کد خبر: 39610

اولین مطالعه ملی درباره انتقال کرونا از هوا انجام شد

با توجه به شواهد موجود، برخی از محققین معتقدند که ویروس عامل کووید -۱۹ هوا برد است و برخی دیگر با این بحث مخالف هستند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با توجه به همه‌گیری کووید-19 در دنیا یکی از اصلی‌ترین سؤال‌هایی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که آیا این ویروس از طریق هوا نیز منتقل می شود؟ در حقیقت با توجه به شواهد موجود، برخی از محققین معتقدند که ویروس عامل کووید -۱۹ هوا برد  است و برخی دیگر با این بحث مخالف هستند.

بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد: اولین مطالعه ملی درباره انتقال کرونا از طریق هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد که بر اساس آن ویروس عامل کووید-۱۹ در نمونه‌های هوای اتاق‌های بیماران کرونایی مشاهده نشد. به‌منظور پاسخ به هوابرد بودن کرونا ویروس جدید، اولین مطالعه در ایران و یکی از پنج مطالعه در دنیا تحت عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید -۱۹) در هوای اتاق‌های ICU بیمارستان امام خمینی شهر تهران» منتشر شد.

در این مطالعه به منظور بررسی هوابرد بودن این ویروس، تجهیزات استاندارد نمونه‌برداری هوا در فاصله حداقل دو تا پنج‌متری از تخت بیماران مبتلا به کووید ۱۹و در ارتفاع حدود یک و نیم متری از کف نصب شدند. همچنین پارامترهای جانبی دیگری ازجمله تعداد ذرات معلق هوا، درجه رطوبت و دی‌اکسید کربن هم سنجش شد. بر اساس نتایج این تحقیق، در هیچ‌کدام از نمونه‌های هوای اتاق‌های بیماران کرونایی، ویروس عامل کووید-19 مشاهده نشد.

یافته‌های این مطالعه همانند نتایج مطالعات انجام‌شده در سنگاپور، هنگ کنگ و … بوده است.