کد خبر: 40351

عربستان از شورای انتقالی جنوب یمن تحت هدایت امارات خواست به شرایط قبل از خودمختاری بازگردد

خط‌ونشان ریاض برای ابوظبی

براساس بیانیه شورای انتقالی جنوب، نیروهای این جریان به صورت خودمختار دولتی را در جنوب یمن تشکیل خواهند داد. این تکروی امارات بدون اجازه آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رودست امارات به عربستان سعودی در طول یک هفته اخیر به مذاق آمریکا و متحدان منطقه آن خوش نیامده است. «شورای انتقالی جنوب » یمن که مورد حمایت ابوظبی است، اواخر هفته گذشته در بیانیه ای جدایی خود را از دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی که موردحمایت سعودی هاست، اعلام کرد.

براساس بیانیه شورای انتقالی جنوب، نیروهای این جریان به صورت خودمختار دولتی را در جنوب یمن تشکیل خواهند داد. این تکروی امارات بدون اجازه آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخته است. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته گفت واشنگتن از بیانیه «شورای انتقالی جنوب » نگران است. وزیرخارجه آمریکا معتقد است این تصمیم «اقدامی یکجانبه » بوده و تلاش های سازمان ملل برای احیای گفت وگوهای سیاسی بین حوثی ها (انصارالله) و دولت مستعفی یمن را دشوار می کند.

دلیل اصلی نگرانی آمریکا آنطور که از سخنان پمپئو مشخص است، متحد بودن متحدان محور غربی-عربی در یمن است، گرچه او سعی کرده آن را در قالب نگرانی از گفت وگو های سیاسی با دولت مرکزی یمن وابسته به انصارالله مطرح کند.

کریستوفر هنزل، سفیر آمریکا در یمن نیز در بیانیه ای که پیش از موضع گیری پمپئو منتشر کرده، با نگرانی های وزیرخارجه آمریکا همسو است. در بیانیه ای که هنزل درباره خودمختاری شورای انتقالی منتشر کرده، آمده است: «اقدامات یکجانبه این چنینی فقط منجر به وخامت وضعیت بی ثباتی در یمن می شود. » او تاکید کرده: «اعلامیه شورای انتقالی تلاش های مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای احیای مذاکرات سیاسی میان دولت و حوثی ها را تهدید می کند.» سفیر آمریکا از شورای انتقالی خواسته به فرآیند سیاسی مصوب در توافق ریاض بازگردد. این توافق سال گذشته میلادی پس از درگیری میان نیروهای شورای انتقالی و دولت منصورهادی رخ داد که با وساطت امارات و عربستان منجر به امضای توافقی برای تقسیم قدرت در ریاض شد.

هیات‌دولت عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، شاه این کشور، خواستار بازگشت وضعیت جنوب یمن به شرایط پیش از اعلام خودمختاری شورای انتقالی شد. کابینه عربستان همچنین از طرفین درگیری خواست اقداماتی فوری برای اجرایی کردن توافقنامه ریاض صورت دهند. این موضعگیری سعودی‌‌ها درحالی است که آنها در روز‌های اولیه اعلامیه جدایی‌طلبان جنوب یمن موضعگیری خاصی از خود نشان نداده بودند. متحدان ریاض در ماه‌‌های گذشته تحت‌فشار شدید انصارالله قرار گرفته و استان مهم «الجوف» را از دست دادند.

انصارالله پس از این پیروزی در آستانه تصرف استان «مارب» مرکز طرفداران دولت منصورهادی در یمن است. در چنین شرایطی عدن پایتخت دولت منصورهادی نیز توسط طرفداران امارات به‌تصرف درآمده است. درصورت سقوط مارب، ریاض تنها در استان‌‌های کم‌جمعیت و کم‌اهمیت «حضرموت» و «المهره» حضور خواهد داشت. سعودی‌‌ها در این دو استان نیز با مقاومت مردمی و قبایل یمنی روبه‌رو هستند و درصورت آزادسازی مارب توسط انصارالله به احتمال زیاد این دو استان نیز توسط دولت مرکزی و قانونی یمن مستقر در صنعا پاکسازی خواهد شد.

ترکیه دیگر متحد آمریکا در منطقه است که به رفتار متحدان امارات اعتراض کرده است. آنکارا درحال‌حاضر نیز با متحد ابوظبی یعنی «خلیفه حفتر» در لیبی درگیر است و طی آن چندین نظامی خود را از دست داده است. وزارت خارجه ترکیه روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب خواستار حمایت از اقدامات سازمان ملل در یمن شده بود. مساله‌ای که در صدر نگرانی‌‌های وزیرخارجه آمریکا و سفیر این کشور در یمن نیز قرار دارد.

مرتبط ها