کد خبر: 39805

تحلیل سایت روسی از مقاصد احتمالی آزمون؛ حفظ سردار، بهترین گزینه برای زنیت

جایگاه ثابت در ناپولی، رقابت دشوار در اتلتیکو

در شرایط بحران کرونا که نقل‌وانتقالات بازیکنان را دشوار کرده، یافتن جانشین برای سردار آزمون بسیار دشوار خواهد بود و بهترین گزینه برای باشگاه حفظ این بازیکن است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نام سردار آزمون همچنان به‌عنوان گزینه بسیاری از تیم‌های مطرح اروپایی در رسانه‌های مختلف دیده می‌شود. دیروز هم برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند علاوه‌بر ناپولی و تیم‌های انگلیسی مثل لسترسیتی، وستهام و اورتون، دو تیم شناخته‌شده و معتبر در لالیگا یعنی اتلتیکومادرید و سویا نیز جزء مشتریان ستاره ایرانی زنیت روسیه هستند. با این‌حال در سال‌های اخیر بارها درباره احتمال حضور آزمون در یک تیم بزرگ اروپایی اخباری منتشر شده، اما درنهایت وی تصمیم گرفته در لیگ روسیه بماند و اگر این‌بار هم خبری از یک انتقال بزرگ نشد، نباید چندان تعجب کرد.

سایت روسی «اسپورت اکسپرس» با بررسی تیم‌هایی که احتمالا سردار آزمون در فصل آینده در آنها توپ خواهد زد، معتقد است زنیت بهترین گزینه برای این مهاجم ایرانی است و بهتر است او در لیگ روسیه بماند. در این گزارش تحلیلی آمده است: «خرید سردار آزمون بی‌شک یکی از بهترین نقل‌وانتقالات زنیت در سال‌های اخیر بوده است. این مهاجم ایرانی در این مدت زوج بسیار خوبی با آرتم زیوبا تشکیل داده و تاثیر زیادی روی موفقیت‌های تیمش داشته است. بی‌دلیل نیست که در هفته‌های اخیر باشگاه‌های بزرگی برای خرید او ابراز تمایل کرده‌اند. رسانه‌های ایتالیایی از ناپولی به‌عنوان مشتری اصلی آزمون یاد می‌کنند و اتلتیکو مادرید نیز تمایل زیادی به خرید او دارد. اما کدامیک از این دو تیم برای سردار بهتر است و چرا به‌نظر می‌رسد ماندن در زنیت بهترین گزینه برای اوست؟»

این گزارش ادامه می‌دهد: «ناپولی فصل دشواری را سپری می‌کند. تیم با کارلو آنچلوتی در مسیر تساوی و شکست بود و از کورس قهرمانی عقب افتاد. در میانه‌های فصل بالاخره جنارو گتوسو جانشین او شد تا بتواند تیم را از بحران خارج کند. با آمدن او وضعیت کمی بهتر شد، ولی فرازونشیب ادامه داشت. آنها یوونتوس را بردند، اما به تیمی مثل لچه باختند. ناپولی با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند و به‌همین دلیل تنها یک مهاجم مرکزی می‌تواند در زمین حضور داشته باشد. رقبای احتمالی آزمون برای این پست آرکادیوژ میلیک و دریس مرتنز هستند که آمار گلزنی سردار در این فصل از هر دوی آنها بهتر بوده است. آزمون فرصت‌های گلزنی بیشتری در طول 90دقیقه ایجاد کرده و در حملات تیمش نیز تاثیرگذارتر بوده است. البته هر دو مهاجم ناپولی تصمیمی برای تمدید قرارداد خود ندارند و احتمالا در تابستان تیم را ترک می‌کنند.

اتلتیکو مادرید نیز با دیه‌گو سیمئونه یکی از تیم‌های ناکام این فصل تا این برهه بوده و به لطف 12 تساوی که به‌دست آورده، در رتبه ششم جدول قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات تیم کم گل زدن مهاجمان است که آمار ضعیفی از خود به‌جای گذاشته‌اند و بی‌دلیل نیست که به‌دنبال مهاجم ایرانی زنیت هستند. آزمون در این فصل از هر سه مهاجم اتلتیکو یعنی آلوارو موراتا، ژوائو فلیکس و دیه‌کاستا در تمام آیتم‌ها آمار بهتری داشته است. در گلزنی، شوت به چارچوب و طراحی حملات او از این سه بازیکن مطرح و گرانقیمت عملکرد به‌مراتب بهتری دارد. سردار در این تیم می‌تواند موفق باشد، چراکه هم در محوطه جریمه حریف خطرناک است و هم با سرعت بالای خود می‌تواند در ضدحملات که استراتژی اصلی تیم سیمئونه است، مثمرثمر باشد. البته برخلاف ناپولی که او می‌تواند گزینه نخست خط حمله باشد، در اتلتیکو باید برای به‌دست آوردن جایگاه ثابت با بازیکنان بزرگی رقابت کند و به‌همین دلیل حضور در اسپانیا یک ریسک برایش خواهد بود.

اگرچه فروش او با 25میلیون یورو می‌تواند سود خوبی نصیب زنیت کند، اما در میان‌مدت به ضرر باشگاه خواهد بود؛ اول از همه زوج فوق‌العاده او با زیوبا از بین می‌رود و زنیت جانشین مناسبی برای او در خط حمله ندارد. مالکوم و دریوسی هر دو وینگر هستند و نمی‌توانند در پست مهاجم مرکزی مفید باشند. دوم اینکه زنیت برای موفقیت در لیگ قهرمانان فصل آینده به حفظ ستاره‌هایش نیاز دارد. مورد سوم هم این است که زنیت با رفتن آزمون فاکتورهای سرعت، خلاقیت و ضدحملات سریعش را از دست می‌دهد. در شرایط بحران کرونا که نقل‌وانتقالات بازیکنان را دشوار کرده، یافتن جانشین برای او بسیار دشوار خواهد بود و بهترین گزینه برای باشگاه حفظ این بازیکن است.»

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها