید می‌کند 400میلیارد برای ساخت شبکه فاضلاب ندارد؟!

درویش با اشاره به همان شائبه فشار بر مردم برای خالی کردن روستا و استخراج نفت از غیزانیه گفت: «اگر آنجا لوله نفت دارد، اگر چاه نفت دارد به‌راحتی می‌شد زمین معوض بدهید و اینها بروند جای دیگری زندگی کنند. برای شما کاری ندارد این کار انجام شود. شهر اهواز هنوز فاضلاب ندارد، هنوز تصفیه‌خانه ندارد. این را می‌توان به چه کسی گفت که یکی از ثروتمندترین شهرهای ایران پول ندارد 400 میلیارد بدهد و فاضلاب بسازد. استانی که ده‌ها هزارمیلیارد پول برای کشور تولید می‌کند چطور نمی‌تواند 400میلیارد بدهد و فاضلاب بسازد؟ بعد می‌گویند چرا مردم ناراضی می‌شوند و چرا انگیزه‌های تجزیه‌طلبی ایجاد می‌شود؟ چرا وهابی‌ها روی این مردم کار می‌کنند؟ خودتان به اینها خوراک می‌دهید تا سراغ این مردم بروند. اگر بهترین امکانات را دراختیار خوزستان قرار دهید این اتفاق نمی‌‌افتد. در سرشماری مرکز آمار ایران در سال 95 خوزستان بالاترین میزان زادوولد را داشته اما کمترین میزان افزایش جمعیت را داشته است. چطور می‌شود؟ یعنی مهاجرت انجام می‌شود و همه می‌روند. 10هزار معلم از استان رفته و 10هزار نفر دیگر می‌خواستند بروند که جلوی اینها را گرفتند.»

فقط کارون سالانه 14میلیارد مترمکعب آب آورده دارد نیاز خوزستان سالانه 500میلیون مترمکعب است!

درویش در تشریح راه‌های حل معضل آب شرب استان خوزستان با اشاره به طرح‌های انتقال آب و... خاطرنشان کرد: «کل نیاز آب شرب استان خوزستان با 500میلیون مترمکعب در سال حل می‌شود. با فرض اینکه جمعیت استان خوزستان پنج‌میلیون نفر است. فقط رودخانه کارون 14میلیارد مترمکعب آورد سالانه دارد. کرخه، دز، بهمنشیر و کارون را ندیده بگیرید. چطور نمی‌توانید 500میلیون مترمکعب آب برای مردم تامین کنید؟ بچه کودکستانی را برای مدیریت در نظر می‌گرفتند می‌توانست این میزان آب را تامین کند. اسم این تدبیر است؟ آنجا صنعت نیشکر راه انداختند که اگر روی نقشه جهان نگاه کنید فقط جاهایی نیشکر کاشته می‌شود که میانگین ریزش‌های آسمانی آن بالای هزارمیلیمتر است. تنها جایی در دنیا که نیشکر کاشته می‌شود آن هم با بارندگی 300-200 میلیمتر در ایران، استان خوزستان است. نرم نیشکر 24هزار مترمکعب در هکتار است. مصرف آب آن زیاد است. مثلا یکی از کشاورزی‌های پرمصرف 10هزار مترمکعب در هکتار مصرف می‌کند، نرم آن پنج‌هزار مترمکعب است. ما کشت صنعتی را آنجا گذاشتیم که به‌جای 25هزار مترمکعب، 35هزار مترمکعب مصرف می‌کند. چرا آنجا این میزان آب مصرف می‌شود که زمین هم شور می‌شود و زهاب آن وارد بهترین تالاب منطقه یعنی شادگان می‌شود و تمام گونه‌های ارزشمند گیاهی و آبزی را از بین برده و فقر و نکبت فراوانی ایجاد شده است. اگر مغول خوزستان را گرفته بود این بلایی که اینها سر خوزستان آورده بودند، نمی‌آمد.»

اخبار مرتبط:

نگاهی به ابعاد جدید تراژدی غیزانیه
بی‌آبی عمدی غیزانیه به نفع شرکت‌های نفتی؟
 

مرتبط ها