کد خبر: 40968

گزارش «فرهیختگان» از نشست خبری مشترک پرسپولیس و کارگزار برند

غیبت هاشمی به بهانه فاصله اجتماعی، درآمد منفی 15 میلیاردی از قرارداد 6 ماهه!

عدم حضور سیدمهرداد هاشمی که با این قرارداد مخالفت‌های زیادی داشت برای خبرنگاران تقریبا قابل پیش‌بینی بود، اما مهدی رسول‌پناه همچنان معتقد است که هیچ اختلافی در هیات‌مدیره وجود نداشته و عدم‌حضور هاشمی هم دلایل دیگری داشته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بالاخره تکلیف کارگزار برند پرسپولیس هم مشخص شد تا این باشگاه بعد از این بتواند به امور دیگر باشگاه و تیم رسیدگی کند و این امید می‌رود که با بهبود شرایط مالی در باشگاه، قدم‌های موثر برای تسویه‌حساب با طلبکاران خارجی، بازیکنان فعلی و همچنین تمدید قرارداد ستاره فعلی برداشته شود. هرچند کیفیت قرارداد جدید با آتیه داده‌پرداز در شرایط فعلی مشخص نیست و با توجه به اینکه یک مرتبه دیگر هم در زمان انصاری‌فرد قرارداد با این شرکت را به‌عنوان یک قرارداد همه چیز تمام یاد و ادعا کردند که سرخ‌ها می‌توانند مبلغی بالغ بر 150 میلیارد تومان سالانه درآمدزایی داشته باشند، این بار هم باید منتظر ماند و دید در مرور زمان چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا واقعا بندهای قرارداد به‌صورت واقعی اجرا می‌شود یا خیر.

 معطلی خبرنگاران تراکم جمعیت و سالن کوچک!

با اینکه مکان نشست طی 24 ساعت قبل از برگزاری بارها تغییر کرد اما درنهایت این نشست به باشگاه پرسپولیس منتقل و قرار بر این شد که اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل آتیه داده‌پرداز ساعت 14 روبه‌روی خبرنگاران نشسته و پاسخگوی سوالات آنها باشند، اما باز هم خبرنگاران در روزهایی که با ویروس کرونا درگیر هستند حدود نیم ساعت پشت در باشگاه معطل شدند تا شرایط برای شروع نشست خبری مهیا شود. با اینکه پیش از این اعضای هیات‌مدیره دلیل برگزاری نشست با متقاضیان اسپانسری در محیط بیرون باشگاه را به‌دلیل کوچک بودن سالن کنفرانس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ذکر کرده بودند، اما در کمال تعجب نشست خبری با بیش از 50 خبرنگار، عکاس و تصویربردار را در همان سالن کنفرانس کوچک برگزار کردند. پیش از آغاز این جلسه خبرنگاران نگرانی خود را از بابت فضای محدود و تراکم جمعیت به گوش مسئولان باشگاه رساندند اما درنهایت تصمیم جدیدی اتخاذ نشد تا این نشست در طبقه اول باشگاه برگزار شود.

 رسول‌پناه طبقه اول باشگاه را نمی‌شناسد!

زمانی که اعضای هیات‌مدیره و نماینده کارگزار برند پرسپولیس وارد سالن کنفرانس شدند، در کمال تعجب رسول‌پناه به جای اینکه به سمت جایگاه مسئولان برود، به سمتی رفت که محل استقرار خبرنگاران و تصویربرداران بود. اما پس از لحظاتی همراهانش به او گوشزد کردند که او باید در محل دیگری بنشیند و این از نکات جالب حاشیه مراسم بود و برای خبرنگاران جالب بود که سرپرست موقت باشگاه، حتی با طبقه اول باشگاهی که سه ماه است سرپرستی آن را برعهده دارد آشنا نیست!

 حضور مسئولان با توزیع ماسک

هرچند تا قبل از شروع نشست خبری خبرنگاران دقایق زیادی را در انتظار به‌سر بردند و بسیاری از آنها ماسک به همراه نداشتند، با حضور مسئولان در سالن کنفرانس، بالاخره ماسک هم به محل نشست آورده شد و بین افرادی که بدون ماسک بودند توزیع شد.

 سرپرست پرسپولیس و تمرین متن سخنرانی

در هنگامی که امیر جلیلوند، مدیرعامل شرکت کارگزار مشغول صحبت درخصوص بندهای جدیدی بود که به قرارداد اضافه شده است، مهدی رسول‌پناه متنی که قرار بود برای خبرنگاران بخواند را زیرلب زمزمه می‌کرد تا بدین واسطه خودش را برای انتقال گفته‌هایش به خبرنگاران آماده کند. نکته جالب اینجاست که خبرنگاران این حرکت سرپرست باشگاه را به کودکان دانش‌آموزی شباهت دادند که قرار است توسط معلم و به‌عنوان نفر بعدی مورد آزمون قرار بگیرد!

 فاصله‌گذاری اجتماعی عامل حذف هاشمی!

عدم حضور سیدمهرداد هاشمی که با این قرارداد مخالفت‌های زیادی داشت برای خبرنگاران تقریبا قابل پیش‌بینی بود، اما مهدی رسول‌پناه همچنان معتقد است که هیچ اختلافی در هیات‌مدیره وجود نداشته و عدم‌حضور هاشمی هم دلایل دیگری داشته است. اما خواندن این دلیل هم خالی از لطف نیست: «ما در هیأت‌مدیره اختلافی نداریم. سرپرست و یکی از اعضای هیأت‌مدیره قرارداد را امضا کردند و همین‌طور آقای جلیلوند. امروز اینجا جا نبود که 6 صندلی بگذارند و به ما گفتند دو نفر باشند. به هاشمی گفتیم بیاید، او هم مخالفتی نداشت اما چون جا نبود و باید فاصله اجتماعی رعایت می‌شد، نیامد، وگرنه الان هم مشکلی نیست و اگر بگوییم می‌آید. خواهشم این است که حاشیه ایجاد نکنید، ما هیچ اختلافی با هاشمی در هیأت‌مدیره نداریم. من چندین بار جواب این مساله را داده‌ام.»

 شروع نشست با سوال‌های «فرهیختگان»درآمد منفی 15 میلیاردی پرسپولیس!

در همان بدو شروع پرسش و پاسخ خبرنگاران از مسئولان، خبرنگار «فرهیختگان» با طرح سوالی درخصوص تغییر زمان بسته شدن قرارداد قبلی با کارگزار و زمان اعلام شده توسط سیدمهرداد هاشمی از مهدی رسول‌پناه توضیح خواست. البته رسول‌پناه پاسخ این سوال را به رغبتی دیگر عضو هیات‌مدیره حاضر در مراسم واگذار کرد. رغبتی در این خصوص گفت: «این قرارداد در 98.8.8 بسته شده،‌ قبل از آن در هیأت‌مدیره بود و یک هفته روی آن وقت صرف و در مورد آن صحبت شد. در آن زمان هاشمی خارج از کشور بود و در آن جلسات حضور نداشت و به هرحال منجر به عقد قرارداد شد. بعدا چون پایه قرارداد روی اپلیکیشن مستقر بود و باید آماده می‌شد که اپلیکیشن در تاریخ 6 بهمن‌ماه افتتاحیه‌اش انجام شد، در طول این فاصله چندین مذاکره انجام شد. هاشمی هم در جریان قرار گرفت، بنابراین منافاتی ندارد و هیأت‌مدیره با اکثریت آرا آن را تصویب کرد.»

هر چند پاسخ واضحی به این سوال ارائه نشد و باز هم معلوم نشد که این فاصله زمانی چه دلیل منطقی داشته اما در ادامه باز هم خبرنگار «فرهیختگان» سوال دیگری را مطرح کرد که این مبلغ 30 تا 35 میلیاردی که قرار است به حساب باشگاه واریز شود بابت کدام قرارداد است. آیا این مبلغ به قرارداد گذشته مربوط است یا بابت قرارداد جدید پرداخت می‌شود. باز هم رغبتی به این سوال پاسخ داد: «قرارداد ما سه ساله است؛ یعنی از امروز تا سه سال بعد، برای سال اول یک کفی تعیین شده که اصلا هدف ما این کف نیست. خیلی بیشتر از این را مدنظر داریم و با شرکت همکاری می‌کنیم تا بالاتر از این برویم. بخشی از این کف مبلغ 30 میلیارد تومان است که تا 31 خردادماه قابل پرداخت است. البته این را هم در جریان باشید؛ شروع مسابقات روی قرارداد ما مؤثر است و اینکه لیگ چه زمانی آغاز می‌شود و یا لیگ فصل بعد چه زمانی شروع می‌شود. اگر فوتبالی نباشد خیلی کارها زیر سوال است، اما در همین زمان که کرونا کلیه فعالیت‌ها را در سراسر دنیا متوقف کرده، ما و شرکت آتیه‌ داده‌پرداز کار بزرگی را انجام دادیم. زمانی که همه کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند، پرسپولیس و آتیه کرکره را بالا کشیدند. کار مشترک بزرگی را انجام دادند که سودش برای پرسپولیس خیلی چشمگیر خواهد بود که آن را نباید با اعداد ریالی بسنجید و به شما خواهم گفت پرسپولیس در چه جاهایی از این قرارداد نفع خواهد برد.»

اما تکلیف 15 میلیاردی که سرخ‌ها به عنوان قرض از کارگزار گرفته بودند و در ازای آن چک تضمین داده بودند چه می‌شود. رغبتی در این خصوص گفت: «باید این پول را برگردانیم. تکلیف‌مان را در الحاقیه مشخص کردیم. از 6 ماهه دوم سال این مبلغ را به‌تدریج از سهم باشگاه کم و به شرکت پرداخت می‌کنیم.»

این یعنی پرسپولیس در قرارداد 6 ماهه‌ای که تا پیش از الحاقیه جدید با آتیه داده‌پرداز داشت هیچ درآمدی نداشته؟ رغبتی به این سوال خبرنگار «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد: «در 6 ماهه اول درآمدهایی داشتیم اما راضی‌کننده نبود که در مورد آن صحبت کردیم تا دلایل آن را پیدا کنیم. شرکت هم تلاش می‌کرد، اما بعد از اینکه به درک متقابل رسیدیم که چه کاری را انجام بدهیم تا هر دو طرف همسو شوند، بنابراین 6ماهه اول برای ما تجربه آموزنده‌ای بود و ما همه چیز را با پول نمی‌سنجیم. درآمد آن ظاهرا مقبول نبود اما آن‌قدر هم کم نبود. الان که فصل جدید را رقم زدیم خیلی از آن موارد را پوشش دادیم.»
صحبت‌های رغبتی را جلیلوند این‌گونه تکمیل کرد: «بخشی از مجموعه فعالیت‌های کارگزار در 6 ماهه نخست هزینه برای زیرساخت است. الان باشگاه پرسپولیس مجهز به یک زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که امکان برای ایجاد درآمد مهیاست. شما باید به این فرصت توجه کنید. زمانی را باشگاه پرسپولیس صرف کرده و هزینه قابل‌توجهی مصروف شده تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ایجاد درآمد تهیه شود. این هم زمان می‌خواهد و هم هزینه، ممکن است شما بگویید این منجر به منافع کوتاه‌مدت نشده که طبیعی است، هر پروژه‌ای یک افق جاری، یک افق میان‌مدت و یک افق بلندمدت دارد. اتفاقاتی که در 6 ماهه گذشته افتاده آثارش شاید در 6 ماه آینده مشخص شود.»

 چکیده‌ای از اظهارات مطرح شده در نشست

رسول‌پناه: در اولین واریزی پول بازیکنان را می‌دهیم/ مبلغ کف قرارداد با کارگزار مالی 110 میلیارد است/ رسن در تمرینات شرکت می‌کند/ ما بعد از این قرارداد کارگزاری در جهت اصلاح ساختار باشگاه حرکت خواهیم کرد/ قولم به بازیکنان تا آخر اردیبهشت‌ماه بوده و عمل می‌کنم.

رغبتی: قرارداد ما واگذاری نبوده که مناقصه بگذاریم/ امان‌الله از سایر مذاکرات و شرایط آگاهی نداشت، شئونات حرفه‌ای را رعایت نکرد/ استفاده از عنوان ترکمنچای زیبنده نیست/ این قرارداد یکی از بهترین فرصت‌های درآمدزایی پرسپولیس است/ در نیم‌فصل یک ریال بابت بلیت فروشی دریافت نکردیم.

جلیلوند: با انعقاد الحاقیه روزهای خوبی پیش روی پرسپولیس است/ چون این اولین قرارداد کارگزاری است باعث ایجاد سوءتفاهم شده است/ در این قرارداد مشارکت حرف اول را می‌زند و چیزی واگذار نشده است/ با یک پلکان مشخص درآمد تقسیم می‌شود/ این قرارداد برای پرسپولیس در بورس مزیت است/ کارگزار در اولویت‌بندی هزینه‌ها نقشی ندارد/ این‌طور نیست اگر بازی برگزار نشود پولی به پرسپولیس ندهیم/ مشارکت هواداران پرسپولیس منجر به افزایش درآمد می‌شود/ تا 31 خردادماه در چند مرحله موظف به پرداخت پول هستیم.

 خواجه‌وند و تایید خبر «فرهیختگان»

در پایان این نشست مهدی خواجه‌وند با سوالاتی درخصوص فسخ قرارداد با آنتونی استوکس و همچنین شرایط رسن در تیم مواجه شد که در پاسخ به آنها خبر دیروز «فرهیختگان» درباره فسخ نشدن قرارداد این بازیکن را تایید و اعلام کرد: «درحال طی کردن پروسه قانونی هستیم. فسخ یا مورد دیگری رسما اعلام نشده اما مدارکی که باید تهیه می‌شد، تهیه شده، نامه‌هایی که باید به وکیلش ارسال می‌شد، ارسال شده و ان‌شاءالله در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.»

وی درباره وضعیت بشار رسن هم گفت: «او بازیکن ما و تحت قرارداد ماست. تماس‌هایی هم برقرار شده و در تمرین حاضر خواهد شد.»

 * نویسنده : آرش محمدی،  روزنامه‌نگار

 

مرتبط ها