کد خبر: 39922

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

گرمای هوا ممکن است روی کرونا اثر بگذارد

ویروس کووید-19 با درنظرگرفتن اصل ناشناختگی و نوپدید بودن آن، به‌نظر می‌رسد از قاعده رفتاری سایر ویروس‌های هم‌خانواده‌اش تبعیت کند و افزایش دمای محیط در بحث کاهش مقاومت محیطی آن تاثیر داشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حسین عرفانی، رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در ارتباط با بیماری کرونا و با تاکید بر اصل ناشناخته بودن این ویروس نوظهور خاطرنشان کرد: ویروس کرونا یک ویروس نوپدید است و هنوز هم در محافل پزشکی خیلی از ابعاد رفتاری ویروس کاملا شناخته‌شده نیست. روزبه‌روز باتوجه به تجارب جهانی و ملی و آخرین اطلاعاتی که تحقیقات نشان می‌دهد، آگاهی‌ها تغییر می‌کند و اطلاعات نسبت‌به این ویروس افزایش می‌یابد، ولی همواره براساس اطلاعات آنچه می توانم بگویم این است که کووید-19 روی گیرنده‌های خاص خود جذب می‌شود که این گیرنده‌ها هم در سیستم تنفسی، هم در سیستم گوارشی و هم در سیستم کلیوی وجود دارند. درنتیجه عوارض ناشی از این بیماری باتوجه به مرحله بیماری، شدت و ضعف بیماری و... تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد که به این ویروس مبتلا می‌شوند، دچار مشکل تنفسی شوند، برخی دچار مشکل کلیوی، برخی هم دچار مشکل گوارشی، اما سوای اینها ممکن است علائم دیگری هم شامل حال افراد مبتلا شود. این گمانه که ویروس جدیدی از کرونا ایجاد شده باشد و ما با ویروس‌های جدید دیگری روبه‌رو باشیم خیر، این ویروس تا به امروز و براساس مطالعات همان یک ویروسی است که از ابتدا گفته شده بود. باید گفت ما با ویروسی روبه‌رو هستیم که وجه رفتاری‌اش، متفاوت و متغیر است. در یک بیمار ممکن است وجه رفتاری کرونا به‌صورت تظاهرات تنفسی خودش را نشان بدهد و در بیمار دیگر به‌صورت تظاهرات کلیوی، گوارشی و در برخی هم ترکیبی از این علائم است.

گرمای هوا ممکن است روی کرونا اثر بگذارد

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در ادامه به مساله اثرگذاری گرمای هوا در ازبین‌رفتن کرونا هم اشاره کرد و گفت: «ویروس کووید-19 جزء خانواده کرونا ویروس‌هاست و این خانواده هم جزء ویروس‌های خانواده بزرگ سرماخوردگی به‌شمار می‌رود. این ویروس‌ها، ویروس‌های سرمادوست هستند، مقاومت محیطی و ماندگاری محیطی آنها با افزایش درجه حرارت کاهش پیدا می‌کند، ویروس کووید-19 هم با درنظرگرفتن اصل ناشناختگی و نوپدید بودن آن، به‌نظر می‌رسد از این قاعده رفتاری سایر ویروس‌های هم‌خانواده‌اش تبعیت کند و افزایش دمای محیط در بحث کاهش مقاومت محیطی آن تاثیر داشته باشد.»

مرتبط ها