کد خبر: 39803

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ زیان مالی و تغییر در تقویم فدراسیون‌های جهانی ادامه دارد؟

برگزاری المپیک 2021 به شرط کشف واکسن کرونا!

افتخاری: با از دست دادن فصل اسکی، آسیب ما جدی بود

نگرانی‌ها باعث شده برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه صحبت‌هایی را درخصوص عدم برگزاری بازی‌ها در سال 2021 مطرح کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بعد از همه‌گیر شدن شیوع ویروس کرونا و جان باختن تعداد زیادی از مردم سراسر جهان، غروب پنجم فروردین شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تماسی تلفنی با توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک  (IOC) به توافق رسیدند تا بازی‌های توکیو را یک‌سال به تعویق بیندازند؛ اتفاقی که در طول برگزاری تاریخ المپیک مدرن بی‌سابقه بود چراکه این بازی‌ها فقط به‌خاطر جنگ‌جهانی لغو شد اما هیچ تعویقی در برگزاری بازی‌ها وجود نداشت.

لغو رقابت‌های انتخابی المپیک، تهدید کشورهای مختلف ازجمله کانادا و استرالیا مبنی‌بر عدم حضور در المپیک و نامه‌نگاری کشورهای مختلف برای تعویق المپیک ازجمله ایران، برزیل، اسپانیا و... در‌نهایت باعث شد مسئولان برگزاری به این امر رضایت دهند هرچند این روزها زمزمه‌هایی مبنی‌بر تعویق دوباره به‌گوش می‌رسد.

       تعویق المپیک و ضررهای مالی به IOC و توکیو

رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد تمامی ورزشگاه‌های توکیو برای برگزاری این رویداد بزرگ آماده هستند و هیچ برنامه‌ای برای تعویق یا لغو بازی‌ها نیست، اما به‌نظر می‌رسد تهدید ویروس کرونا بسیار جدی است به‌طوری‌که چند روز بعد از تعویق المپیک، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو و چند شهر دیگر اعلام شرایط اضطراری کرد.

تعویق المپیک باعث شد بحث حامیان مالی و ضررهای اقتصادی در ژاپن و همین‌طور IOC هم مطرح شود. ژاپن برای برگزاری بازی‌ها 12 میلیارد دلار هزینه کرده و قطعا نگهداری اماکن ورزشی به‌مدت یک‌سال، هزینه بیشتری را می‌طلبد. ژاپنی‌ها که برای حضور هواداران و رشد چشمگیر توریست‌ در زمان المپیک حساب ویژه‌ای باز کرده بودند، از این نظر هم متحمل ضرر شدند. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هم در مصاحبه اخیر خود از ضرر چندصد میلیاردی به IOC به‌خاطر تعویق المپیک خبر داده بود.

       افتخاری: با از دست دادن فصل اسکی آسیب ما جدی بود

کشورهای مختلف هم به‌دلیل اختصاص بودجه برای تمرینات و مسابقات انتخابی با شرایط موجود متوجه زیان‌هایی شده‌اند. سیدعبدی افتخاری، رئیس فدراسیون اسکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این خصوص اظهار داشت: «فدراسیون‌ها شرایط متفاوتی دارند. فدراسیون‌هایی که درگیر المپیک هستند هزینه‌های زیادی برای اردوها و تمرینات داشتند. تعطیلی اردوها و تعویق المپیک باعث هزینه‌های سنگین در تمام دنیا شد. در برخی رشته‌ها مانند اسکی که فصل را از دست دادیم، آسیب جدی‌تر بود.»

       تغییر در تقویم فدراسیون‌های جهانی

تعویق المپیک توکیو علاوه‌بر ضربه اقتصادی به‌تمامی کشورهای دنیا، باعث شد تقویم فدراسیون‌های ورزشی هم دستخوش تغییر شود. ازجمله این تغییرات می‌توان به تغییر زمان بازی‌های جهانی، دانشجویان جهان، مسابقات جهانی دوومیدانی، روئینگ و... اشاره کرد. فدراسیون اسکی اسفند سال گذشته و مردادماه امسال دو رویداد بین‌المللی داشت که لغو شد.  با این شرایط جدید مطمئنا تغییراتی هم در برنامه‌های کسب سهمیه المپیک ایجاد خواهد شد. در برخی رشته‌ها مانند روئینگ، آب‌های آرام، کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی و... که با اعلام فدراسیون‌های جهانی مسابقات انتخابی‌شان لغو شده یا به تعویق افتاده بود، برنامه‌ریزی دوباره‌ای صورت خواهد گرفت.

       احتمال تعویق دوباره المپیک قوت گرفت

بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و حالا حدود 2.3 میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. نمونه‌های مثبت در ژاپن و توکیو به‌عنوان میزبان بازی‌های المپیک هم دیده شده و این روند در حال افزایش است. همین نگرانی‌ها باعث شده برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه صحبت‌هایی را درخصوص عدم برگزاری بازی‌ها در سال 2021 مطرح کنند.

دوی سرایدار، پروفسور بهداشت جهانی دراین‌باره می‌گوید: «اگر تا سال آینده واکسن را تولید کردیم، فکر می‌کنم برگزاری المپیک واقع‌بینانه باشد. واکسن تغییردهنده بازی‌ها خواهد بود؛ مشروط بر اینکه موثر، مقرون‌به‌صرفه و دردسترس باشد. اگر پیشرفت علمی نداشته باشیم، در این صورت برگزاری بازی‌های توکیو غیرواقعی است.»

برایان مک‌کلوزکی، کارشناس امنیت بهداشت جهانی هم درباره برگزاری بازی‌ها در سال 2021 اظهار داشت: «زود است که بگوییم المپیک در سال 2021 برگزار نمی‌شود. 15 ماه به این بازی‌ها مانده و بیشتر کارها برای المپیک انجام شده است. واضح است که واکسن نه‌تنها برای المپیک که برای همه ما مفید است اما حتی بدون واکسن فکر می‌کنم اقدامات دیگری نیز وجود دارد که ما به آنها می‌پردازیم تا مطمئن شویم می‌توانیم بازی‌ها را با خیال راحت اجرا کنیم.»

کارشناسان درحالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند که روزبه‌روز برتعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزوده می‌شود. تا زمانی که این ویروس کنترل نشود این احتمال وجود دارد که بازی‌های المپیک توکیو بازهم به تعویق بیفتد.

* نویسنده: بهاره محمدی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها