کد خبر: 39763

رئیس دانشگاه آزاد واحد نجف آباد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد:

7 طرح فناورانه دانشگاه آزادی‌ها برای مبارزه با کرونا در نجف‌آباد

در شماره امروز روزنامه «فرهیختگان» به سراغ واحدی رفتیم که برای این ویروس منحوس بیش از 7 طرح داشته که تاکنون با همکاری اساتید و اعضای هیات علمی خود در صدد اجرایی شدن آن برآمده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از آغاز شیوع کرونا در کشور، محققان دانشگاه‌های مختلف تلاش کردند در زمینه علمی خود، با ارائه طرح‌های مبتکرانه و خلاقانه برای کاهش آلام مردم در مسیر مبارزه با کووید – 19 تلاش کنند، به‌گونه‌ای که کمتر روزی را در یک ماه گذشته می‌توان یافت که خبری تازه از دستاورد جدید محققان و دانشگاهیان کشور در آن منتشر نشده باشد. خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر این مبارزه تلاش کرده تا با تمام وجود در صحنه، دوشادوش مردم حضور داشته باشد. این بار در شماره امروز روزنامه «فرهیختگان» به سراغ واحدی رفتیم که برای این ویروس منحوس بیش از 7 طرح داشته که تاکنون با همکاری اساتید و اعضای هیات علمی خود در صدد اجرایی شدن آن برآمده است. طرح‌هایی ازجمله ساخت دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست، لباس، معابر و خیابان و همین‌طور ساخت ربات و کیت، از جمله کارهایی است که در واحد نجف‌آباد انجام شده است.

به این بهانه با امیررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.از آغاز شیوع کرونا در کشور، محققان دانشگاه‌های مختلف تلاش کردند در زمینه علمی خود، با ارائه طرح‌های مبتکرانه و خلاقانه برای کاهش آلام مردم در مسیر مبارزه با کووید – 19 تلاش کنند، به‌گونه‌ای که کمتر روزی را در یک ماه گذشته می‌توان یافت که خبری تازه از دستاورد جدید محققان و دانشگاهیان کشور در آن منتشر نشده باشد. خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر این مبارزه تلاش کرده تا با تمام وجود در صحنه، دوشادوش مردم حضور داشته باشد. این بار در شماره امروز روزنامه «فرهیختگان» به سراغ واحدی رفتیم که برای این ویروس منحوس بیش از 7 طرح داشته که تاکنون با همکاری اساتید و اعضای هیات علمی خود در صدد اجرایی شدن آن برآمده است. طرح‌هایی ازجمله ساخت دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست، لباس، معابر و خیابان و همین‌طور ساخت ربات و کیت، از جمله کارهایی است که در واحد نجف‌آباد انجام شده است. به این بهانه با امیررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 جزئیات طرح‌های فناورانه ضدکرونایی واحد نجف‌آباد

امیررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد درمورد هفت دستاورد فناورانه این واحد درخصوص مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: «حاصل تلاش اساتید و محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد  تاکنون هفت طرح  بوده است و اکثر این طرح‌ها کارفرمای بیرون از دانشگاه دارد.»  وی افزود: «مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین ساخت و تولید با همکاری مرکز تحقیقات توسعه علوم‌پرستاری و مامایی واحد نجف‌آباد  اقدام به ساخت دستگاه ضدعفونی‌‌کننده دست کرده است که این دستگاه می‌تواند در ورودی مکان‌های عمومی قرار بگیرد مکان‌هایی مثل بانک‌ها، فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای یا حتی جایگاه‌های پمپ بنزین. این دستگاه علاوه بر اینکه در مکان‌های عمومی استفاده می‌شود در منازل هم قابل استفاده است.» وی در مورد شاخصه دستگاه ضدعفونی‌کننده دست، افزود: «این دستگاه دارای دو مخزن ۲۵۰ میلی‌لیتری است که می‌تواند به طور همزمان روی هر دو دست پاشیده شود و هر مخزن می‌تواند به طور متوسط سه‌هزار مرتبه عمل ضدعفونی را انجام دهد که البته برای محیط‌های شلوغ بسیار مناسب است. وزن این دستگاه بسیار سبک است و می‌توان در دیوار ورودی ساختمان‌ها نصب شود.»

 دستگاه ضدعفونی‌کننده البسه بدون نیاز به تماس فیزیکی

رئیس دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد در ادامه گفت: «همچنین به‌منظور مقابله با ویروس کرونا طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده لباس در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد انجام شد.»  

نقش اظهار کرد: «با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا در کشور و یکی از روش‌های انتقال آن از طریق لمس‌کردن و آمار بالای افرادی که در مراکز درمانی و پررفت‌وآمد مبتلا به این ویروس شده‌اند، واحد فناور اقتدارتوان مستقر در مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی واحد نجف‌آباد موفق به طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده البسه شد.»

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز به پیشگیری از انتشار بیشتر و ابتلا به این بیماری، ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تولید انبوه این محصول به‌زودی آغاز شود.

نقش در ادامه افزود: «دستگاه ضدعفونی‌کننده ساخته شده توسط این شرکت در کمترین زمان ممکن با مصرف کمترین مواد ضدعفونی‌کننده و بدون نیاز به تماس فیزیکی فقط با قرار گرفتن مقابل دستگاه، قادر به ضدعفونی کردن البسه است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به عملکرد سریع پاشش مواد ضدعفونی‌کننده و راحتی استفاده از این دستگاه اشاره کرد و گفت: «از ویژگی‌های این دستگاه عملکرد اتوماتیک، بی‌صدا بودن، مصرف مناسب مواد ضدعفونی‌کننده و جلوگیری از تماس فیزیکی است.» 

وی اظهار کرد: «این دستگاه با استفاده از یک سنسور تشخیص مانع، حضور فرد را تشخیص داده و بلافاصله شروع به پاشش مواد ضدعفونی‌‌کننده می‌کند و کافی است افراد در فاصله ۵۰ تا ۹۰ سانتی‌متری از دستگاه(متناسب با قد خود که مواد بر روی صورت پاشیده نشود) به مدت پنج ثانیه قرار گیرند و یک چرخش ۳۶۰ درجه به دور خود داشته باشند تا تمام البسه آنان از ذرات ریز مواد ضدعفونی‌کننده پوشیده شود و کاملا ضدعفونی شوند. به‌دلیل سنگین بودن ویروس جدید کرونا که بیشتر روی زمین و سطوح می‌نشیند، کفش‌ها یکی از عوامل مهم جابه‌جایی این ویروس هستند و بعد از هر بار پاشش مواد ضدعفونی‌کننده، مقابل دستگاه از این مواد پوشیده می‌شود و موجب ضدعفونی شدن کفش‌ها هم می‌شود.»

وی با اشاره به طراحی مناسب این دستگاه برای مکان‌های پررفت‌وآمد  گفت: «حجم مخزن دستگاه ۴۰لیتر و میزان مصرف آن در حدود یک لیتر در ۱۰ دقیقه (در صورت پاشش به‌صورت متناوب) بوده که باعث شده نیاز به پشتیبانی بسیار اندکی داشته باشد و مناسب برای استفاده در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، ارگان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی و... است.»

 راه‌اندازی سامانه مراقبت  از راه دور  بیماران کرونایی ترخیص شده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بیان کرد: «سامانه مراقبت از راه دور بیماران کرونایی ترخیص شده از بیمارستان پروژه دیگری است که در سطح ملی مطرح شده است. این سامانه به منظور ثبت کامل وقایع بیماران کرونایی که دوران نقاهت خود را خارج از بیمارستان سپری می‌کنند، طراحی شده و مذاکراتی با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده و قرار است به عنوان یک طرح ملی فعلا در سطح منطقه آزمایش پزشکی استان انجام شود و سپس این سامانه نرم‌افزاری به عنوان طرح ملی در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد، چون الان بحث پایش سلامت به صورت خانه‌به‌خانه و مراجعه حضوری انجام می‌شود. چنانچه این سامانه فعال شود اطلاعات بیماران به صورت نرم‌افزاری در دوره نقاهت‌شان ثبت می‌شود.»

 ساخت کیت تشخیص در مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی واحد

وی با بیان اینکه در این واحد طرح‌های دیگری نیز وجود دارد که هنوز تجاری‌سازی نشده است، عنوان کرد: «کیت تشخیص بیماری کرونا طرح دیگری است که در این واحد مطرح است. مدل بومی کیت تشخیص با این قابلیت تاکنون ساخته نشده است و مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی واحد نجف‌آباد این کار را آغاز کرده است که امیدواریم بتواند کیت تشخیصی که قابل رقابت با مشابه‌های خارجی در تشخیص بیماری کرونا باشد را تولید کند چرا که هزینه هم بسیار بالاست و  معمولا هزینه هر آزمایش و تشخیص کرونا بین یک تا یک میلیون و500 هزار تومان است که با بومی‌سازی این کیت‌ها می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد.»

  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد افزود: «در حال انجام آزمایش‌های اولیه روی این کیت‌ها هستیم و این امر منوط به این است که آزمایش‌های بالینی را پشت سر بگذارد.» 

نقش بیان کرد: «این واحد 12 مرکز تحقیقات دارد که در حال انجام مجموعه فعالیت‌هایی در حوزه‌های مختلف هستند. برخی از مراکز تحقیقاتی به صورت خاص و بعضی دیگر به صورت مشترک وارد عمل شدند. برخی از کارها در مرکز رشد تجهیزات پزشکی این واحد انجام شده است. برای ساخت کیت مولکولی، اساتید هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرکز تحقیقات این واحد در حال کار هستند. تفاوت این کیت در این است که قدرت تشخیص بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به مشابه خارجی دارد.»

 ارائه طرح ربات ضدعفونی‌کننده معابر در پژوهشکده رباتیک واحد

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پژوهشکده رباتیک این واحد دانشگاهی روی یک طرح رباتیک کار می‌کند، اظهار کرد: «ربات ضدعفونی‌کننده معابر به صورت کامل از راه دور و به صورت هوشمند طرح دیگری است که در پژوهشکده رباتیک این واحد شروع به کار شده است و در حال رایزنی برای آن هستیم که بتوانیم این طرح را به صورت برون‌دانشگاهی با کارفرمای بیرونی انجام دهیم چون به‌ نسبت کار بزرگی است و مشابه آن در  کشور وجود ندارد ولی در کشورهای دیگر ربات‌های ضدعفونی‌کننده معابر و خیابان‌ها وجود دارد که این طرح در مرکز رباتیک واحد نجف‌آباد در حال اجراست.»

 افتتاح مرکز مشاوره تلفنی و آنلاین

وی از افتتاح مرکز مشاوره آنلاین این واحد خبر داد و گفت: «در پی بخشنامه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر پرهیز از تجمع و تعطیلی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و اداری دانشگاه و باتوجه به شرایط خاص در کشور و شیوع بیماری کرونا و دورکاری و اینکه کشور نیاز به قرنطینه خانگی داشت، واحد نجف‌آباد اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌ای به دو صورت  خدمات تلفنی و  آنلاین کرد و طی آن دفاتر مشاوره خدمات روانشناختی به‌صورت تلفنی وآنلاین را راه‌اندازی کرد.»

رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد نجف‌آباد با بیان اینکه اکنون هنوز  تجربه چندانی در رابطه با مشاوره غیرحضوری (آنلاین) در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: «مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی این واحد به همه دانشجویان و خانواده‌های آنها به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهد ضمن اینکه جلسات مشاوره غیرحضوری رایگان هم دارد. همچنین در راستای همان بخشنامه دفتر کار مجازی برای تمام اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد راه‌اندازی شد تا برای مشاوره و حل مشکلات آموزشی دانشجویان اقدام کنند.»

 راه‌اندازی دفتر کار مجازی اعضای هیات علمی

وی افزود: «در شرایط فعلی دانشگاه‌ها، این دفاتر به‌منظور کمک به پایان‌نامه‌های دانشجویی، پروژه، کارآموزی و طرح‌های معماری (کرکسیون)، مشاوره و حل مشکلات آموزشی دانشجویان توسط مسئولان دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها راه‌اندازی شده است.»

امیررضا نقش با بیان اینکه تمامی امکانات این دفتر به صورت آنلاین برگزار می‌شود، بیان کرد: «آپلود فایل، اشتراک‌گذاری دسکتاپ، امکان ارتباط ویدئویی، وایت‌برد و... برای دانشجو و تمامی جلسات آن آنلاین است و دانشجویان با دریافت کد دفتر مجازی عضو هیات علمی، از طریق لینک عمومی ورود به دفتر مجازی استادان وارد سامانه شده و می‌توانند امور آموزشی خود را با استادان پیگیری کنند.»

 جزئیات برگزاری کلاس‌های مجازی

این عضو هیات علمی درباره برگزاری کلاس‌های مجازی دانشجویان هم گفت: «به جز دروس عملی (آزمایشگاهی و کارگاهی)؛ کلیه دروس دانشگاهی در حال حاضر به صورت آنلاین و با استفاده از زیرساخت‌های اختصاصی (اداره فناوری اطلاعات) که واحد نجف‌آباد دارد؛ برگزار می‌شود. از 16 فروردین‌ماه بحث آموزش مجازی صددرصد دروس نظری شروع شده است. قبل از پایان سال هم دروس تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری حدود 1750 کلاس) به‌صورت آنلاین برگزار شد و در حال حاضر هم حدود 4500 گروه درسی در هفته به صورت آنلاین در این واحد دانشگاهی ارائه می‌شود.» 

وی افزود: «برگزاری کلاس آنلاین در سه فاز انجام شد؛ فاز اول که شروع آن هفته دوم اسفندماه 98 بود مختص مقطع دکتری بود و فاز دوم که هفته سوم و چهارم اسفندماه آغاز شد علاوه بر مقطع دکتری، مقطع کارشناسی ارشد را نیز در بر می‌گرفت.»

 مشارکت 90 درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

نقش ادامه داد: «درصد حضور دانشجویان در کلاس‌های آنلاین در مقاطع تحصیلات تکمیلی بالای 90درصد و درصد حضور دانشجویان کاردانی و کارشناسی در کلاس‌های آنلاین حدود 75 درصد است.» 

وی افزود: «به جز دروس معارفی و دروس عمومی که به‌طور جداگانه و آفلاین ارائه می‌شود، دروس عملی (کارگاهی و آزمایشگاهی) قرار نیست به صورت آنلاین باشند و تقریبا می‌توان گفت اکثر کلاس‌ها (87 درصد آنها) تشکیل شده که این آمار روبه افزایش است.»

 بسترهای دفاع مجازی پایان‌نامه‌ها آماده است

امیررضا نقش در مورد کلاس‌های دفاع پایان‌نامه عنوان کرد: «طرحی ارائه شده که بتوان به صورت آنلاین کلاس دفاع پایان‌نامه را انجام دهیم و منتظر مجوز سازمان مرکزی هستیم که قرار است تا چند روز آینده اعلام کنند. این واحد آمادگی کامل را دارد و به دانشجویان اعلام شده به محض ارائه مجوز از سوی سازمان مرکزی خیلی سریع این طرح عملیاتی شود و قاعدتا دانشجو باید در دانشگاه حضور داشته باشد، اما اساتید، داوران و ناظر از راه دور فرآیند را انجام خواهند داد. بسترهای الکترونیکی انجام این طرح آماده است.»

وی در خصوص کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز گفت: «همان‌طور که از سوی سازمان مرکزی ابلاغ شد در حال حاضر کلیه دانشجویان ارشد و دکتری و اعضای هیات علمی که طرح‌های برون‌دانشگاهی دارند می‌توانند با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی از امکانات آزمایشگاهی واحد نجف‌آباد استفاده کنند.»

مرتبط ها