کد خبر: 41222

واکنش تسلیحاتی پوتین به ترامپ

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه رقابت تسلیحاتی با آمریکا، از تسلیحات استراتژیک جدید شامل موشک بالستیک بین‌قاره‌ای «سرمت»، تجهیزات زیرآبی بدون سرنشین و موشک کروز فراصوت هواپرتاب «کینژال» رونمایی کرد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رقابت‌های جهانی برای دستیابی به سلاح‌های استراتژیک قوت گرفته است. دو روز پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از ساخت موشک‌های بسیار پیشرفته در آمریکا خبر داد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درجریان سخنرانی خود برای مجمع فدرال، تسلیحات جدید استراتژیکی را به نمایش گذاشت تا به‌جای حرف در عمل نشان دهد روسیه نیز در این رقابت تماشاچی نخواهد بود. رقابت تسلیحاتی کشورها در سال‌های اخیر –به‌ویژه پس از روی کار آمدن ترامپ- افزایش پیدا کرده است. به‌تازگی کمپین بین‌المللی منع و نابودی سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) گزارش داد تنها در 9 کشور جهان در سال ۲۰۱۹، 72 میلیارد و 900 میلیون دلار صرف ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای شده است. این رقم نزدیک به 8 میلیارد بیش از سال 2018 بوده است.

 رقابت‌های تسلیحاتی البته در صنایع هسته‌ای محدود نشده است و اظهارات ترامپ نشان می‌دهد باید انتظار داشت هزینه نظامی کشورها در سال آینده از هزار و 917 میلیارد دلار به بیش از دوهزار میلیارد دلار برسد. دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه رقابت تسلیحاتی با آمریکا، از تسلیحات استراتژیک جدید شامل موشک بالستیک بین‌قاره‌ای «سرمت»، تجهیزات زیرآبی بدون سرنشین و موشک کروز فراصوت هواپرتاب «کینژال» رونمایی کرد.

وی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با یک رسانه محلی گفت: «علوم توسعه‌یافته شرط لازم برای ایجاد تسلیحات با فناوری پیشرفته است. اگر ما از دانش بنیادی، مدارس علمی و کارمندان بسیار حرفه‌ای برخوردار نبودیم، چگونه می‌توانستیم این کار را انجام دهیم؟ این کار غیرممکن بود. مسکو تسلیحاتی دارد که هیچ کشور دیگری ندارد.» سال گذشته میلادی، پوتین گفته بود روسیه به تولید تسلیحات منحصربه‌فرد پس از تولید موفقیت‌آمیز تسلیحات فراصوت ادامه می‌دهد.

پوتین تاکید کرد هدف از فناوری پیشرفته تضمین امنیت روسیه در مواجهه با تهدیدهای فزاینده است. این تحولات پس از آن شکل گرفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز دو روز پیش اعلام کرد ارتش این کشور درحال کار روی یک «موشک فوق‌شگفت‌انگیز» است که ۱۷ بار سریع‌تر از تمامی موشک‌های کنونی است.

پس از این اظهارات ترامپ، ویکتور موراخوفسکی، کارشناس نظامی روس در بررسی این موشک گفت موشک فوق‌پیشرفته‌ای که قبلا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از تولید آن خبر داده بود، موشک هایپرسونیک AGM-183A است که برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته می‌شود. او گفته است: «در ساخت چنین موشکی هیچ تحول بزرگی حاصل نشده است، زیرا در آن از مواد و فناوری‌های شناخته‌شده استفاده می‌شود. درحقیقت این یک موشک بالستیک هوایی است که از هواپیما پرتاب‌شده و دارای سوخت جامد است.»

مرتبط ها