کد خبر: 39675

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

توسعه تجارت با همسایگان نیازمند 4 اقدام فوری است

فرزانگان تاکید کرد: «کرونا با همه ضرر و زیان‌های جانی و مالی که تا به‌حال داشته، اما یک زمینه بالقوه را هم برای همیاری بین کشورها ایجاد کرده و می‌تواند دوستی‌های منطقه‌ای را بیش از گذشته گسترش دهد. ما باید با برنامه درست از پیوستگی بعدی در روابط خود با کشورهای همسایه بیشتر استفاده کنیم.»

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با تاکید بر این نکته که با شیوع ویروس کرونا، همزمان کشورهای مختلف به‌دلیل کنترل بهداشت و سلامت جامعه، محدودیت‌هایی برای آمدوشد تجاری ایجاد کرده‌اند، به «فرهیختگان» گفت: «در پساکرونا افت حجم تجارت خارجی در همه کشورهای جهان اتفاق غیرقابل کتمانی است. بر همین اساس تجارت ایران با کشورهاى منطقه نیز طی این مدت خارج از این روند نبوده و از پیامدهای ویروس کرونا تاثیر منفی پذیرفته است. علاوه‌بر محدودیت‌های بهداشتی که منجر به محدودیت‌های تردد در مرزها شده، از این‌رو تقاضای منطقه‌ای هم از جهت کاهش تقاضای کالا ازسوی مشتریان نیز موجب شده کالاهای مختلف و هم زنجیره ارزش و هم زنجیره تامین آن تقاضاها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به‌شدت کاهش پیدا کند. به هر حال کاهش تجارت از این منظر امری طبیعی بوده و در همه کشورها به‌نوعی با نوسان کم‌وزیاد تجربه شده است.»

 کاهش 17 تا 35 درصدی حجم تجارت کالایی

وی با بیان اینکه ممکن است طی این مدت حجم تجارت خارجی در بخش‌های مختلف بین 17 تا 35 درصد کاهش یابد، افزود: «البته باید تاکید کنم این آمار رسمی نیست. اما دلیل این نوسان 17 تا 35 درصدی مربوط به میزان اهمیت نیازهای کالاهای صادراتی است، برای مثال درخصوص کالاهای ضروری ازجمله غذا و صنایع کشاورزی کشورهای منطقه نمی‌توانند تقاضای فعلی را به تاخیر بیندازند و در حال حاضر تقاضا برای این کالاها کاهش کمتری نسبت به دیگر کالاها داشته است. اما این موضوع ممکن است درمورد تقاضاهای دیگر با تاخیر انجام شود. در هر صورت باید توجه داشت که تقاضای بازار شاید در شرایط فعلی کم شده باشد، اما این تقاضاها از بین نخواهد رفت و درنهایت با کاهش آثار شیوع کرونا و افزایش تعاملات تجاری، نیازهای بازار تامین خواهد شد که این نکته امیدوارکننده است.»

وی ادامه داد: «از این‌رو کشورهای منطقه که دائما مشتری محصولات کشاورزی ایران هستند، پس از اینکه محدودیت‌هایی برای ورود و خروج کالا قائل شدند، بلافاصله سعی کردند با رعایت اصول حفاظت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تجارت این اقلام کالایی را تسهیل کنند تا بتوانند نیاز کالاهای اساسی خود را حتى در قرنطینه‌ای که ایجاد کرده بودند، به‌صورت مستقیم تامین کنند. توجه داشته باشیم برخی از کشورهای منطقه نیاز ضروری به‌برخی اقلام صادراتی مصرفی ایران دارند و عدم تامین این کالاها ممکن است در بازار برای آنها پیامدهای نامطلوبی ایجاد کند.»

 پیشنهادهایی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: «در کنار این موضوع که کشورهای منطقه مجبور به تامین اقلام اساسی حتی در این شرایط کرونایی هستند، ازسوی دیگر بلافاصله پس از اینکه میزان قرنطینه در کشورهای همسایه کاهش پیدا کند، متقاضیان کالاهای ایرانی نیاز چشمگیری به کالاهای ما پیدا خواهند کرد. بر این اساس لازم است ما پروتکل‌های حفاظتی دقیقى با این کشورها ایجاد کنیم. البته این را هم تاکید کنم که طی این مدت که کرونا در ایران و کشورهای منطقه گسترش پیدا کرده، درخصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ما شاهد دیپلماسی فعال‌تری از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های مشترک و گمرک بوده‌ایم. در هر صورت برای رسیدن به تعادل در صادرات باید هماهنگی‌هایی انجام شود؛ به‌ویژه اینکه، در حال حاضر در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، امارات به‌عنوان هاب ترانزیتی منطقه شناخته می‌شود و برای توسعه تجارت ما با این کشور و دیگر شرکای تجاری، لازم است مسئولان ذی‌ربط اقدام به امضای پروتکل‌های بهداشتی دوطرفه کنند که بتوان تاحدودی روند نسبتا عادی تجارت کالایی را ازسر گرفت.»

فرزانگان، برای موفقیت در این عرصه و اینکه حوزه تجارت خارجی کشور زودتر به روال عادی برگردد، گفت: «لازم است چندین اقدام در این خصوص انجام شود:

1- آنچنان که مسئولان دبی اعلام کرده‌اند، از 18 آوریل قرنطینه این منطقه برداشته می‌شود و مشاغل کم‌کم به شرایط عادی برمى‌گردند. با توجه به سهم قابل‌توجه تجارت ایران-امارات، این بازگشایی کسب‌وکار در دبی برای ما بسیار حیاتی است. بازگشت شرایط عادی به دبی نیاز کالایی آنان را به‌طور قابل‌توجهی نسبت به شرایط فعلی افزایش خواهد داد. در این خصوص، مساله مهم برای ما این است که برای اینکه بتوانیم در تامین این نیازها موثر باشیم، باید خبرهای امیدبخش و همچنین اطمینان لازم از مدیریت کنترل کرونا و هم از اعمال ضوابط بهداشتى در فرآیند صادرات کالا به آنها بدهیم.

2- درخصوص ورود و خروج تجار با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان ورود و خروج تجار را به‌صورت محدود با رایزنی‌هایی تسهیل کرد. اعطای کارت سلامت به تجار و فراهم‌ساختن زمینه انجام تست کرونا در مبدا و مقصد می‌تواند فرآیند ورود و خروج تجار را فراهم کند. همچنین معرفی مراکزی برای اقامت تجار در مبدا و مقصد هم می‌تواند این تضمین را به کشورها بدهد که از این ناحیه آسیبی به شهروندان آنان  (احتمال انتقال کرونا) نخواهد رسید.

۳- در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل هم استفاده از کانتینرهاى یخچال‌دار می‌تواند به‌ویژه در صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی فرآیندهای تجاری را تسهیل کند. در این خصوص می‌توان در فاز اول از شناورهای لندینگ‌کرافتی که مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار و کانتینرهای استاندارد هستند، برای محصولات کشاورزی و دیگر محصولات فاسدشدنی استفاده کرد. در فاز بعدی نیز می‌توان با امضای پروتکل‌هایی، ضدعفونی‌کردن کالاها و گندزدایی در دو طرف مرز را تسهیل کرد.  

۴- بخش مهمی از حمل‌ونقل تجارت ایران و امارات با شناورها و لنج‌های چوبى انجام می‌شود. اتخاذ تدابیر ویژه در این خصوص، بسیار ضروری و حیاتی است. توجه داشته باشیم کاهش تقاضا که در کشورهاى هدف منطقه رخ داده، موقتی است و به‌زودی این تقاضاها به حالت عادی برخواهد گشت. از این‌رو موفقیت تجارت خارجی ایران بسیار به ایجاد و امضای تفاهمنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی وابسته است.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در پایان تاکید کرد: «ویروس کرونا با همه ضرر و زیان‌های جانی و مالی که تا به‌حال داشته که واقعا هم ضررهای جانی جبران‌ناپذیر است، اما یک زمینه بالقوه را هم برای همیاری بین کشورها ایجاد کرده و می‌تواند دوستی‌های منطقه‌ای را بیش از گذشته گسترش دهد. ما باید با برنامه درست از پیوستگی بعدی در روابط خود با کشورهای همسایه بیشتر استفاده کنیم.»

 

مرتبط ها