کد خبر: 39264

کاهش ۸۰ درصدی صادرات نفت ایران

بررسی داده‌های صادرات و تراز تجاری نفتی ایران نشان می‌دهد که در تحریم‌های کنونی یک‌میلیون و هشت‌صد هزار و در تحریم‌های قبلی یک‌میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شده بود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بر اساس جدیدترین داده‌های اوپک؛ پس از گذشت یک سال و هشت ماه از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا، در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن‌ماه ۱۳۹۸)، تولید نفت خام ایران به کمتر از ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته که این مقدار نشان از کاهش 46 درصدی تولید نفت ایران طی دسامبر 2017 تا فوریه 2020 (بهمن 1398) می‌باشد. این در حالی است که در تحریم‌های نفتی قبلی طی سال‌های 2012 تا 2015 در حدود 800 هزار بشکه از تولید نفت خام ایران کاسته شده بود که حاکی از کاهش 30 درصدی بوده است. از سویی دیگر بررسی داده‌های صادرات و تراز تجاری نفتی ایران نشان می‌دهد که در تحریم‌های کنونی یک‌میلیون و هشت‌صد هزار و در تحریم‌های قبلی یک‌میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شده بود.

همچنین صادرات نفت ایران که در سال 2017 به‌طور متوسط 2.5 میلیون بشکه در روز بوده و افزایش 200 هزار بشکه‌ای را نسبت به سال 2016 تجربه کرده بود، در ادامه با روبه‌رو شدن تحریم‌های آمریکا کاهش نسبتاً چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که طبق آخرین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که این ارقام نشان‌دهنده کاهش 80 درصدی آن است.

توجه به این آمار و ضرورت بررسی آن از رو است که تولیدات نفت خام و صادرات آن جایگاه ویژه‌ای در منابع بودجه سالانه کشور دارد و در صورت غفلت از آن ممکن است هزینه‌های اقتصادی فراوانی را به همراه داشته باشد.

در بودجه سال 99 میزان صادرات نفت بر روی عدد یک‌میلیون بشکه در روز پیش‌بینی‌شده است که داده‌های بالا نشان از خوش‌بینانه بودن و در صورت ادامه تحریم‌ها، غیرقابل در دسترس بودن آن را نشان می‌دهد؛ بنابراین هرچند در سال‌های اخیر تکیه بودجه ایران به نفت در حال کاهش است، اما این‌چنین تناقض آماری در بودجه سالانه نیز لزوم بررسی بیشتر سیاست‌گذاران را می‌طلبد.

* نویسنده: مرتضی عبدالحسینی، روزنامه نگار

مرتبط ها